Hoe het beste vissen zonder vrijloop/baitrunner


Plaats reactie
niels hurkmans

21-03-2011 17:21

Ik heb laatst 2 nieuwe molens gekocht, er zat alleen geen baitrunner op.
Normaal vis ik wel met de baitrunner en dan hoef je een keer te draaien en dan staat de slip er op.
Nu ik die andere molens heb hoe moet ik dan vissen gewoon de slip openzetten en weer dichtzetten als ik een run heb?

Gr. Niels
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

21-03-2011 17:32

jep effe hand op de spoel bij oppakken en ondertussen de slip bijstellen.
onthou ongeveer hoeveel slagen je de slip moet draaien (zelf voelde ik het aan de weerstand van het draaien)

zou de slip ook niet al te losjes zetten maar dat net je hengels blijven staan zeg maar.
niels hurkmans

21-03-2011 17:40

Remco Albers schreef:jep effe hand op de spoel bij oppakken en ondertussen de slip bijstellen.
onthou ongeveer hoeveel slagen je de slip moet draaien (zelf voelde ik het aan de weerstand van het draaien)

zou de slip ook niet al te losjes zetten maar dat net je hengels blijven staan zeg maar.


Bedankt voor je reactie Remco!

Gr. Niels
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

21-03-2011 20:36

Ik vis altijd zonder baitrunner,
Ik zet de slip altijd een halve slag verder open dan de drilstand.Ligt er natuurlijk wel aan welke molen
je hebt.elke molen is anders.
groeten nico
niels hurkmans

21-03-2011 21:06

nico offerman schreef:Ik vis altijd zonder baitrunner,
Ik zet de slip altijd een halve slag verder open dan de drilstand.Ligt er natuurlijk wel aan welke molen
je hebt.elke molen is anders.


K'zal het eens uit proberen Nico tenminste als ze willen bijten natuurlijk :lol:


Gr. Niels
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

21-03-2011 23:51

Vis ook met molens zonder baitrunner en denk niet dat ik snel nog baitrunners aanschaf. Werkt prima :)
Inderdaad slip los zetten, afhankelijk van wat voor stek je bevist. Bij obstakels dus met de slip al op de drilstand, swinger stukje lijn geven en hengel binnen handbereik houden. Werkt prima :D
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

22-03-2011 01:24

De drilstand???

Tijdens de dril ben je toch steeds met de slip bezig? Zeker bij een grote karper.

Er bestaat toch niets als een drilstand?
Zit hier wel vis?
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

22-03-2011 14:01

Ja hoor josef, noemen 'ze' gevechtsslip ofzo, heb ook nog een oude molen liggen.. hendel naar links is een soort van baitrunner stand, naar rechts 'gevechtsslip'
groet
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

22-03-2011 14:44

Weet ik, ik bedoel gewoon dat je de slip dan al aardig vast zet, zodat de vis niet op snelheid kan komen wanneer je een aanbeet krijgt.
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

22-03-2011 18:56

@josef,
Als je een goede molen hebt.hoef je niet zo met de slip te spelen hoor.
Mijn slip staat praktisch altijd hetzelfde.Het is wat Teun zegt.aanpassen aan de stek.
groeten nico
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-03-2011 19:31

Daat ben ik het dus helemaal niet mee eens...

Als ik een vis met nylon vanaf grote afstand aan het binnenpompen ben gaat -ie dicht, onder de kant op vrij spel. Spelen gebeurt bij mij juist heel veel. Maar wel met beleid, en verstand. Ieder zo zijn ding, ik heb zowel baitrunners als molens met Quickdrag als met zonder alles :P
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

22-03-2011 19:33

Vis liever gewoon gewoon. Zonder baitrunner of Quickdrag.
Zo ben je meer bezig met de vis dan even de molen afstellen en halen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

22-03-2011 23:13

mis de beleving idd wel met de baitrunners. eigenlijk te makkelijk geworden.
heb zo,n figtning drag geval die nu onder m,n penhengel hangt.
kan je met je duimpie net effe die onverwachte run beter opvangen.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

23-03-2011 09:55

Sven van Anrooy schreef:Daat ben ik het dus helemaal niet mee eens...

Als ik een vis met nylon vanaf grote afstand aan het binnenpompen ben gaat -ie dicht, onder de kant op vrij spel. Spelen gebeurt bij mij juist heel veel. Maar wel met beleid, en verstand. Ieder zo zijn ding, ik heb zowel baitrunners als molens met Quickdrag als met zonder alles :P


Zo doe ik het ook altijd vis vaak tegen de overkant van een kanaal, met nylon ( 60 m uit de kant). Meestal de slip dicht en gelijk een stuk weghalen bij evt obstakels vandaan. Halverwege het kanaal de slip wat losser, en onder de kant nog losser en dan corrigeren met me vinger.
Werkt top 8)
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

23-03-2011 19:23

Inderdaad.
Onder de kant gaat bij mij de slip ook los.
Ik heb nog nooit een slip gevonden op een molen die hetzelfde kan als ik met mijn vingers.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

26-03-2011 01:51

Nu ik dit topic lees begin ik steeds meer te snappen waarom iedereen het hier altijd over lijnbreuk en veilige systemen en lossers heeft en zo.

Ik verbaas me daar altijd over, want ik lieg niet als ik zeg dat ik in bijna 30 jaar vissen nog geen 5 keer lijnbreuk heb gehad tijdens een dril. Moet ik er wel bij vermelden dat ik niet heel erg vaak op de meest ruige plaatsen zit.

Maar het gaat om de dril.

Jongens, vergeet die ''vaste'' standen en leer jezelf aan om tijdens het vissen, vanaf het punt dat je aanslaat totdat hij/zij in het net op de kant ligt continu met je slip aan de gang moet. Uiteraard bij kleine jongens niet nodig, maar dit weet je vaak niet meteen.

Als je goed met je slip overweg kan, dan heb je zelden lijnbreuk. Heb je dat wel, dan is je lijn aan vervanging toe.

Tevens ben ik van mening dat een goed geslipte dril ook voordelen heeft voor de gevangen vis. Geen onnodig lange dril, vis altijd precies net zo moe als ik wil, geen papegaaienbekken en noem maar op.


Slaan, voelen, hangen, zwemt weg, geef hem ruimte, remt af, slip iets strakker, probeer hem naar de oppervlakte te krijgen, daar gaat ie weer, slip weer los, pakken, vast zetten, binnen slepen, los zetten, aandraaien, slepen, slip open, netten, en die mat op. En voor elke vis/dril is dit anders. Immers, het gewicht is dnders, maar ook zijn gedrag, het water waar je zit (bv stroming), daar pas je steeds je slip op aan.

Er is niet 1 molen die al die misschien wel honderden situaties allemaal kan pakken met enkele vaste standjes. Nee, dit moet op gevoel.

Vergeet de vaste standjes, dril op gevoel en kundigheid.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

26-03-2011 03:51

Er zijn ook vissers die de molen van de anti reserve af zetten en gaan dan tijdens de dril op de ‘backwinding’ manier lijn geven. De slip wordt dan muur vast gezet en bij de aanbeet gaat de slinger achteruit tollen (kijk uit voor je vingers!). Vooral Engelse vissers doen dit nog wel eens. Zelf heb ik hier geen ervaring mee en ben het ook niet van plan. De kans op een pruik lijkt me tijdens dat achteruit tollen ook aanwezig met alle gevolgen van dien. Het lijkt me alleen een optie voor molens die een stotterende slip hebben. Ik vroeg me af of er hier ook vissers zijn die deze manier van drillen toepassen.
Laatst gewijzigd door Jan Kasteelen op 26-03-2011 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Han Eijkenduijn
Berichten: 187
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57
Locatie: Purmerend

26-03-2011 11:25

Ikzelf viste voor de baitrunners met een monkey climber (aapje)
een centimeter of 10 voor mijn molen.
Ingooien,hengel op de steun,lichtjes strakdraaien,beugel open en aapje aan de lijn hangen.
De spoel loopt niet leeg,aapje gaat op en neer bij aanbeet,hengel oppakken,beugel dicht doen en drillen maar.
Groet Han


There is no dark side of the moon really.
As a matter of fact it's all dark...
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

27-03-2011 13:04

Gister helaas de eerste karper van het jaar verspeeld door lijnbreuk veroorzaakt door een obstakel (tak)
ik heb gister voor het eerst op lange afsand gevist dmv voerboot.
Maar hoe kun je een vis stoppen in een run en voorkomen dat hij in de takken zwemd?
moet je eht de slip strak zetten (niet dicht) en goed hangen?
Ik vis met nylon 35/00
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

27-03-2011 13:50

Bij het vissen van obstakels als takken gooi ik altijd de slip helemaal dicht. Als de vis de takken bereikt ben je hem immers sowieso kwijt. Ik gebruik voor dichtbij altijd een licht parabolische,dus een goede doorbuigende hengel. Voor verder weg kan een stuggere hengel met 35/00 ook wel. Je haken moeten stevig zijn, omdat ze niet mogen uitbuigen, en niet te klein of te dun van draad die de bek van de karper kunnen uitscheuren.
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

27-03-2011 14:46

vingers op de spoel(hoeft echt niet met kracht) en de lijn in tegengestelde richting van de vis en zo laag mogelijk. meestal slaat de vis dan om of draait gewoon

je moet wel een beetje gevoel hebben wat je lijn en vooral wat de vis kan hebben.
dus niet met volle geweld hangen maar rustig afstoppen en de druk opvoeren.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

27-03-2011 17:20

top zo diep mogelijk onder water steken en volle power hangen. Dan trek je ze uit balans...

haaks of onder de zijnlijn ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

27-03-2011 17:36

Kijk dat is info waar we wat mee kunnen.
Bedankt heren.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

27-03-2011 21:30

Inderdaad, als je de hengeltop zo laag mogelijk houdt draait de vis nagenoeg altijd. Zeker als ie niet op snelheid was.

En vanwege alle commotie omtrent "vaste standen", waarvan ik niet weet of het ook aan mij gericht is:

Het woord drilstand was misschien wat ongelukkig gekozen in mijn post waarin ik beschreef hoe ik een obstakelstek aanpak.
Ik bedoelde gewoon dat de slip aardig dicht staat zodat de vis niet op snelheid kan komen. Omdat ik dan strak op mijn hengel zit veroorzaakt dit geen problemen. Daarna pas ik natuurlijk ook gewoon de slip aan, aan de gedragingen van de vis tijdens de dril. En onder de top gaat ie altijd een stuk losser.
Er is inderdaad geen vaste drilstand, laat dat duidelijk zijn.
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

27-03-2011 23:45

benny je hebt pb ouwe bekken sloper :P
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Plaats reactie