terug lopers en lossers


Plaats reactie
armando weldam
Berichten: 72
Lid geworden op: 30-12-2006 22:34

14-06-2010 00:47

hallo

we hebben een nachtie gezeten 9 aanbeten
we hebben er maar 3 kunnen verzilveren
en de rest waren allemaal terug lopers maar allemaal mis

hoe kunnen we dit nou het beste oplosen dat we de terug lopers toch kunnen haken
we vissen een meter of 70 uit de kant met top lood en 78 gram lood en +-15 cm onderlijn

iemand een idee


m.v.g
dennis van Wel
Berichten: 120
Lid geworden op: 01-06-2005 11:41
Locatie: almere
Contacteer:

14-06-2010 11:45

Ik zou het proberen met een kortere rig en zwaarderlood 4a5 ounz maar geen "vastlood" systeem gebruiken. Zou een running rig inzetten in dat geval.. Maar dat is mijn bescheiden mening...
spel fouten zijn met opzet voor jullie vermaak
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

14-06-2010 13:05

misschien hebben ze heel erg veel argwaan en kennen ze voortaan de klappen van de zweep! je zou kunnen proberen om je onderlijn naar ongeveer 10 cm terug te brengen en dan fluorcarbon te gebruiken! loodje van ongeveer 60 a 70 gram running rig zou kunnen al heb ik zelf altijd meer vertrouwen bij een clip! (vast lood)
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

15-06-2010 10:48

Zijn het wel karpers? De initiële inhaking verloopt bij een zakker hetzelfde als bij een volle fluiter. Dus waarom zou je de vis dan niet haken?
Zit er misschien ook brasem (of zeelt) waar je vist? Die zorgen 9 van de 10 keer voor een zakker: pakken het aas op, het lood komt van de bodem en wordt door de spanning op de lijn naar de kant getrokken, brasem laat het aas los en jij ziet een terugzakker. Kun je achter komen door een keer klein aas en een kleine haak te gebruiken. Hair niet te lang maken, dan haak je een eventuele brasem wat sneller.
Mocht het brasem zijn, dan hoef je dus verder weinig aan te passen. Eventueel wat zwaarder lood, zodat ze het niet zo makkelijk van z'n plek trekken.
Ik weet het ook allemaal niet...
Yordi van Leeuwen
Berichten: 22
Lid geworden op: 15-06-2010 16:45
Locatie: rotterdam

15-06-2010 16:54

Het zou inderdaad zeelt of brasem kunnen zijn is het toch de karper dan vraag ik me af hoelang is je onderlijn ?
al hou je je onderlijn op zo'n 10cm heeft de vis minder de kans om je aas weer uit te spugen.
tenzij je al met korte onderlijn vist.

gr

Yordi en suc6 verder
wie de vis heeft moet ook de graat hebben
Yordi van Leeuwen
Berichten: 22
Lid geworden op: 15-06-2010 16:45
Locatie: rotterdam

15-06-2010 16:56

lees net dat je onderlijn 15 cm was ik zou het volgende keer op het zelfde water zelfde aas eens met 10 cm proberen en kijken of er dan meer in het landingsnet willen komen
wie de vis heeft moet ook de graat hebben
Gebruikersavatar
Mike Smit
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00
Locatie: Twente

17-06-2010 13:34

Sowiezo het toplood achterwege laten wanneer je zoveel teruglopers krijgt, dit verslechterd de indicatie.

Zit je toevallig tegen een taluud op te vissen? Boltende karpers hebben vaak de neiging om na de prik naar het diepe te vluchten. Wanneer dit het geval is zou je het taluud vanaf de andere kant kunnen bevissen (indien mogelijk).

Groeten
armando weldam
Berichten: 72
Lid geworden op: 30-12-2006 22:34

17-06-2010 17:58

Mike Smit schreef:Sowiezo het toplood achterwege laten wanneer je zoveel teruglopers krijgt, dit verslechterd de indicatie.

Zit je toevallig tegen een taluud op te vissen? Boltende karpers hebben vaak de neiging om na de prik naar het diepe te vluchten. Wanneer dit het geval is zou je het taluud vanaf de andere kant kunnen bevissen (indien mogelijk).

Groeten


ik vis tegen een aanmeer paal aan en loopt wel een tuluud
top moet haast wel want er varen wel roei boten heen en weer
en die kijken nergens na
heb wel zwaarder lood (85grm) er aan gedaan en m,n onderlijn in gekort naar 10 cm
dennis van Wel
Berichten: 120
Lid geworden op: 01-06-2005 11:41
Locatie: almere
Contacteer:

17-06-2010 21:46

Voor roeiboten kun je met gemak dat toplood er af laten hoor ;-) (of het moet ondiep zijn dat ze met de peddels je lijn kiunnen pakken)
Ben benieuwd hoe het je vergaat na de aanpassingen.. En gebruik je inline of wartel lood?
spel fouten zijn met opzet voor jullie vermaak
armando weldam
Berichten: 72
Lid geworden op: 30-12-2006 22:34

18-06-2010 13:05

ik gebruik wartel lood
en ik vaar me lijnen ook uit
in principe ligt het allemaal goed
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

18-06-2010 13:33

Als een karper naar het diepe vlucht,verwacht je een run en geen teruglopen. Maar als je het andersom bekijkt(Tegen een talud) kan dat heel goed mogelijk wezen,alleen snap ik het niet,want als je onderlijn,hair,haak goed zit moet de karper direct haken of je onderlijn nu 10 of 15 cm is. Boilie niet te dicht tegen de haak? Zo jah langere hair en tussenruimte van een duim breedte haak-boilie. Haak moet kunnen draaien.

Denk gewoon brasem aanvallen hoor,klinkt te bekend :)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

18-06-2010 16:12

Inderdaad Leen.
Tips over toplood en zo zijn wel leuk voor een betere beetindicatie, maar je gaat er een eventuele karper niet beter door haken. En dat is waar het volgens mij om te doen was: wel een beetindicatie, maar geen vis aan de haak. Lange of korte onderlijn, zakker of fluiter, goed of slecht gehaakt: bij een aanbeet moet je toch altijd even contact met de vis hebben, zelfs al schiet ie los. Maar zelfs dat is bij de topicstarter niet het geval, als ik het goed begrepen heb. Dus blijf ik er bij: brasem!
Ik weet het ook allemaal niet...
armando weldam
Berichten: 72
Lid geworden op: 30-12-2006 22:34

18-06-2010 20:02

bedankt voor jullie advies en reactie

maar zou het dit kunnen zijn
ik had een voorbeeld gezien van een foxrig die heb ik gemaakt (om te proberen)
en daar zaten twee kleine rubbertjes op de haak de hair zat er ook tussen zeg maar
en een rubbertje zit op haaksteel net voor de kromming en de andere op de kromming voor de haakpunt
dus mijn bollie hangt recht onder de haak punt zeg maar +- 0,5 cm ruimte
zou het dat kunnen zijn
dat de haak niet kan draaien?
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

19-06-2010 10:35

Ah je vist met een pop upje?
Dit soort details zou je eigenlijk in je initiele post moeten zetten, hoe meer info hoe duidelijker het wordt.

Je vist op een kanaal, dus ik ga er even vanuit dat jij aan de overkant vist? Dan zijn zakkers eigenlijk onvermijdelijk aangezien de karper maar weinig kanten op kan zonder meer druk te krijgen en dat is richting jouw hengels.
Dus karper / brasem verhaal kan nog alle kanten op. Brasem is meestal niet sterk genoeg om de handel verder weg te trekken, denk ik, waardoor je bij een brasem ofwel een zakker krijgt (spanning op de lijn zorgt daarvoor) ofwel enkele piepjes (als hij het lood echt niet mee krijgt).
Karper krijgt het lood wel degelijk mee en zal (meestal) alleen voor zakkers zorgen als hij alleen maar in jouw richting kan vluchten. Dat is ook meteen een momentje dat spanning heel even van jouw lijn gaat en dit is HET moment om jouw handel te lossen voor de vis. Doordat de druk van de lijn gaat, lijkt het alsof het lood heel even omhoog (kan) springen en als de karper dan net verkeerd met zijn kop beweegt is de haak er zo uit.

Ik zou het meer zoeken in de scherpte van de haak + een kortere onderlijn. De haak moet scherp genoeg zijn om zonder al te veel weerstand voorbij de weerhaak door het vlees te jassen en het lood moet zwaar genoeg zijn om dit te ondersteunen.

Vis jij onder de eigen kant en je krijgt veel meer zakkers dan lossers, dan is het een idee om ipv aan de linkerkant aan de rechterkant (of andersom natuurlijk) te gaan vissen. De vis komt op zijn pad jouw handel tegen hapt wat tijdens het zwemmen en haakt zich. Veelal zal de vluchtroute die kant op zijn waar hij vandaan kwam, daar was het immers veilig. Als de vluchtroute weer richting hengels is, krijg je een zakker. Door aan de andere kant te gaan vissen zou je dit (deels) kunnen oplossen.

Ook hier geldt: Scherpe haken en zwaarder lood zal enorm kunnen helpen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
armando weldam
Berichten: 72
Lid geworden op: 30-12-2006 22:34

19-06-2010 11:05

ik vis niet met een pop up maar met vaste bollie
en de karper kan drie kanten op vluchten naar links en rechts en naar me toe
en aan de andere kant vissen gaat nie kan alleen voor uit vissen zit tussen twee woon boten in
en ik vis tegen een paal aan en de rede daar van is als ik naast de paal ga liggen
dan kan die wel van me af zwemmen maar dan gaat ie tussen de palen door en dan is ie weg
en tegen de paal vissen dan moet ie wel naar rechts of links of terug bij de aan beet dan
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

19-06-2010 11:40

Ah oke, cool dan zijn we weer een hele stap verder.

Dan blijft in mijn opinie alleen de scherpe(re) haak en zwaarde lood over.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
jeffry tel
Berichten: 4
Lid geworden op: 19-06-2010 02:44

20-06-2010 01:31

Ik vis ook veel op kanalen en vis ook met toplood.
Mijn systeem bestaat uit een chodrig systeem met een onderlijn van 5 cm en 113 gram lood.
Het prikt heel snel en je krijgt volle fluiters.
Heb nog geen teruglopers gehad op dit systeem, door het gewicht van de 113 gram schrikt de karper en gaat er als een speer vandoor dus 9 van de 10 keer een volle fluiter.

Succes er mee.
K. van den Herik

20-06-2010 07:50

Jeffry,

Pak eens een piket paaltje en een meter touw. Draai met behulp van beide een cirkel in het zand.

Zet aan de zuid kant een streep op de lijn. Ga in de midden staan en probeer eens na te gaan als jij een karper was, wanneer le een volle fluiter zou veroorzaken als je de cirkel uit wilt. De steep is je vislijn
armando weldam
Berichten: 72
Lid geworden op: 30-12-2006 22:34

21-06-2010 16:05

hallo

bedankt voor jullie advies en reacties

na wat aanpassingen weet ik ze nu wel te haken ik weet niet of het brasem geweest is mischien wel
maar heb mijn rigg korter gemaakt wat zwaarder lood en bleek toch dat mijn bollie te kort op de haak zat
hair wat verlengt heb mooie vissen gevangen en ook de terug lopers gehaakt en geen
brasem gevangen (gelukkig)

m.v.g
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

04-07-2010 22:31

Had vandaaag ook zo'n rare aanbeet. 1 minuut piepjes, mn hanger ging telkens 5 cm omhoog en omlaag. Toen ik mijn top als een gek zag trillen heb ik maar aangeslagen. Ik sloeg een gat in de lucht :cry:

Verklaring??
dennis van Wel
Berichten: 120
Lid geworden op: 01-06-2005 11:41
Locatie: almere
Contacteer:

05-07-2010 07:12

verklaring...geen vis.. en door dat gat in de lucht een hoop regen...

Maar zonder dollen tja hoe kan dat.. ik denk dat iedereen dat wel eens heeft.. brasem... graskarper... winde... noem het maar op.. kan allemaal.
Wat exact de oorzaak is denk dat niemand het je kan vertellen. Dan zou je onder water moeten gaan kijken bij zo iets. Volgende keer wachten op een dikke fluiter tja dat kan alleen loop je het risico een hele sessie met een brasem aan je haak te vissen.. Graskarper wil ook nog wel eens zo'n aanbeet geven maar gaat meestal na een poosje toch echt zwemmen waardoor je een fluiter kan krijgen.. of te wel.. ik heb geen idee zijn te veel mogelijkheden wat het geweest kan zijn. Maar dat is mijn bescheiden mening.....

Grtn dennis
spel fouten zijn met opzet voor jullie vermaak
Plaats reactie