beginnerset


Jacco van den brink
Berichten: 24
Lid geworden op: 18-11-2010 14:24
Locatie: dolfijnenstad

17-02-2011 07:28

Hallo allemaal,

aangezien ik begin met karperen heb ik nog niet de top spullen gekocht.

ik ben begonnen met

2 x soul hengels the dutch
2 x molens shimano Baitrunner XT-RA 10.000
Sunridge Draadloos Beetmelderset
JRC Defender 42" Landingsnet
losse steunen roestvrijstaal
uiteraard heb ik ook al tassen en opberg spullen ook voor de hengels.

ik weet dat ik pas op de helft zit en dat ik nog wel wat meer nodig heb.
maar wat vinden jullie ervan om zo te beginnen met deze spullen.

groet

jacco
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

17-02-2011 07:37

Is het belangrijk wat wij vinden? Gaat het niet om je eigen tevredenheid?

Je zult jezelf vanzelf gaan ontwikkelen en erachter komen wat je "eist" van materiaal. Aan de hand daarvan zul je keuzes kunnen maken bij de aanschaf van nieuw spul.

Iedereen is begonnen, niet iedereen loopt de hele leerschool door en vraagt aan anderen wat ze zouden doen. Probeer gewoon lekker te gaan vissen, de beesten en je omgeving met respect te behandelen en wijzer te worden door goed op te letten en om je heen te kijken. Daar heb je meer aan dan een "duim omhoog" voor je setje visspullen, waar je echt wel mee zult kunnen vissen ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Jacco van den brink
Berichten: 24
Lid geworden op: 18-11-2010 14:24
Locatie: dolfijnenstad

17-02-2011 08:16

Daar heb je gelijk in Sven klopt ook helemaal het zijn ook mijn spullen en uiteindelijk zal ik hier mijn vis ervaring mee op moeten doen.
Maar omdat ik dus totaal geen ervaring heb en mijn ervaring moet opdoen om goed te lezen en te horen wat anderen zeggen.
Zal ik het daarmee moeten doen maar het is niet makkelijk want er zijn zoveel spullen dat je door het bos de bomen niet ziet en toch grotendeels op verschillende fora's en boeken en meningen staat er altijd spaar door koop toch het betere (merk).
Door dat ik begin maak ik keuzes in mijn aankoop en zal ik daar ook mee moeten leren om vissen te gaan vangen, maar ik denk dat iedereen altijd wel een bevestiging wil hebben of ze in de goede richting gaan.

IK denk ook dat ik het mischien anders had moeten formuleren.

Maar dank voor je reactie Sven

groet,

jacco
lorain bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 20-03-2007 20:02
Locatie: enkhuizen

17-02-2011 08:38

Zou wel nog ff een onthakingsmat aanschaffen aangezien ik die niet op je lijstje zie :wink:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

17-02-2011 08:42

Als je zuinig bent ga je hier wel veel plezier van krijgen. Als ik persoonlijk kijk, zullen de tuters het eerste zijn waar je iets van verandering aan wilt hebben. Maar goed, als ze bevallen en ze doen voor je wat ze moeten doen en blijven dat ook doen dan is er niks mee..

Een matje zou inderdaad geen overbodige luxe zijn.. Succes in ieder geval ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Jacco van den brink
Berichten: 24
Lid geworden op: 18-11-2010 14:24
Locatie: dolfijnenstad

17-02-2011 08:58

dankje Sven

en een mat heb ik ook al had die er vergeten bij te zetten een Fox Stalker Safe Zone Unhookingmat.

Ik denk ook dat mijn doel is om al helemaal niet te denken dat ik voor de grote jongens ga laat ik eerst maar eens wat kleine vangen en daar goed mijn dril en de vissen leren kennen.

Ik ben nu veel aan het wandelen langs de water kant :wink: en daar hopelijk mijn doel te vinden.

groet

Jacco
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

17-02-2011 09:02

Je hebt in ieder geval de juiste spirit ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
melvin verhoeven
Berichten: 415
Lid geworden op: 05-04-2010 20:26
Locatie: Velp

17-02-2011 22:43

leuk setje hoor!
eerst gewoon lekker ervaring opdoen!
lekker vissen. met de tijd kom je zelf erachter wat je voor je gevoel kan verbeteren en niet.

al laat ik mezelf vaak zat verleiden tot het kopen van iets nieuws :oops:

veel plezier met deze verslavende hobby!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-02-2011 06:45

viewtopic.php?f=36&t=59404

Lees deze ook nog eens door. Kun je goed kijken hoe je een visveilig systeempje kunt gebruiken. Schroom ook niet dingen te vragen.

Dit is ook wel een goeie:

viewtopic.php?f=18&t=59027

viewtopic.php?f=18&t=60424

Voorbeelden te over hoe het niet moet ;) En ook daar wordt je wijzer van..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Jacco van den brink
Berichten: 24
Lid geworden op: 18-11-2010 14:24
Locatie: dolfijnenstad

21-02-2011 08:59

@ melvin haha na dacht eerst maar eens wat rustig beginnen en ervaring op doen en beginnen met dit setje. inderdaad is er veel tekoop op alle gebied. ben nu eerst maar eens verschillende onderlijntjes aan het maken en gaat me goed af. en dankje wel voor je reactie.

@ Sven dankje zal ik door lezen ben nu het grote karperboek van rini groothuis aan het doorlezen.
Ohh inlijnlood gebruik ik dat had ik al ondervonden dat ik die moest hebben

maar ik heb wel een vraag ik heb nu standaard onderlijntjes met gevlochte onderlijntje.
Ik heb nu ook onderlijn gekocht met een coating laag. Heb deze beide gemaakt maar nu ik nog geen boot of dan wel voerboot heb zal ik mijn lijn voor zichtig moeten in gooien. welke onderlijn kan ik dan het beste gebruiken. Ik wil gaan proberen om niet veruit de kant te gaan vissen heb al wat stekies gevonden die naar mijn mening daar geschikt voor zijn. ( wie niet waagt wie niet wint :wink: )

groet

jacco
Laatst gewijzigd door Jacco van den brink op 21-02-2011 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

21-02-2011 11:02

ligt helemaal aan je zelf.. iedereen vist anders en je kan met beide onderlijnen dicht bijd ek ant vissen.. je moet alleen kijken of de bodem hard of zacht is. ik zelf vis liever niet met een stijve onderlijn(met coating) op een zachter bodem!


en idd ga eerst voor de kleine visjes.. vissen leren is vissen vangen
Daniel Langeveld
Berichten: 73
Lid geworden op: 08-06-2010 06:41

21-02-2011 19:34

Zoals eerder aangegeven, ervaar het. Ga lekker vissen en leer zo je materiaal en de vis kennen.
De ene hengel is de andere niet en duur is per defenitie niet altijd prettiger. Ik vind het toch een gevoelskwestie.
Echt 'slechte' hengels verkopen ze tegenwoordig niet meer en voor een artikel van een bekend merk ben je nu eenmaal duurder uit.

Ik ben begin vorig jaar begonnen met deze hobby en was meteen verkocht. Ik ben begonnen met beetmelders van Spro (€10,- p.s.), hengels van Trend (€20,- p.s.), een onthaakmat van Ultimate (€10) etc etc. Allemaal goedkoper materiaal, wat overigens prima heeft volstaan.

Nu ben ik eind vorig jaar en begin dit jaar begonnen met de aanschaf van kwalitatief (duurzamer) spul, omdat ik zeker weet dat ik dit de komende jaren wil gaan doen en niet ieder jaar wil gaan vernieuwen.

Het blijft een keuze. De een doet het stukje bij beetje en de ander koopt zich in 1x rijk.

Succes.
Jacco van den brink
Berichten: 24
Lid geworden op: 18-11-2010 14:24
Locatie: dolfijnenstad

23-02-2011 07:34

Dankje wel Daniel en stefan voor de adviezen.

@ Sven hmm zijn nare stukjes om te lezen en te zien zo ga je niet om met de vissen. ik zal van het weekend even een voorbeeld maken van mijn onderlijn en lood.
nou heb kippe mais gekocht en 1 dag laten weken en gekookt nu staat het weer in de emmer gaat ik even in mijn achtertuin maar eens een voer plekkie maken ben al met bootje de bodem af gestruint en op tekening gezet heb een leuk plekkie gevonden.

heb een vraag hierover nu is het niet extreme druk met bootjes bij mij achter maar wil toch verkomen dat als er één langs komt dat hij mijn lijn meeneemt wat kan ik hier aan doen?

groet

jacco
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

23-02-2011 08:06

Vissen met toplood. Zo ligt je lijn volledig over de bodem en zul je geen last hebben van de bootjes.
Jacco van den brink
Berichten: 24
Lid geworden op: 18-11-2010 14:24
Locatie: dolfijnenstad

23-02-2011 12:36

hmm maar nou heb ik gelezen dat toplood niet zo fijn is voor de drill en dat je er vervuiling meeneemt van de bodem.

Als ik nu eens een een stang bij mijn kant zet en daar een clip systeem opzet waar ik mijn snoer door gelijdt.
Het clipje is het zelfde als van mijn swinger.
Dus bij mijn hengeltop gaat mijn snoer naar beneden naar de clip en dan naar waar de onderlijn ligt.

------------0-
...................-
....................-
.....................-
......................---------------------------------------------------------0-0---7
......................T

bovenste is hengel snoer naar beneden T is de clip en en dan gaat snoer laag over grond naar de eindstation de haak met een heerlijke bollie waar ik dan een leuke mooie karper binnen haal :wink:


groet

jacco
lorain bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 20-03-2007 20:02
Locatie: enkhuizen

23-02-2011 12:55

Ik gebruik zelf toplood van fox. Daar zit een draad aan die je aan je hengelsteun of rod pod vast bind. En op het lood zelf zit een clipje die open schiet bij een drill en dan is je lijn vrij. Misschien is dat wat?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

23-02-2011 14:21

Ik wilde het net zeggen. Captive Backleads van Fox will do the job
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Jacco van den brink
Berichten: 24
Lid geworden op: 18-11-2010 14:24
Locatie: dolfijnenstad

23-02-2011 14:38

oke welke grams kan ik het beste pakken

1.25 oz. - 35 Gram
2.00 oz. - 56 Gram
3.00 oz. - 84 Gram
4.00 oz. - 112 Gram

kosten allemaal het zelfde 10,95

groet jacco
lorain bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 20-03-2007 20:02
Locatie: enkhuizen

23-02-2011 20:43

ik gebruik 56 gram. denk dat als je op plaatsen vist met scheepsvaart dat je dan wel zwaarder kan gebruiken.
K. van den Herik

24-02-2011 08:18

Jacco,

Als het kan, er plaats voor is: hoe verder weg het toploodje, dus hoe kleiner de hoek hengeltop verdwijnpunt water, hoe beter de beetregistratie blijft.

Ik heb nog never nooit last gehad van welk toplood dan ook Alleen als je verder vist dan pak hem beet 150 meter wordt het vervelend met drillen. Neem de allergoedkoopste, zo 1 waarvan het loodje los komt van het rubbertje.


De fuks loodjes zijn heerlijk, zeker als ze niet willen lossen en dan met een zwierig boogje om je hengeltop slaan.

Ik vis momenteel op een iets andere wijze, dus zonder toplood: ik zie het verschil niet. O ja neem gerust in de boot nog een 15 grammer mee en laat die ook zaken. Stel dat het op dat punt 25 meter diep is kan je zelfs er voor kiezen om.... ach lees mijn boek maar :)
Jacco van den brink
Berichten: 24
Lid geworden op: 18-11-2010 14:24
Locatie: dolfijnenstad

24-02-2011 10:07

hmm oke dank voor de adviezen tot heden.

Maar ik denk dat er wat mis verstandjes zijn er varen geen enorm grote boten door mijn achtertuin.
en het is er niet extreem diep zelf schat ik zo'n 5 meter in het vaar gedeelte.
en een 22 meter breed. De dieptes lopen in in 2 kleine fases naar beneden en dat in 1 keer de diepte in.
Ik kan hier vissen vanaf mijn houten vlonder dat aan het water ligt.


Links van mijn tuin is dan ook een splitsing van het water en daar lijkt mij dan ook wel een mooi plekkie om het te proberen. Ik weet dat ze er zitten heb ze zien zwemmen.

groet

jacco
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

24-02-2011 12:17

Hallo,

Heb met heel wat soorten en maten toplood lopen klootviolen, maar de toploodclips van Solar i.c.m. een 15 grams slank gevormd (blijft minder snel hangen dan een 'dikkere' vorm) loodje voldoen me toch het allerbest. Ze glijden over je lijn als een scheet op een schaats.

Leg het loodje zoals Klaas schrijft maar wat verder bij je vandaan en richt je hengeltop er naartoe, dat helpt om goed te kunnen zien wat er gebeurt.

Lange afstand, rommelige bodem en een toplood dat dichtbij ligt is vragen om ellende. Heb wel gehad dat 's nachts een vis zonder één tuut de hele handel in een rietkraag rechts van me dumpte. Leuk als je dan 's morgens binnen draait en je ziet die lijn naar rechts gaan, i.p.v. recht vooruit. Eén keer en nooit weer. Neemt niet weg dat ik wanneer de situatie het toelaat, heel graag toplood gebruik. Vaak in combinatie met een slappe(re) nog verder afgezonken lijn. Maar goed.

De clips van Solar kosten trouwens niet veel en je kunt er qua lood aan hangen wat je wilt, als het maar een oogje heeft dat ruim genoeg is om over de clip te passen. De bijgeleverde sleeves zijn alleen ondingen, je kunt beter die dikke Korda siliconen sleeves nemen, dat werkt wat makkelijker.

Afbeelding

Succes.

Groet,
Willem
K. van den Herik

24-02-2011 12:44

Afbeelding

Mocht het gebeuren dat je lood vast zit hou je alleen het ringetje over
Gebruikersavatar
Andries Ritmeester
Berichten: 106
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: N.b.
Contacteer:

24-02-2011 13:39

Hoe zit het dan met 'loodvervuiling' van het water, Klaas? :oops:
...
Gebruikersavatar
ray dek
Berichten: 208
Lid geworden op: 23-09-2009 12:14
Locatie: den haag

24-02-2011 13:57

Beste jacco,

ik las dat je met inline lood vist en dat je moet gooien en dat je montage 5 meter(als je daar vist) moet afzakken.Ik wil je dan aanraden om met een helikopter montage te vissen dan is de kans kleiner om het boeltje in de war te gooien en dat de boel goed afzakt en niet te ver in de blubber wegzakt,dan weet je dat je niet onzeker hoeft te zijn of het boeltje wel goed ligt.Ik heb vroeger (en soms nog steeds)veel met inlinelood gevist en zodoende ook vaak uurtjes voor niks gezeten omdat ik erachter kwam dat het zooitje door elkaar zat.
Je hoeft het niet te doen maar klein tipje!!
"wind op de kant is karper op het land"