Paar vraagjes


Plaats reactie
Alexander Ton
Berichten: 115
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Almere

15-04-2003 15:03

okay ik ben dus beginner dus vergeef mijn domheid. Ik zou graag het volgende willen weten cq vragen

1 - Waarom kopen mensen rod pods als ze ook gewoon 3 hengelstokken in de grond kunnen jensen is toch veel goedkoper ??

2 - wat is het nut van een bait runner op je molen ??

3 - waarom zijn bollies in zoveel verschillende smaken?

Als ik verder nog vragen heb horen jullie het wel voor zover thanks
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

15-04-2003 15:18

Alexander,
vraag 1: omdat een bankstick in een betonnen kade rammen iets moeilijker is.
vraag 2: het nut is dat je een dubbel slip systeem hebt, waardoor je voor een run de baitrunner (1ste slip) kunt instellen, meestal vrij licht, en voor de dril kun je dan de gevechtsslip (2de slip) inschakelen door een simpele draai aan de molen. Hierdoor verlies je niet zoveel tijd tijdens het eerste moment van de dril (je moet de slip niet bijstellen).
vraag 3: omdat de VISSERS verschillende smaken hebben. Bij een langere voercampagne geeft dit wel een extra herkeningspunt aan de karper, maar dit kan je volgens mij nog beter bereiken dmv de ingrediënten van de mix zelf.
Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen.
Mvg, Rob.
Alexander Ton
Berichten: 115
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Almere

15-04-2003 15:22

Thanks gaat zekers een beetje moeilijk om die stok in het beton te rammen. Hier in almere heb je bijna alleen maar gras dus was er niet opgekomen.

nog een vraagje. Is het echt nodig om zo een !@# dure molen te kopen en hengel. ?? wat is het nut daarvan. Ik weet dat je moet een stevige hengel hebben maar wat is het verschil van een hengel van 100 of van 300 euro als je er van uit gaat dat ze hetzelfde gewicht hebben qua trekkracht

btw same with de molen
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

15-04-2003 15:55

Alexander,
het is absoluut niet nodig om al dat geld uit te geven, zeker niet wat hengel betreft.
Het grote verschil zit m vooral in merk. Het is wel zo dat een duurdere hengel over het algemeen wel beter en mooier afgewerkt is, bv betere molenhouder, bindingen, een mooie rvs buttcone (zo'n dopje achter op't handvat ter bescherming) enz. Let wel dat je: degelijke ogen op de hengel hebt staan, liefst sic (staat voor SiliciumCarbide als ik me niet veris), dit ivm pretigger werpen, minder inslijten van de ogen en minder slijten van de lijn.
Dat de hengel een mooie actie heeft, dat ie lekker kan doorbuigen bij belasting, met een 2 3/4 zit je over t algemeen goed, zowel wat werpen en drillen betreft. En je kan hiermee ook op grotere wateren behoorlijk mee uit de voeten. Het is op de meeste wateren absoluut niet nodig om met bezemstelen van 3 of 3 1/2 te vissen.
Wat molen betreft, het hoeft ook niet het van het te zijn, maar ik zou hier eerder geld in stoppen als in de hengel. Vooral een degelijke slip is echt wel belangrijk. Ook zal de kwaliteit en dus de levensduur van de onderdelen (tandwielen, lagers en slipplaten) een stuk hoger liggen, waardoor het de kosten op langere termijn echt wel waard is.
Mvg, Rob.
Michel Ots
Berichten: 49
Lid geworden op: 24-04-2002 02:00
Locatie: Breda

16-04-2003 08:56

Hoi Alexander,

Ik ben het met Rob eens dat je niet zulke dure en/of zware hengels nodig hebt, met een paar leuke 12ft (3.60m) 2.5 - 2.75lbs hengels kun je over het algemeen goed uit de voeten. De molens zou ik wel iets meer aan uitgeven zodat je een molen met een degelijke goedwerkende slip hebt en een baitrunner is wel makkelijk, als je er eenmaal mee vist wil je geen molens meer zonder.

Wat betreft een Rodpod;

Als je op een harde ondergrond zit hoef je de karpers niet in een straal van 100m te verjagen omdat je met een hamer je banksticks in de grond staat te knallen :smile: En soms kun je natuurlijk helemaal geen banksticks kwijt. Bij een zacht ondergrond kun je beter banksticks gebruiken dan een rodpod, banksticks kun je zo weg zetten dat je hengels in een rechte lijn staan met je lijn waardoor je een betere beetregistrtie hebt dan wanneer ze in een hoek staan. Met een rodpod kan het vaak niet anders dan dat er een hoek in zit.

Wat betreft de verschillende smaken/geuren boilies;
In grove lijnen zijn de echte verschillen of je met een zoete, pittige, vismeel, enz. vist. Ik geloof niet in het verschil tussen bijvoorbeeld twee zoete boilies volgens mij zijn het voor de karper gewoon twee zoete bollen.

Gr. Michel
Liever één karper op de mat, dan geen mat.....
Alexander Ton
Berichten: 115
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Almere

16-04-2003 15:28

Nog een vraagje

mijn schoonvader zegt dat het vissen op karper ( overigens is hij best een praatjes maker) niet gaat als de wind uit een bepaalde richting komt en er volle maan is enz enz. Ik persoonlijk vind het een beetje indiaanen verhalen maar zijn er wel zulk soort factoren die bepalend zijn voor de vangst ?
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

16-04-2003 18:22

Alexander,
of die volle maan echt veel veranderd weet ik niet, maar voor de rest zijn ongelofelijk veel factoren die invloed hebben op het gedrag en dus de vangbaarheid van een karper. Weer en wind zijn daar maar enkelen van, zij het wel vrij belangrijke. Ook kan de invloed van al deze factoren verschillen van water tot water. Goed kunnen vissen is vooral de verbanden vinden tussen al deze factoren.
Ik raad je aan van eens een goed boek te lezen over karpervissen, bv 'de dunne lijn' van Luc de Baets is uiterst informatief en leerzaam. Het is blijkbaar wel moeilijk om hier nog aan te komen.
Mvg, Rob
Plaats reactie