Gevlochten lijn als voorslag


Adriaan Kras
Berichten: 19
Lid geworden op: 22-02-2011 11:33
Locatie: Purmerend

10-05-2011 16:15

Goede dag,

Ik heb op mijn molens 0.30 mm Shimano Technium lijn. Nu vis ik strak tegen lelies aan. Ik wil er daarom een schuurbestendige gevlochten lijn als voorslag aan de Shimano Technium lijn knopen. Ik zat er zelf aan te denken om er ca. 10 meter PB Gator Braid aan te knopen.

Nu lees ik overal dat veel mensen het juist andersom doen. Vissen met gevlochten hoofdlijn en daaraan een nylon voorslag.

Graag jullie advies of het mogelijk en verstandig is wat ik van plan ben.

Gr. Adriaan.
Gebruikersavatar
justin waayer1
Berichten: 729
Lid geworden op: 29-07-2010 19:44
Locatie: twente

10-05-2011 16:20

gevlochtenlijn beschadigs de vis erg (soms)
daarom knopen ze er een nylon/floucarbon voorslag aan die beschadigd "minder"
en is ook wel sterk genoeg

maar gewoon met nylon hoofdlijn red je het ook wel
anders gewoon ff het water in 8)
mvg justin
----------------------------------------------------------
Adriaan Kras
Berichten: 19
Lid geworden op: 22-02-2011 11:33
Locatie: Purmerend

10-05-2011 16:25

Dat snap ik Justin. Het is ook niet de bedoeling om de vis te beschadigen. Het probleem is alleen dat de vissen 9 van de 10 keer vol gas de lelies in zwemmen. Met de huidige nylon lijn blijft deze continue achter de lelies hangen. Als ik er een voorslag van gevlochten lijn op zou hebben snijdt de gevlochten lijn de lelies door. Tenminste als ik het goed heb!!??
Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

10-05-2011 16:27

Als je toch voor zeker wilt spelen kun je ook wel leadcore gebruiken, kan in sommigen gevallen de vis wel beschadigen maar wat is beter dat de vis het onderlintje in de bek heeft weat is afgeknapt of een beschadiging dat is de vraag aan jou!
bart loman
Berichten: 420
Lid geworden op: 24-07-2010 14:44
Locatie: blaricum

10-05-2011 16:29

je kan prima met een gevlochten lijn vissen zonder de vis te beschadiggen gewoon een metertje tube of leadcore boven je lood hangen en je beschadigt geen vis.

gr bart
Adriaan Kras
Berichten: 19
Lid geworden op: 22-02-2011 11:33
Locatie: Purmerend

10-05-2011 16:35

Oke dat is duidelijk. Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met een gevlochten lijn als voorslag en lelies?
Gebruikersavatar
justin waayer1
Berichten: 729
Lid geworden op: 29-07-2010 19:44
Locatie: twente

10-05-2011 16:37

Adriaan Kras schreef:Oke dat is duidelijk. Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met een gevlochten lijn als voorslag en lelies?


waarom een voorlag gevlochten lijn
als men hier zegt dat leadcore ook goed/beter werkt :wink:
mvg justin
----------------------------------------------------------
Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

10-05-2011 16:45

hij vraagt naar de ervaringen van mensen Justin.

Persoonlijk zou ik ook voor de leadcore gaan en niet voor de gevlochten lijnen. En verder zo ik toch nogPB Jelly Wire als voorslag gebruiken kleurt mooi met het water mee, is sterk en je kunt het nog strippen ook nog wat wil je nog meer van een voorslag verwachten. Alleen de prijs is wat aan de dure kant. 15.95 voor een rolletje van 20m cmaar dan heb je wel wat
bart loman
Berichten: 420
Lid geworden op: 24-07-2010 14:44
Locatie: blaricum

10-05-2011 16:47

je kunt een stuk leadcore boven je lood plaatsen maar om nou een hele voorslag van leadcore te doen? ik gebruik leadcore ( ijgenlijk geen leadcore maar free fall van piet vogel omdat dit een stuk soepeler is) om dat het goed zinkt en de vis beschermt omdat het zo dik is. en gevlochte lijn die door de lelies heen moet snijden zou ik juist zo dun mogelijk houden omdat het er dan makkelijker door heen snijd.

gr bart.
Adriaan Kras
Berichten: 19
Lid geworden op: 22-02-2011 11:33
Locatie: Purmerend

10-05-2011 16:58

Ik kan toch moeilijk een stuk leadcore van 8 meter aan mijn hoofdlijn knopen. Het probleem is dat de vis 9 van de 10 keer de lelies in zwemt om er vervolgens 3 meter verder aan de zijkant eruit te komen. Op deze manier blijft mijn nylon lijn dus continue achter de lelies hangen. Als ik nu een voorslag zou gebruiken van gevlochten lijn is er denk ik de kans dat de gevlochten lijn door de lelies snijdt en de lijn weer vrij is. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?
bart loman
Berichten: 420
Lid geworden op: 24-07-2010 14:44
Locatie: blaricum

10-05-2011 17:02

gewoon gevlochten nemen maar zorg er wel voor dat je iets boven je lood hebt zodat de vis niet beschadigt. of zorg er voor dat de vis helemaal niet in de lelies kan komen. gewoon met banksticks vissen je slip dicht en vlak bij je hengels zitten als je beet krijgt een stukje met de hengel naar achter lopen en uit drillen maar. ( ik weet natuurlijk niet of dit kan in het water waar jij vist)

gr bart
Adriaan Kras
Berichten: 19
Lid geworden op: 22-02-2011 11:33
Locatie: Purmerend

10-05-2011 17:09

Ik gebruik de Korda Safe Zone Leader van 75 cm en daaraan knoop ik 8 meter gevlochten lijn. Het is echt niet mogelijk om te voorkomen dat de vissen in de lelies zwemmen het zijn riviervissen en die hou je niet 123 tegen. Ze zwemmen altijd standaard de lelies in om er vervolgens 3 meter verder weer uit te komen. Ik ga het proberen, is het niks dan gaan we weer wat nieuws verzinnen.
Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

10-05-2011 17:23

oke, succes ermee.!!!
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

10-05-2011 17:25

Jo,

Niks geen voorslag, niks geen leader, helemaal niks! Heeft geen enkel nut! En al helemaal geen leader én voorslag!

Beter is om gewoon een 35/00 kwaliteitslijn uit één stuk te nemen, die is sterk genoeg als het op trekkracht aankomt.
De hengel gaat in de steunen met de slip dicht en de lijn zo strak mogelijk. Vervolgens ga je er vlak achter zitten en blijf je alert. Als de waker klimt gelijk meppen en met de hengel zo laag mogelijk vol er in gaan hangen.

Je moet ze nu wel echt goed haken (onderlip) en heel goed weten wat je materiaal kan hebben. Als je beide dingen niet voor elkaar krijgt, vis dan niet op die stek. Punt.

Mensen denken bij linke stekken gelijk aan radicale aanpassingen in hun materiaal, maar beter is het om na te denken over een goede tactiek. Onderdeel van die tactiek kan zijn die stek te mijden.

Houd die mooie beestjes heel alsjeblieft!

Groeten,
Willem
Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

10-05-2011 18:08

Nou nou willem jij komt mrt de deur binnen vallen mar dit is een goede tip voor die jongen
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

10-05-2011 19:05

Als je niet in staat bent de vis uit de lelies te houden dmv blocken of meteen een paar stappen achteruit te lopen (en pal achter je hengels blijven zitten) vis je op die stek met verkeerd materiaal of moet je daar überhaupt niet gaan vissen. Een voorslag van gevlochten lijn gaan gebruiken is pure waanzin en een potentieel gevaar voor de vissen. Gewoon niet doen dus.

Ik weet dat het tegenwoordig een trend is om system zo veilig mogelijk te maken om zo toch op potentieel gevaarlijke stekken quasi veilig te vissen maar sla daar niet in door. Een gevlochten voorslag gebruiken is gewoon kolder. Dan maar op een andere stek en een visje minder vangen.

Als je met Shimano Technium 30/100 vist die enorm sterk is en bijzonder weinig rek heeft, de karper niet uit de lelies kan houden zit je of met verkeerd materiaal, of niet direct achter je hengels, of je vist verkeerd.

Safety first !
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

10-05-2011 19:21

Visveilig vissen is ook verstand gebruiken en niet denken o dat zit dan wel goed. Niet elke visveilige systemen zijn geschikt voor bepaalde omstandigheden.

30/00 nylon en lelie's is al ruim zat!
Ga je in een water vissen dat stijf staat van het wier kan je een gevlochten hoofdlijn gebruiken,maar dan een mono voorslag er weer op.

Maargoed reactie van Jeroen is duidelijk zat.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

10-05-2011 20:00

Manier van vissen aanpassen. Loodrecht tegen lelies vissen, hengels klem, lijn strak, slip dicht en bovenop je hengels zitten. Vis zal geen snelheid kunnen maken en zo kan je hem uit de lelies houden.

Voorslag maakt niet uit, vis komt alsnog vast te zitten en zo mol je z'n bek ook.

Conclusie: Laat vis niet in die lelies komen.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
dave van marion
Berichten: 150
Lid geworden op: 09-08-2010 17:20
Locatie: niawier

10-05-2011 21:52

hoi

als je voor een gevlochten voorslag zou ik deze gebruiken

PB Products Mussel 2-Tone
zit op een rol van 20 meter

snijd zo door planten heen

groeten dave
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

10-05-2011 22:40

Dave,

Heel mooi zo'n rolletje turbospul waarmee je zogenaamd lelies kunt maaien, maar je moet ze juist uit de lelies houden en om dat te doen heb je aan 35/00 echt zat.

Haaks op de lelies vissen, bij een aanbeet direct blokken en zorgen dat de vis niet door naar links of rechts te zwemmen alsnog ergens in kan duiken. Als die vis in de lelies terecht komt en vast zit wordt de kans op een losschieter (en dus vaak een verziekte karperbek) namelijk extreem groot. Dit heeft te maken met het feit dat er dan nog maar heel weinig lijn tussen de vis en het obstakel in zit, wat dus ook niet dempt. Bovendien buigt er ook geen hengel meer op de kracht van de vis, waardoor die dempende factor ook weg is. Hierdoor scheurt het bekkie uit en daar lopen wij dan met z'n allen weer heel treurig over te doen.

En ik las ook iets over het vissen in wier met gevlochten hoofdlijn in combinatie met een nylon voorslag. Veel succes! Leuk al die vegetatie op je voorslagknoop. Krijg die bende maar eens door je topoog.

Groeten,
Willem
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-05-2011 23:17

Ja Willem,
zelfs een 400 mm top oog is dan nog aan de krappe kant.

Vind het sowieso onbegrijpelijk, een knoop is altijd al de zwakste schakel en zeker op wateren met lelies en wier.

Haaks op de stek gaat prima, liever vis ik dan op de top omdat een wakertje altijd later komt.
Na het zetten van de haak ros ik de hengel vaak tot de molen onder water waardoor de vis omhoog gedwongen wordt.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-05-2011 07:45

Ik weet niet wat er met haaks op het obstakel bedoeld wordt, maar ik vis alleen maar tegenover een obstakel. En inderdaad... top op de bodem en hand op de slip. Paar stapjes achteruit en dan is het meestal wel gedaan...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

11-05-2011 13:49

Ik heb nog niemand de nuttige vraag zien stellen op welke afstand deze lelies eigenlijk liggen?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

11-05-2011 14:32

Misschien om dat voor de manier van vissen in dit geval niet relevant is? Je zal hoe dan ook strak achter je hengels moeten zitten en na de aanbeet meteen achteruit lopen. (en zonder gevlochten voorslag)
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

11-05-2011 15:45

Daaf, je bent op dreef!

Dat is weldegelijk relevant, heel nuttig om te weten zelfs, want het is natuurlijk vragen om problemen wanneer die lelies op bijvoorbeeld een meter of tachtig afstand liggen en je er met nylon hoofdlijn vrolijk vlak voor gaat zitten vissen. De rek in die tachtig meter lijn (zomaar tien meter) benut de vis om op volle kracht alsnog de lelies in te duiken.

Tot op enkele tientallen meters red je het met nylon wel, zeker als je er niet strak tegenaan vist, maar een meter tot een paar meter ervoor. Liggen de lelies op grotere afstand, dan is het raadzaam om de nylon hoofdlijn te vervangen door gevlochten hoofdlijn. Dit omdat deze lijn niet uitrekt bij belasting, waardoor je meer controle hebt. En wat ik nu ga schrijven is misschien wat tegenstrijdig met wat ik eerst schreef, maar er moet dan wel een nylon/fluorcarbon voorslag op om toch iets van demping te hebben, genuanceerde demping. Een meter of tien á twaalf is genoeg. Je kiest die nylon/fluorcarbon voorslag dus puur en alleen als buffer. Net dat metertje of iets meer aan rek wat de ergste klappen enigszins opvangt.

Het stevig drillen met gevlochten lijn in de buurt van obstakels is echter een kunst op zich die je niet zo 1-2-3 onder de knie hebt. Het komt heel erg aan op dingen als de juiste haak en betrouwbare inhaking, een hengel die perfect geschikt is voor de situatie (niet te hard en ook niet te zacht), een hengel waarvan je ook weet wat 'ie maximaal in huis heeft en dat je dat ook durft te benutten. Je moet ook heel goed weten wanneer je hoeveel druk moet/kunt zetten. Het juist doseren van krachten is essentieel.

Nylon is vergevingsgezind, gevlochten rekloze hoofdlijn absoluut niet en zelfs met die dempende voorslag worden soms kleine foutjes, keihard afgestraft en niet enkel tijdens de eerste fase van de dril, maar ook als de vis bijna in het net ligt. Laat ook niet enkel de hengel het dempende werk doen, maar geef bij elke dreun die een vis geeft wat mee met je onderarm. Vloeiend en soepel drillen, maar niet zonder overtuiging. Vergelijk het een beetje met autorijden op een spekglad wegdek.

Groet,
Willem