Beginnend Kanaalvissers hulp,tips


Jesse enkelaar
Berichten: 20
Lid geworden op: 29-09-2007 19:30
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

21-09-2009 16:47

Beste medeboarders,
ik en me maatje nick brockhoff willen op t kanaal bij ons in de buurt gaan vissen, maar we weten niet precies hoe we t daar moeten aanpakken..
obstakels:peilers brug bosjes mosselbank.
het kanaal is ongeveer 30 a 35 meter breed, weinig stroming en scheepsvaart
(weleens jachtjes enzo).
graag wat tips. Mvg Jesse en Nick
Laatst gewijzigd door Jesse enkelaar op 03-11-2009 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
.ksn
kutstoring
jasper komduur
Berichten: 29
Lid geworden op: 21-09-2009 00:20
Locatie: Valthermond

22-09-2009 00:18

ik zal zelf beginnen met een goede voerplek en dit minimaal weekje of 3 volhouden en dan telkens rond zelfde tijd voor voeren!

mosselbanken zijn natuurlijk voedsel dus goede lig plek,ook peilers en alles goed in gaten houden op activiteit.

waar ze ook wel erg langs willen trekken zijn de vaar geulen..doordat de boten de boel omwoelen komt er veel natuurlijk voedsel in bweging en daar zijn ze gek op!

verder is wat meer informatie wel belangrijk kwa uit zettingen en is het kanaal een gesloten of open kanaal...

zijn wel belangrijke dingen om van te voren te weten!

succes hoop dat je er wat aan hebt!
Een harde wind,steeds een piepje....is dat vis of het riet tegen je lijn....dan ineens "pieeeeeeeeeep "...wat een heerlijk gevoel!!!!
K. van den Herik

22-09-2009 07:07

gelukkig komt er een heel nieuw boek uit, met daarin een verhaal over een grote prop kaugum en een raam wat open moest anders viel je in slaap.

De 1 noemde het afromen, de ander hit 'n run en de derde deed maar iets, maar zeker geen 3 weken verknoeien op een onbekend stuk water.
Jesse enkelaar
Berichten: 20
Lid geworden op: 29-09-2007 19:30
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

22-09-2009 08:41

ohja... :lol:
.ksn
kutstoring
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

22-09-2009 10:04

Geen "Low budget" bol ? :-?

Ik kiep er altijd net zoveel (meestal iets minder) in als mijn budget toestaat. :P
Jesse enkelaar
Berichten: 20
Lid geworden op: 29-09-2007 19:30
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

25-09-2009 07:22

verder niemand?? :oops:
.ksn
kutstoring
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-09-2009 08:24

Jesse,

Ga er een peilen of je een meter uit de kant niet wat kuilen tegenkomt. Een cm of 20 verschil is al genoeg om er een voerstek aan te leggen. Je moet eens weten hoeveel karpers er in de kant op degelijke plekken azen.

Peter
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

25-09-2009 11:25

de belangrijkste plekken noem je zelf als op

bij kanalen dien je gewoon te gaan zitten waar iets anders is dan een regel recht kanaal.
dus een zijtak, brug, peilers, mosselbanken dat soort dingen
persoonlijk leg ik er altijd in aan me eigen kant (of aan de kant waar de zijtak is) en eentje rand vaargeul of net in de vaargeul.
meestal voer hoef je niet zo moeilijk over te doen. persoonlijk vind ik voeren met particals en boilies nog steeds goed werken. voeren mag je ook over een lange lengte doen. bijv. rand van de vaargeul en dan 50m naar links en 50 naar rechts op de rand van de vaargeul voeren.

vis je dicht bij obstakels zorg voor een goede voorslag en dicht op je hengels blijven zitten. elk piepje aanslaan!! weet niet waarmee je vist gevlochten of nylon? Zorg bij gevlochte zeker dat je een dikke voorslag heb.

hoop dat je er wat aan heb en anders pb je me maar

Gr Patrick
bas van dooren
Berichten: 219
Lid geworden op: 19-09-2009 15:18

25-09-2009 12:21

zover mogelijk uit elkaar vissen zo vergroot je je kansen,
harde stukken zoeken.
verschillende afstanden
verschillende dieptes.

en zeker geen 3 weken voeren als je verder niets weet.
houd het simpel als er niet te veel hengeldruk is.

en de rest heb je zelf of anderen al genoemd.
sucses
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

25-09-2009 18:20

Veel observeren kan een schat aan informatie opleveren, al vaak genoeg groepjes vissen de kant af zien struinen of gewoon in de kant zien liggen. Heb zelf kilometers kanaal afgestruind om karper te vinden en als je ze eenmaal gevonden hebt meestal ook te vangen. Al is dit op kanalen met erg veel scheepvaart soms iets moeilijker. Vooral bij warmere/zonnige dagen is het makkelijk vis spotten, wier en lelievelden zijn dan mooie plaatsen om vis te zoeken.

Wat betreft het peilen gebruik ik zelf meestal een snoekdobber met een bollood. Waarom een bollood? Puur omdat dit mooi de kuilen in rolt. Weet nog goed dat ik toen ik de eerste x op het KK kwam echt op zoek ging naar kuilen, achteraf bleken die kuilen gewoon kuiltjes en richeltjes te zijn. Toch maken deze "kuiltjes" vaak het verschil. Al vis ik meestal ook één hengel blind in de vaargeul.

Op drukkere kanalen kan het ook erg zinvol zijn om stekken te bevissen die al lange tijd met rust gelaten zijn. Dit kan instant, door anders dan de grote meute te vissen, of door de stekken enkele dagen aan te voeren en dan af te romen (i.i.g. volgens de theorie).

Wat betreft rigs zou ik het zo simpel mogelijk houden. Al moet de laatste meter natuurlijk wel goed in orde zijn. Meestal volstaat een korte combirig in combinatie met inlinelood prima.

Wat Bas zegt van de hengels ver uit elkaar vissen ben ik persoonlijk mee gestopt, er loopt dan in mijn ogen te veel onnodige lijn door het water die de aanwezige vissen hevig af kunnen doen schrikken. Lijndressuur moet je dus niet onderschatten. Indien je natuurlijk 2 echte hotspots kune bevissen door wat verder uit elkaar te vissen moet je dit natuurlijk altijd doen, zij het dat je er voor zorgt dat de lijn zo veel mogelijk over de bodem loopt.

Verder gewoon gaan vissen en feeling met het kanaal krijgen. Zal je niet 1...2....3... hebben denk ik, bij mij was de omschakeling van putjes vissen naar het kanaalvissen i.i.g. vrij groot, maar uiteindelijk weet ik nu toch zo langzaamaan mijn visjes te vangen.

Gr,
Arjan
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

03-10-2009 22:36

3 dagen voorvoederen moet volstaan ! Zoek een stekje in eigen kant dat wat verschilt met de rest (dieper )Wel goed peilen wat betreft de bodem (in modder vissen levert niet veel op.Andere hengel in de vaargeul deponeren,liefst tegen het talud aan.
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

04-10-2009 21:59

Gewoon instant vissen ; aftakkingen zoeken die doen het vaak beter wat bijvoeren en zorgen dat je presentatie goed is , dan komen ze er vast wel overheen.

Groeten

Taco
Jurgen Bart

05-10-2009 15:33

Vis dict bij bruggen of bij andere onderbrekingen en voor in ieder geval niet te weinig.
Jesse enkelaar
Berichten: 20
Lid geworden op: 29-09-2007 19:30
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

19-10-2009 10:24

Ik ga vanavond 1e nachtje pakken op kanaal 6 dagen voorgevoerd en al actie gespot..
nou maar hopen dat t wil werken :wink:
.ksn
kutstoring
Davy Adriaensen
Berichten: 90
Lid geworden op: 23-10-2005 14:36
Locatie: Tongeren (B)

20-10-2009 20:03

hou ons op de hoogte ! :)
2 fish or not 2 fish
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

21-10-2009 12:09

dus dan moeten we nou wel wat weten :P

gr patrick
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

26-10-2009 12:11

Vis hier regelmatig op het kanaal en niet onverdienstelijk.Wat al genoemd is effe peilen dan weet je op wat voor ondergrond je vist of er veel wier is en je weet gelijk je bodem verloop kwa dieptes en steenstort.Peil met een extra hengel met gevlochten lijn(lidl heeft hier regelmatig aanbiedingen in) omdat deze meer door geeft een peildobber van korda.Niks is er zo irritant dan er achter tekomen dat je op 30 cm water vist of dat je aas in het wier ligt.
Voorvoeren doe ik eigenlijk niet ik vis meestal instant en dit werkt goed bij mij althans.Je heb zeker hotspots op het kanaal zoals bruggen,peilers,dode kommen,ingangen van jachthavens.In de zomer voer ik ongeveer 1 kilo bollen over een strook van 10 mtr en vis dan aan de buiten kanten van mijn voerstek.In het najaar jaar nu dus vis ik met een bolletje of 20 bij mijn onderlijn meer niet wel verspreid dat de vis lekker bezig is.Ik zelf vis meestal net over de steenstort heen op een modder zandbodem.Kwa onderlijnen en systemen doe ik meestal niet moeilijk en hou het eenvoudig omdat hier in het kanaal geen dresseur is pakt de vis bijna alles.Vis meestal met een eenvoudige bol gewoon een standaard vis of birdfood bolletje kaart meestal wel de klus.Ik heb wel altijd een snoeiharde bol omdat hier de rivierkreeft aardig aktief is.Spotten doet wonderen maar hou wel rekening met dat veel kanaal karpers een nomaden bestaan leeft en veel rondtrekken.Wat me wel is opgevallen is dat vis regelmatig wel in dode kommen blijft hangen.
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
Rob van de Kruijs
Berichten: 21
Lid geworden op: 24-09-2009 08:04

27-10-2009 15:21

Er is niets zo mooi als het zelf op onderzoek uitgaan..
Vooral op het kanaal geeft het een onbetaalbaar gevoel wanneer je dan eindelijk een vissie kan strikken na de geïnvesteerde tijd.

Zelf ben ik 9 van de 10 weekenden van het kanaalvissen aan 't genieten. Kanaalvissen heeft zo z'n UPS en DOWNS.

Wanneer je op de vis zit, kan je handen tekort komen en dat noemen we dus echt een gekkenhuis!

En ohja, deze styl van vissen heb je niet 1,2,3 onder de knie, het vergt veel inzicht, tijd & ervaring maar uiteindelijk zul je toch met je kanaalbeer op de foto mogen poseren.

Verderz de gouden tip is toch wel het SPOTTEN.

Gr uit Limburg
Jesse enkelaar
Berichten: 20
Lid geworden op: 29-09-2007 19:30
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

01-11-2009 11:23

patrick hoep schreef:dus dan moeten we nou wel wat weten :P

gr patrick


Had een nachtje gezeten, eentje misgeslagen. :(
binnekort weer proberen;)

Jesse
.ksn
kutstoring
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

01-11-2009 18:16

als jullie een voerstek van 5 dagen maken hoeveel voeren jullie dan gemiddeld bij per stok?
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

02-11-2009 12:50

het scheelt eraan wat voor kanaal of rivier.
en natuurlijk hoeveel witvis (brasem enzo) er rond zwemt.
en wanneer je wilt voeren. hoe kouder het word hoe minder je moet voeren.
en natuurlijk wat je wil voeren.

ik vis hier op het noordhollands kanaal stroming valt mee af en toe wel last van. maar vind het echt super om particals te voeren. en meestal doe ik dit ook gerust iets meer. hennep en mais of birdfood 2/3 kilo in een nazomer aan particals vind ik redelijk normaal (dit verdeeld over een groter stuk waar 2 tot 4 hengels op liggen.) meestal voer ik dit per boot of loop langs de kant en voer heeeeeeeel ruim (liefst een strook) zodat als er vis komt dat die lang aan het eten is. kwa boilies een stuk of 30 en ook ruim mee voeren. misschien halve en crused erbij.

gr patrick
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

02-11-2009 17:12

ke bedankt voor je info! nou het is een al een tijdje niet al te best op dat stuk kanaal.. ik zie weinig vissers op karper vissen maar ze zitten er wel degelijk! het gaat omdat stukje om een vrij krachtige stroming meet ook veel scheepvaart. ik zat te denken om inderdaad mais te gaan voeren. aangezien de brasems nu niet heel actief meer zijn(gelukkig) ga ik toch een poging wagen. ook ga ik met bollen redelijk aanvoeren omdat als er toch veel brasems zitten toch over kan stappen op bollen. is dit een beetje een redelijk tactiek of zijn er nog op of aanmerkingen?
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

02-11-2009 17:24

zoals eerder vermeld niet teveel mais word niet alleen gegeten door brasem maar ook voorns enzo eten hiervan hier moet je rekening mee houden.
ook is het handig om niet teveel bolies te voeren want dit voed heel erg voor de karpers.
een aantal bolies zijn genoeg als er teveel blijven liggen dan verpest je je stek.

dumpen en niet nadenken is niet handig. probeer lange stroken te maken om zo de karper aan je aas te laten wennen en zo ook lang op je voerplek te houden.

bolies over een lange afstand is zeker verstandig om zo (zo als eerder vermeld) de karper aan je aas te laten wennen. niet veel maar ruim voeren zou ik zeggen.

gr patrick
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

02-11-2009 17:59

hmm oke.. maar die 20 vierkante meter stroomt zo hard da alles verspreid word? zou ik dan niet zo maar er een paar in die stroom kunnen gooien en de rest als een waaier verspreiden? ps stroomt zo hard dat k zeker 120 gram lood nodig heb
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

03-11-2009 15:00

je moet dan wel rekening houden als het echt hard stroomt dat je ruim van te voren het aas in het water gooi zodat het wel op de bodem beland.

dus ik zou meer terug lopen om zo het aas over je stek te verspreiden. de aantal meters wat je zou voeren zou ik niet minder maken het komt vanzelf wel een keer op de bodem en blijft dan wel achter iets hangen. zodat toch de karper dit spoor volgt.

ook handig is om aan je onderlijn een pva zak/net of string te knopen om zo toch bolies bij je haak bolie te krijgen. ik zou als het echt hard stroomt niet met hennep voeren dit duurd te lang voordat dit op de bodum is.


hopelijk heb je er wat aan en proberen is belangrijk. uitzoeken waar je de karper op jouw water mee vangt is iets waar veel tijd in gaat zitten maar als je dat eenmaal weet loopt het goed.
kwa aas zal ik altijd verschillende dingen proberen om zo te kijken waar de karper het beste op te vangen is. tijgernoot/visbolie/zoete bolie/ mais ,met of zonder atractors, met of zonder dip gespreid voeren of juist heel compact.
elk water is anders.

gr Patrick