Beginnen met karpervissen


Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-03-2011 14:25

Ik ben dus echt benieuwd hoe het wil klaarspelen na loodverlies. En ik denk zelfs ook dat bij minder dan een bepaald gewicht het geheel niet werkt. En dat wil ik zelf ook wel eens gaan uitzoeken.

Want het lood is en blijft verantwoordelijk voor het werken van het systeem zoals het bedoeld is.

Waar ik op doel is simpel. Door de krachten tijdens de dril trek je met je wartel/ringetje toch een soort van knikje in je leader/hoofdlijn. Dit "kan" er misschien wel voor zorgen dat het helemaal niet loskomt. Als je dan toch aan het testen gaat, neem het even mee. Want zeker de wat stuggere leaders en fluorcarbon kan stevig in een kinkje raken waardoor het allemaal wat minder werkt..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-03-2011 18:17

Leen ( en anderen)

Had toevallig mijn tacklebox bij op het werk, en ben wat aan het rommelen gegaan..

Gebruikt:

Korda Leadclip, doorboord met baitneedle PB, dikke eind.
Solar Contour Leadcore 35lb
Korda size 8 wartel

Afbeelding

De leadcore door de clip, wartel erop rijgen, daarna terug de clip in en door het gemaakte gaatje naar buiten.

Afbeelding

Gebruikt loodje is een 2oz Wartelloodje, bewust niet te zwaar. Niks anders bij me ook, wil het nog wel eens overdoen met diverse gewichten

Eerst met het lusje achter de clip.

Afbeelding

Afbeelding

Als ik dan de wartel vastpak en stevig begin te schudden klikt zoals verwacht het lood los en is de leader niet meer te lossen. Reden daarvan is dat het lusje zichzelf ook nog eens om de leadcore trekt, waardoor het gewoonweg te stroef is om te glijden. Met zwaarder lood mogelijk anders, maar lijkt me dat dit zelfs sneller lost.

Afbeelding

Nu zoals jij zei, lusje om de clip.
Afbeelding

Nu is het lood niet te lossen, en schuift de leader ook door het ontbreken van de lus om zichzelf ook nog eens makkelijker. Zo is dit bedoeld denk ik.

Afbeelding


En ik heb ze ook met tailrubber geprobeerd, in de versie met lus om de clip geen invloed, echter bij de versie waarbij de lus om de leadcore zit zorgt dit voor nog veel meer weerstand

Afbeelding
Afbeelding

Het slimste lijkt mij er zeker voor te zorgen dat de wartel niet in de clip kan komen. Dit zorgt voor onoverkomelijke weerstand en dan gaat het never werken. Big-eye swivel is daarbij denk wel van meerwaarde, niet aan gedacht net met fotografere
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm