Buigen of barsten


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

10-02-2002 22:41

Pieter de Jongh vroeg me dit in een andere discussie:

Kun jij mij trouwens vertellen hoe jij nog steeds hebt kunnen "buigen".
Ik heb verleden jaar gevist 20 meter naar rechts toe waar op ongeveer 20 meter uit de kant een boei lag.
na 1 keer proberen en verspelen ben ik er maar mee gestopt.
Wat is volgens jouw de beste methode.
Misschien de vis eerst weg laten runnen en na ongeveer een minuut pas het gevecht aan gaan omdat dan de vis weg gezwommen kan zijn van de boei of alles gelijk potdicht zetten?
ik hoor het wel.
Pieter


Ik vis vaak onder overhangende bomen waar +/- 3 meter water onder staat. "Vroeger" viste ik deze plekken met nylonlijn & had dan alles kompleet op slot. Niks geen baitrunner, niks geen slip. De vis kan dan alleen maar naar links, rechts of naar de oppervlakte. Dat werkte altijd redelijk goed. Alleen de sterkere vissen verspeelde je dan wel eens & dat is niet de bedoeling...nu vis ik altijd met een gevlochten hoofdlijn & dan ook alles dicht. Je moet heel scherp vissen & bij een enkele bliep al super alert zijn. Direct vol in de hengel hangen voordat de vis op gang komt, dat is de bedoeling! De vis uit balans trekken & bij de bomen weg halen. Dan kun je weer ff wat rustiger drillen.
Je kunt ook met schuivend lood-systeen gaan vissen, zodat de vis niet schrikt van de bonk priklood. Dan heb je soms wat meer tijd om te reageren voordat de vis een startrun neemt.


Bij de boei van jou zou ik de vis laten gaan & er met boot achteraan gaan als je hem van de kant niet kunt sturen.

Henri
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-02-2002 00:15

Pieter.
Zo je weet wil een karper direct tegen de druk in weg.
Dus direct na de aanslag de karper vol naar rechts trekken naar het obstakel toe, en de top onder water.
Hij wil tegen die druk in weg en gaat hopelijk dan de andere kant op.
Doet hij dat is het opgelucht ademhalen.

Door de top onder water te steken zal de karper sneller omhoog komen.
Zodra je dit weet te realiseren ben je weer in het voordeel.
Je trekt een karper daar eerder uit zijn evenwicht.
Je voert met de top diep onder water gestoken veel meer directe kracht op de karper uit dan met een omhoog geheven hengel.
Het zal niet altijd lukken, maar dat is wat ik zou doen.

Kan ook andersom natuurlijk als je niet wilt dat de karper sneller omhoog komt moet de hengel zo hoog mogelijk geheven worden.

Ik zou ook zeker niet met vastlood vissen tegen die obstakels aan.
De kans dat de karper gaat bolten is veel te groot met vastlood.
Het systeem is er voor bedoeld is het niet.

De seconden die je wint door met schuivend lood te vissen is pure winst.
Scheelt al gauw weer een paar meter je bent het vluchten namelijk voor, je hoeft dan een vlucht richting obstakel niet te pareren.

Vliegt het beest toch richting obstakel alle remmen los, direct de druk laten vieren.
De vis stopt dan vaak direct en met overleg of door in de boot te stappen is de zaak dan misschien alsnog te redden.

Ik realiseer mij nu dat het simpel praten is zo zonder vissie eraan maar dit is wat ik zou doen.
In ieder geval niet met vastlood vissen op/tegen een obstakel dat is één.
De rest is geschreven ergens in de toekomst.

Voor de jongere en/of minder ervaren vissers zal dit misschien vreemd voorkomen.
Ik weet nog heel goed toen ik dit voor het eerst moest toepassen.
Het is alweer een aantal jaartjes geleden maar nog steeds weet ik het.
Deze tip kreeg ik toen ik steeds een karper kwijtspeelde die direct onder een boom schoot.
Een, toen in mijn ogen, ouwe man die toevallig vorbijkwam en mij hoorde vloeken gaf mij de oplossing en verrek het werkte.
Met het zweet op mijn voorhoofd probeerde ik het.

Maar misschien weet Henri een nog betere oplossing.
Ik ook nog wel trouwens, vanuit een boot dicht bij het obstakel gaan vissen ben je alles voor.

Douwe

_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 2002-02-11 00:21 ]</font>
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-02-2002 15:22

Bravo Douwe,

het zou niet beter kunnen.

Ik vis zoals je weet vaak onder een brug tegen de peilers.
Zit zelf dan 5 meter buiten de brug, vast op de hengels, vissend met schuiflood.
Bij een aanbeet wacht ik niet eens op de eerste piep, maar tik al vast wanneer de top een seconde uit zijn rechte lijn getrokken word.
Hierna steek ik vaak de hengel tot en met de molen onder water en geef stevig tegendruk.
9 van de tien keer zie je dan binnen een paar seconden de kolk bovenin het water.
Tussen de peilers geraakt hij dan in ieder geval al niet meer..en het pleit is reeds voor tachtig procent beslecht.

Trouwens wat ben je vroeg op?
...nog wat gevangen...?

Hartelijke groeten Henk
Pieter de Jongh

12-02-2002 20:30

Harstikke bedankt voor deze tips,
Vooral die van het schuiflood, daar kan ik wat mee.
Die van hengel onder water wat minder, het is voor de kant slechts 40 cm diep!!
Maar ik heb nog een vraag inzake tegendruk.
Nu is het theoretisch mogelijk dat de vis het aas oppakt en dan niet weg wil zwemmen maar naar je toe.
Omdat je gelijk bij een piep als een gek naar rechts toe trekt, zou je dan niet meer kans hebben dat hij nu wel naar de boei weggvlucht omdat de tegenovergestelde richting van de druk is.
Snappen jullie mij.
groeten en nog bedankt, pieter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

13-02-2002 20:29

Hallo Pieter,

hoop dat Henry mij toestaat,?

Met vrijlood vissend is het inderdaad mogelijk dat de vis naar je toezwemt, en wanneer je druk gaat uitoefenen zal hij geneigd zijn zich om te keren en zodoende juist gedwongen worden naar het gevaarlijke object(de boei)toe te zwemmen.

Zo het mogelijk is, eerst na het aantikken even voelen wat de vis doet en in welke richting hij wil.

Loopt de lijn vrij en blijft deze uit de gevarenzone, dan geen gekke dingen doen proberen de vis rustig weg te laten zwemmen, in ieder geval weg van het obstakel.

Blijf vooral rustig en reageer op de vis, hoe kalmer je handelt, hoe kalmer de vis blijft.

Dreigt het van af het begin verkeerd te gaan en zoekt de vis onmiddelijk de weg richting boei of obstakel, dan zou ik net als Henry volle druk geven en houden om zodoende te pogen de vis er van weg te trekken, of in ieder geval eerst ervoor langs te halen.

De beslissing om het ene of het andere uit te voeren ligt in fracties van seconden.

Blijft de vis richting obstakel vechten, dan zou ik in de omschreven situatie(boei op 20 m)eerst met de hengel zo hoog mogelijk maximum druk geven, om daarna de vis eens flink in het stof te laten bijten, door de hengel plotseling van zo hoog mogelijk boven water ineens zo diep mogelijk onder water te steken(gewoon doen, met een klap onder water), dit alles onder niet aflatende druk.
Omdat de vis meestal tegen de druk in gaat zal hij door de plotselinge richting-verandering flink op de bodem komen en toch op zijn minst even de kluts en de richting kwijt zijn.
Mijn ervaring is dat vissen aan het zoeken raken wanneer er zeer plotseling en heftig van druk richting veranderd word.
Vaak is het pleit dan al gewonnen.

En er blijven natuurlijk uitzonderingen, maarja deze bevestigen de regel nietwaar?

Groeten Henk
Pieter de Jongh

14-02-2002 21:38

Harstikke bedankt, allemaal.
Het blijft natuurlijk toch een tweestrijd.
Enerzijds wil ik graag die plek benutten maar ik wil ook geen vis verspelen.
Door ervaring op te doen kan ik het misschien nog een s proberen en anders er maar toch vandaan vissen en dan misschien maar minder vis maar wel hetzelfde aantal gevangen vis.
Misschien kan ik de vis er nog vandaan krijgen door ze te laten zoeken weg van de boei naar voedsel.

pieter
Plaats reactie