Theorieën maken je soms echt blind (Vrij naar R. de Jongh)


Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-06-2011 08:30

Ik vis wateren waar je met 6 vissen op een jaar, je het niet eens slecht doet. Niet echt een water om eens iets uit te proberen.

Toevallig stonden wij van woensdag tot zondag op camping de Put in Ottoland. Hier ving ik in de 70-er jaren mijn eerste karpertjes. Ik had begrepen dat er nog steeds meer dan genoeg zwommen en het gemiddelde gewicht rond de 4 kilo lag.

Van Jacco heb ik een 25 gram en een 40 gram plughengel geleend. Samen met de sjanghai 23b Rusiamodel 2009 en een half. beetrunners, had ik aangepast materiaal.

De hoofdlijn was pb 20 mm gatorbraid met een leader van 45/100 biggame van berkeley. De fel blauwe..

De ruim 20 cm lange onderlijn was gemaakt van een 14 lbs lijntje uit de weggooi bak bij Harry. Xlint oid. Haken mtje 8 ashima c420 met een klein stukje krimpkous. 60 gram wartelloodje run rigsysteem met aangepast rubber zodat het rubbertje makkelijker loste

Aas 15 mm 2B en scopex. Door elkaar gevoerd. Scopex had btw een duidelijke voorkeur, terwijl alle “grotere” vissen voor de 2B vielen.

Doel: bierdrinken, oh-en over vroeger, zonnen, en af en toe ff drillen.

Ik heb ongeveer 24 uur gevist. Alleen de dag. Donderdag lagen er 11 op de kant. Spectaculaire drils gaaf man. 10 seconden door de slip. Alle aanbeten zijn verzilverd. De vrijdag heb ik gewerkt en toen ik op de camping kwam zat het hok vol visite. De jongens wilden nog wat vangen dus heb ik de hengels een uurtje uitgegooid. 3 uit 3..

Zaterdag wilde ik voor de 20. Doe eens gek.

Nieuwe onderlijntjes eraan geknoopt. Zonder erg rond de 15 cm.

Hoppa, de eerste 3 los.

1 Hengel weer een langere onderlijn eraan. Alle aanbeten op deze weer verzilverd.

Paar feitjes:

Kopschudden. Alle aanbeten die ik heb zien gebeuren, leek het erop of de vissen gingen kopschudden.

Onderlijn 20 cm plus. Alle aanbeten verzilverd. Slechts een enkele keer een tik op de top die een paar minuten later toch een vis opleverde.

Onderlijn 15 cm, 1 op 3 gelost. Zeker 10 keer tikken op de top zonder daadwerkelijke run.


Moraal:

De hele wereld gaat maar lekker met korte onderlijntjes vissen en lekker scherp enzo… ome Barend niet meer.


MVG

Klaas
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-06-2011 08:55

Hehe Klaas we zijn het zowaar eens met elkaar. :D
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

06-06-2011 09:41

klaas,

alleen maar met koppeschudders? ik vis altijd met korte onderlijnen! ik krijg bij een lange onderlijn hele nacht flauwe piepjes en geen echte run zodra ik dit verander naar een korte onderlijn runnen ze wel door? appart?

misschien dat je systeem met een runningrig inderdaad beter loopt met een lange onderlijn!!
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

06-06-2011 11:34

Klaas,

Opvallend verhaal.

Ik vraag me wel af hoe representatief het door jou geschetste beeld is.

Een klein stukje uit mijn praktijk. Voor de zekerheid zal ik me beperken tot slechts de afgelopen vijf jaar, dat moet toch genoeg zijn:

Sinds ik met kortere onderlijnen ben gaan vissen (<15cm. en heel vaak zelfs 8cm.), heb ik eigenlijk overal veel minder tot geen last van losschieters; ik haak ze veel en veel betrouwbaarder en mijn vangsten zijn sindsdien nou niet echt slechter geworden, zeg maar.

Waar ik dit allemaal doe?

Van 100% maagdelijk water tot al meer dan 15 jaar serieus bevist water. Van 1 vis per hectare tot 'gezellig met z'n allen aan tafel' en ik heb volgens mij met veel variabelen rekening gehouden in mijn beoordeling.

Ik heb op deze wateren ook met onderlijnen van 20-30cm. gevist. Resultaat: minder betrouwbaar gehaakte vissen (vliesachtige zijkant van de bek, je kent dat stukje vast wel) en dus grotere haakwonden, meer lossers en meer tikken zonder doorgaande beet.

OK, ik geef toe dat ik best eens een vis zal missen, maar ik mis er liever eentje zonder dat deze zich haakt als je snapt wat ik bedoel. Als ik ze haak wil ik ze goed haken en vangen en dat lukt me met <15cm. beter dan met 20-30cm..

Toch zal er vermoedelijk weer een moment komen, dat ik bewust met een 30cm. lange of langere onderlijn zal gaan vissen, maar dan moet ik eerst de overtuiging krijgen dat ik met die korte onderlijnen niet meer aan de bak kom, omdat ze hiermee hebben leren dealen. Ook dan zal er weer rekening gehouden moeten worden met de variabelen.

Liever 3 geprikte en gevangen vissen dan 3 geprikte en gevangen vissen en nog één of enkele lossers. Noem me dom, nem het tegen-beter-weten-in, ik noem het vriendelijk naar de karpers toe zonder dat ik het gevoel krijg dat ik mijn score af zie brokkelen.

Maar interessant is het wel en ik denk dat Robert (die ik persoonlijk goed ken, ook van tijdens het vissen) niet ver van de realiteit zit.

Groet,
Willem :wink:
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-06-2011 12:04

Zeg ik Willem ik kan nooit experimenteren. Ik liet mijn hoofd soms naar anderen hangen.

Mijn neus werd ff op een paar feiten gedrukt. doe er mee wat je wilt ik wil helemaal geen discussie, ik deel slechts mijn mening mee. Ieder doet er mee wat ie wil.

O ja gemiddelde gewicht was een kilo of 4. Als ik eerlijk ben denk ik dat het met grotere vissen nog gekker wordt. We doen gewoon ons best dat we dat ding niet haken...

Ook zo 1, vorig jaar. Gingen we ineens met maatje 4 LS van gamakatsu vissen. leken wel ouwerwetse fietsenstallingen, zo groot. Begin van de twijfel over gevoelige systemen was geboren.

Ook leuk. Vis volle bak richting een obstakel. alle 25 gram vermogen benut... de laatste optie. alle remmen los. beugel open en niet meer trekken.

Vis stopt acuut en keert om. Daarna nog eens een keer of wat expres geprobeerd. Alle keren zelfde resultaat.

Stefan, het waren er over de 40. Op een goeie avond vangt de eerst volgende er wel eens 3...

Mitsz, denk dat we het wel meer over zaken eens zijn. Ben niet blind hoor hahahaha
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

06-06-2011 15:28

"Praktijk" is natuurlijk totaal anders dan in theorie.

Maar Klaas,

Enig idee "waarom" de langere onderlijnen beter werkte?
~~Dreams can be true.~~
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-06-2011 15:44

... en dan mee doen door achteraf een theorie te verzinnen? Nee dank u. Ik ving meer en had geen lossers.

Meer hoeft dat niet te zijn.

Nou vooruit of de voorruit door. komt door het lichte lood...
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

06-06-2011 17:45

vis op water waar gruwelijk veel kleinere vis zit ook altijd met langere onderlijnen.
weinig tot geen missers en vaak nog geen piepje vooraf.(dat zijn de leukste runs)

met korte lijntjes toch vaker tikken op de top of halve runs, is iid waar.

denk dat het ook veel met voedselnijd te maken heeft en dat kleinere vis veel actiever aast en minder wantrouwend.

met dezelfde lange onderlijn pak ik de grotere vissen gewoon nauwlijks.

maar om nou te zeggen gooi maar weg die korte lijntjes, nee zeker niet
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

06-06-2011 17:51

Wat noemen we lang?

15/20/25 cm??????

35 cm half soepel gevist. En vanguh jonguh
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

06-06-2011 17:56

Hoe is het eigenlijk met Robert ?

Las zijn postings (en artikelen) altijd erg graag.

Gr. Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-06-2011 17:57

mijn inziens heeft dit alles ook degelijk te maken met de gekozen voer strategie.
zodra ik met een marker vis en met particles een "hoop" voer créér gaat er een rigje van 15 cm aan.
ga ik bollen schieten met een katapult word deze rig gewoon 25/30 cm.
dit is in mijn ogen vanwege het aas gedrag dat de vis krijgt bij die 2 vershillende voer strategien.

ook vind ik zelf dat ieder water toch anders is,normaal gesproken had ik bijna nooit lossers.
en op een gegeven moment op een ander water alsmaar lossers.
ik snapte er niks van en dacht alles geprobeert te hebben.

-korte rig
-lange rig
-kleine haak
-grote haak
-line aligner
-alleen krimpkous
-geen krimpkous
-floatend vissen(snowman)
-zinkend vissen
-boilie
-pinda
-tijgernoot
-lange hair 1 tot 2 cm
-korte hair strak ertegen aan tot 1 cm

9 van de 10 vissen loste ik !!

totdat ik een vis extreem soepel afdrilde,deze dril duurde op zijn minste 20 minuten.puur omdat ik wist dat bij enige druk de lijn weer slap zou vallen.deze dril duurde 20 minuten om vervolgens in de bek te kijken wat ik fout deed.
het probleem was dat de vissen gewoon te vertrouwd op mijn stek aasde,de haak zat 4 cm diep in de bek gehaakt.
sindsdien heb ik op dat water mijn hair verlengt met 4 cm vanaf de haakbocht.het rare is dat ik nu met korte rigs,lange rigs kleine haken of grote haken kan vissen daar,en alles perfect gehaakt zit !

ga ik nu naar een andere dressuur put valt dit alles in praktiijk terug in theorie en begint het gezeik van voor af aan.terug naar de basis met de hair van 1 cm lang en een rig van 25 cm om de lossers te voorkomen.
leuk man vissen,ieder watertje zijn meug.
maar geef mij maar gewoon mijn standaard rig van om en nabij de 20 cm,en bij lossers speel ik wel iets met de hair,9 van de 10 keer als je die langer maakt ben je ervanaf in mijn ogen.en gissen naar oplossingen bestaat niet,je moet eerst maar eens een paar vissen vangen om te zien waar die gehaakt zit,dan pas kan je je fout herstellen en bij de volgende vis je rig verfijnen.het klote van dit alles is ook weer dat niet elke vis hetzelfde aast,de 1 is wat passief,de anders is gretig,de ander zus en zo...
gulden middenweg ?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

06-06-2011 19:15

Om het geheel nog wat ingewikkelder te maken: hoe vaak ligt die lange onderlijn strak vanaf het lood waardoor die lengte (iig bij de opname) totaal irrelevant wordt?

Ik vis trouwens zelf meestal ook max 15 cm, maar eerder dit jaar toevallig in een spot gezeten waar ik pakweg 22cm wenselijker achtte. Resultaat: minder betrouwbare inhakingen maar in elk geval een goede presentatie en door de harde bekken geen lossers.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

06-06-2011 20:15

Daaf Wolters schreef:hoe vaak ligt die lange onderlijn strak vanaf het lood waardoor die lengte (iig bij de opname) totaal irrelevant wordt?


100% zeker wetend dat dit bij een langere onderlijn minder vaak het geval is dan bij een korte onderlijn :wink:

Ik ben zelfs gestopt om bv Jellywire recht te stomen 8)
Gebruikersavatar
Eric Jacobsson
Berichten: 155
Lid geworden op: 28-12-2010 11:36
Contacteer:

06-06-2011 20:44

Als je kijkt naar de Korda underwater dvd's word er het meest gevangen met kortte onderlijnen,
Denk dat het vooral afhangt van het soort water welk type onderlijn het best werkt, valt niet echt te zeggen of kort of lang nou echt beter is naar mijn mening.
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

06-06-2011 22:09

Michiel Pilaar schreef:Hoe is het eigenlijk met Robert ?

Las zijn postings (en artikelen) altijd erg graag.

Gr. Michiel


ik ook! nieuwe hobby gevonden? Vooral zijn bijdrage in vangsten op datum, kwam er weer zo'n serie supermooie scubben voorbij, jammer. oja "uit die tijd" is er nog 1 spoorloos, ene Ruud visser...

Sorry voor het topic verstoren,

Even over het onderwerp:
mijn idee erover, stop met gefrot en vis met vertrouwen, 99% van de rig talk is slap gelul over zelf verheerlijkte theorieen. vaak gebaseerd op veel (!) te weinig meetbare ervaring (of het liefst een op zichzelf staand succes, relaas hierboven van topicstarter is een schitterend voorbeeld) Keer een goede sessie meteen vol de boeg omgooien, en vol overtuiging online knallen.
Zoiets hebben we vaker gezien, ik noem een....nee doe het niet.
ps vaak start de twijfel weer bij de eerste losser (s) dan worden eigen theorieen weer bijgesteld etc etc..en we maken het zelfde rondje weer.


Groetjes William, ps neem het aub met een korrel zout. Ben een rig leek, vis al jaren met hetzelfde slappe aftreksel van een whitty pool. Soms vang ik, soms niet, meestal land ik hem,heel soms niet, thats life
dennis hooiveld
Berichten: 122
Lid geworden op: 17-01-2007 16:17
Locatie: Emmen

06-06-2011 22:22

Denk dat de manier van aasinzet vaak de doorslaggevende werking is voor een rig...
In vele gevallen is het de visser die het zichzelf lastig maakt, door de vis op een bepaalde(logische) manier te laten azen.

Maar in bepaalde situaties kan een lange rig dus net zo leuk werk doen als een korte, tis maar net hoe je hem inzet.
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-06-2011 22:29

Je ziet vaak dat zodra mensen aan een bepaald merk/aas firma verbonden zitten ze zich een beetje meer op de achtergrond houden. Zo zullen we Pilaar hier ook geen bier meer zien zuipen en kut roepen in het To the bone Topic. EO lijkt ook van de aard bodem verdwenen ( vist die nog? )en zo zijn er wel velen. het is er niet gezelliger op geworden en ook niet leerzamer.
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

07-06-2011 00:21

het gaat goed hoor met robert .hij heeft een tijdje rustig aan gedaan .
ik vermoed dat hij met de tijd . wel weer wat van zich laar horen op het board.
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-06-2011 07:37

leen goudappel schreef:Wat noemen we lang?

15/20/25 cm??????

35 cm half soepel gevist. En vanguh jonguh


Ik zou gewoon ff lezen.

De ruim 20 cm lange onderlijn was gemaakt van een 14 lbs lijntje uit de weggooi bak bij Harry. Xlint oid


Ook nog een combi geprobeerd, van pb materiaal dat stugge. Dat wilde dus al helemaal niet.
It's okay 2 pay
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-06-2011 09:41

Wat wil je nou bewijzen Klaas? Heb je 20 jaar met de zelfde onderlijn gevist en heb je nu het licht gezien?
heb je normaal geen soepel onderlijn materiaal bij je? Als je voor heen een tik op de top had bleef je gewoon zitten?

Als je het daarom in de beginnershoek heb gezet begrijp ik het zodat anderen hun voordeel ermee kunnen doen. Ik bedoel anderen die standaard altijd met de zelfde onderlijn vissen. Als ik met de pen vis kan ik het vaak al merken. Of ik vis het laatste loodje direct op haak op zo'n 5 cm of doet dat op een afstand van 30 a 40 cm. Ook vraagt de situatie soms om een super licht dobbertje die staat op het aas. aas wel op de haak of toch op een hair. Als je het dobber vissen "overslaat" mis je een berg kennis in mijn ogen.
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

07-06-2011 10:05

Afgelopen winter beetje geëxperimenteerd met de lengte van onderlijnen, met als doel de vis zoveel mogelijk midden in de onderlip, achter het harde randje te prikken. Onze bevindingen, na een vis of 30, waren dat voor dat water een rig van 12-15 cm. het beste werkte. Dit gold echter alleen voor de vissen van >15p. De kleinere waren op alle mogelijke plekken gehaakt. Nu, aantal maanden later werkt een onderlijn <12 cm. beter. Een verklaring hiervoor heb ik niet maar ik weet wel dat in het verleden behaalde resultaten ......
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

07-06-2011 10:23

Klaas,

ik vind het een leuk experimentje, met een leuke uitkomst. Echter denk ik dat je nogal kort door de bocht bent. Je spreekt hier over 1 water met kleine vissen. Mijn ervaring is dat kleine vissen anders azen dan grote vissen. Daarnaast zal ik een 6 cm onderlijn niet met een hele lange hair bevissen, waar ik dat met een lange wel zou aandurven bijvoorbeeld.

Zoals je zegt ben je niet op een discussie uit, ik hoef korte onderlijnen ook niet te verdedigen. Ik wil alleen aangeven dat je aan dit "experiment" geen conclusies kan verbinden.

groetuuhhhh
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-06-2011 10:37

dat theorieën je blind maken Ron. als men allerlei dingen zomaar roept en na rent kan de werkelijkheid wel eens anders zijn.

De trend is al een poosje korter en nog korter...

Alle karpers azen in weze op dezelfde wijze Herman. Zeker de behandeling van het vreten. Ze zijn nu eenmaal zo gebouwd. De verhoudingen tussen groot en klein blijven ook gewoon gelijk.

Ene Sibbing had nog ooit wat leuk materiaal.

http://www.karperwereld.nl/rotary/deel84.php

Zo klein dingetje willen aanvullen. De snelheid van de opname heb ik wel een beetje onderschat...


Er zijn inmiddels enorm veel verschillende rigs, waarvan een deel bedoeld zijn voor "dressuurgevallen". Alleen uit deze rigs wil ik een aantal voorbeelden toelichten, want het onderwerp gaat niet over extreme afstanden smijten, of blubberbodems. Belangrijk om te melden is het volgende: Er zijn drie manieren om rigs te maken, en deze vervolgens te beoordelen:
1-Door praktijkervaring met de rig.
2-Door logica!
3-Theoretische fantasie.

Het mag duidelijk zijn dat veel rigs volgens 3 zijn gemaakt. Over punt twee wil ik het volgende zeggen: Er zijn bepaalde onderdelen welke je niet in de praktijk gezien hoeft te hebben, om het onderdeel goed te kunnen beoordelen. Om een voorbeeld te geven: We weten allemaal dat we met een HAIRlengte van laten we zeggen 30 centimeter vrij kansloos liggen te vissen. Dit heeft niets met praktijkervaring te maken, IK heb het nog nooit geprobeerd, en jullie ook niet. Dit is pure logica dus. Laat deze logica werken bij het bedenken van aanpassingen, en zorg ervoor dat deze logica niet omslaat in theoretische fantasie.


O ja hoe korter de rig hoe groter het effect van het kopschudden. Onderlijn van zeg 30 cm kan het lood minder makkelijk benut worden dan bij een lijntje van 15cm.

O ja Herman, is geen experiment, tis gewoon aanpassen, reageren op een situatie. to adapt
It's okay 2 pay
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

07-06-2011 11:15

Je verbindt er een conclusie aan om niet meer met korte onderlijnen te vissen, dat is het enige waar ik moeite mee heb.

Of ik moet dit gedeelte verkeerd hebben begrepen: "De hele wereld gaat maar lekker met korte onderlijntjes vissen en lekker scherp enzo… ome Barend niet meer."
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-06-2011 11:39

daarmee ben ik weer rond en net zo kortlijnig als velen 8) of was het langzichtig? Of ziende blind?
It's okay 2 pay