Verschillende manieren van vissen


Alexander Ton
Berichten: 115
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Almere

16-04-2003 16:05

Ik vis normaal gesproken met een haakje loodje en een beetje mais.

Nu vis ik toevallig met onderlijntje en bollie.

Nu hoor ik iedereen kletsen over pen vissen en met korst vissen.

??????

ik ben dus nog duidelijk een beginnen.

Vang je daar beter mee en hoe moet het ??

Owja nog een vraagje ik las iets over kant vissen bij volle maan.

Wat versta je onder kant vissen hoever van de kant af?? en op welke manier ??

thanks
Willem Backer
Berichten: 47
Lid geworden op: 17-03-2003 01:00
Locatie: Den Haag

16-04-2003 16:56

Penvissen is gewoon met pennetje(dobber) en daaronder mais,mestpiertjes, of boilies alles kan. Dit is een leuke manier van vissen vooral omdat het veel spannender is enzo. kijk hier eens onder "penvissen"
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://members.rott.chello.nl/tmarapengopie/penvissen.htm" target="_blank" class=bericht>http://members.rott.chello.nl/tmarapengopie/penvissen.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->

Owja nog een vraagje ik las iets over kant vissen bij volle maan. ?????
patrick hoepie
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-02-2003 01:00
Locatie: callantsoog (nh)

16-04-2003 17:26

nou pen en korsten vind ik de laatste tijdje ook steeds leuker maar afstand blijft mijn sport.
maar pen dat is met een pennetje langs de kant met aas er onder (een soort witvissen alleen anders)
maar korst vind ik ook heel leuk. dat doe ik gewoon met een haak en daar aan een stukje brood (korst) en dat gooi je op de plek waar karper is, meestal zie je ze liggen.
nou dan is het gooien (het liefst over ze heen) dan trek je de brood voor zijn bek en hoop je dat ze dat pakken.

gr patrick.
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

16-04-2003 18:24

Onder het begrip "onder de kant vissen" versta ik zelf vissen van ongeveer een halve meter tot een meter of 5 uit de kant. De karper aast namelijk vaak dichterbij de kant dan je denkt! Wat je dus moet doen is goed observeren (ook 's ochtends vroeg e 's avonds!) en kijken waar de karper aast! Gewoon een handje mais op een paar stekken gooien en wachten maar!
Alexander Ton
Berichten: 115
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Almere

16-04-2003 20:26

Als ik ga vissen met korst euh moet er dan geen loodje aan om goed te werpen. En zo ja dan zinkt alles toch binnen een poep en een scheet? Hoe moet je anders gooien als er geen contra gewicht is.
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

16-04-2003 21:21

Alexander,

Je moet géén lood gebruiken anders zinkt het, zoals je zelf al zei, maar als je je korst eventjes in het water doopt zuigd de korst zich vol en kan je al zo`n meter of 5 werpen.

p.s. niet te hard gooie anders vliegd de korst eraf.

Robin
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

17-04-2003 00:20

Kijk eens onder het topic penvissen daar vind je veel meer aangaande oppervlakte vissen en natuurlijk het penvissen zelf.

Of gebruik de zoekoptie van het board er is al veel over geschreven.

Afstanden van 15 a 20 meter of zelfs nog verder zijn niet vreemd met een korst bij mij. Goede hengel dunnen lijn volle spoel korst goed bevestigen en even de waterspiegel laten "zoenen" en dan gooien maar.

Succes
Ik was vroeg schitzofreen maar nu gaat het weer goed met ons!!!
Michel Ots
Berichten: 49
Lid geworden op: 24-04-2002 02:00
Locatie: Breda

17-04-2003 08:51

Penvissen is vooral leuk en effectief bij bruggen, duikers, rietkragen enz. kortom, bij opstakels waar je karper kunt verwachten. Gewoon een handje mais op een paar stekken en de stekken afvissen (elk een half uurtje bijvoorbeeld), let ook op of je signalen van karper ziet op de gevoerde stekken zoals modderwolken en/of luchtbellen.

Met de korst vissen vind ik zelf nog steeds de meest spannende manier van karper vissen. Je ziet de karper het aas pakken (of nét niet), heel spannend! Overigens kun je ook met ander aas dan een broodkorst vissen, denk bijvoorbeeld aan honden- en kattenbrokken. Wanneer de te overbruggen afstand groter is dan wat je kunt werpen (is met brokken als snel) kun je een zogenaamde floater controller gebruiken, een soort van dobber speciaal voor het vissen met drijvend aas. Hiermee haal je gemakkelijk flinke afstanden.

Ik zou zeggen probeer eens iets!

ow ja, nog een tip: als je met de pen vist, laat dan de boilies thuis, aassoorten als mais, aardappel en smack (er valt nog veel meer te verzinnen) hebben een veel hogere instante werking.

Succes
Liever één karper op de mat, dan geen mat.....
Alexander Ton
Berichten: 115
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Almere

17-04-2003 09:23

Dus bollies zijn helemaal niet zo goed ?? of alleen als je met pen vist ?? Ik ga zeker eens 1 hengeltje met bollie en 1 met korst proberen.. Thanks
Michel Ots
Berichten: 49
Lid geworden op: 24-04-2002 02:00
Locatie: Breda

17-04-2003 12:31

De voordelen van boilies zijn dat ze "witvisbestendig" zijn en dat ze lang goed blijven onder water. Deze voordelen zijn niet echt belangrijk bij vissen met de pen, wat belangrijker is is dat de karper die voorbijkomt aas vindt waar direct een aantrekking vanuit gaat. Bij zacht aas is de aantrekking over het algemeen groter dan bij boilies, denk aan een lekker smeuig lekker ruikend balletje deeg, wat zou je zelf liever eten, een droge harde bal (die overigens aan de buitenkant niet zo sterk ruikt als aan de binnenkant) of een lekker smeuig balletje :smile:

Een van de grootste voordelen van zacht aas als deeg is dat het heel goed de geur van het aas verspreid, een bal deeg met hondenvoer of met instant pudding of iets dergelijks geeft dus een flinke geurwolk waar de karper al snel op attent wordt gemaakt, dit tegenover een slechts geringe geurverspreiding van een boilie!

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Gr.

_________________
Gotta catch um all,.......!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Michel Ots op 2003-04-17 12:32 ]</font>
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

17-04-2003 13:20

Kijk anders eens bij deze link <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.totalfishing.nl/karper/actiefkarper/actiefkarper.asp" target="_blank" class=bericht>http://www.totalfishing.nl/karper/actiefkarper/actiefkarper.asp</a><!-- BBCode auto-link end -->

gr,
kevin
Alexander Ton
Berichten: 115
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Almere

17-04-2003 15:38

Dus ik kan beter thuis een beetje deeg maken met een of andere deeg mix uit de winkel. En daar dan een beetje aroma aan toevoegen ??

Als ik met korst ga vissen maakt het dan uit van welk soort brood het is . Klinkt mischien gek maar wit of bruin ofzo
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

17-04-2003 16:07

Wit brood is toch wel het best vind ik! Ik pak altijd 2 halfjes melkwit bij onze bakker

GR,
kevin
Marijn van Oirschot
Berichten: 111
Lid geworden op: 22-03-2003 01:00
Locatie: Haaren

17-04-2003 16:10

als je gaat penvissen met mais moet je dan diep vissen of redelijk ondiep?
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

17-04-2003 18:18

Recept voor deeg:
Ingredienten
*Halfje wit(niet te vers dag of 2a3 oud)zonder korsten
*Suiker
*Custard
*Boter
Smeer de sneden brood in met boter, scheur ze in stukjes en kneden maar. De suiker en custard zijn voor de smaak buiten dat bindt custard ook nog.

Suiker en custard zijn te vervangen door allerlei ingredienten Koekkruiden, kaneel, paprika poeder, en pudding mixen enz enz.

De diepte speelt in het voorjaar zeker mee. Vis ondiep hier is het water warmer. Ik heb vis gevangen op amper 50cm water. Als je bij een brug, paal, dukdalf of duiker vist heeft je minder te maken met diepte. Maar zoals ik net al schreef in het voorjaar ondiep water opzoeken.

Wat ook goede plekken zijn voor zowel pen als oppervlakte vissen zijn plekken met drijfvuil(dit is bijna altijd lagerwal) dit is zowiezo een voordeel.

succes
Ik was vroeg schitzofreen maar nu gaat het weer goed met ons!!!
Roy Vergauwen
Berichten: 208
Lid geworden op: 25-02-2003 01:00
Locatie: Zundert
Contacteer:

17-04-2003 18:58

Je moet maar is vragen in je hengelsport winkel naar waterlood dat is een bolletje wat je op je lijn kan bevestigen en dan kunt vullen met water en dan een klein beetje lucht over laten en dan blijft het waterlood drijven dus je korst ook en je kunt toch nog ver werpen.
Size doesn't matter
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

17-04-2003 20:33

Waterlood???? nooit van gehoord, als ik je beschrijving lees herken in de omschrijving van een buldo.

Het is allemaal leuk en aardig met buldo's en controllers(de andere manier om je aas ver weg te krijgen) maar uiteindelijk vist het niet(mijn inziens) gewoon de vrije lijn met alleen een haak is en blijft voor mij het beste.

Net zoals de truuk met het wartel loodje om ver te werpen(in theorie ok maar in praktijk vaak niet echt handig)

Succes.
Ik was vroeg schitzofreen maar nu gaat het weer goed met ons!!!
Alexander Ton
Berichten: 115
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Almere

18-04-2003 19:48

Als ik nou zo een balletje deeg maak he van brood enzo met een beetje boter. Doe ik het dan vastmaken als een bollie of gewoon aan mijn haakje. Moet ik er een bolletje van maken of wat anders.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

18-04-2003 22:11

Alexander, maak er een mooi balletje van, zodat de haak verborgen blijft.
En, zoals Tom opmerkte, gebruik helemaal niets dan alleen de haak en de vrije lijn.
Het betekend wel dat je goed moet opletten en kijken naar je lijn die een beetje op het water ligt.
Een spannender manier van karpervissen is er niet, behalve dan met de korst!

Veel succes!!
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Alexander Ton
Berichten: 115
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Almere

18-04-2003 22:23

Dus even kort samengevat.
Hoofdlijn.
Warteltje.
onderlijn.
Haakje.
Deegje.

Moet je gewoon deegje zo groot als een bollie doen ??
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

18-04-2003 22:46

:???:
Volgens mij is het:

Alexander.
Hengel.
Molen, (met lijn).
Lijn.
Haakje.
Haakje in deegje.
Deegje iets groter dan haakje.

En nu maar vissen!
As simple as that!!

Groet,
Henk
Alexander Ton
Berichten: 115
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Almere

21-04-2003 13:52

Dus je gebruikt geen onderlijn ?? Why not Henk
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

21-04-2003 14:27

Waarom wil je gebruik maken van een onderlijn als je je aas direct aan/om je haak doet?? heeft dan geen nut meer. Mijn inziens wordt je "montage"alleen maar zwakker!! meer knopen.....

Gewoon een haak aan je lijn knopen en geen gelul met wartel onderlijnen en een hair(kunnen die karpers ook niet meer zeuren over haren in hun vreten :smile: )

En dan vissen maar. Ja dat is vreemd als je nog nooit anders dan op karper hebt gevist dan op afstand, laat staan op een ander soortig vis. (dit is geen kritiek) zo zie je maar weer hoe belangrijk de basis is van het vissen.

succes
Ik was vroeg schitzofreen maar nu gaat het weer goed met ons!!!
Alexander Ton
Berichten: 115
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Almere

22-04-2003 09:32

Gister dus gedaan met deegje gevist maar hij valt helemaal uit elkaar..... dat deegje dan he... ben maar weer met bollies gaan vissen
bart joosen
Berichten: 83
Lid geworden op: 18-08-2002 02:00
Locatie: Brecht (Belgie)

22-04-2003 10:13

GEEN onderlijn?????

Stel je eens voor dat je lijnbreuk hebt:
-Bij een onderlijn heeft de vis dan een stukje lijn aan z'n bek hangen van pakweg 15 cm, naargelang de lengte van de onderlijn.
-Zonder onderlijn kan deze lengte oplopen tot ... 20m,40m, wie zal het zeggen?

De karper heeft met die lange lengte veel meer kans om te blijven hangen achter wat dan ook. Gevolg: Karper naar het karper hiernamaals.

Moraal: Denk ook eens aan de karper ipv aan het niet verzwakken van het materiaal!!!!