Alleen


Plaats reactie
Dylan de Brake
Berichten: 49
Lid geworden op: 02-01-2010 22:25

26-07-2010 00:38

Goedenacht mede-vissers,
Ik heb een vraagje:
Ik ben een jongetje van 12 jaar oud en wil graag op karper gaan vissen.
Het probleem is dat ik niet iemand heb van mijn leeftijd die ook op karper vist en ook niemand die op dezelfde tijden kan als ik.
Ik wil het dus in mijn eentje proberen(overdag want ik mag natuurlijk nog niet 's nachts).
Maar denken jullie dat dat kan?
Want ik ben niet echt bepaald sterk enzo.. dus als ik een flinke karper heb voor mijn doen (ik vind 15 pond al best veel) dan weet ik niet of ik hem wel kan scheppen en drillen in mijn eentje.
Dus ik zou graag willen weten of jullie denken dat dit kan.

MvG Dylan de Brake

p.s. heb nog nooit een karper gevangen terwijl ik alleen was dus daarom.
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

26-07-2010 10:38

Je geeft zelf al aan dat je niet zeker weet of het je wel zal lukken, dan lijkt het mij verstandiger om nog wat vaker met een andere (ervaren) persoon te gaan vissen tot je van jezelf weet dat er geen problemen zullen ontstaan tijdens het vissen. Visveiligheid staat voorop natuurlijk.

Goed trouwens dat je het eerst vraagt :)
Daniel Schipper
Berichten: 117
Lid geworden op: 19-09-2009 20:02
Locatie: Numansdorp

26-07-2010 11:53

Idd, het is slim om eerst nog samen te gaan vissen.
Wat je dan wel kan doen, is als je samen vist toch alleen de vis te landen.
Dus scheppen en drillen tegelijk, lukt dit niet kan je vismaat je helpen..
Of is dit geen goed idee??
Dylan de Brake
Berichten: 49
Lid geworden op: 02-01-2010 22:25

26-07-2010 13:11

Daniel Schipper schreef:Idd, het is slim om eerst nog samen te gaan vissen.
Wat je dan wel kan doen, is als je samen vist toch alleen de vis te landen.
Dus scheppen en drillen tegelijk, lukt dit niet kan je vismaat je helpen..
Of is dit geen goed idee??



dit laatste zal ik wel eens gaan uitproberen
dankje allebei
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

27-07-2010 09:40

inderdaad allebei een goed punt maar aan de andere kan geeft hij aan dat hij niet veel kan vissen vanwege het gebrek aan een vismaat.
ik zeg gewoon gaan vissen en zorg dat je een netfloat heb zodat je schepnet blijft drijven in het water dan hoef je die niet de hele tijd vast te houden en kan je rustig verder drillen.
zorg dat je een mooie open kant heb geen lelies voor je neus ,de vis rustig uitdrillen en dan kan je je net weer pakken en zo onder vis schuiven.
al doende leert men.
tuurlijk staat visveiligheid voorop maar iedereen verspeelt wel eens een vis.
succes.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

27-07-2010 10:41

Alleen vissen kan prima

Zorg er echter voor dat je ALLES hebt klaar liggen,

Onthaakmat nat + volle emmer water er naast,
Je weegschaal+weegzak ( mocht je willen wegen) naast de onthaakmat,
zodat je niet eerst in je tas hoeft te graaien als de vis op de onthaakmat ligt,
Mits je een cradle model onthaakmat hebt, waarbij je hoge randen + flap hebt die je over de vis kunt doen.
Maar beter leg je het vast klaar.

En wat al gezegd werd, zorg dat je een netfloat hebt, en een groot model,
want ik neem aan dat je in het budget van een 12jarige nog niet echt een lichtgewicht schepnet hebt.
Niks mis mee, maar een kleine netfloat kan het er moeilijk mee krijgen;)
Dan zinkt je schepnet als nog!

TIP: Ga eerst vissen op wateren met een bestand dat aanzienlijk een groot deel kleine vissen telt,
Kun je mooi ervaring op doen, zodat je er een beetje routine in krijgt!

Succes
Karper vissen is simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel karpervissen
Dylan de Brake
Berichten: 49
Lid geworden op: 02-01-2010 22:25

27-07-2010 11:31

Heey Fabian,
Ik woon vlakbij een fort gracht waar een groot bestand is aan kleine/middelmatige karpers.
Als ik alleen ga vissen zal ik het hier wel proberen.

Grtz
Sander Dam
Berichten: 1
Lid geworden op: 27-07-2010 13:47
Locatie: Amstelveen

27-07-2010 13:55

Als je alleen gaat vissen met twee hengels kan het ook handig zijn om aan alle bij je lijnen een toploodje te bevestigen zodat tijdens een dril de vis niet door de lijn van je andere hengel zwemt.

Verder idd alles klaar leggen en wel voor dat je eerste hengel het water in gaat.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

27-07-2010 20:20

Moderator schreef:Niet onnodig quoten.


Ik vind dit juist de grootste onzin die er is. Niks erger als een vis die onder de kant je lijntje met toplood meepakt. Onder de kant kun je onder je andere lijn doordrillen (mits je een beetje weet wat je doet) en heb je er absoluut geen last van. Mocht je vis op enige afstand je lijn doorkruisen weet je al snel genoeg. Gaat je swinger omhoog dan zit ie er onderdoor en moet je even onder je andere hengel door, hoor je niks zit ie over je lijn heen en stap je naar de andere kant van je setup. Zo doe ik het al 15+ jaar en dat gaat prima.

Toplood gebruik ik enkel en alleen ter camouflage danwel om mijn lijn van pleziervaart vrij te houden. Tegen vrachtschepen helpt het ook niet veel..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

28-07-2010 11:11

Gewoon lekker gaan vissen jongen en leren van je fouten.Ik weet niet hoe andere mensen het vroeger toen ze begonnen het hebben gedaan maar ook wij hebben fouten gemaakt en hier van geleerd.
Mijn zoontje van 11 had hier laatst in het slootje een 18 ponder en heeft hem gewoon netjes kunnen scheppen en onthaken.

Wat wel al gezegd is netjes op een onthaak matje en een emmer water.Misschien is het handig dat je weerhaakloos vist mocht je een foutje maken en je verspeeld vis dan raakt hij in iedergeval je onderlijn wat makelijker kwijt.

Lekker vissen ,experimenteren dan zal je zien dat het je gewoon gaat lukken veel succes.
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

30-07-2010 15:10

Precies gewoon proberen, mocht je niet zeker zijn van de zaak ga dan eens beetje pennen hier en daar. niet dat je met pennen geen grote kan vangen, maar met pennen pak je sneller een wat kleinere dan gelijk een bak beest. Zeker als je in de kleine slootjes gaat kijken of in de poldertjes. Zo leer je ook de kracht kennen van zo'n karper en je kan oefenen met schepen. Ik ben zo ook begonnen op advies van ervaren vissers toen en weet nog heel goed dat ik karpertjes vind van 4/6 pond en dat is leuk om te oefenen en later komen die grotere wel...

maar regel 1 gewoon doen en proberen en zorgen dat je idd een onthaakmat (op hoog gras kan ook wel in je schepnet maar een mat is wel beter) en een emmer water bij je heb.. en een tang voor als hij te diep zit.

of ga gewoon wat andere vissers langs en praat beetje met hun dan kunnen ze je heus wel helpen als je het moeilijk krijg.. dus zorg dat je op het water altijd een ander zit vissen ;)

Succes!!
Oja joh!!!
Plaats reactie