Tips voor dressuur water?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eric de Jong
Berichten: 26
Lid geworden op: 14-03-2010 15:11
Locatie: Meppel

09-01-2011 17:04

Hallo allemaal,
Rond april ga ik beginnen met karpervissen, en heb al wat watertjes en stekken in gedachten. Nou wil ik eerst kijken hoe het op deze stekken gaat, maar als ik een visje weet te vangen, zou ik graag een groter water aan willen pakken. Het is een soort meer waar van beide kanten een vaart in uitkomt. Het lastige aan het water, is dat het een dressuur water is. Misschien is het te hoog gegrepen, maar ik denk juist dat het erg leerzaam kan zijn. Ten eerste wil ik een paar dagen van te voren voor gaan voeren. De hoeveelheid zal ik aanpassen aan de tijd van het jaar. Ik zal zo voeren dat de vissen eerst de losse boilies tegenkomen, en dan pas mijn rigs, waardoor ze vertrouwd raken met het aas. Als aas zat ik te denken aan de Monstercrab aminol van martin sb, in de blokvorm, vanwege dressuur. Aan mijn tweede hengel ga ik voor de tijgernoten. Ik wil dan nog gaan peilen, maar moet ik diep of ondiep gaan vissen? of verschilt dit per water?
Ik zat te denken om 1 hengel op een plek te leggen waar de vaart in het meer komt, vlak na een brug. En 1 hengel veel verder weg, redelijk tegen de kant aan, waar de andere vaart samenkomt met het meer.
Is dit de juiste aanpak?

Met vriendelijke groet,
Eric
"When heads roll, the more the better, Strength, Determination, Merciless Forever!"
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-01-2011 17:16

Ik zou eerst leren vis te drillen en te landen. Dat is pas leerzaam en dan pas later een dressuur water gaan aanpakken,want als het daadwerkelijk dressuur is,leer je vrij weinig!

Dressuur is goed om verschillende technieken te proberen,om zo aan je vis proberen te komen
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Eric de Jong
Berichten: 26
Lid geworden op: 14-03-2010 15:11
Locatie: Meppel

09-01-2011 18:37

Ik snap dat ik dat eerst moet doen, maar dat zei ik ook. eerst ga ik vissen op makkelijker water. Plus dat ik met vis drillen en landen wel ervaring heb, alleen is dat met snoek en witvis en nog niet met karper inderdaad. Maar ik zorg dat ik eerst de nodige ervaring krijg voordat ik op dat water begin. Maar daarom zou ik nog wel graag wat tips krijgen, en willen weten of ik dat zo aan zou moeten pakken. Maar ik geef je helemaal gelijk.

Groeten,
"When heads roll, the more the better, Strength, Determination, Merciless Forever!"
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-01-2011 18:58

Gewoon doen wat je dunkt, alle "veiligheidsregels"in acht nemende. Mocht blijken dat het niet lukt, aanpassing van tactiek/ techniek en opnieuw het gas erop ( figuurlijk dan ;) )

Daar leer je van vissen..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Eric de Jong
Berichten: 26
Lid geworden op: 14-03-2010 15:11
Locatie: Meppel

09-01-2011 19:06

Sven van Anrooy schreef:Gewoon doen wat je dunkt, alle "veiligheidsregels"in acht nemende. Mocht blijken dat het niet lukt, aanpassing van tactiek/ techniek en opnieuw het gas erop ( figuurlijk dan ;) )

Daar leer je van vissen..


Dat lijkt mij ook! Eerst maar eens gaan beginnen, maar vind een moeilijk water gewoon interessant. Al kan het voor hetzelfde geld zijn dat ik blank op makkelijker water. Maar dat gas gaat er zeker op :wink: Daar twijfel ik niet aan :D
"When heads roll, the more the better, Strength, Determination, Merciless Forever!"
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-01-2011 07:37

Blanken op een makkelijk water kan net zo goed vorkomen als dat iemand voor het eerst op "'s Lands Mooiste" komt en de woestijnspiegel eruit trekt :lol:

Het blijft tenslotte vissen, en geen exacte wetenschap. Zolang het zaakje erin ligt kan er van alles gebeuren.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

10-01-2011 09:58

als jij zegt "dressuur" dan denk ik aan veel collega karpervissers.denken deze karpervissers alemaal zo over voorvoeren met weinig boilies word dat uiteindelijk met zijn allen toch veel boiles,en zal het het bestand binnen no time vol zitten en stoppen met azen.beter is gewoon instant te vissen op zulke wateren,gewoon een enkele boilie aan de hair,wat zijkanten afsnijden en in een dipje soaken.een klein pva zakje met dezelfde afgesneden boilies en 5 hele boilies eromheen bijvoorbeeld.ga niet tegen takken aan vissen of bij palen in de buurt.zoek gewoon "open" water op,je zegt zelf nog niet veel ervaring opgedaan te hebben met onze vriend de karper,en geloof me als ik zeg dat deze 10 keer sterker en meer uithoudings vermogen heeft dan een gemiddelde snoek.zorg dat hij genoeg lijn kan nemen als deze een sprurt neemt.onthou dat je op dresuur water komt om vis te vangen en geen vis te voeren.je moet de vis prikkelen en ze moeten je aas pakken zodat je een visje kan vangen,die vissen krijg je niet zomaar op jouw boilie want ze hebben genoeg keuze,niet elke boilie bevat zoveel eiwitten,vitaminen en dergelijke dat ze er steeds op terug komen.zo'n uitgebalanceerde boilie zoals we dat noemen is niet zomaar 1 of andere bol die je even uitkiest in de schappen.beter is het als je perse met martin sb wilt vissen even te informeren naar een boilie voor de langere termijn.er worden namelijk boilies gemaakt die voor instant succes boeken maar voor langere termijnen nutteloos zijn omdat er geen voedingwaardes zijn voor de vis.vaak zijn de bollen waarmee je een langere voersessie opbouwt ook niet zo goedkoop als de Instant bol in het assortiment.dit komt mede doordat er aan de "voer"boilie meer aandacht besteed is om het tot een langere termijn bol te maken.dus wil je echt gaan voorvoeren raad ik je aan om even naar informatie te vragen bij desbetreffende boilieboer.ook raad ik je aan om dan met freezerbaits te gaan vissen en voeren.niet zozeer omdat ready mades nou minder zijn als freezerbaits met vangsten.maar dit scheelt aandoenlijk in de portomonnee. veel succes met je eerste karpers.ga er voorzichtig mee om en vis zo veilig mogelijk !

mvg Ricardo
Gebruikersavatar
Eric de Jong
Berichten: 26
Lid geworden op: 14-03-2010 15:11
Locatie: Meppel

10-01-2011 17:14

Heel erg bedankt! Zo zie je dat ik al flink wat fouten had gemaakt.
Ik ga zoals ik al zei eerst veel meer ervaring opdoen, maar vind het gewoon erg interessant, en leer ik alvast een beetje hoe te denken bij verschillende wateren. Maar zelf vissen is natuurlijk de beste manier. Qua veilig vissen had ik al voor de safety clips van fox gekozen, zodat het lood makkelijk los komt. Lijkt me veilig, maar als ik fout zit, verbeter me a.u.b.
Voorzichtig omgaan met de vis spreekt voor mij vanzelf. Zulke mooie beesten moet je toch ook koesteren?

Als iemand nog meer tips heeft,
Altijd welkom :wink:

Met vriendelijke groet,
Eric
"When heads roll, the more the better, Strength, Determination, Merciless Forever!"
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

10-01-2011 17:27

Wat jouw loodsysteem betreft, zou ik er ook altijd voor zorgen dat de vis zowel van het lood als de hoofdlijn af kan komen na een lijnbreuk.
Omdat jij zegt dat je op dit moment de clips van Fox hebt, hoef je slechts een paar aanpassingen te doen en je bent helemaal 'safe' aan het vissen.
Hier onder staat een link, op de pagina die vervolgens opent staan instructieplaatjes over hoe je dit visveilige systeem kunt maken. Het staat bij de Freedom Leadclips.
Succes ermee!!

http://www.rigsolutions.nl/index.php?op ... 23&lang=nl
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Eric de Jong
Berichten: 26
Lid geworden op: 14-03-2010 15:11
Locatie: Meppel

10-01-2011 17:38

Okee! Dankjewel! Daar heb ik wat aan :D
"When heads roll, the more the better, Strength, Determination, Merciless Forever!"
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-01-2011 17:52

Ik moet alleen die Freedom-clips nog eens in mijn handen hebben..

Denk persoonlijk dat ze niet bij elk leadermateriaal doen wat ze zouden moeten doen. Maar daarvoor moet ik ze eerst eens hebben.

Zeker bij een ruw, stug leadertje kan het in mijn ogen misschien niet helemaal goed gaan. Al is het wel een hele vooruitgang
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Eric de Jong
Berichten: 26
Lid geworden op: 14-03-2010 15:11
Locatie: Meppel

10-01-2011 18:48

Nou dat lijkt me iets om maar eens uit te proberen.
Ben benieuwd of het werkt, daar is maar op 1 manier achter te komen, dus dat wordt uitproberen :wink:

Met vriendelijke groet,

Eric
"When heads roll, the more the better, Strength, Determination, Merciless Forever!"
Gebruikersavatar
eric verhiest
Berichten: 83
Lid geworden op: 30-04-2008 19:54
Locatie: rotterdam
Contacteer:

12-01-2011 16:21

Ha Eric, probeer het alsjeblieft voor dat je gaat vissen en niet tijdens.
Weet wat ook wel eens zeer goed werkt kijken hoe anderen dat water aanpakken en dat het precies andersom doen.
bijvoorbeeld wordt er veel met boilies gevist en gevoerd neem dan eens pva vriendelijke partikels van gulp of baitzone.
als je nog meer tips wil kan je ook eens kijken op http://www.esvsupplies.nl/hengelsport daar staat een how to use boek met heel veel info.
als je nog niet veel ervaring hebt met karpervissen zou ik voor de veiligheid met een helicopter systeem gaan vissen dat is het veiligste.
De meest waardevolle tip die ik je kan geven op "dresseur water " doe het zo simpel mogelijk klinkt gek maar werkt wel.

goede vangst

eric verhiest
als kwaliteit en karpervissen je passie is http://www.carp-supplies.nl
Gebruikersavatar
Eric de Jong
Berichten: 26
Lid geworden op: 14-03-2010 15:11
Locatie: Meppel

12-01-2011 17:02

Bedankt! Daar kan ik wat mee! :)
"When heads roll, the more the better, Strength, Determination, Merciless Forever!"
Plaats reactie