vissen op grote afstand
-
ik wist niet waar ik het moest plaatsen dus ik denk ik plaats het hier maar!
maar ik ga dus vissen op zeer grote afstand. ik denk dat het ongeveer een meter of 200 is maar hoe ga ik dit aanpakken!
ik heb al vertrouwen in mijn onderlijnen dat ze goed prikken maar zou ik voor zon afstand niet naar inline moeten stappen? dat ik hem toch nog net da beetje meer haak. hoe zwaar zouden jullie me aanraden om te gaan vissen. normaal vis ik altijd met 78 gram en saftyclips. het gebruiken van gevlochten hoofdlijn is ten strengste verboden daar dus dat is helaas ook geen optie. ik vaar ze uit met een voerboot. dan nog 1 vraag ik hoorde dat als je een paar piepjes krijgt achter elkaar dat je dan al moet aanslaan.. hier heb ik dus geen ervaring mee en vind het altijd lastig om te beslissen tussen aanslaan en laten liggen.. misschien iemand een trucje dat je wel ongeveer weet of je wel of niet moet slaan
nou ik hoop da iemand mij hier mee kan veder helpen!!
mvg stefan broks
maar ik ga dus vissen op zeer grote afstand. ik denk dat het ongeveer een meter of 200 is maar hoe ga ik dit aanpakken!
ik heb al vertrouwen in mijn onderlijnen dat ze goed prikken maar zou ik voor zon afstand niet naar inline moeten stappen? dat ik hem toch nog net da beetje meer haak. hoe zwaar zouden jullie me aanraden om te gaan vissen. normaal vis ik altijd met 78 gram en saftyclips. het gebruiken van gevlochten hoofdlijn is ten strengste verboden daar dus dat is helaas ook geen optie. ik vaar ze uit met een voerboot. dan nog 1 vraag ik hoorde dat als je een paar piepjes krijgt achter elkaar dat je dan al moet aanslaan.. hier heb ik dus geen ervaring mee en vind het altijd lastig om te beslissen tussen aanslaan en laten liggen.. misschien iemand een trucje dat je wel ongeveer weet of je wel of niet moet slaan
nou ik hoop da iemand mij hier mee kan veder helpen!!
mvg stefan broks
-
owja misschien even handig om er bij te vermelden ik heb fox warrior 3lb hengels en shimano dl 10000 dus ik vond zelf dat mijn matriaal wel voldeed
alvast bedankt!
alvast bedankt!
- Sven van Anrooy
- Contacteer:
Materiaal voldoet prima.
Een redelijk rekloze lijn als de Ultima Powercarp in de 40/00 versie zou prettig zijn omdat je lijn een heel eind over de bodem ligt. Wil je niet dat ie snel beschadigt raakt en veel van zijn vermogen verliest.
Verder, een inline lood outline gevist, zoals hier:

zodat je als je een eind lijn verliest de vis niet met die lijn opzadelt maar met alleen de rig. Ik zou zelf ivm stroming en wind toch wel gauw voor een 120-150 gram gaan.
Verder, niet je lijn extreem strak opspannen maar een hanger halverwege hangen. Een lijn die niet op spanning is reageert sneller dan een lijn die strak staat. Daar gaat eerst de rek uit voordat je een indicatie krijgt en als je een waker halverwege de hengel en de grond hangt, of gelang de situatie daar verlangt iets hoger of lager dan krijg je eerst een indicatie waarna de vis de rek eruit gaat zwemmen. Gewicht swinger of hanger moet wel te verstellen zijn, op die afstand kan een beetje meer of minder wind en stroming een hoop doen. Ook op afgesloten wateren kun je behoorlijke stromen krijgen.
Of je slaat op een paar piepen? Laat het van de stand van de waker afhangen. Zakt deze terug, zou ik twijfelen. Aan jou de eer. Blijft ie hoger of lager hangen zou ik sowieso binnenhalen. Neem voldoende accu's mee
Een redelijk rekloze lijn als de Ultima Powercarp in de 40/00 versie zou prettig zijn omdat je lijn een heel eind over de bodem ligt. Wil je niet dat ie snel beschadigt raakt en veel van zijn vermogen verliest.
Verder, een inline lood outline gevist, zoals hier:

zodat je als je een eind lijn verliest de vis niet met die lijn opzadelt maar met alleen de rig. Ik zou zelf ivm stroming en wind toch wel gauw voor een 120-150 gram gaan.
Verder, niet je lijn extreem strak opspannen maar een hanger halverwege hangen. Een lijn die niet op spanning is reageert sneller dan een lijn die strak staat. Daar gaat eerst de rek uit voordat je een indicatie krijgt en als je een waker halverwege de hengel en de grond hangt, of gelang de situatie daar verlangt iets hoger of lager dan krijg je eerst een indicatie waarna de vis de rek eruit gaat zwemmen. Gewicht swinger of hanger moet wel te verstellen zijn, op die afstand kan een beetje meer of minder wind en stroming een hoop doen. Ook op afgesloten wateren kun je behoorlijke stromen krijgen.
Of je slaat op een paar piepen? Laat het van de stand van de waker afhangen. Zakt deze terug, zou ik twijfelen. Aan jou de eer. Blijft ie hoger of lager hangen zou ik sowieso binnenhalen. Neem voldoende accu's mee

Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...
Geniet van mijn afwezigheid..
WC-PB: 1kg+ / 76cm
- Jeroen v Engelenburg
gewicht van het lood zou ik niet meer nemen dan 120 gram.....
200 meter lijkt ver maar dat is nog net goed te doen met nylon.
in tegenstelling tot sven zijn lijnkeuze doe je zelf een plezier....neem absoluut geen ultima powercarp.
gewoon lekker simpel berkley erop 40/00 ijzersterk en waar voor je centen.
bij een twijfel aanbeet of enkele piepen niet meteen vol in je hengel gaan hangen....gewoon je hengel uit de steunen en hooghouden(niet kromtrekken)...
bij een aanbeet zal je een duidelijke ''bonk'' op je top voelen
bij het voelen van de bonk kan je je lijn strak draaien hengel plat houden en schuin(dus niet omhoog) ''aanslaan''....en ga er maar gerust met je volle gewicht inhangen.
de druk op die afstand icm de rek op je lijn zal erg weinig zijn.
vast is vast.....halfbakken aantikken is voor twijfelaars
succes
200 meter lijkt ver maar dat is nog net goed te doen met nylon.
in tegenstelling tot sven zijn lijnkeuze doe je zelf een plezier....neem absoluut geen ultima powercarp.
bij een twijfel aanbeet of enkele piepen niet meteen vol in je hengel gaan hangen....gewoon je hengel uit de steunen en hooghouden(niet kromtrekken)...
bij een aanbeet zal je een duidelijke ''bonk'' op je top voelen
bij het voelen van de bonk kan je je lijn strak draaien hengel plat houden en schuin(dus niet omhoog) ''aanslaan''....en ga er maar gerust met je volle gewicht inhangen.
de druk op die afstand icm de rek op je lijn zal erg weinig zijn.
vast is vast.....halfbakken aantikken is voor twijfelaars

succes
MVG Jeroen
- Sven van Anrooy
- Contacteer:
Jeroen v Engelenburg schreef:in tegenstelling tot sven zijn lijnkeuze doe je zelf een plezier....neem absoluut geen ultima powercarp.
Doe mij een plezier en onderbouw eens dan? Mijn ervaring met die lijnen van berkley is dat ze erg veel rek bevatten. BigGame dan. En dat vind ik juist op het vissen op lange afstand waarbij je geen boot mag gebruiken een behoorlijke handicap.
Vandaar mijn advies een nylon met weinig rek (als de powercarp, je hebt er vast meer

-
boot mag in deze situatie wel gebruikt worden die ga ik ook zo i zo overdag wel in omdat ik weet dat er voor de kant een zandbank ligt op 10 meter ofzo.. en snachts denk ik dat het met een waadpakje op de zandbank staan word:P
- Jeroen Visser
Voor nylon met echt weinig rek zou ik voor Shimano Technium gaan. Erg weinig rek en nog zeer schuurbestendig ook.
- Sven van Anrooy
- Contacteer:
Mag ik je wat vragen?
Waarom zou je in godsnaam op 200 meter met een voerboot uitvaren als je er ook met een boot op mag? Dan zou ik het wel weten. Preciezer, je kunt bodem aftasten met lood, je legt je lijn mooi weg. Je kunt verspreider voeren, een mooi spoortje trekken, wat rondvaren met dieptemeter..
Ik zou het wel weten, maar dat is verder aan jou..
Waarom zou je in godsnaam op 200 meter met een voerboot uitvaren als je er ook met een boot op mag? Dan zou ik het wel weten. Preciezer, je kunt bodem aftasten met lood, je legt je lijn mooi weg. Je kunt verspreider voeren, een mooi spoortje trekken, wat rondvaren met dieptemeter..
Ik zou het wel weten, maar dat is verder aan jou..
-
daar heb je een punt.. misschien dat ik het inderdaad beter met de boot kan uitvaren..
- Jeroen v Engelenburg
@ Sven
heeft niks met de rek te maken van de lijn sven, meer met het feit dat het absoluut niet schuurbestendig is,.
heb aardig wat touwtjes mogen testen maar ben tot nu toe altijd terug gevallen op berkley.
heb vroeger een hoop gevist met Maxima lijn dit was toen het nog in de oude verpakking zat een wereldlijntje.
daarna hebben ze er iets aan veranderd en is het nooit meer de lijn geweest van vroeger .....de schuurbestendigheid was weg.
bij de powercarp was ik na 2 vissen al genezen(allebei lijnbreuk zonder al te veel inspanning)
zijn maar weinig lijnen die zo schuurbestendig zijn als berkley lijnen.
al moet ik zeggen dat Synergy en Technium zeker betrouwbare lijnen zijn.
ik vis op het moment met GAMMA lijn...is super transparant , soepel en oersterk.....probleem is alleen dat bulkspoelen
uit america moeten komen....klosjes van 200 meter heb je niet veel aan op die afstanden lijkt me.
heeft niks met de rek te maken van de lijn sven, meer met het feit dat het absoluut niet schuurbestendig is,.
heb aardig wat touwtjes mogen testen maar ben tot nu toe altijd terug gevallen op berkley.
heb vroeger een hoop gevist met Maxima lijn dit was toen het nog in de oude verpakking zat een wereldlijntje.
daarna hebben ze er iets aan veranderd en is het nooit meer de lijn geweest van vroeger .....de schuurbestendigheid was weg.
bij de powercarp was ik na 2 vissen al genezen(allebei lijnbreuk zonder al te veel inspanning)
zijn maar weinig lijnen die zo schuurbestendig zijn als berkley lijnen.
al moet ik zeggen dat Synergy en Technium zeker betrouwbare lijnen zijn.
ik vis op het moment met GAMMA lijn...is super transparant , soepel en oersterk.....probleem is alleen dat bulkspoelen
uit america moeten komen....klosjes van 200 meter heb je niet veel aan op die afstanden lijkt me.
MVG Jeroen
- Sven van Anrooy
- Contacteer:
Ik heb juist met de slijtvastheid van de PowerCarp helemaal geen problemen gehad. Puur eigen ervaringen die kunnen verschillen als dag en nacht. Het staat er ook bekend om om redelijk tot goed slijtvast te zijn.
Technium heb ik nooit gebruikt, en Berkley vroeger tot in den treure... De oude Softsteel van Fox is ook een wereldlijn in mijn ogen, maar heeft teveel rek om efficient op grote afstanden bezig te gaan..
Dank voor je toelichting in ieder geval
Technium heb ik nooit gebruikt, en Berkley vroeger tot in den treure... De oude Softsteel van Fox is ook een wereldlijn in mijn ogen, maar heeft teveel rek om efficient op grote afstanden bezig te gaan..
Dank voor je toelichting in ieder geval

- Jeroen v Engelenburg
graag gedaan
mocht je nog een paar duizend meter powercarp willen kopen 38/00 mag je de bulkspool voor 50 euro komen halen.
is 2 keer 200 meter af.
mocht je nog een paar duizend meter powercarp willen kopen 38/00 mag je de bulkspool voor 50 euro komen halen.
is 2 keer 200 meter af.

MVG Jeroen
- Sven van Anrooy
- Contacteer:

Ik zal er over nadenken. Kan altijd van pas komen..
-
iemand nog wat laaste tips?? de laaste meters heb ik al mooi op orde!! ik zit vooral met de indicatie in mun maag
- Sven van Anrooy
- Contacteer:
Je lijn niet opspannen, zoals ik eerder zei. Een waker halfwege. Dan kun je én terugzakkers registeren én oplopers voordat ze de rek eruit zwemmen (voor zover dat gebeurt.
Verder niet moeilijk doen met snaarstrakke lijnen en zware wakers
Verder niet moeilijk doen met snaarstrakke lijnen en zware wakers

-
oke bedankt sven!! ik houd je wel op de hoogte wat het brengt!
-
helaas 1 verspeeld op grote afstand
- Sven van Anrooy
- Contacteer:
Da's altijd zonde..
-
ja vooral als het op een paaltje is waar je niet weet dat die er staat en ook niet in het zicht
- Sven van Anrooy
- Contacteer:
ai... altijd dingen die opduiken op het moment dat je het niet nodig hebt. Wel onthouden en een plan de campagne opstellen oor de volgende keer 

-
ja klopt sven was ook mun eerste keer dat ik van uit de boot drilde maar de volgende keer stuur ik hem naar de riet kant toe want als ze daar naar toe gaan trek ik ze er wel allemaal uit maar omdat wij dachte dat het om een vrij grote ging leek het ons verstandig omdat we hem ook al 3 keer hebben moeten los maken hem naar openwater te sturen.. daar stond dus net da paaltje:P maar ik zaag hem in het volgende voorjaar wel een keer af 

- stefan laurijssens
Jeroen v Engelenburg u had het eerst over dat technium weing rek heeft, toch vind ik 12% over 200 meter aardig wat rek eigelijk toch?
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
- Sven van Anrooy
- Contacteer:
Is alleen bij extreme volledige belasting, vlak voor het breekt.
Lees maar eens een aantal posts na van Klaas v/d H over maximale belasting tijdens de dril enzo..
Die maximale belasting zul je zelden halen als je met een 15-20 ponds lijntje vist
Lees maar eens een aantal posts na van Klaas v/d H over maximale belasting tijdens de dril enzo..
Die maximale belasting zul je zelden halen als je met een 15-20 ponds lijntje vist