Met de pop-up of niet?


Plaats reactie
Sven Van den Bruel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12-08-2010 15:22
Locatie: Herentals

22-08-2010 22:17

Hallo,

ik ben sinds kort opnieuw begonnen met karpervissen, na een 10-tal jaar inactiviteit.

Ik vis op een klein water, vroeger ving je er gemakkelijk 2-3-4 karpers per dag, nu al vijf keer geweest en slechts 1 karper gevangen.

Nu dacht ik om eens met een pop-up te proberen, maar heb dit nog nooit gedaan.

Heeft vissen met een pop-up meestal een positieve invloed? Of vang je hier normaal minder mee, dan met een normale boillie?

Hoe maak ik het best een pop-up?

Tips aub!
niels hurkmans

22-08-2010 22:34

Probeer normale pop-ups en anders een fluor pop up, heeft ook geholpen op mijn thuiswater.
De rig voor een pop-up is vrij simpel je knijpt een loodje onder 1 cm van de haak en je bent klaar.
Je kunt braid gebruiken maar ook fluorcarbon, persoonlijk vind ik fluorcarbon wat fijner maar omdat het vrij stug is moet je het wel verzwaren met rig putty(kneedbaar lood).
Ik hoop dat je hier wat aan hebt :wink:


Mvg Niels
René vd Put
Berichten: 13
Lid geworden op: 06-08-2010 23:23
Locatie: Amersfoort

23-08-2010 01:23

Van een andere beginner, enkel om te leren dus graag reactie's :)

Ook hier het vissen opnieuw opgepakt na jaren (overweldigend trouwens wat er in 20 jaar veranderd !) en een leuke plek gevonden aan de Eem.
Zo op het zicht voldoende vissen, luchtbellen en er springt/rolt genoeg boven water dus gaan vissen met boilies (Tsjechische, over van de vakantie).
Resultaat hield niet over, dus kreeg een antwoord in een ander topic om fluor pop-ups te gebruiken, ik weer zoeken hoe dat in z'n werk ging en dan kom je al snel bij de snowman rig uit.

Goedgelovig als ik ben dus met die snowman op stap maar ook dat zet geen zoden aan de dijk, resultaat simpelweg nix.

Als ik het goed lees (Niels) is het dus goed mogelijk om ook met enkel een pop-up te vissen, is hier een standaard benaming voor en zo ja, welke ?

Wat is het nut van het verzwaren ?

Grt René

Edit van mezelf dan maar: 'k zal voortaan eerst (nog) wat beter zoeken hier, normaal komt dan het antwoord vanzelf wel, net zoals nu ....... standaard pop-up rig en het verzwaren is ook direct helder :)
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

23-08-2010 11:17

kijk even hiezo:
http://www.korda.co.uk/rigz/index.php?id=5

hier staat genoeg rig's op en ook de popup rig hoe je het moet maken en alles..

en een popup kan op de wateren net het geen zijn dat ze bijten, maar het kan ook het tegen overgestelde werken, maar het is gewoon een kwestie van proberen.
Oja joh!!!
Sven Van den Bruel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12-08-2010 15:22
Locatie: Herentals

23-08-2010 18:50

Heb net de fluo groene pop-ups van dynamite baits gekocht. Mossel & Ansjovis.

Ik ben benieuwd naar het resultaat morgen!
eddie romp
Berichten: 5
Lid geworden op: 18-08-2010 21:17

23-08-2010 19:11

hallo als je normaal met bolies vist dan maakt het nix uit maar dan kan je het ok een banane rig dan haktie 9 van de 10 x vangse mvg eddie rompn
René vd Put
Berichten: 13
Lid geworden op: 06-08-2010 23:23
Locatie: Amersfoort

24-08-2010 00:40

@ R de Winter: dank voor de link, hoe meer te lezen des te beter

@ Sven: ik heb dezelfde gekocht en inmiddels 2x mee gevist, beide keren met hetzelfde resultaat: niets.
Zal allicht aan mij liggen en misschien ook wat aan het water (De Eem) voor mij nog niet het makkelijkste water.

Aankomend weekend ga ik beide tegelijkertijd proberen, ene hengel pop-up, andere hengel gewone boilie.
't Is nog een hele studie dat karpervissen, maar met proberen ga ik vast een manier vinden die voor mij werkt :)
Gebruikersavatar
Jos van der Maat
Berichten: 42
Lid geworden op: 09-11-2009 19:14
Locatie: Delfzijl

25-08-2010 13:06

@ Sven & Rene

Dat is nu juist ook de charme van het karpervissen: er zijn geen standaardoplossingen en je moet vaak van alles uitproberen om succes te hebben: wat op het ene water wel werkt , werkt op het andere water weer voor geen meter etc etc.
- Vis je met boilies: 1 hele boilie? (ik halveer ze vaak en werk dan met 1 of 2 halve boilies evt ook van verschillende diameter). Smaken kunnen ook verschil maken.
- Dumbells
- Snowman (groot, klein,zoet, vissmaak etc)
- Single pop-up
- Kunstaas (plastic mais etc)
- Particles (mais)
- Gebruik van stickmix in PVA zakje/stick

Waarmee heb je gevoerd?
Boilies (mengsel van groot/klein/heel/half/dumbells), particles, pellets etc etc.

Ik vis altijd met mijn zoon (ook een vispas) en gebruik dan 3 hengels:
1 hengel single boilie, 1 hengel snowman, 1 hengel fluo pop-up(vaak nog met contrasterend kunstmais).
De ene sessie zoet (pineapple) een andere keer weer Red Crab oid.

Voorvoeren doe ik meestal met boilies (diverse maten, gehalveerd, +pellets) maar ook wel met particles + spodmix.

E.e.a. is ook nog afhankelijk van weersomstandigehden en tijd v/h jaar.

Indien een bepaald aas succes heeft ga ik met dat aas op meerdere hengels verder vissen.

En zo blijven we lekker bezig! Leuk toch!
succes!
Sven Van den Bruel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12-08-2010 15:22
Locatie: Herentals

25-08-2010 18:10

Het probleem op dit water is dat er héél veel brasem op zit, dus voederen met pellets, mais, enz .. is gegarandeerd brasem aan de haak.

Dit zal waarschijnlijk ook het geval zijn als ik met halve boillies vis.

Heb nog niet zo veel uitgeprobeerd..

2 boilies, 1 boillie, 1 fluo pop-up.

1 visje met de gewone boillie gevangen op 6 vissessies.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

25-08-2010 19:27

Als er zoveel brasem opzit

dan maakt een pop-up ook niet uit,ongeacht smaak of kleur. Je moet er gewoon doorheen vissen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Sven Van den Bruel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12-08-2010 15:22
Locatie: Herentals

25-08-2010 22:25

het maakt toch wel iets uit hoor.

Met een bepaalde boillie vang ik er vijf op een dag, met de andere geen ..
Gebruikersavatar
Jos van der Maat
Berichten: 42
Lid geworden op: 09-11-2009 19:14
Locatie: Delfzijl

26-08-2010 10:26

Je kunt dan idd je aas wat groter maken (twee halve boilies, 22 mm bv , snowman etc)
Als je dan nog een brasem vangt is het ook een heeeele grote brasem en dat is altijd nog beter als helemaal nix vangen!

BTW: ook al doe je alles "goed" dan heb je nog geen vangstgarantie en komen de karpers echt niet met bakken tegelijk op de kant!
Ter illustratie: ik heb dit jaar nu zo'n 15 nachten gevist en tijdens die nachtsessies nog maar 2 gevangen!
Met andere woorden: wie wil vangen zal moeten blanken en vooral volhouden!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-09-2010 07:57

Als je dan nog een brasem vangt is het ook een heeeele grote brasem en dat is altijd nog beter als helemaal nix vangen!


Hartstochtelijk mee oneens :lol:

Persoonlijk denk ik dat aas veel minder belangrijk is dan de bekende Locatie Locatie Locatie. Als jij ergens vist waar domweg geen karpers zijn / langskomen dan kun je op je kop gaan staan qua aas. Vis jij met de "verkeerde" smaak boilie op een plek waar wel karper komt of is, dan is het een kwestie van tijd voor er eentje toch toe hapt.

Blanks leer je overigens net zoveel of zelfs meer van dan vangen in mijn ogen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

26-10-2010 16:33

doe mij dan tog maar een platte , alleen al om te kijken hoe mijn ( nieuwe ) onderlijn gehaarkt zit ..
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

27-10-2010 07:21

jeffrey van osch schreef:doe mij dan tog maar een platte , alleen al om te kijken hoe mijn ( nieuwe ) onderlijn gehaarkt zit ..


Brasems zitten altijd goed bij mij, hoe vaag het ook is. Steevast knallend in de onderlip, en dat zegt mijns inziens weinig tot niks over hoe een eventuele karper gehaakt zal gaan zitten..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

28-10-2010 20:50

haha, zelfde bij mij, die deurmatten haken echt altijd midden in de onderlip, perfect :D

karpers ook 9 van de 10 x in de onderlip maar vaak wel iets naar de zijkant toe.
pop- up heeft mij in het donker al 2 x een vis opgeleverd die buiten op de bovenlip gehaakt zat. zaten echt op de bodem te azen dus zwemmen ze onder de haak :( niet fijn.(popup zweefde maar een centimeter of 2).

hier hou ik de brasems aardig weg met kruidige boilies, zoete boilies en dan vooral scopex duiken ze vol op
maar dit is op elk water weer anders
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

28-10-2010 21:30

Remco Albers schreef:hier hou ik de brasems aardig weg met kruidige boilies, zoete boilies en dan vooral scopex duiken ze vol op
maar dit is op elk water weer anders
\

Jupz, want vorig jaar met mijn alles behalve grote karper vangende kruidenballen had ik er een keer 19 op een nacht. Platten. Op een dubbele 24mm

Wat moet je dan nog? 3x24mm?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Martin Nijboer
Berichten: 313
Lid geworden op: 11-08-2010 17:03

29-10-2010 15:20

Naja pop-up KAN maar hoeft degelijk NIET het verschil te maken. Het is totaal verschillend per water, hier ni de omgeving zijn wateren waar je er zeker meer door vangt, maar ook genoeg wateren waar je er zeker minder door vangt.

Hangt ook af van de andere vissers op dat water, als het als "nieuw" voedsel voorgesteld word heb je best kans dat dat je sleutel naar succes is.
Plaats reactie