hoe camoufleren jullie?


Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

17-01-2010 18:23

de titel zegt het al..
hoe camoufleren jullie de laatste meter?

groete,
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

17-01-2010 19:31

onderlijn, lood, leadcore (ongeveer 1) meter in de kleur van de bodem. verder nog een flying backlead erop.

binnenkort onderlijn met een fuzz haak erop!!!
Gebruikersavatar
Frans Klomp
Berichten: 542
Lid geworden op: 24-05-2008 11:17
Locatie: Nuenen

17-01-2010 20:53

Ligt er nog al aan, wat voor bodem, hoe diep, of alles nog zichtbaar is enz. Meestal gewoon onderlijn,fox lood, tube klaar. Soms lood naar de kleur van de bodem. En soms gewoon fluor onderlijn en bijv een voorslagje van een halve meter.

Mvg
De vangsten maken de visser nog niet!
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

17-01-2010 21:28

Ik probeer altijd alles (laaste meter) zo goed mogelijk te camoufleren, door alles naar de kleur van de bodem aan te passen. Met de spulletjes van Korda lukt dit (bijna) altijd omdat ze zowat alle 'kleinmaterialen' in 3 verschillende kleuren hebben. Verder voorkom ik het vissen met glimmende onderdeeltjes zoals ringetjes etc... Ook vis ik altijd met Flying Backleads om ervoor te zorgen dat het geheel mooi strak op de bodem blijft liggen.
lionel Coeverden
Berichten: 676
Lid geworden op: 24-05-2005 15:37
Locatie: Twente.

18-01-2010 11:49

áfcamofleren met wier :roll:
nee zoals hier boven staat,vissen met glimmende dingentjes liever niet ik probeer alles zo mat mogelijk te hebben.
Roy Hendriks
Berichten: 131
Lid geworden op: 12-11-2007 20:16
Locatie: Oss

18-01-2010 13:36

Wil je zeggen dat je met ashima haken niks vangt omdat ze glimmen?
lionel Coeverden
Berichten: 676
Lid geworden op: 24-05-2005 15:37
Locatie: Twente.

18-01-2010 14:31

dat zeg ik niet,maar ik heb er zelf minder vertrouwen in als het glimt.
dat is mijn mening je zult er vast wel op vangen alleen ik vertrouw het minder.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

18-01-2010 14:32

ik gebruik eigenlijk meestal teflon coated haken, maar ben er nu achter gekomen dat door de kabbel op het water, en de zonlicht die hierin weerkaatst ook deze matte haken glinsteringen vertonen.

als ik eenmaal die fuzz haken heb..... denk dat ik dan nooit meer anders wil.


ik gebruikte eerst haken van pb, de anti eject hook. deze glommen ook alsof ze opgepoetst waren. ik vong er echter niks minder op hoor.
Christian Poortvliet
Berichten: 280
Lid geworden op: 22-03-2008 20:42

18-01-2010 14:45

jasper van gelderen schreef:hoe camoufleren jullie de laatste meter?


Zo weinig mogelijk eraan hangen, heb je ook weinig te camoufleren :lol:
Dus onderlijn, lood, pin-down, anders nog iets?

Je onderlijn is redelijk goed te camoufleren. Je kiest de kleur van de bodem, zorgt dat die ook op de bodem blijft liggen dmv putty, of de zogenaamde sinkers van Korda.
Je lood kan je zelf ook precies de kleur van de bodem meegeven. Kijk maar bij de klushoek.
Ik denk dat je de glinstering van de haken blijft hebben op ondiep helder water, ook al heb je teflon-coated.
Maar of je haak op een meter of 8 diep ook nog glinsterd? Iemand een idee?

Tube, waarom gebruiken de meeste mensen eigenlijk tube? Om er voor te zorgen dat het lekker omhoog gaat staan zodra er lucht in komt? Oké, stukje putty erop en dan ligt die weer netjes plat. Om zo min mogelijk in de knoop te gooien? Is pva geen oplossing? Om de vis niet te beschadigen? Als je met een (dunne)gevlochten lijn vist kan ik me hier wel wat bij voorstellen. Maar als je nu met een dikke nylon hoofdlijn vist? Is tube nog nodig?
Ik heb afgelopen jaar op een water gevist met wat spiegels erop, ooit één beschadigd omdat ik geen tube gebruikte? Nee.
Leadcore blijft dan wel netjes op de bodem liggen, maar je ziet het soms toch enorm goed liggen. Ja, ik weet het, ze zijn er in verschillende kleuren. Maar zorg jij maar eens dat je exact de kleur van jou bodem te pakken krijgt..

Groeten Christian
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

18-01-2010 14:50

Christian Poortvliet schreef:Als je met een (dunne)gevlochten lijn vist kan ik me hier wel wat bij voorstellen.

Noodzaak, tenzij gebruik makend van een dikke mono voorslag.

Maar als je nu met een dikke nylon hoofdlijn vist? Is tube nog nodig?

NEE
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

31-01-2010 11:53

[quote="Christian Poortvliet"][quote="jasper van gelderen"]

Tube, waarom gebruiken de meeste mensen eigenlijk tube? Om er voor te zorgen dat het lekker omhoog gaat staan zodra er lucht in komt? Oké, stukje putty erop en dan ligt die weer netjes plat. Om zo min mogelijk in de knoop te gooien? Is pva geen oplossing? Om de vis niet te beschadigen? Als je met een (dunne)gevlochten lijn vist kan ik me hier wel wat bij voorstellen. Maar als je nu met een dikke nylon hoofdlijn vist? Is tube nog nodig?
Ik heb afgelopen jaar op een water gevist met wat spiegels erop, ooit één beschadigd omdat ik geen tube gebruikte? Nee.
Leadcore blijft dan wel netjes op de bodem liggen, maar je ziet het soms toch enorm goed liggen. Ja, ik weet het, ze zijn er in verschillende kleuren. Maar zorg jij maar eens dat je exact de kleur van jou bodem te pakken krijgt..

Groeten Christian

ik ben van mening dat je juist met dunne lijn de vissen kan beschadigen zonder tube.weet je wat er gebeurt als jouw nylon tussen 1 van zijn schubben terecht komt.of achter zijn kieuw ? hoe het snijd ? dus wat zou de reden van tube zijn ? vind het jammer dat er voorop gesteld word hoe er wat te vangen valt ipv de veiligheid van de vis.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

31-01-2010 12:24

Hij had het over een DIKKE nylon lijn heer.

Ik vis zelf ook alleen met een Hybrid Loodclip en rubber. In combinatie met P-line 40/00 en een niet strakgestrokken lijn toch het minst zichbare (voor een snorkelende visser dan) qua laatste-meter-camouflage. Visbeschadigingen heb ik door mijn toedoen nooit kunnen ontdekken, en het toch een aardig aantal stevig vechtende spiegels mogen landen..

Leadcore volgt absoluut niet de contouren van de bodem, als je deze naderhand in een kronkel vanaf je lood neerlegt lijken de vissen op mijn kraanwaterput toch een flink tikkeltje minder argwanend. En dan de kleur. De zogenaamde lichte gravelvariant is na het natworden ineens een berg donkerder en vormt gewoon een routeaanwijzer naar het voor de vis gevaarlijkste stuk aas.

De slappe lijn zonder iets erbij werd echter nooit als argwanend opgepikt, zelfs al zwom één van de meest schuwe vissen in mijn lijn en trok de waker omhoog. Dit alles op gewoon een 50cm water en nog geen 10 meter uit de kant. Dat deze vis helemaal niet aasde die dag was jammer, maar dat deed geen enkele vis helaas. De dag erna wel ;)


Over de glimmende haken vs. teflon vs. wat dan ook (wat ik dus ook in de KW heb gelezen)
VAnaf een meter of 2,5 à 3 diep is er voor het menselijk oog door een duikbril op mijn kraanwaterput toch verdacht weinig verschil te ontdekken. Er waren potdorie steentjes, dingetjes en andere troepies die daar gewoon altijd liggen en nog meer "glommen" dan een haakie. Inderdaad maakt een kabbeltje op het water hier wel degelijk uit voor de zichbaarheid. Maar dan wel ondiep. En dan nog hecht ik erniet veel waarde aan, op het moment dat die vis er klaar voor is mijn aas van de bodem op te zuigen is het stukje aas en de haak al uit het zichtbereik verdwenen. Iets waar Kornuit Fairbrass ook maar eens over moet gaan nadenken als ie weer eens loopt te schreeuwen dat een karper zijn haak heeft gezien. Steevast als die beesten na aasopname over zijn haak zwemmen gooit ie het daarop, maar die vis is gewoon aan het verwerken.
Laatst gewijzigd door Sven van Anrooy op 31-01-2010 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Christian Poortvliet
Berichten: 280
Lid geworden op: 22-03-2008 20:42

31-01-2010 14:07

Rik koster schreef:ik ben van mening dat je juist met dunne lijn de vissen kan beschadigen zonder tube.weet je wat er gebeurt als jouw nylon tussen 1 van zijn schubben terecht komt.of achter zijn kieuw ? hoe het snijd ? dus wat zou de reden van tube zijn ? vind het jammer dat er voorop gesteld word hoe er wat te vangen valt ipv de veiligheid van de vis.


Die mening heb ik ook. Met een dunne lijn beschadig je de vis uiteraard sneller dan met een dikke lijn, daar ik het over had.
Reden van tube? Om de lijn zo min mogelijk in de knoop te gooien? Om de vis bij gebruik van een dunne nylon of een gevlochten lijn te beschermen tijdens de dril?
Dat in de knoop gooien kun je gemakkelijk oplossen door pva te gebruiken. En de vis niet beschadigen tijdens de dril,... weer die dikkere nylon lijn.
Jurgen Bart

02-02-2010 21:16

leadcore, stuk tube.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

04-02-2010 08:50

leadcore en een stuk tube ? lijkt me lastig erdoorheen te halen.heb je daar een foto van ?
als ik met tube vis,dan geef ik er vaak wat contouren met een viltstift aan.
zelfde als met mijn onderlijn,ik leg alles zo plat mogelijk door middel van putty,en soms vis ik wel eens met een onderlijn van 50 cm
en moet zeggen:heb er best leuke resultaten mee behaald,en echt altijd,maar dan ook echt altijd. KEI en KEI harde runs haha.
werkt best op dresuur moet ik zeggen
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

08-02-2010 21:03

bij ons MAG je niet eens zonder tube vissen .. ( ik weet niet hoe het zit met ladcore ) , maar visveiligheid staat voorop bij mij !

ook dikke lijn zonder tube achter de kieuw snijd erin/af
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

08-02-2010 21:09

FFFFFFFFFFFFFUUUUUUUUUUUZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

yeah 8)

mvg; jan :D
Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

08-02-2010 21:13

Ik maak de flying back lead van korde ook nog eens zwart met een stift. Je kan alles goed verbergen, maar als er dan zo'n glimmende back lead achter je motage ligt vind ik dat ook niet relaxt. Waarom maken ze die dingen niet gewoon zwart?

Of overdrijf ik nu :roll:
Een mens met lange armen heeft veel bereik in het leven..
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

09-02-2010 09:48

Of je graaft je laatste in als de situatie ervoor leent. Betere camouflage kun je niet krijgen.
Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

10-02-2010 15:48

Iemand een idee welke lijm je het beste kan gebruiken om b.v. zand op je lood te plakken??
Een mens met lange armen heeft veel bereik in het leven..
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

10-02-2010 19:08

heel stom van mij misschien, maar ik heb eigenlijk nog nooit gemerkt dat een karper schrok van een glimmende haak, of beter/ met meer vertrouwen aasde als ik met een gecoate haak viste. Ik vis voornamelijk drijvend en dan zie je ze altijd mooi aankomen. Op de lijn willen vissen nog wel een terugdeinzen, maar op een haak.......ik heb het zelf nog niet meegemaakt....(wat overigens niet wil zeggen dat op een glasheldere grindput dit niet gebeurd.) Soms denk ik dat een product meer vissers vangt dan vis.
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

10-02-2010 19:14

maurits alberda schreef:Iemand een idee welke lijm je het beste kan gebruiken om b.v. zand op je lood te plakken??



voor dit hoef je geen lijm, je lood zit een coating op, even met vuuraansteker verhitten en in zand dippen is voldoende.
in ieder geval is dit zo met de fox lood en korda lood waar ik mee vis, 8)

mvg; jan :D
Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

11-02-2010 00:13

Bedankt voor je tip, ik zal het eens uitproberen!
Een mens met lange armen heeft veel bereik in het leven..
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

11-02-2010 00:30

maurits alberda schreef:Bedankt voor je tip, ik zal het eens uitproberen!


laat maar weten of het jou ook is gelukt :D

8) succes in 2010 allemaal 8)

hopen dat niet alles dood vriest; :(

mvg; jan :P
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

12-02-2010 22:58

idd alles zo mat mogelijk in de kleur van de bodem klaar.
p.s. vis je ondiep en helder dan kun je ook je lood nog met je waadpakschoen of met stok wegduwen in de bodem :D dan haakt ie nog veel harder ook gni gni gemeen he!!
........de zoveelstebaits