Is krimpkous noodzakelijk en waar is het nuttig voor?


Gebruikersavatar
Mathijs vd Meer
Berichten: 101
Lid geworden op: 31-01-2010 19:23

16-02-2010 21:49

Ik probeer al een tijdje rigs te maken, maar wat is die krimpkous, waar kun je die krijgen, is het noodzakelijk en waar dient het voor?

Groetjes
,)
/
Gebruikersavatar
jari bonouvrie
Berichten: 24
Lid geworden op: 22-09-2009 16:39

16-02-2010 23:08

krimpkous is eigenlijk een soort van rubber wat krimpt als je het verwarmt. dit doe je met kokend water of stoom.
krimpkous kan je gewoon bij de viswinkel kopen vn bijvoorbeeld korda of fox
het is natuurlijk niet noodzakelijk het is beter om het wel te gebruiken, als je het goed gebruikt zal je er waarschijnlijk meer vis op vangen!
het is nuttig omdat het je knopen beschermt tegen slijten enz.... ook verbetert het de indraaihoek van je rig als je het iets naar de haakpunt toe buigt ongeveer 45 graden

ik hoop dat dit genoeg informatie is anders zeg je het maar of stuur je ff een pb

jari
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

17-02-2010 08:49

Vroeger was er een bepaald type haak die erg goed haakte en die geen krimpkous nodig had. Deze haken hadden een lange gebogen steel. Alleen met deze haken werd veel schade gedaan aan de karper. Daarom gebruiken we nu haken die die schade niet doen en bootsen het extra deel van de haaksteel na met krimpkous. Dit geeft het voordeel van goede inhaking en niet het nadeel: schade (bij normale dril en behandeling op de kant).
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

17-02-2010 12:05

dat krimpkous de indraaihoek verbeteren zou moet je me maar eens uitleggen
ken tal van ''vissers'' die het erop zetten en echt geen flauw idee hebben waar het voor bedoeld is.
maar ja het ziet er grappig uit en het staat in alle magazines dus het zal wel zo horen.

nadeel van krimpkous is echter wel dat het vrij hard en stug is na het krimpen waardoor het sneller zal inscheuren dan tube.
zolang als er nog goede harde tube te krijgen is zal ik het ook niet gebruiken.

oja als je een graag van je geld afwil moet je het vooral van fox of nash of korda kopen.
anders zou ik gewoon even de eerste de beste electronicazaak binnen lopen kost geloof ik 35 cent per meter :wink:
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Koos van Spronsen
Berichten: 186
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: 's-Gravenzande

17-02-2010 12:49

Jeroen van Groen schreef:dat krimpkous de indraaihoek verbeteren zou moet je me maar eens uitleggen
ken tal van ''vissers'' die het erop zetten en echt geen flauw idee hebben waar het voor bedoeld is.
maar ja het ziet er grappig uit en het staat in alle magazines dus het zal wel zo horen.

nadeel van krimpkous is echter wel dat het vrij hard en stug is na het krimpen waardoor het sneller zal inscheuren dan tube.
zolang als er nog goede harde tube te krijgen is zal ik het ook niet gebruiken.

oja als je een graag van je geld afwil moet je het vooral van fox of nash of korda kopen.
anders zou ik gewoon even de eerste de beste electronicazaak binnen lopen kost geloof ik 35 cent per meter :wink:


Hoi Jeroen,
Over die indraaihoek. Het is heel simpel. Knoop 2 exact dezelfde rigs. Bij de een doe je er een krimpkousje op van een centimeter of 2,5. Deze schuif je dus deels over je knoop en iets over haakoog en de haaksteel. Breng even een pannetje water aan de kook en krimp hierin de krimpkous op zo'n manier dat het gedeelte boven je haakoog iets gebogen is naar je haakpunt...een graad of 45 tov de haaksteel. (snap niet precies hoe ik een plaatje moet toevoegen misschien dat iemand anders dat even kan doen?)

Vervolgens leg je eerst de haak van de rig zonder krimpkous op je vlakke hand. pak de wartel (uiteinde) van je rig vast en beweeg de hand waarop je haak ligt omhoog en kijk wat er gebeurd. vaak glijdt de haak gewoon van je hand af. Doe nu hetzelfde met de rig je wel een krimpkous bevat en je zal zien dat (misschien niet altijd) je haak in je hand draait. Dit is ongeveer hetzelfde wat er gebeurd als een karper je boilie oppakt.

hoop dat ik het een beetje goed uitleg

groeten
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

17-02-2010 12:59

dat hoef je jeroen niet uit te leggen hihi. :lol: :lol:


Weet je wel dat je de haak punt eigenlijk afschermt en dit juist de inhaking belemmert? Daar wel eens over nagedacht?
Het is meer voor het kantel effect zodat je eerder de onderkant van de lip pakt in plaats van een willekeurige plek in de bek.

Ik gebruik het zelf ook alleen dan voor een line aligner die 2 a 3 mm boven het haak oog uitsteekt dit geeft voor mij het gewenste effect.




vr gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

17-02-2010 13:18

ben altijd benieuwd hoe mensen daar over denken peter :wink:

ik weet wat de ''bedoeling ''erachter is koos, alleen er is nog niemand inclusief mijzelf die mij ervan heeft kunnen overtuigen dat een kilometer krimpkous op de haaksteel net zo,... of effectiever is dan een 0.8 a 1.0 cm harde tube met een linealigner.
de enige manier waarop ik wel het nut ervan ZIE(maar niet gebruik) is bij de zogenaamde withypool rig icm een floater.
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Mathijs vd Meer
Berichten: 101
Lid geworden op: 31-01-2010 19:23

17-02-2010 21:09

jari bonouvrie schreef:krimpkous is eigenlijk een soort van rubber wat krimpt als je het verwarmt. dit doe je met kokend water of stoom.
krimpkous kan je gewoon bij de viswinkel kopen vn bijvoorbeeld korda of fox
het is natuurlijk niet noodzakelijk het is beter om het wel te gebruiken, als je het goed gebruikt zal je er waarschijnlijk meer vis op vangen!
het is nuttig omdat het je knopen beschermt tegen slijten enz.... ook verbetert het de indraaihoek van je rig als je het iets naar de haakpunt toe buigt ongeveer 45 graden

ik hoop dat dit genoeg informatie is anders zeg je het maar of stuur je ff een pb

jari


voila da wast wat ik moest weten! Merci Jari! Oh ja nog 1 vraagje om het af te leren...kun je dit ook in de gewone supermarkt kopen? groetjes!
/
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

17-02-2010 21:58

ja staat links naast de pindakaas
vr gr peter
Gebruikersavatar
jari bonouvrie
Berichten: 24
Lid geworden op: 22-09-2009 16:39

17-02-2010 22:13

voila da wast wat ik moest weten! Merci Jari! Oh ja nog 1 vraagje om het af te leren...kun je dit ook in de gewone supermarkt kopen? groetjes![/quote]


je kan het niet kopen in de supermarkt, vaak kan je het wel kopen in bijv electronicazaak. neem in ieder geval dan wel even een haak mee om te kijken of het niet te groot is. bij de viswinkel hebben ze wel altijd de goede maat maar is het veel duurder
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

17-02-2010 22:27

je vergeet er nog bij te zeggen dat die in de electronica winkel vreselijk stug en taai word na krimpen .
En dus niet meebuigt bij het inhaken en drillen.
Gewoon even naar de viswinkel dus.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
Mathijs vd Meer
Berichten: 101
Lid geworden op: 31-01-2010 19:23

18-02-2010 11:03

Ok, bedankt allemaal!
/
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

29-03-2010 22:24

benjamin Mazereeuw schreef:je vergeet er nog bij te zeggen dat die in de electronica winkel vreselijk stug en taai word na krimpen .
En dus niet meebuigt bij het inhaken en drillen.
Gewoon even naar de viswinkel dus.


Onzin, ik haal het ook gewoon bij de electronica zaak en dat werkt prima, is net zo (soepel/stug, hoe je het wilt noemen) als Korda.
Tight Lines !
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

29-03-2010 23:28

Wouter Hut schreef:Vroeger was er een bepaald type haak die erg goed haakte en die geen krimpkous nodig had. Deze haken hadden een lange gebogen steel. Alleen met deze haken werd veel schade gedaan aan de karper. Daarom gebruiken we nu haken die die schade niet doen en bootsen het extra deel van de haaksteel na met krimpkous. Dit geeft het voordeel van goede inhaking en niet het nadeel: schade (bij normale dril en behandeling op de kant).


Longshawk No Escape van PB soortgelijke haak,nog in de verkoop.

Tja brengt schade toe? Is maar hoe je er mee omgaat en weet te gebruiken,en niet zomaar hup aan de rig en vissen
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Mike van den Eijnde
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-11-2009 19:44
Locatie: Haarlem

30-03-2010 07:50

Binnenkort brengt PB Products Ready Made Line Aligners op de markt.

Deze hebben als voordeel dat ze altijd de juiste lengte hebben en buigingshoek en je hoeft nooit meer te stomen, ook komen ze altijd in de juiste hoek terug na buiging en zijn niet stug.

Ik heb ze gezien op Carp en ze zien er echt goed uit!
Gewoon over je knotless knot schuiven en klaar ben je.

Binnenkort leverbaar in 2 maten, 1 voor de gewone klauwhaak en 1 voor de longshankhaak.

Ik ga ze zeker halen.
K. van den Herik

30-03-2010 08:24

leen goudappel schreef:Longshawk No Escape van PB soortgelijke haak,nog in de verkoop.


Piggy back en tiemco 700 zelf gebogen

Thijs,

Wat denk je zelf? Heb je al eens dingen zelf geprobeerd?

Krimpkous is om je haaksteel te verlengen en/of de haakpunt in een bepaalde lijn te richten. Met krimpkous zijn veel meer en flexibelere mogelijkheden dan met een kant en klaar ding. Geweldig gevonden van de 2 bedrijven die ze op de markt brengen. Su6 is afhankelijk van de luiigheid van de gebruiker.
Gebruikersavatar
Mike van den Eijnde
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-11-2009 19:44
Locatie: Haarlem

30-03-2010 08:32

Dat je met krimpkous veel flexibeler bent ben ik absoluut met je eens Klaas, maar ik zie aan de waterkant zat onderlijntjes voorbij komen waarbij ik bij de plaatsing, lengte en hoek van de krimpkous toch mijn kanttekeningen heb, want een verkeerde lengte en/of buiging kan ernstige gevolgen hebben voor de plaats van inhaking waardoor de karper onnodig schade aan de bek kan oplopen en daarom lijken mij voor veel mensen de Ready Made Line Aligners een prima keus :wink:

Ik vind het zelf gewoon erg praktisch waarneer je even snel binnen no time een onderlijntje nodig hebt.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

30-03-2010 12:43

Mike Bakker schreef:Dat je met krimpkous veel flexibeler bent ben ik absoluut met je eens Klaas, maar ik zie aan de waterkant zat onderlijntjes voorbij komen waarbij ik bij de plaatsing, lengte en hoek van de krimpkous toch mijn kanttekeningen heb, want een verkeerde lengte en/of buiging kan ernstige gevolgen hebben voor de plaats van inhaking waardoor de karper onnodig schade aan de bek kan oplopen en daarom lijken mij voor veel mensen de Ready Made Line Aligners een prima keus :wink:

Ik vind het zelf gewoon erg praktisch waarneer je even snel binnen no time een onderlijntje nodig hebt.


Als je geld er voor over heb om ready rigs te kopen,zou aanraden zelf te maken,steek je nog wat van op en je haalt er meer uit.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Mike van den Eijnde
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-11-2009 19:44
Locatie: Haarlem

30-03-2010 19:12

Klaas, uiteraard beschik ik ook over een rigwallet, maar je kan nu eenmaal niet voor elke specifieke situatie altijd de juiste rig bij je hebben toch :wink:

Leen, het gaat hier niet om kant en klare rigs, maar alleen om de ready made line aligners, zie foto hieronder.

Afbeelding
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

30-03-2010 19:32

En die is ook al zo te koop joh?? Goh wat er allemaa al niet te koop is tegenwoordig.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
K. van den Herik

31-03-2010 07:20

Zeg ik: goeie zaken voor luie vissers. 8)

Kan altijd handig zijn, da's waar.

Spul is er al een paar jaar toch? Net een bloedworm zeg maar
Gebruikersavatar
Mike van den Eijnde
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-11-2009 19:44
Locatie: Haarlem

31-03-2010 09:09

Inderdaad het is vooral bedoeld voor de luie/beginnende visser, maar soms onzettend handig in bepaalde situaties en daarom kan het in mijn ogen geen kwaad om altijd een zakje bij je te hebben, maar goed dat is persoonlijk natuurlijk :wink:

Je hebt inderdaad ook van die wormpjes (Snaggers ofzo iets) maar die vind ik er weer zo lomp uit zien.
van lierde kevin
Berichten: 14
Lid geworden op: 21-12-2009 20:12

31-03-2010 09:33

zou zeggen koop die van korda.waarom?barst niet en plooit mooi rond de haak en het is camou.die van in de elektrozaak dienen daar gewoon nietvoor.voor de prijs die het kost....en veel hebje nietnodig hé
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

31-03-2010 13:37

Zelf maken net zo makkelijk toch? Krimpen moet je toch wel,dus of je het kant en klaar koopt of zelf maakt ik zie het verschil niet?

Of zijn de kant en klare zo flexibel dat je ze zo kant en klaar om de haak schuift? Heb geen ervaring ermee dus dat is me vraag.

GreetZz
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust