Vissen over een lelieveld (tips gevraagd)


Plaats reactie
Adriaan Kras
Berichten: 19
Lid geworden op: 22-02-2011 11:33
Locatie: Purmerend

22-02-2011 11:43

Beste,

Ik vis nu een kleine 3 jaar op karper. Nu ben ik echter wat tips nodig van de ervaren jongens onder ons.

Op mijn nieuwe viswater is er eigenlijk maar vanaf een kant te vissen. Nu is het zo dat er in de zomer een lelieveld van
ongeveer 4 meter doorsnee voor de kant ligt. Heeft er iemand tips hoe ik het beste over dit lelieveld heen kan vissen?

Ik zou hier heel erg mee geholpen zijn.

Groeten Adriaan
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

22-02-2011 12:23

Is het een klein stukje lelieveld? anders ernaast vissen. Of is het lelieveld langs de hele kant? Hoe diep is het daar? Waadpak eventueel een optie? Weerhaakloos. Is het niet verantwoord gewoon niet doen.
Laatst gewijzigd door Dries Jacke op 22-02-2011 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Patrick Visser
Berichten: 546
Lid geworden op: 26-11-2007 16:22
Locatie: Hoorn (the netherlands)

22-02-2011 12:31

Top omhoog. :roll:
geel he
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

22-02-2011 12:42

Over het lelieveld heen vissen is het probleem niet. Een karper landen, dwars door een 4 meter breed lelieveld wel. Lijkt me vragen om problemen, gewoon niet doen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-02-2011 12:56

Daarentegen kan ik me een stek herinneren waar ik over een 10tal meters heen moest vissen. En elke keer een boot was ook geen optie, en achteraf ook niet nodig.

Echt dik was het niet en ik viste ruim 50-60 meter achter de lelies. Wel was het zo dat ik een hoge kade tot mijn beschikking had, en dat de lelies absoluut niet dik lagen. Vissen probleemloos gedrild, de enige knurften die voor een berg sla in de hoek zorgen waren een stel vraatzuchtige stinkers die hun krachten niet konden doseren.

Het is vooral gezond verstand. Als er geen mogelijkheid is een vis te landen, doe het dan gewoon niet. We zijn in Nederland gezegend met enorm veel water en één stekje minder, ach.

Anders wordt het inderdaad waadpakkenwerk, of een boot..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

22-02-2011 13:23

1tje van vroeger.
1 groot lelieveld. Run, broek uit, plons, plukplukplukkerdepluk, schep, vis, tadaaa!
Afbeelding
Waadpak kan daar niet ivm hele zachte prutbodem.
Sorry voor het goddelijke lijf. Kan ik ook niks aan doen.. :P
Adriaan Kras
Berichten: 19
Lid geworden op: 22-02-2011 11:33
Locatie: Purmerend

22-02-2011 15:14

Ik heb een boot en waadpak tot mijn beschikking dus dat moet geen probleem zijn. Ik ga het gewoon een keertje proberen. Het is echt een ontzettend mooie stek midden in de natuur. Vorig jaar heb ik er verschillende karpers mogen aanschouwen, en deze ga ik proberen van het jaar te vangen.

Kan iemand mij ook een tip geven over de tegebruiken onderlijnen? De bodem is redelijk hard met een dun laagje modder. Ik vist trouwens op open water (over de lelievelden ;-)
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

22-02-2011 17:06

Wat de onderlijn betreft heeft iedereen een andere smaak.
Een combi-rig of een rigje van braid icm een klauwhaakje werkt altijd wel.
Wél zou ik voor stevig materiaal (25lbs oid) gaan, zodoende zal de onderlijn minder snel kapot schuren als het langs een leliestengel schuurt.
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

22-02-2011 19:07

In vind dit echt ongelofelijk. Het topic over een 100% visveilig systeem is één van de grootste op dit forum. De hele wereld is er mee bezig om zo visveilig mogelijk, te vissen. Een normale leadclip is tegenwoordig al uit den boze. Asis systeem, safety leadclips, noem maar op, het kan niet veilig genoeg zijn.

En nu wordt het weer verantwoord om door een 4 meter breed lelieveld te gaan vissen. Wat een tegespraak. Laat al die veilige systemen dan ook maar achterwege als je bewust een risico loopt om door een lelieveld te gaan vissen, ongelofelijk........
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

22-02-2011 19:10

+1
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-02-2011 19:17

Jeroen,

Ik spreek hierbij uit eigen ervaring en geef dat ook aan. Als de lelies te dik worden dan is het not done. Topicstarter zegt zelf een boot en/of waadpak te kunnen gebruiken. Dan zijn er echt geen onoverkomelijkheden in mijn ogen. Mits je je verstand gebruikt. En daar valt of staat alles mee. Ook z.g. 100% veilige systemen.

Ikzelf heb in een tweetal maanden 66 vissen tussen dunbezaaide lelies gedrild . En één losser moeten incasseren, wat al op grote afstand gebeurde. Nooit tussen de lelies. Ik kan ook niet zien vanaf hier met wat voor een lelieveld de topicstarter te maken heeft. Ikzelf had er misschien een vijf of 6 blaadjes per m2 aan de oppervlakte met wat van die sla op de bodem. De vissen onder de top gewoon met een stevige hoofdlijn af kunnen drillen. Liepen nooit vast. Als dat wel het geval had geweest had ik ook mijn aanpassingen gedaan. Of de stek als onmogelijk geclassificeerd. Maar het hoefde gewoonweg niet. Waadpak had een optie geweest dan, daarna boot. Daarna kappen met vissen. Overigens, op dat hele water stond diezelfde rits lelies. En ik was niet de enige hoor.

En ga nu niet zeggen dat ik niet weet waar over ik praat, want dat weet ik wel degelijk. Verstand gebruiken, niet minder dan dat. Vind het slim van de topicstarter dat ie het vraagt, en na aanleiding van wat discussiepunten zijn ding erop aanpast. En hopelijk voordelig uit de hoek komt.

Je hebt lelievelden en "lelievelden"..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-02-2011 19:28

En dan trouwens nog wat. Die boys die met hun toppen omhoog over eventuele planten, riet en meuk vissen veroordeel je die ook? Stuwmeren en hun stronken? Salagou, Raduta zomaar iets wat in me op komt. Zelf nooit geweest hoor, maar de artikelen die je leest kunnen je wel een beeld geven.

Lijkt mij niet, want mits aangepast aan de situatie gebeurt ook alles verantwoord. Dikke wiervelden idem dito. Kan ook een pest zijn, en als de dan geen pak of boot hebt kan het soms ook lastig zijn. Mits doordacht aangepakt gaat dat echter ook.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

22-02-2011 19:36

Sven, ik moet zeggen dat ik jouw reacties en topics altijd goed kan waarderen. Je denkt altijd goed na over wat je doet en zegt en dat kan ik zeer waarderen. Ik ben het hier echter niet helemaal met je eens. Ik veroordeel helemaal niemand. Ik zeg alleen dat ik het onverantwoord en tegenstrijdig vind. Je wordt tegenwoordig zo goed als afgeschoten als je niet met een soort asis systeem zit te vissen maar bewust door een 4 meter breed lelieveld vissen kan geen kwaad. Ik heb de start topic goed gelezen en volgens mij heeft hij het over een 4 meter diep lelieveld waar hij overheen moet vissen. Aangezien hij er dus blijkbaar niet langs kan, zal hij ook de vis er doorheen moeten halen om te kunnen landen. Zo staat het in zijn topic. In dat geval vind ik het onverantwoord om zo die vis te moeten drillen. Een vier breed lelieveld zijn niet een paar blaadjes. Daar zou ik ook geen probleem mee hebben. Maar waarom ga je eerste met een 100% visveilig systeem vissen, en vervolgens de kans dat je de vis lost weer bewust zitten vergroten.

Gaan we dit nu met zijn allen goed zitten praten terwijl de hele wereld over de zeik gaat als je niet 100% visveilig zit te vissen. Wat is nog de meerwaarde van je hi-tech asis systeem als je je vis door 4 meter lelies heen moet sleuren. Gaat echt helemaal nergens over....

Als dit de normale gang van zaken is, is al die belangstelling voor 100% visveilige vissystemen niet meer dan een grote bak gebakken lucht....
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-02-2011 19:45

Ik snap jouw punt ook wel. Maar als je op 50 meter achter die lelies zou gaan zitten vissen en je pakt je boot erbij dan is er ook geen probleem. Door de lelies sleuren heb ik ook nergens gezegd, in mijn geval zwommen de vissen gewoon door de lelies en kon ik ze probleemloos binnenhalen. Een enkele lelie bleef wel eens hangen, maar die gaf uiteindelijk wel gewoon mee.

Moest je geforceerd de zooi over de lelies gaan trekken met als risico kapotte bekken of zelfs lijnbreuk dan zou ik er ook niet aan beginnen. Eventueel zou je met een hark nog wat aan uitdunning kunnen doen, maar zelfs in dat geval is het niet altijd zeker dat je de vis door je paadje zou gaan trekken. Een waadpak in lelievelden is ook niet altijd geweldig, maar goed, als het niet al te diep is.

Hieronder houdt het echt wel op:
Afbeelding

Nogmaals, je kunt weer heel veel kanten op met dit onderwerp, en over één ding moeten we het wel eens zijn: Als het onmogelijk is, gewoon niet doen. Maar mogelijkheden benutten of overdenken behoort daar ook toe. Eventueel met wat aanpassingen aan materiaal en benadering.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

22-02-2011 19:49

Daar ben ik het 100% mee eens Sven. Als er een paar blaadjes liggen, kan iedereen inschatten of hij daar doorheen kan vissen. Ik reageer echter specifiek op het geval van de topic starter die aangeeft door een 4 meter breed lelieveld te moeten vissen. Dan zie ik niet een paar blaadjes voor me.

Anyway, er staat in de discussiehoek een poll, ben benieuwd hoe iedereen hierover denkt.
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

23-02-2011 09:11

Met een boot vind ik ook niet de manier.
Weleens geprobeerd? Door lelies roeien?
Electro motor of benzine is helemaal geen optie.

Buiten dat het dus niet gaat sloop je een mooi stukje natuur wat nog veel erger is.
In mijn ogen dus gewoon kansloos. En al helemaal zonder enige ervaring gezien de vraag wat betreft de rig.
Gebruikersavatar
Patrick Visser
Berichten: 546
Lid geworden op: 26-11-2007 16:22
Locatie: Hoorn (the netherlands)

24-02-2011 17:46

Jeroen Visser schreef:Over het lelieveld heen vissen is het probleem niet. Een karper landen, dwars door een 4 meter breed lelieveld wel. Lijkt me vragen om problemen, gewoon niet doen.

Ligt eraan hoe diep het is, 4meter door lelies lopen is niet moeilijk mits niet te diep.
En euh..oefening baart kunst...ofzo..
geel he
Gebruikersavatar
gijs beuningen
Berichten: 234
Lid geworden op: 02-04-2010 11:57
Locatie: nmgn

25-02-2011 18:49

De TS vraagt om Tips:

Hangt een beetje van de situatie af of de tips allemaal bruikbaar zijn.
- Probeer de karper pas door de lelies te loodsen als de vis wat vermoeid is.
- Als de vis zich vast zwemt niet als een gek lopen trekken, gewoon de lijn op spanning houden, vis zwemt zichzelf vaak weer los al dan niet door het "slopen" van de stengels.
- lelie stengels zijn later in het seizoen een stuk zwakker.
- het water in gaan zoals als eerder gezegd.
- is het een veld zoals hierboven op de foto getoond, gewoon niet doen!
Plaats reactie