Hoe dit lastige water aanpakken?


Plaats reactie
mark van de wee
Berichten: 48
Lid geworden op: 22-06-2010 11:52

06-08-2010 15:20

Hallo Allemaal,

Ik heb laatst een mooie karperput gevonden waar niet overdreven veel gevist wordt en bovendien lastig bereikbaar is. Eigenlijk is het maar mogelijk om vanaf één punt te vissen. Hierbij is het mogelijk een lijn uit te leggen richting pompelblad (waar iedereen die er komt vissen ligt mijn zijn/haar lijn) en een lijn aan de overkant van de put onder bijvoorbeeld overhangende takken. Ik ben nu een aantal keer wezen kijken één keer wezen vissen op de genoemde stekken waarbij ik op dat moment ben begonnen met voeren. Dit leverde na een nacht vissen niks op. Het is me opgevallen dat de karper overdag aan het oppervlakte in het diepere gedeelte (circa 15 meter diep) ligt te zonnen.

Heeft iemand suggesties hoe ik dit aan kan pakken? Bijvoorbeeld mbt voersessies, juiste stek zoeken etc.

Alvast bedankt!

Mark

p.s. nog één belangrijk item om te melden. De put is omgeven door bomen waardoor de wind praktisch nooit grip op het water heeft. Ik weet niet of de vissen zich dan ook op een andere diepte bevinden... las net iets over bijvoorbeeld een spronglaag.
Gebruikersavatar
shiffrin lugten
Berichten: 650
Lid geworden op: 21-03-2010 10:06
Locatie: Ultimate cheyenne

07-08-2010 14:42

Ik zou de spronglaag van diep naar ondiep opzoeken en op dat punt gaan vissen.Voeren doe ik bijna nooit alleen op de lek en rotte.Ik zou gewoon 1 hengel met boilie vissen en 1 met een single popup op een bed van hennep dan moet het zkr lukken.
Een karper in de morguh is een dag zonder zorguh
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

07-08-2010 16:34

Spronglaag niet belangrijk in deze tijd voor karpervisserij,meer in de winter....Maar bij grand/grind putten kan het eigenlijk wel helpen,vaak heb je te maken inderdaad met groot diepte verloop. En dan mag je ook hopen dat je er je rig kan neerleggen zonder dat het naar beneden rolt.

Spronglaag is wel wat belangrijker voor roofvis,zeker bij taludjes en waar de laag hangt daar zit de roofvis.


Als je duikt en je komt bij de thermocline is het water ff troebel lijkt het... net als dat je op de weg de horizon vertroebeld ziet met warm weer...roofvis maakt daar gebruik van... kunnen ze onder liggen

Maar bij karper heb het niks te maken met dat troebele laagje, maar meer met welke laag zuurstofrijker is,en in de winter bij omgekeerde thermocline... koude bovenlaag.


Maar het is allemaal theorie hoor... d'r is er niet een geweest die erin dook en op 6m diep ff watermonsters ging nemen om zuurstof te bepalen.

Wat kan zijn is dat er een stuk bodem in een gunstiger laag komt te liggen onder bepaalde omstandigheden... of dat er een circulatie onstaat... maar wat het met vissen te maken heeft,jouw gok is zo goed als die van een ander. Die laag moet je zien als een onderwater ''weertje'' het beweegt en verschuift van iets hoger naar een iets dieper gedeelte,tis niet te bepalen wanneer je goed zit,als je het weet en je legt in,kan heel de situatie wel weer anders wezen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
mark van de wee
Berichten: 48
Lid geworden op: 22-06-2010 11:52

07-08-2010 20:12

Zo te horen kan ik beter niet verder nadenken over die spronglaag..veel te lastig. Ga er begin volgende week eens peilen en kijken wat dat oplevert.
Bedankt voor jullie reacties!
mark van de wee
Berichten: 48
Lid geworden op: 22-06-2010 11:52

11-08-2010 14:06

Na grondig peilen, de vissen op verschillende tijden van de dag te hebben "gevolgd", en met tig medevissers van het water gesproken te hebben, heb ik echt een paar mooie stekken gevonden. Vannacht op de stekken wezen vissen. Had het idee dat alles klopte.... hoe is de sessie verlopen:

Echt elk uur van de nacht behoorlijke piepjes. Rare is dat ik met twee hengels viste die circa 100 meter uit elkaar lagen. Nadat ik op de ene hengel een piep kreeg volgde er in de meeste gevallen een minuutje later op de ander hengel een piep. Soms ging de beetmelder nog aardig te keer voor een lijn waaraan ik niks gehaakt had.

Om een lang verhaal kort te houden. Ik heb het idee op de goede plek te vissen, ik zie de vissen aasen. Maar ik krijg niks anders dan piepjes. Wat doe ik fout?
Kan iemand suggesties geven waar ik over na kan denken?

Overigens vertelden andere vissers dat er 'veel' en 'zware' karpers op zitten. Maar dat er over het algemeen relatief weinig gevangen wordt.

Bedankt!
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

12-08-2010 15:47

mischien dat je net te ver ligt en dat je veel last hebt van lijnzwemmers.

veel brasem?. mischien maar +dan had je er wel wat uit moeten trekken.

weet niet of je toplood gebruikt? zou je kunnen proberen.

vissen die je aas pakken en weer uitspugen? zou dr toch wel 1 bij moeten zitten die wel haakt.
Gebruikersavatar
roger hamacher
Berichten: 40
Lid geworden op: 28-08-2010 15:00

29-08-2010 16:56

ja probeer de lijn op de bodem te krijgen.
en inderdaad mischien lijn zwemmers,of kleine aanbeten.
mischien iets aan je onderlijntj veranderen, of is je hair mischien te kort dat ze niet goed haken?
succes

groetjes roger
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-09-2010 08:35

Veel valse piepjes? Lijn tekeer zonder aanbeet?

Dat zijn waarschijnlijk vissen die onder de top door je lijn aan het zwemmen zijn. Toploodjes, flying back leads etc. zoouden hier erg kunnen helpen denk ik. Maar ik zou 1 hengel op de plek leggen waar de vis blijkbaar telkens langs zwemt met een opvallende pop up eraan.

Niets zo frustrerend als denken dat je op de juiste plek ligt terwijl eienlijk alleen je lijn maar ergens op de route ligt.

Piepjes die precies om het uur komen of eender welke tussentijd zolang het maar telkens gelijk is ...... nieuwe batt. wil dan wel eens helpen. Dit heeft mij ook al eens een nacht wakker gehouden.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
mark van de wee
Berichten: 48
Lid geworden op: 22-06-2010 11:52

08-09-2010 10:59

Bedankt voor je bericht. Ik heb het idee dat het lijnzwemmen dicht op de kant het probleem is. Helaas heb ik de komende tijd geen ruimte om er te gaan vissen. Maar toplood en verkassen naar dichter bij de kant is wel de gouden tip. thanks
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

08-09-2010 11:59

zo te lezen heefd marc er wel kijk op ik denk ook dat het vissen zijn die onder je hengel je lijn pakken heb het zelf ook al vaker meegemaakt tot echt runs toe . heb toen me lijn echt naar beneden laten zakken 20 cm van mijn hengeltop rechts gevolg top vis van het water om kwart over 4 snachts gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
mark van de wee
Berichten: 48
Lid geworden op: 22-06-2010 11:52

08-09-2010 16:36

Hi Harold,

Ik kom ook uit Arnhem. Wie weet delen we onze visplekken. Het gaat hier om een meer in Zuid. De is aan jou om uit te vinden welke ik bedoel :)
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

08-09-2010 19:39

dat weet ik al mark zo te lezen kan maar 1 plas zijn :wink: gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Plaats reactie