Viswedstrijd op zeer moeilijk water


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bob de Graaf
Berichten: 5
Lid geworden op: 10-07-2010 14:43

15-08-2010 17:22

Geachte heren,

Ik sta voor een moeilijk karwei waarbij ik jullie om een beetje hulp vraag.
Ik ben gister thuisgekomen van een waardeloze sessie van 4 dagen, 3 nachten.
Niets gevangen, een water met de bekende taferelen.
Veel vissers (24/7) , er heerst een dressuur onder de vissen, weinig vissen aan de oppervlakte
en er word zeer slecht gevangen.
Het water loopt in een dun stuk naar een grote plas waarna het daarna weer een dun stuk word vervolgd door nog een grote plas
En daar heb ik dus een viswedstrijd dinsdag, waar ik nu wel wil slagen.
De wedstrijd duurt van dinsdag 19.00 tot woensdag 13.00.
Plekken worden geloot (!)

~

Ik ben van plan het zeer anders aan te pakken al ben ik nu een beetje einde raad,
ik heb die drie nachten veel geprobeerd. Ondiep langs de (riet)kanten, iets dieper en op het diepste punt.
Ik heb met verschillende aassoorten gevist waaronder o.a. tijgernoten, boilies (20,26), vismeel, zoet.
Gespreid voeren, compact voeren (dmv voerboot), instant vissen.
Ik heb de withy pool rig ingezet op een bottombait, mainline fluo popup (15mm) , spicy shrimp popup (20mm)
Bedden van hennep en daarop 2 tijgernoten, of een snowman met tijgernoot en tijgernoot popup.


Ik ben bijna einde raad, ik weet dat er veel meer rigs om slimme vissen toch te strikken zijn,
en daarbij vraag ik jullie hulp.

Alvast bedankt!
Rinus Gaasbeek
Berichten: 273
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Enschede

16-08-2010 19:03

Hoi Bob,

Als de stekken worden geloot... dan hoef je niet meer na te denken waar je mag gaan zitten.
Denk dat je niet moet denken aan weer een andere rig. Verander je aas en wijk af van de rest.
Neem een blokje kaas ...een aardappel.. een aarbei .. een braam .. en voer dan ook een handjevol er van bij.
Veel succes met de wedstrijd.
Rinus
dave van marion
Berichten: 150
Lid geworden op: 09-08-2010 17:20
Locatie: niawier

16-08-2010 23:28

hoi

bollie een nacht voorweken in het water waar je gaat vissen
ook de voer bollies(want bollies die oud zijn zien ze als veilig op druk water)

niet teveel voer

en gewoon een simpele bolie proberen
want iedereen wil een zo apart mogelijke bollie
en daar trapt ie niet meer in

hengels lang laten liggen op 1 plek
(dus inwerpen en niet meer aankomen)

dan komt het vast goed

groeten dave
K. van den Herik

17-08-2010 08:05

Dave,

Zelf vind ik met dat voorweken, dat je toegeeft dat je baggeraas hebt, aas wat na een 12 uur weken alle kwalijke meuk kwijt is en dan een beetje eetbaar begint te lijken.

Denk daarbij een 10tal foto's met biggen, gevangen met vers aas, ondersteund door ene Tim P. ( die van dat aas maken aan de waterkant)

Degene met het volste fotoboek heeft gelijk
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-08-2010 08:24

Wedstrijdvissen tsja meestal is het met de loting al beslist.
Ik weet niet welk water het is maar goed. Zijn er al vaker wedstrijden gevist? Zo ja wat waren de vangsten? Weet je iets over de eventuele winaars? Zit er veel vis? Hoeveel deelnemers zijn d'r? Mag je voorvoeren?

Verder is het mogelijk dat je niets verkeerd hebt gedaan behalve mischien teveel gewisseld.
Vertrouw in je manier van vissen. Vis hoe je gewend bent je vis te vangen. Kies voor een bepaalde aanpak en ga niet steeds binnen draaien. Probeer rust op je stek te krijgen. De meeste zullen als idioten te keer gaan omdat ze een wedstrijd vissen. Dat werkt juist tegen je.

Succes
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

17-08-2010 08:28

Ik denk dat de plek die je loot van doorslaggevende aard zal zijn.
jasper rosman
Berichten: 484
Lid geworden op: 07-04-2010 21:11

17-08-2010 08:39

probeer eens wat anders dan een boilie, een stuk deeg ofzo, of een stukkie frikandel of aardapeltje, karper kent na zoveel jaar de boilie wel denk ik. dus waarom probeer je het niet. anders test je het eerst op je eigenwater
K. van den Herik

17-08-2010 10:46

jasper rosman schreef:probeer eens wat anders dan een boilie, een stuk deeg ofzo, of een stukkie frikandel of aardapeltje, karper kent na zoveel jaar de boilie wel denk ik. dus waarom probeer je het niet. anders test je het eerst op je eigenwater


alweer toegeven dat je aas niet deugd en op ziojn best een compromis is...
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

17-08-2010 11:06

Andere vorm van hetzelfde boiliedeeg kan al heel wat doen.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Bob de Graaf
Berichten: 5
Lid geworden op: 10-07-2010 14:43

17-08-2010 12:08

Heren bedankt voor de reacties,

De loting zal zeker van doorslaggevende aard zijn, maar vaak ook op de beste plekken is het moeilijk om er een karper te strikken.
Ik denk dan ook dat ik met 1 simpel soepel onderlijntje ga vissen met die voorgeweekte bollen.
En ander aas, ik weet niet. Precies wat K. van de Herik zegt, je geeft je vertrouwen op.

Over de wedstrijd, voorvoeren mag niet, je weet ook niet welke plek je loot.
Er is voor zover ik weet geen wedstrijd daar gehouden, dus volledig nieuw.
( Wat niet nieuw is is dat er weer zoveel tenten staan )
Er doen 10 vissers mee ( 10 x 2 hengels )
Me voerboot mag helaas niet mee, wel zo logisch eigenlijk.

Visbestand en vooral karperbestand
1 hengel, line-alligner met soepel onderlijn, sliding hair en voorgeweekte bol eraan (!)
1 hengel, misschien withy pool rig, of ik zat idd te denken aan kaasblokken of aardappels,

heren geef de voorkeur eens en vertel mij hoe ik die slimme vissen toch op de mat krijg!

(!) Niet mee eens? Meld het!

Danku!
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

17-08-2010 13:19

Weet niet of je er nu terecht kan maar een beetje proefvissen kan natuurlijk nooit kwaad. Als je vertrouwen hebt in je aas dan zou je over de gehele plas wat kunnen voeren, geen hoopjes maar hier en daar 1 aasje. Zo kan het haast niet anders dan dat er vis mee in aanraking komt.

Voorweken kan zeker helpen. Zijn legio voorbeelden van. Al is je aasje nog zo aantrekkelijk en goed in elkaar gezet, op een water met veel lijndruk kan een vis er voor kiezen om geweekte (bollen die er zogenaamd al een tijdje liggen) met minder argwaan te pakken dan kakelverse.

Succes!
©
Gebruikersavatar
Bob de Graaf
Berichten: 5
Lid geworden op: 10-07-2010 14:43

17-08-2010 13:27

Lesley van Dinter schreef:Weet niet of je er nu terecht kan maar een beetje proefvissen kan natuurlijk nooit kwaad. Als je vertrouwen hebt in je aas dan zou je over de gehele plas wat kunnen voeren, geen hoopjes maar hier en daar 1 aasje. Zo kan het haast niet anders dan dat er vis mee in aanraking komt.

Voorweken kan zeker helpen. Zijn legio voorbeelden van. Al is je aasje nog zo aantrekkelijk en goed in elkaar gezet, op een water met veel lijndruk kan een vis er voor kiezen om geweekte (bollen die er zogenaamd al een tijdje liggen) met minder argwaan te pakken dan kakelverse.

Succes!


Bedankt voor je reactie Lesley, daar heb ik wat aan!
Wat zou eerder je voorkeur hebben? Kaasblokjes of Aardappel?

Ik ga sowieso met korte onderlijnen vissen om de karper geen ruimte te geven om nog te kunnen spelen met haak +boilie .

Laat ik de vraag zo stellen, met de informatie die je nu hebt over het water,
hoe zou jij in zo kort mogelijke tijd zo efficient bezig te zijn!?
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-08-2010 13:48

Een karper die voorzichtig aast doet dit op alles wat je het water in gooit.
Gewoon met boilies vissen. Desnoods zonder flavour als je daar vertrouwen in hebt.
Op de meest druk beviste wateren worden nog altijd vissen op boilies gevangen.
Probeer eens met 10mm boilies.
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

17-08-2010 19:46

koop iets van nutrabaits en je weet zeker dat je qua aas al goed zit
dan is het alleen nog hopen op chille stek
en na denken over welk systeem/rig te gebruiken
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
K. van den Herik

18-08-2010 12:27

de prijs ligt het niet aan, da's waar
Gebruikersavatar
Bob de Graaf
Berichten: 5
Lid geworden op: 10-07-2010 14:43

19-08-2010 22:40

Viswedstrijd 8 vissers met 2 hengels

Dramatisch..
Er is 1 karper gevangen van 6.6 pond en 66 centimeter.

Helaas voor mij dus ook geen vis,

toch voel ik wel wat voor dit water..
Heb er dit jaar al 6 nachten geblankt maar dat houd me nog niet tegen..

Er heerst aasdressuur en zowel stekdressuur op de meeste stekken..
Alleen er zwemmen wel 4/5 vissen die boven me PR komen en die zou ik graag willen vangen..

Help?
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

19-08-2010 23:53

maak je aas anders een andere vorm!! een blokje of snij hem door en hang hem er anderssom aan ik heb ook goede ervaringen met raar aas salami(blijft goed zitten) biffi worstjes snoep? een oude panty met wat tonijn er in van die gekke dingen die ze niet kennen?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

21-08-2010 22:08

Ik vind overigens 6 nachten blanken op een moeilijk water helemaal niet zo schokkend, zeker niet als het in je opstartperiode is. Het is niet voor niks moeilijk hè?
@ Jasper: waarom weet je zo zeker dat je qua aas goed zit met nutrabaits? Natuurlijk valt daar best een visje mee te vangen, maar ik durf toch wel glashard te proberen dat elke bol waar ik recentelijk mee gevist heb minstens zo goed is (en waarschijnlijk beter) als een willekeurige nutrabaitsbal. Het heeft niet zo veel zin om hier een uitgebreide aasdiscussie te gaan voeren maar het aanbevelen van een willekeurig product van één aasfirma is me veel te kort door de bocht.
Een goed aas is wel zeer belangrijk overigens. Ik zou zorgen voor een goede boilie waar je veel vertrouwen in hebt (ofwel een eigen mix ofwel een kwaliteitsfreezerbait) en daar de eerste tijd mee doorrammen. Je kan niet met alles tegelijk experimenteren, dus hier zou ik gaan voor iets wat bewezen fatsoenlijk vis op de kant brengt, ook op water wat onder druk staat. Als je later een veel beter beeld hebt van stekken en rigs kan je nogmaals gaan kijken naar die bal en of daar misschien een beter alternatief voor is. Vervolgens zou ik voor de rigkeuze goed naar de bodemgesteldheid kijken. Neem een peilhengel mee en gooi tot je een ons weegt, dit is naar mijn mening een veel betere manier om details op te pikken dan een vlugge rondvaart met een fishfinder. Er is overigens niks mis mee om de twee te combineren: fishfinder voor de exacte diepte, peilhengel voor het bepalen van de bodemstructuur. Indien de bodem op zijn minst stevig is zou ik gaan voor vrij korte onderlijnen die snel prikken. Hier op de site zijn genoeg suggesties te vinden, onder meer de shot on the hook zoals bart van bezouw hem beschrijft doet het erg goed voor mij.
Nu is het tijd om keihard uren te gaan maken op verschillende stekken om te proberen de trekpatronen van de vis te ontdekken en bijbehorende hotspots. Vergeet ook vooral observatie niet. Afgelopen voorjaar dubbelde ik nog een enorme schub op een drukbevist water door een grote vis te spotten in een totaal vergeten (en normaal ook vrij waardeloos) hoekje, dat gewoon 3 dagen aan te voeren en er vervolgens een nachtje haarscherp op te vissen. Zonder flink wat uurtjes bomenklimmen had ik die vis daar nooit gevangen. Succes!
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
rick van eekelen
Berichten: 561
Lid geworden op: 15-02-2007 15:58
Locatie: Nederland
Contacteer:

23-08-2010 09:41

Ga eens met verschillende diameters pellets aan de slag :wink:

Rick
Geart van der heide
Berichten: 63
Lid geworden op: 25-09-2009 10:23

27-08-2010 13:26

probeer eens iets totaal anders:

(Voor volgende keer lees het nu pas)

veel veel maden voeren en met madenclip vissen.
evt hennep toevoegen aan de maden en met de spod spomb of watdan ook goed blijfen voeren en zorgen voor voedselnijd. zon dressuur water zou ik met alles behalve boillies gaan vissen.

zul je overigens wel veel bijvangsten hebben. maar daar moet je nix om geven als het toch een wedstrijd is.

Groetjes en nog veel succes op je nieuwe water.

Geart
HELP!,
Ik kan geen avater uploaden wie kan me helpen? pbtje graag!.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

30-08-2010 14:04

Maden en hennep zijn wel erg mooi attractief enzo, maar persoonlijk ken ik maar zeer weinig wateren die zich lenen voor een dergelijke aanpak.
Af en toe een brasem vangen is misschien niet zo erg, maar als je non stop platten staat te tikken (wat op de meeste wateren gewoon gaat gebeuren) dan moet je heus niet denken dat daar dan opeens karper doorheen gaat lopen. Zeker op zwaar bevist water heb je dan veeeeeel te veel onrust op de stek.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie