Voor de eerste keer op het kanaal


Plaats reactie
niels hurkmans

12-08-2010 16:12

Ik wil voor de eerste keer op een kanaal gaan vissen(de Zuid-Willemsvaart).
Ik heb dit nog nooit gedaan maar waar moet ik allemaal rekening mee houden (scheepvaart) en kan ik beter met boillies vissen of met mais?

Mvg Niels
erwin van der meule
Berichten: 161
Lid geworden op: 07-06-2004 17:04
Locatie: leidschendam

12-08-2010 16:35

leuk stekkie zoeken, uitpeilen, aanvoeren(niet te zuinig), vissen en resultaat bekijken. aanpassen en opnieuw proberen.

Bollen zijn minder witvisgevoelig dan mais, maar blijft een eigen keuze. probeer en je zult het zien :)
de morgenstond, haalt karper uit de plomp
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

12-08-2010 17:17

Kijk eens naar boven.
niels hurkmans

12-08-2010 18:57

Bedankt voor jullie reacties! :P
Gebruikersavatar
Tim Kreuger
Berichten: 206
Lid geworden op: 21-09-2009 00:29
Locatie: Soul Alcatraz

14-08-2010 15:04

Inderdaad gewoon veel proberen, niet bang zijn om te blanken, een hoop schelden `s ochtends vroeg als je word wakker gemaakt door een schip... Maar al met al wel de gaafste vissen vangen!:D
Gebruikersavatar
Mehmet Yildiz
Berichten: 209
Lid geworden op: 20-04-2010 21:28
Locatie: Grunn

14-08-2010 15:33

Misschien een kleine tip.. Als je niet wil dat je dubbele runs krijg als er een boot voorbij komt. Gebruik top lood :lol:
niels hurkmans

14-08-2010 16:09

Mehmet Yildiz schreef:Misschien een kleine tip.. Als je niet wil dat je dubbele runs krijg als er een boot voorbij komt. Gebruik top lood :lol:



Ja, ik vis meestal met een flying backlead van Korda, geeft dit hetzelfde effect?
Gebruikersavatar
Mehmet Yildiz
Berichten: 209
Lid geworden op: 20-04-2010 21:28
Locatie: Grunn

14-08-2010 16:18

Naja voorzover ik weet niet. Flying backlead zorgt ervoor dat je laatste stuk lijn vlak over de bodem loopt. (voor zover ik op de hoogte ben)

Top lood gerbuik ik 1 a 1,5 m uit de kant. Zodat mijn lijn volledig over de bodem loopt.

Hier onder mijn paint kunsten. Er zit wel copyright op 8)
Bijlagen
lood.GIF
(6.71 KiB) 1304 keer gedownload
niels hurkmans

14-08-2010 18:11

Ik snap het, en je paint kunsten zijn geweldig :P
Gebruikersavatar
Tim Kreuger
Berichten: 206
Lid geworden op: 21-09-2009 00:29
Locatie: Soul Alcatraz

14-08-2010 20:56

Ja toplood is leuk bij kleine bootjes, maar soms heeft het weinig zin..............



Afbeelding
Gebruikersavatar
Mehmet Yildiz
Berichten: 209
Lid geworden op: 20-04-2010 21:28
Locatie: Grunn

14-08-2010 22:07

Tim Kreuger schreef:Ja toplood is leuk bij kleine bootjes, maar soms heeft het weinig zin..............


haha leuke foto! Naja als ik op kanaal vis komen er toch boten van formaat langs en tot nu to niks aan het handje....

En als je je toplood op het juiste punt neerlegd zou je zo goed als over de bodem lopen dus in principe moet je elke boot kunnen ontwijken...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-08-2010 23:47

Als de dagelijkse parade uit plezierjachten bestaat is toplood erg handig. Let echter op voor rijnaken.

Pfff... Is dat nu zo moeilijk? :(

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
niels hurkmans

15-08-2010 13:11

En mijn hengels met de top naar beneden zetten?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-08-2010 13:14

Natuurlijk. Hengels laag met de toppen naar beneden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Tim Kreuger
Berichten: 206
Lid geworden op: 21-09-2009 00:29
Locatie: Soul Alcatraz

15-08-2010 15:00

Kees Ouwehand schreef:Als de dagelijkse parade uit plezierjachten bestaat is toplood erg handig. Let echter op voor rijnaken.

Pfff... Is dat nu zo moeilijk? :(

Groet, Kees


Opletten voor rijnaken/diepladers is opzich niet moeilijk nee, maar die lui op die boten varen vaak ook op tijden dat de gemiddelde visser zijn ogen wel dicht heeft(Tenzij hij vis heeft natuurlijk)
Dus als je dan lekker ligt te slapen en om half5 in de ochtend gaat je pieper af omdat er een stalen muur voorbij komt walzen, ben je al te laat om de boel te redden!
Paul Verheijen
Berichten: 70
Lid geworden op: 19-09-2009 10:09
Locatie: Nederweert

17-08-2010 17:29

inderdaad die vrachtschepen zijn al vroeg aan het varen!
Heb het al een aantal keer gehad dat ik werd gewekt door een geladen vrachtschip op de zuid-willemsvaart.
Ik kan je vertellen dat je dan vaak pech hebt want de boot heeft je lijnen al te pakken voordat je bij je hengels bent.

Wat ik altijd doe is gewoon strak tegen de eigen kant aan vissen, een hengel links, andere rechts.
Als je met 2 man vist (4 hengels) gewoon eentje ver langs eigen kant, andere iets dichterbij tegen de vaargeul aan.
Toplood heeft bij mij vaak geen nut als er een dikke boot aan komt want het kanaal is te smal om mijn lijn in zo een hoek te zetten dat het een boot ontwijkt.
Gebruikersavatar
roger hamacher
Berichten: 40
Lid geworden op: 28-08-2010 15:00

29-08-2010 11:26

ik vis zelf ook op een kanaal,en gebruikt zelden of nooit toplood.
en ik denk dat je het ook niet echt nodig hebt op een kanaal,want de vissen komen ook onder de toppen van je hengels door,dus ik leg mijn hengels dan op een open recht stuk kanaal altijd 2a5 m uit eigen kant,net achter de dikke keien.
en af entoe 1 hengel kort bij of in de vaargeul.
heb het zelf meegemaakt 1 jaartje terug,ik wouw toch aan de overkant langs de overhangende bomen en takken vissen ( aan de overkant mocht en kwam je niet om daar te gaan zitten ).had een backlead loodje erop en ca 2,5 m uit eigen kant een toplood van 85 gr eraan gehangen.
het ging goed tot de morgen aan brak,toen kwamen een paar flinke diepladers langs en die namen de hele santekraam mee.

dus geen goed idee,maar het kan wel, maar moet je meer moeite voor doen namelijk, als je aan de overkant ligt moet je een los top lood in het midden van het kanaal zien te krijgen en 1 bij je toppen voor in het kanaal.

dan ligt je gehele lijn vrij plat op de bodem en gebeurt het niet zo snel.
of gewoon als er 1 schip aan komt telkens inhalen. dit zijn 2 opties.

groetjes en succes
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

29-08-2010 11:44

Is heel verschillend, als je veel pleziervaart hebt op een kanaal is toplood zeker aan te raden als je verder uit de kant vist, maar als er veel van die diepladers varen dan helpt dat toplood ook niet meer. Mijn advies is, een hengel kort aan de kant en een hengel iets verder uit de kant of eventueel vaargeul, maar is allemaal situatie afhankelijk.
Voeren is ook verschillend, klein aas is meer kans op bijvangsten maar kan natuurlijk ook voor verrassingen zorgen, bij veel scheepvaart zou ik meer in regelmaat voeren dan in 1 keer veel voeren.
Voorvoeren is gewoon uitproberen is heel verschillend.
Zelf zou ik wel met boilies voeren en vissen en het liefst iets groter.
Succes ermee.
Groetjes ron
mark verhorst
Berichten: 58
Lid geworden op: 22-09-2009 16:25
Locatie: Utrecht

30-08-2010 10:17

een kanaal is vaak al diep in het begin dus je zo 1 hengel in de kant kunnen leggen en 1 hengel bij het talud waar de boten varen
Mvg,

Mark
kevin van meel
Berichten: 5
Lid geworden op: 10-09-2010 13:14

10-09-2010 14:15

Nou ik vis altijd op het kanaal tussen helmond en someren.
En je moet daar wel degelijk toplood gebruiken
het stuk tussen someren en helmond is slechts 4 meter diep.

Ik heb er toplood aanhange van korda het zwaarste ik dacht 60 gram.

En ja hoor gister was het feest. er kwam een vrachtschip voor bij.
Die lag zo diep dat zelf het zand van de bodem omhoog kwam.
3 maal raden. Allen vier de piepers gingen af.

Allen slip redelijk ligt gezt 2 hengels gingen uitzijn eigen los.
En de andere 2 alles kwijt....

Het is de laatste tijd zeer slecht op het kanaal.
Heb er veel nachten gezeten en nog bijna geen vis gevangen.
Ik doe altijd 4 dagen voor voeren.
Maar ook de mede vissers uit de buurt klagen over de slechte vangsten op het kanaal.


Succes.

Ohja trouwens na 11 uur savonds tot 7 uur smorgens komen er geen boten meer want dan gaat de sluis niet meer open.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-09-2010 14:42

Dat krijg je als je met 4 hengels vist. :oops: En op het kanaal zelf gaat trouwens de scheepvaart 24 uur door. Had er pas nog een om 3 uur in de nachtelijke uren.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-09-2010 15:57

Als je er een gewoonte van maakt bij vrachtschepen in te halen zal het nooit gebeuren. Je lijn wordt door de zuiging van de schroef ook nog eens omhoog getrokken richting schroeftunnel zodat deze achter de roerstaven kan blijven hangen..

Ik gebruikte in mijn kanaalperiode nooit toplood, wilde mijn lijn niet onnodig over de mosseltjes hebben. Top tot het derde oog in het water, misshcien iets verder en van recreatievaart heb je wenig tot geen last maar je verplicht jezelf tot inhalen.

DAn nog iets. Als je vier hengels onder een schip hebt gekregen vis je waarschijnlijk niet onder de eigen oever...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
kevin van meel
Berichten: 5
Lid geworden op: 10-09-2010 13:14

10-09-2010 19:07

Ik vis inderdaad altijd aan de overkant. en niet onder de eigen oever.
Ook vis ik vaak verder weg omdat ik mijn lijnen uitvaar met mijn zodiac bootje.

Maar 90% blijft mijn lijn toch altijd liggen door het toplood.


De sluizen gaan om 10 uur dicht dat weet ik zeker.
Soms komt er inderdaad nog een schip voorbij.

Die vaart dan al vast tot aan de volgende sluis.

Maar na 11 uur word het toch een uitzondering.
Ik vis bijna elke weekend op het kanaal en zie er zelden na 11 uur langs komen.

Ik zit wel altijd ongeveer 1 km na de sluis.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-09-2010 19:33

kevin van meel schreef:Ik vis inderdaad altijd aan de overkant. en niet onder de eigen oever.


Zou misschien eens een optie zijn. Ikzelf viste altijd onder de eigen oever en tegen de vaargeul aan. Een derde (FOEI) ging dan wel naar de overkant. Je staat er versteld van wat er onder de eigen kant te vangen is. En dan niet na één keer weer stoppen maar geef het een seizoen de kans. Ook op je andere stekken gebeurt wel eens niets.

Ook vis ik vaak verder weg omdat ik mijn lijnen uitvaar met mijn zodiac bootje.


Is dichterbij gaan zitten en je boot thuis laten niet veel handiger? Tenzij je de mogelijkheid niet hebt, maar ik had op kanalen toch vaak de voorkeur om zo min mogelijk lijn uit te hebben staan. Dit vanwege mosselen, scheepvaart, mogelijke obstakels etc.

Maar 90% blijft mijn lijn toch altijd liggen door het toplood.


Besef wel dat als je lijn breekt door scheepvaart er een systeem met aas blijft liggen waaraan een vis zich kan haken. Met veel uitstaande lijn kan dit nare gevolgen hebben. Dit kan niemand als bedoeling hebben..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-09-2010 19:46

Kevin,

Je verhaal klopt inderdaad, 24 uur bediening is maar tot Helmond.

Groet,
Peter
Plaats reactie