beet


Plaats reactie
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

25-12-2009 10:47

ik hoor wel eens mensen zeggen dat als hun 3 korte piepjes achter elkaar horen ze dan al aanslaan? maar als ik 3 korte piepjes krijg weet ik nooit of die nou hangt of dat het gewoon iets anders is? zou iemand mij kunnen uitleggen waarom en wanneer hun na 3 piepe ze aanslaan? (of na een paar piepjes..)


mvg stefan
Gebruikersavatar
michiel jongste
Berichten: 807
Lid geworden op: 27-03-2008 19:57
Locatie: Delft

25-12-2009 11:37

Als ze bij obstakels vissen lijkt het me logisch :)
Gebruikersavatar
R. Vos
Berichten: 268
Lid geworden op: 30-06-2008 21:53

25-12-2009 11:50

en leg eens uit, want daar vraagt hij immers om....
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

25-12-2009 11:54

Anders duikt die de obstakels in zo moeilijk is dat niet toch? Dat kan iedere simpele ziel wel voor zich zelf bedenken.
Ik neem voor me zelf altijd de regel dat als ik twijfel dat ik gewoon aansla even uitvaren of werpen is zo gepiept.




gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
daan biemans
Berichten: 636
Lid geworden op: 10-10-2007 21:52
Contacteer:

25-12-2009 13:03

Kijk naar de top;), als de top dan ook nog een beetje beweegt--> aanslaan.
Gewoon genieten
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

25-12-2009 14:33

peter ik ben in inderdaad wel zon simpele ziel die dat wel had begrepen.. maar soms zie je mensen zo snel aanslaan... daarom snapte ik het niet.. paar piepjes en ze slaan al aan dat snapte ik nog niet want ik krijg natuurlijk ook wel eens een piepje maar zie nooit actie op mun top of dergelijken daarom wouw ik het even weten?
Gebruikersavatar
Lars Overhof
Berichten: 72
Lid geworden op: 26-10-2009 18:39

25-12-2009 19:26

beter aanslaan dan niet :lol:
Only The River Knows
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

25-12-2009 21:12

als de vis eraan zit (en goed gehaakt) dan maakt ie wel meer als 3 piepen. je kunt het in ieder geval aan je hengeltop zien als je je hengel onder een hoek zet t.o.v. en lijn die uitstaat. als je vaak met spodmix werkt dan ga je echt niet aanslaan op een paar piepen zelfs niet als de lijn een keer langzaam strak loopt. ik vis tegen de overkant, +/- 30 meter, daar hangen bomen over en in het water. hier vis ik dan met semi-strakke lijnen (flying backlead moet wel op de bodem liggen) en zit langs mijn hengels. de vissen trekken bijna de hengels uit je steunen maar zullen nooit een echte run produceren op deze stek. ze voelen zich denk ik veilig op de plek waar ze hangen. ga ik aan de andere kant van het water zitten dan geven ze wel volle runs. je kunt vaak ook met licht afgestelde swingers goed merken of het een lijnzwemmer is of een "aanbeet". ook zit er veel kleine witvis die de lijn komen inspecteren, ze zwemmen er dan zachtjes tegenaan en je hoor weer een piep. heb dit meerdere malen met me eigen ogen kunnen zien aangezien ik op een hoge kant zit. krijg je teveel piepen kun je ook je swinger wat zwaarder zetten, maar hier ben ik zelf geen fan van.

probeer een paar keer op het water waar je vist na enkele piepen aan te slaan. zit er vaak vis aan kun je hiermee doorgaan, anders zou ik het niet meer doen en wachten tot ie echt lijn neemt of terugzwemt. het is toch op elk water, en elke stek anders.
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

25-12-2009 22:49

ik zelf probeer meerderen dingen in de gaten te houden. vis ik met strakke of slappe lijnen. is het de wind ja of nee. vis ik tegen opstakels ja of nee vis ik met nylon ja of nee.

ik heb eens een wijze les geleerd van een ouwe visser die zei loop is 150m uit ik loop weg hij zegt probeer eens het lood vast te houden. ik hou het lood vast en de lijn hangt niet volledig strak. die man sloeg dus volledig aan en ik voelde bijna niks. hiermee bedoel ik niet mee dat je met gevlochten lijn moet gaan vissen maar hier wel rekening mee houden.

probeer ook te kijken hoe snel je piepers reageren op beweging. ik kan mijne instellen tot zeer fijn of zeer grof (dan kan je wel flink heen en weer halen voordat ie af gaat)

en zoals hierboven gemeld van ja hoeveel witvis en lijnzwemmers zijn er in de buurt.

kijk naar je situatie.

gr Patrick
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

26-12-2009 11:26

stefan mijn antwoord was meer gericht op richard vos. Op dressuur water wil het wel eens helpen om gewoon aan te meppen als je een paar piepen krijgt. Goed op de swinger letten wat ie doet en je toppen in de gaten houden het heeft mij wel eens een extra visje opgeleverd. :wink:

vr gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
R. Vos
Berichten: 268
Lid geworden op: 30-06-2008 21:53

27-12-2009 08:57

Beste Peter, stefan vroeg om uitleg en niet om een reactie wat iemand logisch vindt... hoe logisch iets voor iemand is hoeft dat niet zo logisch voor een ander te zijn toch?... Het WAAROM daar gaat het om toch?!
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

28-12-2009 19:56

Daarom heb ik het er ook even netjes bij gezet. :wink:


Mvgr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Bart Olde Kalter
Berichten: 74
Lid geworden op: 05-05-2007 14:18
Locatie: Losser

30-12-2009 17:12

als de vis eraan zit (en goed gehaakt) dan maakt ie wel meer als 3 piepen. je kunt het in ieder geval aan je hengeltop zien als je je hengel onder een hoek zet t.o.v. en lijn die uitstaat. als je vaak met spodmix werkt dan ga je echt niet aanslaan op een paar piepen zelfs niet als de lijn een keer langzaam strak loopt. ik vis tegen de overkant, +/- 30 meter, daar hangen bomen over en in het water. hier vis ik dan met semi-strakke lijnen (flying backlead moet wel op de bodem liggen) en zit langs mijn hengels. de vissen trekken bijna de hengels uit je steunen maar zullen nooit een echte run produceren op deze stek. ze voelen zich denk ik veilig op de plek waar ze hangen. ga ik aan de andere kant van het water zitten dan geven ze wel volle runs. je kunt vaak ook met licht afgestelde swingers goed merken of het een lijnzwemmer is of een "aanbeet". ook zit er veel kleine witvis die de lijn komen inspecteren, ze zwemmen er dan zachtjes tegenaan en je hoor weer een piep. heb dit meerdere malen met me eigen ogen kunnen zien aangezien ik op een hoge kant zit. krijg je teveel piepen kun je ook je swinger wat zwaarder zetten, maar hier ben ik zelf geen fan van.


Als vis van je af zwemt krijg je een volbloed run. Daarentegen als je tegen de overkant aan vist kan dit nooit het geval zijn en zal de vis naar links of rechts zwemmen. Dit geeft een rustiger run. Als ie naar je toe zwemt krijg je een zakker.

Bij twijfel altijd aanslaan ook op drie piepjes.
Plaats reactie