vissen met mais


Plaats reactie
Dennis Rodman
Berichten: 3
Lid geworden op: 15-04-2010 22:26

15-04-2010 22:32

hallo ben nieuw hier,
ben een enthousaist roof en witvisser,maar karper gaat mij minder af.

oké,ik ben eerlijk.
ik heb nooit een grote karper gevangen(grootste 63cm)
maar ik heb er ook nooit op gevist.
nu heb ik 4dagen elke dag een blik mais op een vaste plek in het water verspreid,in de hoop dan toch eindelijk de mooie karpers te vangen.
ik neem morgen 2hengels mee,1 shimano catana 270cm 20-50gr spinhengel.
hieraan zit een spro impact 150xt molen met 7kg nylon,hier aan heb ik een 3grams dobber,met 2.5gram lood en een maat 6 karperhaak van gamahatsku,deze beaas ik met mais vlak boven de bodem.
de andere hengel die ik meeneem is een 240cm lange zeehengel met een werpgewicht van 35gram,hieraan doe ik een voerkorfje gevuld met mais,en een onderlijntje met een 6gamahatsku haak met mais,deze gooi ik op de bodem.
het is een klein slootje net buiten de stad,ongeveer 12meter breed en 1km lang,er zit karper omdat ik ze er vaak genoeg heb gezien,groteren zijn zo'n 5/8kg.
ik heb aan 1kant gevoerd en ga daarom aan de overkant zitten en werp mijn hengels richting de voerspot van de afgelopen 4dagen.
ik neem een net mee met 60cm doorsnee en ongeveer 50cm diep.
is er iets wat ik vergeet of nog in acht moet nemen?
alvast bedankt,hoop dat het karper vissen mij gaat aanspreken
Gebruikersavatar
Tjeerd Nijhof
Berichten: 114
Lid geworden op: 18-02-2010 17:46
Locatie: Achterhoek

16-04-2010 07:41

Heb je een onthaakmat, dat is wel veel beter voor de vis.
Ik vis heel weinig met mais, je vangt er namelijk veel te veel brasems mee. :roll:
Ik weet niet of je 1 voerstek hebt gemaakt en hoe groot die is, 1 tip: Leg NOOIt je hengels te dicht bij elkaar (in het water bedoel ik dan he?) als je alleen bent. Je krijt een grote karper eraan, die zwemt meteen door je andere lijn heen, en je weet niet meer wat je moet doen.
Ik spreek uit ervaring :oops: :oops:



Succes!
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd!
mattijn brinkhof
Berichten: 299
Lid geworden op: 12-04-2010 17:38

16-04-2010 16:42

een onthaakmat zou inderdaad ook wel handig zijn
verder denk ik dat je alles wel hebt.

veel succes ermee!
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

16-04-2010 22:19

7 kg nylon op je molen dat is een beste spoel :wink:

IS het verstandig om met deze uitrusting op karper te vissen?
vr gr peter
Jan Holthuis
Berichten: 4
Lid geworden op: 16-04-2010 23:30

17-04-2010 02:45

Zolang het redelijk obstakel vrij is moet dit zeker kunnen. Ik heb als kind met 5kg nylon nog karper gevangen, hij heeft het dan ook maar over karpers van klein formaat.
Gebruikersavatar
Ruben Sibbing
Berichten: 173
Lid geworden op: 20-09-2009 00:24

18-04-2010 07:16

Als ik ga pennen, vis ik altijd met mais. Vangsten vallen niet tegen. Je moet op de bodem gaan liggen, is mijn ervaring. Als ik niet aan het pennen ben, maar gewoon met beetmelders en alles vis ik met boilies. 20 mm, als je met kleiner gaat vissen, vang je vaak brasem. Dat is tenminste mijn ervaring. Ik weet niet of je brasem leuke vissen vind, IK NIET haha:D
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

18-04-2010 10:55

Als witvisser is een bijvangst van een mooie brasem niet erg.
Zeker aan een spinhengel is dat best leuk en wat actiever vissen.

Verder ziet de uitrusting er goed uit. Als je de vis goed uit drilt, kan die best even in het net op het gras onthaakt worden. Onthakingsmat is wel beter natuurlijk.

Blik mais blijft gewoon 1 van het beste aas voor karper en je kan het overal makkelijk kopen.
Dennis Rodman
Berichten: 3
Lid geworden op: 15-04-2010 22:26

18-04-2010 14:53

bedankt voor de reacties,ik heb 4dikke brasems gevangen en 1karper gemist(vlak voor de kant kwam ie los).
toch heb ik er genoeg plezier aan beleeft om het nog eens te proberen.
ik heb geen onthaakmat,maar op de locatie waar ik vis is er van dat lange zachte gras dat nogal nat is en waar je de vis makkelijk op zou kunnen onthaken.
de bodem montage wou overigens voor geen meter dus daar komt ook nog een leuk pendobbertje aan te hangen.
hoeveel maiskorrels hangen jullie aan je haak?
Gebruikersavatar
Ruben Sibbing
Berichten: 173
Lid geworden op: 20-09-2009 00:24

18-04-2010 15:33

3 maiskorrels op de haak en 1,5 handje mais eromheen. Kijk even of het stroomt. Als je dan mais precies op je dobber gooit, kan het zijn dat door de stroming het ineens 2 meter naast je dobber ligt. En dan...wachten:D
Gebruikersavatar
Rene Kleimeer
Berichten: 101
Lid geworden op: 19-09-2009 13:50
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

18-04-2010 21:53

Hoi Dennis,

Persoonlijk zou ik niet met 2 penhengels tegelijketijd gaan vissen. (maar dat kan ik ook niet helemaal opmaken uit je verhaal)
Wat je misschien wat meer vangsten op kan leveren is met een lichter pennetje (1 gr), dunner nylon en een iets kleiner haakje gaan vissen.
En inderdaad op de bodem vissen ipv er net boven.
3 korrels op de haak gaat prima.

Waarom trouwens aan de overkant zitten?
Gewoon rustig bij je voerplekje gaan zitten, dan zie je vaak ook nog wat er allemaal onder je hengel gebeurd....

Als het nou echt goed bevalt, kijk eens op marktplaats voor een penhengel, met een langere hengel zet je de haak ook iets makkelijker.
Chris: You Got him !!
Bob: What the hell am I gonna do with it?
Chris: We go in........
Gebruikersavatar
Frank Waanders
Berichten: 217
Lid geworden op: 27-08-2007 14:37
Locatie: Hengelo

19-04-2010 11:30

Denk dat Rene precies verwoord waarvoor ook ik opteer. Het leuke van pennen is dat je met penvissen bereikt wat een statische visser over het algemeen (al ben ik dankzij Luc de Baets ook daar anders naar gaan kijken) niet kan: de actie onder de top meemaken. Hiervoor moet je visgerei wel aangepast zijn, zoals Rene al aangaf is een penhengel (een lange, soepele hengel) wel handig; een must is het in jouw geval wat mij betreft nog niet. Ik heb net als jij veel gesnoekt en met de feeders achter de brasem aangevangen. Het leuke van penvissen is wat mij betreft, dat je een beetje een middenweg te pakken hebt. Je vist namelijk licht (witvissen), het is spannend omdat alles voor je voeten gebeurd, waarnaast je lekker mobiel bent (snoeken) en je combineert het met wat mij betreft de meest spectaculaire vis (die dikke beren die je hengel heerlijk door kunnen buigen en absurde afmetingen kunnen bereiken).

Qua techniek (vissen / voeren / observeren enzovoorts) moet je het penvis forum eens afstruinen: hier is genoeg over te vinden.

Om tot slot terug te komen op het vissen met mais: mocht je merken dat je geen azende karper krijgt (of schrikkende karper), moet je eens wat anders proberen. Mais wordt erg veel gebruikt en indien de vis er veel op gevangen is kan deze er negatief op reageren. Typische aassorten voor onder pen zijn bijvoorbeeld andere partikels (noten/zaden), hennep (veelal als bijvoer gebruikt), katten/honden voer, wormen en maden. Eigenlijk zijn hier geen grenzen.

Succes en een alvast welkom bij de penvissers!
Dennis Rodman
Berichten: 3
Lid geworden op: 15-04-2010 22:26

19-04-2010 15:47

heb gisteravon weer eens geprobeerd,heb een zeelt en een dikke brasems gevangen maar nog steeds geen karper te zien.
ik ging nu aan dezelfde kant zitten als dat ik had gevoerd.
het water is ongeveer 1meter diep,en er staat geen stroming.
wat is er waar van dat je heel stil moet zijn?
ik ga gewoon zitten wachten totdat ik beetheb,maar mag je wel praten of moet je echt helemaal stil zitten,dat kwam een andere karpervisser mij namelijk ''wijsmaken''.
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

19-04-2010 18:18

Dat je stil moet zijn is het aller belangrijkste.
Als je (alleen) heel zachtje langs de kant loopt, heb je grote kans dat je een karper ziet azan in de kant.
Je kan hem dan vangen door je aas vlak voor z'n neus te leggen. Zodra jij dan een snelle beweging maakt of je stampt perongeluk op de grond dan schiet de vis gelijk weg. Wachten tot de vis naar jou toe komt kan ook maar de kracht van met de dobber vissen zit hem in je mobiliteit. je kan meerdre voerplekjes af vissen in korte tijd.
Zet bijvoorbeeld stokjes in het gras om je voerplekjes te markeren en kom daar na een uurtje op terug.
Zo kan je wel tien stekjes maken en steeds rondjes lopen en kijken of er vis op ligt.
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

19-04-2010 20:08

het beste is om zoveel als mogelijk afstand te houden van de waterkant.Verder zo min mogelijk lopen langs de kant dit veroorzaakt trillingen en de karper is hier héél gevoelig voor!!!Indien ik ga pennen op een ondiep water (1 m) probeer ik mij altijd ergens achter te verschuilen (riet,struik of wat er ook aan het water is.)
Gebruikersavatar
Ruben Sibbing
Berichten: 173
Lid geworden op: 20-09-2009 00:24

20-04-2010 18:10

Meestal als ik ga pennen, ben ik ook heel stil. 1 keer meegemaakt, hadden we een hond mee, die ging takken uit het water trekken en water drinken, terwijl ik een meter van de kant lag. Toch nog een leuke karper eruit getrokken. :D
Gebruikersavatar
Frank Waanders
Berichten: 217
Lid geworden op: 27-08-2007 14:37
Locatie: Hengelo

22-04-2010 14:49

Stil zijn is inderdaad erg belangrijk. Ik ervaar zelf dat op een putje waar veel mensen komen om bijvoorbeeld honden uit te laten, eenden te voeren, kinderen te laten spelen wat eventueel gepaard gaat met veel kabaal, de vis over het algemeen erg nerveus is. Lijkt me voor de hand liggend overigens, voor het kantje vissen betekent gewoon zo stil mogelijk zijn.
Gebruikersavatar
michael Paardekam
Berichten: 48
Lid geworden op: 28-10-2009 19:43
Locatie: Velserbroek

25-05-2010 12:58

Probeer eens een pop-up rig met mais. Ik heb er redelijk goed mee gevangen. Welliswaar één keer. En tjhah de kans op brasem is aanwezig al had ik meer karpers dan brasems. Maar het is wel iets om mee door te gaan. Ik ben van mening dat je met mais net het verschil kan maken. Helemaal als er veel gevist wordt met boillies.

succes.
Met een krant in mijn hand langs de waterkant in mijn viskloffie aan een lekker bakkie koffie.
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

26-05-2010 23:20

idd stil zijn en zo licht mogelijk vissen, licht pennetje, kleine haak,

probeer ook regelmatig mais te blijven voeren, vooral ook als je bijv 2 weken ofzo niet vist. zo blijven ze de mais vertrouwen omdat er niet telkens paniek uitbreekt tijdens een aanbeet.

mais blijft bij mij goed werken, behalve dan in woonwijkwatertjes waar elk blaag met 50/100 en haakmaatje 1 en een blik mais probeert de beessies te vangen.

kijk trouwens ff bij penvistopics over het perfect uitloden van je montage.
marnik van cauter
Berichten: 58
Lid geworden op: 05-12-2010 12:29
Locatie: genk §

08-04-2011 14:32

hallo ik vis met mais aan de hair (5 stuks) heb toch meer karper gevangen dan brasem
maar als ik met mais vis , vis ik meestal onder opstakels of dicht tege de kant want als je
ver uitgooid dan vliegt de helft van je mais er al af ;( :evil: :evil: :evil:


wens je een goede vangst
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

08-04-2011 15:34

De van de haak afvliegende mais is makkelijk te verhelpen :wink:

Gewoon plastic mais gebruiken (Enterprise Tackle) of de mais in Armamesh verpakken.
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

08-04-2011 19:03

Of of of

Zelf mais koken,zijn vele malen harder en blijven goed op de haak/hair zitten.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

09-04-2011 09:03

Stil zijn in natuurlijk altijd goed, al hangt het wat mij betreft wel van het water af waar je vist. Ik vis wel eens op een stukje cultuurwater waar de karper rustig blijft doorzwemmen als er brommers over een houten buggetje voorbij komen dat een meter of 10 verder ligt. Het is denk ik ook een stuk gewenning. Deze karpers weten niet beter (brommers/auto's/honden) en reageren hier dus een stuk minder op.
In de polder wordt dit wel een heeeeel ander verhaal.

Als je alle bovenstaande tips een beetje in acht neemt moet je een keer karper in het net kunnen krijgen. Het is mij ook gelukt, voornamelijk met de rubriek penvissen door te nemen. Een schat aan informatie die je zelf al dan niet kan gaan toepassen.

Succes met vangen!
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Plaats reactie