Voeren met spod.


Plaats reactie
Hans Haast
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-09-2009 18:41
Locatie: Rust aan de waterkant.

18-04-2010 18:28

Ik had een vraag hoeveel keer spodden van een sessie van plus minus 12 uur is verstandig om resultaat te hebben? Voorvoeren een paar dagen van te voren doe ik niet. Ik heb ongeveer 3 a 4 kilo spodmix bij per sessie van 12 uur en dit is dan op aan het einde van de sessie. Op het moment als ik aan komt op mijn visstek spod ik eerst 6 keer in een v-vorm en dan nog een bolie of 5 a 10 erbij verspreid. Daarna om ongeveer de 2 uur nog eens 3 a 4 spods met een bolie of 5 erbij. Tijdens de sessie haal ik mijn hengel 2 keer op en doe er nog 5 bolies eraan met pva. Ben ik eigenlijk wel goed bezig op deze manier? Is het niet teveel wat ik voer op een sessie?

Spodmix: duivenvoer, tijgernoten, hennep, pellets 4mm, bolies gemalen, 1 of 2 blikjes tonijn in olie, stickmix robin red, en deze mix maak ik aan met grondvoer. Is dit een goede samenstelling van mijn spodmix?

Groet Hans.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-04-2010 22:08

hans,ik denk dat dit per water beoordeeld moet worden.hoe is de vis stand op desbetreffend water ? hoe zijn de vangsten die je boekt momenteel met deze tactiek ? hoe zijn de vangsten gemiddeld op dat water ? en vang je ook vis op deze manier ? zoniet zou dit wel eens te veel kunnen wezen.mede door de temperatuur van het water kan het in deze tijd wel eens te veel zijn.maar al is de vis stand zo groot met witvis/karpers kan het genoeg zijn of zelfs te weinig.vaak word er met spodden om de zoveel tijd een spod gegooit.als je kijkt naar de dvd van korda word dit ook uitgelegt.dvd is gratis verkrijgbaar bij de meeste hengelsport zaken.dit soort vragen zijn altijd moeilijk te beantwoorden omdat dit zoveel factoren met zich mee brengt.maar als je op een paar punten kritisch kijkt kom je er vanzelf achter.ik ga er zelf altijd vanuit dat ik met weinig voer begin.eerst eens wat beweging op de stek zien,of eerst een visje op de kant.naar mate het gaat lopen voer ik bij.ik heb zelf met spodden best leuke resultaten geboekt.2 dertigers in een half uur in totaal 14 vissen in 3 uur tijd.met 28,29,30,en 31,5 als kers op de taart,je moet dit soort dingen zelf een beetje aanvoelen vind ik altijd.en ik ben iemand die rustig begint.te weinig voer kan je altijd nog verdubbelen.maar te veel erin betekent dat je het er niet meer uit halen kan.en je dus langer moet wachten op een run.en in deze tijd van het jaar al helemaal.aangezien het gemiddeld genomen 11 graden is in de meeste wateren.(grondvorst in de nachten zelfs),ik zou zeggen begin rustig met een spod of 4,en na vangst nog eens 4.of als het stil blijft elk half uur 1 spod.vissen zijn nieuwsgierig en komen volgens velen af op het geluid van de spod.ik hoop dat je hier wat aan heb.dit is overigens mijn mening en ervaring en kijk op het vissen met een spod.veel vissen toegewenst in 2010, mvg RK
Hans Haast
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-09-2009 18:41
Locatie: Rust aan de waterkant.

19-04-2010 13:50

Rik koster schreef:hans,ik denk dat dit per water beoordeeld moet worden.hoe is de vis stand op desbetreffend water ? hoe zijn de vangsten die je boekt momenteel met deze tactiek ? hoe zijn de vangsten gemiddeld op dat water ? en vang je ook vis op deze manier ? zoniet zou dit wel eens te veel kunnen wezen.mede door de temperatuur van het water kan het in deze tijd wel eens te veel zijn.maar al is de vis stand zo groot met witvis/karpers kan het genoeg zijn of zelfs te weinig.vaak word er met spodden om de zoveel tijd een spod gegooit.als je kijkt naar de dvd van korda word dit ook uitgelegt.dvd is gratis verkrijgbaar bij de meeste hengelsport zaken.dit soort vragen zijn altijd moeilijk te beantwoorden omdat dit zoveel factoren met zich mee brengt.maar als je op een paar punten kritisch kijkt kom je er vanzelf achter.ik ga er zelf altijd vanuit dat ik met weinig voer begin.eerst eens wat beweging op de stek zien,of eerst een visje op de kant.naar mate het gaat lopen voer ik bij.ik heb zelf met spodden best leuke resultaten geboekt.2 dertigers in een half uur in totaal 14 vissen in 3 uur tijd.met 28,29,30,en 31,5 als kers op de taart,je moet dit soort dingen zelf een beetje aanvoelen vind ik altijd.en ik ben iemand die rustig begint.te weinig voer kan je altijd nog verdubbelen.maar te veel erin betekent dat je het er niet meer uit halen kan.en je dus langer moet wachten op een run.en in deze tijd van het jaar al helemaal.aangezien het gemiddeld genomen 11 graden is in de meeste wateren.(grondvorst in de nachten zelfs),ik zou zeggen begin rustig met een spod of 4,en na vangst nog eens 4.of als het stil blijft elk half uur 1 spod.vissen zijn nieuwsgierig en komen volgens velen af op het geluid van de spod.ik hoop dat je hier wat aan heb.dit is overigens mijn mening en ervaring en kijk op het vissen met een spod.veel vissen toegewenst in 2010, mvg RK


Hoi Rik,

Bedankt voor je antwoord. Het water waar ik op zit te vissen is nieuw voor mij. Ik heb daar op het moment 18 keer een sessie gemaakt van 8 a 12 uur op 4 stekken die ik bevist heb helaas nog geen karper gevangen wel 4 brasems gevangen. Er zitten regelmatig karpervissers daar heb ik ook al geinformeerd volgens deze vissers zit er maar zat karper op brasems ook daar ben ik al achter. Ik heb een keer met deze vissers een nacht samen gezeten die hadden ook niks gevangen die nacht. Op 2 van de 4 stekken daar krijg ik toch wel een piep regelmatig maar dit kan ook brasem zijn. Ik moet wel zeggen dat ik 6 runs heb gehad op deze 2 stekken maar gemist grrrrrrr. (zie topic rigperdikelen daar heb ik een bericht weggezet over mijn rigs met foto i.v.m missers.) Dit was volgens mij geen brasem het was een korte fluiter en 1 keer van de 6 zelfs de 2 bolies eraf. Ik heb een ieder geval vis op mijn stek met de spod. Maar wat jij mij verteld daar zit wel waarheid in over de temperatuur en omdat het te koud is toch minder gaan voeren voorlopig. Nogmaals bedankt voor je mening over hoe te spodden. Mijn spodmix is goed als ik vragen mag? Misschien dat je mij nog tips kan geven over mijn rigs.

Groet Hans.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

19-04-2010 17:05

je spodmix kan niet verkeerd wezen,er zit alleen maar karpervoer doorheen dus dat zit wel snor,rigkeuze :ik ben zelf iemand die niet van te moeilijke rigs houd,dit is natuurlijk ieder zijn persoonlijke issue wat te nemen bij zus en zo,over de spodmix : ik persoonlijk gebruik als ik spod het aas wat door mijn spodmix heen zit.en dat is dus alleen particles.vaak op drukbeviste wateren waar boilies niet meer echt toeslaan wil de particle het er het beste doen.en ik gebruik dan ook het vaakst nep mais en een neptijgernootje op de hair.omdat je met spodden een best compacte voerstek aanlegt, dit wil dus beteken in mijn ogen dat de vis goed aast, maar niet zwemt voor het aas omdat het compact ligt.de vis moet dus snel gehaakt worden omdat zijn lippen alles beetje bij beetje vaak opzuigen, en dat wil dus beteken dat er met een kortere onderlijn gevist moet worden die zich snel uitrekt,ik gebruik hiervoor afhankelijk van bodemstructuur tussen de 10 en de 15 centimeter met een hair van 5 cm,hierop gooi ik 2 nepmaisjes met een nep tijgernootje ertussen,die ik doormiddel van een knijploodje afweeg tot deze maar net zinken wil.hierbij creer je het veereffect ( betekent :heel licht en supersnel naar binnen te zuigen tst een veertje bij jezelf en zuig),hierbij gebruik ik een haakmaat 6 kurv shank van korda,een klein beetje shrinktube tot 1 cm boven het oog,belangrijk bij mijn onderlijnen is zodra de hair(haakaas) opgepakt word,dat de haak meteen naar beneden kantelt.daar wil je tenslotte die haak geprikt hebben,in de onderlip.en met wat putty op het rigje voor de puntjes op de i zodat alles vlak over de bodem verloopt.boilies hou ik zelf achterwege als ik met particles vis.in mijn ogen is het of boilie,of particle.de voornaamste reden om een particle te gebruiken is om de vis te verleiden en op zo"n moment de boilie even links te laten liggen. let wel dit is mijn visie,iedereen heeft er zijn eigen kijk vaak op,maar dit zijn richtlijnen die bij mij in ieder geval vissen opleveren,succes mvG Rik
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

19-04-2010 18:09

Niet elk water is geschikt om te spodden.
Ik zou er gelijk mee stoppen als er veel witvis zit.

Of je moet heel compact gaan spodden met een korte rig er op vissen en dan je andere hengel buiten de voerplek vissen met weinig voer (pva stringer) of gewoon single hookbait.

Met voorvoeren zou je ook wat kunnen bereiken doordat er wat meer rust ontstaat op de stek.
Je trekt nu gelijk veel witvis aan met instant visserij.
Hans Haast
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-09-2009 18:41
Locatie: Rust aan de waterkant.

19-04-2010 21:19

1 hengel met bolie ligt bij de voerplek met de spod aangemaakt de andere hengel 2 meter uit de kant deze aangevoerd met drie handjes vol spodmix. Een korte rig ga ik zeker uit proberen. Bodemstructuur is trouwens zacht maar niet extreem. Voorvoeren daar heb ik geen tijd voor dus ik zal het op deze manier moeten doen.

Groet Hans.
Plaats reactie