Baitrunner


Plaats reactie
Mark Oosterveld
Berichten: 4
Lid geworden op: 25-05-2010 14:47

25-05-2010 15:04

Hallo ik ben nog nieuw op het gebied van karpervissen, ik heb wel een met een licht hengeltje en een pen dobbertje met mais op karper gevist maar ik wil nu gaan beginnen met het afstandsvissen op karper. Ik heb al piepertjes enzo gekocht het enige wat ik nu nog nodig heb is een molen met een baitrunner. Mijn vraag was als je gaat karpervissen met de pieper en boilies is het dan noodzakelijk dat je een molen met baitrunner hebt of is het alleen een aanrader ? want als het niet perse MOET dan kan ik het namelijk alvast een keer uitproberen (die molen met baitrunner komt er nog wel)

Alvast bedankt.
Tim van Wingerde
Berichten: 161
Lid geworden op: 10-12-2009 08:42

25-05-2010 15:38

een baitrunner is heel persoonlijk vind ik.

ook ik ben met een baitrunner begonnen, heb er altijd met plezier mee gevist en handig is het ook.
maar je zou nu ook al gewoon op karper kunnen vissen met een normalen molen.
het verschil is dat bij een baitrunner na een kwart/halve slag draaien, hij overspringt naar je gewone slip(die je vantevoren al hebt afgesteld op de juiste stand).
bij een gewone molen vis je je slip wat losser wat er op neerkomt dat je een aantal wentelingen op je slip moet maken eer je slip op de juist stand staat.

tegenwoordig vis ik zonder baitrunner en is dit voor mij ideaal.

mvg tim van wingerde
Mark Oosterveld
Berichten: 4
Lid geworden op: 25-05-2010 14:47

25-05-2010 16:53

Ok bedankt voor het antwoord.

Alleen wat ik er niet bij heb gezet dat ik wel met een vastlood systeem vis maakt dit verschil of kan het gewoon.
Gebruikersavatar
Mees Barendrecht
Berichten: 62
Lid geworden op: 17-12-2009 19:47

25-05-2010 17:00

Het loodsysteem wat je gebruikt maakt geen enkel verschil.
Bij een molen met baitrunner zet je de baitrunner aan en bij een molen zonder baitrunner zet je de slip wat losser.

Enige waar je zonder baitrunner op moet letten is dat je in de hectiek van een aanbeet niet als een gek gaat draaien en aanslaan, want dan heb je een probleem.

Gewoon rustig hengel oppakken, hand op de spoel, hengel omhoog halen, eventueel paar passen naar achteren lopen, slip wat dichter draaien en drillen maar! :D
What do you feel when you shoot a swimclaimer?
Recoil...
Gebruikersavatar
michael Paardekam
Berichten: 48
Lid geworden op: 28-10-2009 19:43
Locatie: Velserbroek

25-05-2010 17:03

Een baitrunner is meer een luxe in mijn ogen. Je moet jezelf afvragen " waar ga ik vissen"'. Vis je op een groot water, kan je makkelijk met een baitrunner vissen. Op een kanaal bijvoorbeeld vis ik er mee. (open stuk zonder obstakels) Ik weet dat op dat water enorme sterke vissen zwemmen. en mochten ze er vandoor gaan hebben ze vrij spel. Wil niet dat me hengels in het water worden getrokken omdat ik mijn slip niet goed heb afgesteld. ( soms vergeet je dit simpelweg) Ikzelf heb de daiwa infinity BR 5500. Maar als ik tegen het riet/ obstakels vis heb ik mijn slip helemaal dicht. Dit omdat anders je de vis te veel lijn geeft en je ze gewoon weg verspeeld. Ik heb mijn hengels bij het obstakel vissen zo goed als in m'n tent staan. Dit om de vis zo snel mogelijk kan wegtrekken bij het gevaar. Dit seizoen heeft me dat al mooie karpers opgeleverd. Tis een mooie manier van vissen maar je kan veel verspelen.

Dus vraag jezelf af wat voor water ga ik bevissen..

succes....
Met een krant in mijn hand langs de waterkant in mijn viskloffie aan een lekker bakkie koffie.
Mark Oosterveld
Berichten: 4
Lid geworden op: 25-05-2010 14:47

25-05-2010 17:09

Ik vis nu vooral in de polders, maar wil graag op de grotere meren etc. gaan visssen. Ik zou zeggen dat ik nu wel genoeg weet bedankt iedereen voor de tips :)
Gebruikersavatar
Ruben Sibbing
Berichten: 173
Lid geworden op: 20-09-2009 00:24

25-05-2010 17:58

Als je net begint om zo te vissen, lijkt me een baitrunner toch handiger. Je klikt hem naar voor of achter en slip staat al goed, en klaar.
Gebruikersavatar
Rutger Tromp
Berichten: 37
Lid geworden op: 22-09-2009 17:46
Locatie: Nieuwerkerk a/d greppel

25-05-2010 21:09

Met alle respect, maar een beetje kort door de bocht, Ruben.
Het is dus niet zo dat alles goed staat afgesteld als je alleen maar de baitrunner er op zet.
Vergeet niet dat de weerstand van de baitrunner en de slip zelf ook nog afgesteld kunnen/moeten worden.
Afstelling van baitrunner en slip is uiteraad afhankelijk van de manier van vissen en het type water wat je bevist.
Spreuk v/d week:
Karpervissen.......Het kost een paar centen, maar daar betaal je dan ook voor.
K. van den Herik

26-05-2010 07:15

Schei toch uit met je luxe. Een baitrunner is gewoon een te gebruiken onderdeel van een molen die je kan en mag gebruiken. Dit op een manier waarvoor deze molen niet is ontworpen.

Zit het er niet op kan je het nooit gebruiken, zit het erop kan je het niet gebruiken.

Wel luxe? Net als steunen, piepers, tenten, dubbeldomes, extralargestretchers, allemaal niet nodig
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

26-05-2010 08:17

Lijn clip met staafwaker.
Plaats reactie