extra siliconen ringetje met krimpkous


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eric Jacobsson
Berichten: 155
Lid geworden op: 28-12-2010 11:36
Contacteer:

29-12-2010 09:41

Hoi allemaal,

Ik had een vraagje na aanleiding van een paar fotos die ik hier zag.I

Ikzie bij sommige rigs dat er naast de krimpkous ook nog een extr siliconen ringetje op de haak word gezet dicht bij de haakbocht, ik gebruik meestal haakje 8 en ik gebruik aleen krimpkous of line aligners. maar waneer is dit extra ringetje wel nodig en waarom?
Gr Eric
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

29-12-2010 13:21

Beste Eric,

Ik neem aan dat je een klein stukje siliconen tube, ipv een ringetje, bedoelt dat over de haak zit. Door de hair verder in de haakbocht te laten vertrekken, krijg je een agressievere inhaking. Het nadeel vind ik dat je na een run moet gaan pielen om een nieuw stukje siliconen tube over de hair en haak te schuiven omdat deze vaak uitscheurt. Ik vis daarom liever met een metalen ringetje ipv siliconen tube. Deze zit dan wel voor de haakbocht. Dit ringetje wordt geplaatst om het zogenaamde blow-back effect te krijgen. Het idee erachter is dat op het moment dat de karper het haakaas uit wil spugen, het aas met ringetje terug schuift over de haak naar achter. De haak zal dan gewoon mooi in de onderlip prikken.

Ik vis vrijwel altijd met dit ringetje en mij laat het vrijwel nooit in de steek.

Google maar eens op blow-back rig. Dan vind je genoeg info over deze rig.

Gr.
Jeroen
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

29-12-2010 16:58

Dat kleine stukje siliconen tube scheurt alleen maar uit als je een (te) korte hair hebt.
Als je hair lang genoeg is heb je daar geen last van.
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

29-12-2010 17:17

Sorry hoor,

Jeroen Visser schreef:Ik vis daarom liever met een metalen ringetje ipv siliconen tube. Deze zit dan wel voor de haakbocht. Dit ringetje wordt geplaatst om het zogenaamde blow-back effect te krijgen. Het idee erachter is dat op het moment dat de karper het haakaas uit wil spugen, het aas met ringetje terug schuift over de haak naar achter. De haak zal dan gewoon mooi in de onderlip prikken.

Ik vis vrijwel altijd met dit ringetje en mij laat het vrijwel nooit in de steek.

Google maar eens op blow-back rig. Dan vind je genoeg info over deze rig.

Gr.
Jeroen


maar in welke tekenfilm heb je dat gezien?

Na de prik OK, maar voor de prik gaat bij spuwen de hele klerezooi er in één keer uit.

Groet,
Willem
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

29-12-2010 17:20

Jo,

Gebruik maar gewoon een dun stukje silicone en laat de hair de haak in de eerste helft van de haakbocht verlaten, dat is in combinatie met een echte goeie line-aligner meer dan genoeg. En ook met lange hairs (>2cm.) schuift die silicone dan gewoon op tijdens een dril of evt. gemiste kans.

Een nieuw stukje silicone monteren gaat heel gemakkelijk met een fijn aasnaaldje zoals Korda die verkoopt. Die oranje of desnoods paarse zijn daar perfect voor.

Vang ze,
Willem
Gebruikersavatar
Eric Jacobsson
Berichten: 155
Lid geworden op: 28-12-2010 11:36
Contacteer:

29-12-2010 21:10

Bedankt voor alle hulp en advies,

raden jullie het aan om een siliconen ringetje te gebruiken want mij werd verteld in de winkel dat dit bij een kleinere haak niet nodig is en dat dit met een line-aligner genoeg is. Ik denk ook dat dit afhangt van het haaktype dat je gebruikt??

gr eric
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

29-12-2010 22:16

Eric,

Ik denk dat ik snap waarom die meneer jou dat vertelde/adviseerde. Hij ging er denk ik vanuit dat bij een kleine haak de line-aligner zover over de haaksteel doorloopt dat de hair de haaksteel tegenover de haakpunt vanuit de line-aligner verlaat. Met kleine haakjes zou dit zo kunnen zijn inderdaad. Het is maar een aanname, maar 't is ook wel erg aannemelijk. Overigens kan ik hier nog niet tevreden mee zijn.

Elke bodemmontage werkt goed/beter wanneer de hair de steel verlaat aan het begin van de haakbocht of (net) erin. Ikzelf schuif de krimpkous waarmee ik de line-aligner maak, slechts tot over de knotless-knot of het haakoog. Ik houd namelijk van zo min mogelijk en zo dun mogelijk materiaal aan het aas, dit vanwege detectie. Noem me een mierenneuker, maar ik heb zo mijn 'regeltjes' voor mezelf.

Een foto zou nu heel handig zijn, maar die heb ik niet zo 1-2-3 voorhanden, helaas. In schrift dus maar:

Als je de line-aligner van krimpkous maakt en deze over het haakoog, de evt. knoop en de haaksteel tot op de gewenste 'hoogte' doorschuift en er verder niks achter zet en dus op deze manier de hair op het gewenste punt de haak laat verlaten, dan is na elke dril het onderste uiteinde van je krimpkous uitgerekt of ingescheurd door de hair met het aas eraan.

Maak voor de gein je line-aligner op de steel dus zo kort mogelijk, laat 'm net het haakoog en/of de knotless-knot bedekken en gebruik voor het vertrekpunt van de hair op de haak enkele millimeters silicone als fixatie. Kies dat vertrekpunt van de hair op de haaksteel zo, dat de hair de haak net in de haakbocht verlaat. Iets verder in de bocht mag ook. Hierdoor stuurt het zaakje tijdens het strekken na aasopname, de haakpunt als het ware al wat meer naar beneden, in de goede richting dus.

Anderen zullen het wellicht anders doen, maar ik vind dit zelf een erg prettige manier van werken en vissen.

Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is, kan er eventjes niet meer van maken.

Succes.

Groet,
Willem
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

29-12-2010 22:30

En nog een voordeel; mocht je hair op 1 of andere manier toch tekort zijn, dan wrikt je boilie niet de haak uit de bek van de karper.
Het enige wat er dan gebeurt is dat het ringetje naar boven verschuift, of in het ergste geval scheurt.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-12-2010 23:19

In het beschreven geval bepaalt het stukje silicone slechts het vertrekpunt van de hair. Natuurlijk ook te bereiken door een langer stukje krimpkous, al kan ik het argument om alles zo dun mogelijk te houden wel zien.

Deze haakmontage werd echter door Nash geïntroduceerd als blow-out rig waarbij het zeker de intentie was dat het stukje silicone na de aanbeet richting haakoog ging. Dat gaat beter met de blow-back rig met micro-ringetje zoals Jeroen aangeeft. Bedoeling is natuurlijk eerst wel prikken. Tegen uitblazen zonder prik doe je weinig. Nuttige montage verder en niks vreemds aan dat maakt dat hier zo denigrerend op gereageerd moet worden. Zie voorbeeld en uitleg bij Korda:

http://www.korda.co.uk/rigz/?id=3

Prima alternatief met het juiste micro-ringetje zoals bij de Korda rig. En best wel minimalistisch wat betreft materialen op de haak. Berust op hetzelfde principe, maar met meer bewegingsvrijheid.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

30-12-2010 17:07

willem,

Dat bedoel ik natuurlijk ook. Ik had ook niet "prikken" moeten schrijven maar "vleespakken". De haak kan gewoon beter inhaken door de ruimte die hij krijgt doordat de hair naar achteren schuift...
Het stond er inderdaad wat verwarrend.
Gebruikersavatar
Eric Jacobsson
Berichten: 155
Lid geworden op: 28-12-2010 11:36
Contacteer:

30-12-2010 17:09

hartstikke bedankt voor de hulp t is me nu een stuk duidelijker. Ik hou het voorlopig bij een simpel siliconen ringetje bij de haakbocht en kijk hoe dat bevalt straks als k weer kan vissen

Gr eric
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-12-2010 17:39

Kees Ouwehand schreef:Prima alternatief met het juiste micro-ringetje zoals bij de Korda rig. En best wel minimalistisch wat betreft materialen op de haak. Berust op hetzelfde principe, maar met meer bewegingsvrijheid.

Groet, Kees


Nadeel van een ringetje is dat door gerommel van witvis/karper het ringetje soms al tegen het haakoog aanligt. wanneer het aas dan word opgezogen dan gaat de haak erg ongunstig naarbinnen. En stukje silicone heeft dit nadeel minder, terwijl het spuwen nadat een vis zich geprikt heeft dusdanig krachtig is dat het wel opschuift.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

30-12-2010 17:55

Ik denk dat dat wel mee valt. Het ringetje zal bij het opzuigen aanvankelijk toch eerst richting haakbocht schuiven.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-12-2010 18:17

als je een klein loodhageltje op je onderlijn hebt geknepen wel :wink:
Plaats reactie