Mijn eerste zelfgemaakte rigs!


Gebruikersavatar
Kevin Bosch
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-09-2010 23:22
Locatie: Omgeving Arnhem

14-10-2010 19:00

Aangezien ik eerst dacht, ach koop ze wel gewoon in de winkel. 2 voor 3.50 ofzo?

Maargoed zelf maak je ze dus een heel stuk goedkoper, en beter nog naar eigen wens.

Ik had zelf wat kant en klare gekocht, die wel mooi werkten. (alleen nog getest op barbeel).

Dus ik dacht ik ga zelf ook zoiets maken! maar eigenlijk geen idee of mijn idee wel zou gaan werken.

Zowieso ben ik niet zo'n voorstander van die mega grote haken.

Alleereerst hier mijn rigwallet:

Afbeelding

Degenen die allemaal dezelfde lengte zijn, zijn de standaard gekochte rigs.

Maargoed ik dacht ik ga zelf is wat proberen :)

Wat heb ik gebruikt:

- Teflon Haken
- Draai wartels
- Jungle en Gravelbraid
- muddy brown stiff rig tube.
- Krimkous

Nagoed allereerst wist ik niet of het zou werken. Ik denk ik maak gewoon iets wat eruit ziet als de onderlijnen die ik heb, maar waarvan ik zelf het idee heb dat het ook wel stevig is.

Nu wilde ik in eerste instantie alleen van junglebraid en gravelbraid onderlijnen maken. Maar om 1 of andere reden zag ik dat ook niet zitten.
Leek me toch wat kwetsbaarder. En aangezien ik nog 4 m van dat hele dunne rig tube had. Waar ook echt net die ...braid doorheen kon.

Ik moet zeggen, eerst dacht ik, zal wel een kut werk zijn. In het begin had ik al gelijk iets van waar ben ik aan begonnen. Maar als je eenmaal handigheid erin hebt. dan is het zo gepiept :-).

Ik probeerde eerst die junglebraid zo door de tube te krijgen. Yeah right. Dat kan je vergeten dus. Maargoed even de tube schuin afknippen, en je kunt hem makkelijk erin schuiven.

Uiteindelijk is dit het geworden:

Afbeelding

Helaas heb ik zelf nog niet de mogelijkheid om te beginnen met vissen. Aangezien me gear nogsteeds in bestelling is.

Dus ik dacht ik maak even een maat van me blij :-)

Hij heeft met succes een beste jongen gevangen!
Gebruikersavatar
melvin verhoeven
Berichten: 415
Lid geworden op: 05-04-2010 20:26
Locatie: Velp

14-10-2010 20:20

wat is je reden dat je dat zo gemaakt hebt bij die onderste foto?
haak kan niet egt naar de lip toe draaien denk..
Gebruikersavatar
Kevin Bosch
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-09-2010 23:22
Locatie: Omgeving Arnhem

14-10-2010 20:29

Heb gewoon me standaard onderlijnen als voorbeeld aangenomen.

Echter heb ik hem wel iets gewijzigd. Heb de na de haak hem ook iets gebogen om de hakings kans te vergroten.

De hele onderlijn kan soweiso draaien. Dus dan is het toch nie zo probleem? :)
Gebruikersavatar
melvin verhoeven
Berichten: 415
Lid geworden op: 05-04-2010 20:26
Locatie: Velp

14-10-2010 20:47

nja als het in jou ogen perfect is snap ik je vraag niet?
waarom vragen wat mensen er vn vinden als het volgens jou functioneerd?

succes met de rig.
Gebruikersavatar
Kevin Bosch
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-09-2010 23:22
Locatie: Omgeving Arnhem

14-10-2010 21:11

Of ze nog tips hebben, of aanmerkingen?
Waar ik wel een beetje huiverig voor ben, die junglebraid en gravelbraid is wel leuk. Maar als je je boillie of wat dan ook aan je hair maakt.
Vind toch dat de hair een beetje gaat pluizen.

Is daar niks voor te verzinnen?
Gebruikersavatar
B. de Boer
Berichten: 141
Lid geworden op: 02-10-2009 21:56

14-10-2010 21:54

Snap alleen niet helemaal waarom je die rig tube er helemaal overheen doet. Word het geheel toch mega lomp van. En het heeft volgens mij nu ook geen enkele meerwaarde.
Zou gewoon een goede gecoate onderlijn materiaal aanschaffen en een klein stuk gestript van laten zodat de haak mooi in de onderlip kan draaien.

Gr Bas
Chill....

Zo belangrijk is het vissen ook weer niet...
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

14-10-2010 22:23

Bungie van bouwen dan heb je niet eens zoveel tube nodig dan deze op de foto.

Beetje te veel van het goede


Maar leuk gedaan
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Kevin Bosch
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-09-2010 23:22
Locatie: Omgeving Arnhem

14-10-2010 22:56

Je moet wat met je 4 meter tube he :-)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

14-10-2010 23:10

:D
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
K. van den Herik

15-10-2010 07:25

ik denk, sterker ik weet bijna zeker, dat het ook werkt.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

15-10-2010 09:06

Waarom niet?Monteer even een shot on the hook,dus een loodhageltje met een klein lusje aan je haak waardoor de haakpunt altijd naar beneden hangt.Kwaad kan het niet en je zal er ongetwijveld meer vis door haken.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

15-10-2010 10:29

Zal aan mij liggen maar ik zie die tube niet zitten. Naast dat de onderlijn nu gewoon goed zichtbaar is, heeft de haak zeer beperkte bewegingsvrijheid. Zodra de vis de haak beroerd, zal meteen de hele onderlijn in beweging komen en gezien de montage erg veel weerstand geven.

Ik zou hem er niet aanknopen in elk geval.

Ik zal de vraag anders stellen. Wat is de meerwaarde (naast dat deze onderlijn niet in de knoop zal gaan al schiet je hem af met een katapult dat je de complete rig voorziet van tube? Wat is de reden?
Gebruikersavatar
Kevin Bosch
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-09-2010 23:22
Locatie: Omgeving Arnhem

15-10-2010 12:40

De reden dat ik die tube heb gebruikt is als volgt.

Ik zag persoonlijk om alleen jungle/gravelbraid te gebruiken niet echt zitten. Heb er wel wat gemaakt met puur dat, zonder tube maar nee.

Teneerste kom je niet in de knoop, dat is handig, maar deze tube leek mij juist ook niet op te vallen. IN het zand gebeuren/modder bodem waar wij vissen?

Maat van me heeft er al mee gevist, dus ben benieuwd.

Ook heb ik de onderlijnen aangehouden die ik standaard gekocht had, ik denk als ik iets in die trand maak, zal het wel werken.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

15-10-2010 14:02

Neem dan fluorocarbon, of een gecoate onderlijn in de kleur van de bodem waarop je vist die je een stuk stript. valt ook niet op. Nogmaals, de onderlijn van jou is erg stug en geeft veel weerstand. De haak kan ook nooit optimaal draaien op deze manier.

Kijk eens op internet naar de meest gebruikte en bewezen rigs. Ik heb er geloof ik nooit één tussen zien staan die volledig voorzien is van rigtube. Ik zie een hoop nadelen.
Gebruikersavatar
Kevin Bosch
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-09-2010 23:22
Locatie: Omgeving Arnhem

15-10-2010 16:35

Ik ben benieuwd, misschien zit er wel wat in wat je zegt hoor. Ik ben wat dat betreft gewoon maar een noob.

Ik ga het binnenkort zelf uit proberen, een maat van mij had er wel leuk mee gevist. Maargoed je wilt natuurlijk wel dat je hakings kans zo groot mogelijk is natuurlijk.

Iig bedankt voor de tip!

Hey Jeroen, toch nog even wat he. Ik dacht persoonlijk. Omdat ik van die draai wartels heb. Dat de boel ook gewoon kon draaien?
Dat kan dan toch ook dan? Dan draait de haak toch ook?
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

15-10-2010 16:54

De rig zelf kan wel draaien maar vlak achter de haak zit hij stug tegen de rigtube aan. Daarom kan hij op deze manier moeilijker om de lip draaien.
Daarom strip je het eerste gedeelte ook als je met een gecoate onderlijn vist. Om het stukje vlak achter de haak soepel te houden waardoor de haak speelruimte heeft.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

15-10-2010 18:04

Gewoon zorgen dat de haak zich niet hoef te draaien?kd rig werkt met hetzelfde principe en die voldoet ook perfect.

Ik ben met een soort gelijke onderlijn bezig,bestaat 90% uit krimpkous.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

15-10-2010 18:44

Ferenc,

De KD-rig volgens hetzelfde principe? Ik zie de vergelijking met bovenstaande rig niet. De KD rig moet juist wel draaien (kantelen). De haak dan wel te verstaan. De KD rig heeft zijn zwaartepunt helemaal voorop de haak waardoor deze zich om de lip kantelt waarbij de rest van de rig ongemoeid blijft omdat de haak gewoon kán kantelen (soepel materiaal). Dit alles gebeurt echt met bovenstaande rig niet hoor. Met bovenstaande rig heeft de haak tov de rest van de rig geen enkele bewegingsvrijheid. De haak kan hier nooit kantelen zonder dat de hele rig deze beweging moet maken. De rig die jij eerde beschreef geeft idd de werking van de KD rig weer maar die hoor je toch echt niet met vol rigtube te maken....
Laatst gewijzigd door Jeroen Visser op 15-10-2010 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-10-2010 18:47

ferenc van de vorstenbosc schreef:Gewoon zorgen dat de haak zich niet hoef te draaien?kd rig werkt met hetzelfde principe en die voldoet ook perfect.

Ik ben met een soort gelijke onderlijn bezig,bestaat 90% uit krimpkous.



Ben ook met een onderlijn bezig die uit veel krimpkous bestaat. Zag dat PB er mee ging testen met een groot stuk krimpkous on de onderlijn heen in een bocht. Hmzz weet ik iedergeval dat ik die niet ga kopen van hun,was er al mee bezig voordat hun er mee kwamen om te testen.

Mij benieuwen het weekend.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

15-10-2010 19:13

Jeroen

Als de haakpunt naar beneden hangt tijdens het inzuigen dan hangt hij ook naar beneden tijdens het verlaten.Dat is de bedoeling van de kd-rig.Hij "ankert" zich vast in de onderlip.

Even een voorbeeldje

Afbeelding

Leg deze rig in je mond en probeer hem dan eens eruit te trekken.Hier komt geen gedraai van de haak bij kijken.

Ook met een extreem stijve onderlijn zal het effect hetzelfde zijn.
Gebruikersavatar
Kevin Bosch
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-09-2010 23:22
Locatie: Omgeving Arnhem

15-10-2010 19:44

Jeroen Visser schreef:De rig zelf kan wel draaien maar vlak achter de haak zit hij stug tegen de rigtube aan. Daarom kan hij op deze manier moeilijker om de lip draaien.
Daarom strip je het eerste gedeelte ook als je met een gecoate onderlijn vist. Om het stukje vlak achter de haak soepel te houden waardoor de haak speelruimte heeft.


Beste Jeroen. Dit klopt niet wat je zegt hoor.

Ik heb tussen de haak en de tube 1.5 cm ruimte zitten. Bij de wartel idem dito.

Wat erover heen zit is krimpkous!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-10-2010 19:50

Kevin


Jeroen bedoelt,als je alles bedekt hebt zal de haak moeilijker indraaien. Dat is het zelfde als met krimpkous op de manier hoe jij het hebt zitten. Eigenlijk is het krimpkous aangesloten op de tube en maak je toch 1 geheel zonder een soepel stukje achter de haak.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

15-10-2010 20:03

Ferenc, ik weet wat de bedoeling is van de KD-rig maar je gaat mij niet vertellen dat de rig zoals op de foto van de topicstarter, net zo werkt. De haak gedraagt zich daar heel anders in die montage al is het aleen al doordat de haak op een andere manier aan de rig is geknoopt.

By te way, de KD rig werkt ook vanwege zijn zwaartepunt optimaal met een muzza of tactisch uitgelode pop-up. Voor een snowman is deze rig niet ontwikkelt hetgeen overigens niet impliceert dat hier niet mee te vangen is. Maar he, komt jouw hair nu via de bovenkant uit je snowman ????
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

15-10-2010 21:13

De snowman is op zijn kop gemonteerd.Dus hij staat altijd zo,wel een kwestie van uitmeten van de hair.Dit is het zelfde principe als de muzza,alleen extremer.En het mooie is....het werkt ook nog :lol: De haak ragt zijn in de onderlip bij het opzuigen of verlaten van de bek.Komt geen gedraai aan te pas.

Als Kevin ervoor zorgt dat de haak naar beneden hangt bij het opzuigen zal zijn rig ongetwijveld werken in bepaalde situaties.Persoonlijk denk ik dat een shot on the hook wel een vereiste is.Anders zal ie zoals je zegt niet goed functioneren aangezien de haak niet kan draaien ten opzichte van de onderlijn.

Alleen dan kom je bij de vraag....heeft de tube een meerwaarde? :lol:
Gebruikersavatar
Kevin Bosch
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-09-2010 23:22
Locatie: Omgeving Arnhem

15-10-2010 21:14

Ah. Maar de krimpkous sluit hem niet af hoor. Die krimkoussies krimpen niet zo hard dus het tuig kan ook nog draaien erin.

maargoed al die technische dingen.. als het in het echt maar werkt toch hahaha

:lol: