boilie versus haak


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert Keur
Berichten: 8
Lid geworden op: 18-07-2008 11:09
Locatie: assen

06-08-2008 17:06

boilie wel of niet zo dicht mogelijk bij de haak??? Ik heb tot nu toe in vijvers de ervaring dat de haak zo dicht mogelijk bij de boilie moet zijn!!!!
Joey van der Maal
Berichten: 179
Lid geworden op: 05-10-2007 11:53
Locatie: hazerswoude rijndijk

06-08-2008 17:32

ik vis meestal met een longshank haak heb altijd zeker 1 cm tussen de onderkant van me haak en de boillie. En en het is tegen te diep in haken van de haak in de bek van de karper.
Laatst gewijzigd door Joey van der Maal op 06-08-2008 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tim slagter
Berichten: 219
Lid geworden op: 05-08-2007 22:05
Locatie: Zoetermeer

06-08-2008 21:47

ik heb zeker 2,5-3cm van de haak om brasem te voorkomen

Groeten.
Tight Lines.
albert pennings
Berichten: 138
Lid geworden op: 24-06-2008 18:03

07-08-2008 11:34

ik heb em meestal 1 a 2 cm onder de haak bocht.
Gebruikersavatar
Bert Keur
Berichten: 8
Lid geworden op: 18-07-2008 11:09
Locatie: assen

08-08-2008 16:48

okeee mensen!!
Thnks voor de opmerkingen(meerdere zijn nog steeds welkom)hier heb ik wat aan!!!
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

09-08-2008 02:15

Joey van der Maal schreef:ik vis meestal met een longshank haak heb altijd zeker 1 cm tussen de onderkant van me haak en de boillie. En en het is tegen te diep in haken van de haak in de bek van de karper.


Je zegt zeker 1cm, dus je bedoeld denk ik 1cm of meer.
1cm ruimte tussen de haakbocht en de boilie is niet genoeg om het diephaken te voorkomen.
Daarbij kun je dit diephaken beter voorkomen door de lengte van je onderlijn in te korten.
wil je toch met een wat langere onderlijn zitten, zou je die cm zeker moeten verlengen.
Ik zelf gebruikt zelden tot nooit een longshank haak.
Deze prikt sneller, maar er zijn dingen die je kunt doen tijdens het vissen die dit overbodig maken.
Denk aan juist voeren, wanneer een vis gulzig aast, is een long shank echt niet nodig.
Welcome to the Goodlife..
Gebruikersavatar
richard huiveneers
Berichten: 260
Lid geworden op: 04-05-2007 16:00
Locatie: vianen

09-08-2008 09:24

ik heb er zo 3 mm tussen zitten. en heb ook al minder gehad. dit geeft mij de meeste goed hakende vis op. allemaal perfect in het harde vlees van de onderlip. ik gebruik een korda widegape maatje 8.

(EN JA HET KAN DUS GA NU NIET ZEGGEN DAT NE RIG NIET GOED IS ZOALS IEDEREEN AL HEEFT GEDAAN)

richard
mijn droom is uitgekomen
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

09-08-2008 11:05

richard huiveneers schreef:(EN JA HET KAN DUS GA NU NIET ZEGGEN DAT NE RIG NIET GOED IS ZOALS IEDEREEN AL HEEFT GEDAAN)

richard



Richard..... Je rig is niet goed! :wink: :lol:
Hahaha nee geintje.. Heb je zoveel kritiek gehad op dat rigie van jou dan??

Marc
Welcome to the Goodlife..
Gebruikersavatar
richard huiveneers
Berichten: 260
Lid geworden op: 04-05-2007 16:00
Locatie: vianen

09-08-2008 11:07

ik krijg altijd kritiek maakt niet uit over wat. op een 1 of andere manier ken ik niet vissen zeggen ze. en met de spullen ken ik niet vangen. toch raar dat me jaar leuk verloopt maar ze lullen maar wat.

nu weer ontopic. ik hbe gezine bij mensen die lange hair gebruiken dat ze misslaan omdat de haak dan nog niet goed in de bek zit om de boilie er te ver van daan zit
mijn droom is uitgekomen
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

09-08-2008 11:26

Je moet jezelf afvragen hoeveel het jou uitmaakt wat andere over je denken..
Je vist voor jezelf, en sommige van ons vissen samen met hun maten, maar als nog voor hun eigen.
Er zijn nou eenmaal een hoop betweters op dit forum.
Gelukkig! Alleen de één probeert je een handje te helpen, een ander zal alleen reageren op het moment dat hij je de grond in kan boren, door zo zichzelf een slimme visser te vinden.
Vaak hoor je van mensen ook alleen de succes verhalen, en blijven de tegenslagen ver achterwegen.
Laat ze lekker verder zeiken, en let alleen op hen die jou proberen te helpen want ook die zijn hier gelukkig aanwezig.

Jij zegt dat mensen beweren dat jij niet kan vissen.. En dit kun je waarschijnlijk wel als je al zegt dat je jaar lekker verloopt.
Dus laat ze lekker lullen.

Over die 3cm ruimte die jij ertussen laat kan ik verder weinig zeggen. Dat ligt helemaal aan de situatie..
Wellicht als je zou uitleggen waarom je die 3cm ruimte er tussen laat, dat er beter op te reageren is.

Marc
Welcome to the Goodlife..
Gebruikersavatar
richard huiveneers
Berichten: 260
Lid geworden op: 04-05-2007 16:00
Locatie: vianen

09-08-2008 11:39

3 mm laat ik er tussen. dit omdat de karper de boilie dan pakt en direct de haak in de bek heeft.. als je nu een lange hair pakt zal de karper de boilie pakken en de boilie komt de net voor in of zelfs helemaal niet in de bek. veel mensen vissen met vastlood en zullen deze opmerking van de karper dus niet eens mee krijgen. ik vis daar in tegen groten deel smet schuiflood en zie die piepjes dus wel. bij korte hair prikt ie gelijk en kan ik slaan. bij lange hair pakt de bol en niet de haak dus sla je in het luchtledige
mijn droom is uitgekomen
Joey van der Maal
Berichten: 179
Lid geworden op: 05-10-2007 11:53
Locatie: hazerswoude rijndijk

09-08-2008 13:33

Ik heb me onderlijn ook kort gehouden ze zijn altijd rond de 10 a 15 cm ook al vis ik geen longshank en ja je begrijpt me goed dat ik altijd 1 cm of meer tussen haak en aas heb.

Grtz Joey
Gebruikersavatar
Rene Kerkdijk
Berichten: 58
Lid geworden op: 10-08-2008 09:50
Locatie: Almelo
Contacteer:

16-08-2008 23:46

Ik zie hier dat er veel vragen zijn over de lengte van de hair?
Beter gezegd de ruimte tussen boillie en haak persoonlijk, denk ik dat de afstand om twee redenen niet te kort moet zijn, ten eerste de hakings kans is kleiner omdat je haak minder goed draait en of vlees kan pakken en geloof me met een te korte hair zul je veel vissen hebben die je boillie oppakt en niet haakt.
Erg vervelend maar het volgende wat er kan gebeuren is dat tijdens de dril je boillie tussen de shank van je haak en de bek kan komen omdat de boillie niet de ruimte heeft aan de kant te gaan waardoor nu tijdens de dril je haak eigelijk uit de bek gedrukt zal worden.
Veel erger is de verwondingen die je een vis aan kan doen door veel te diep achter in de karperkeel te haken.
En nu geloof ik echt dat je dit nog nooit hebt gehad maar de kans dat je dit gebeurt is zoveel malen groter als je op deze manier vist.
wil je nu toch zekerder zijn van kort snel of beter haken probeer eens een snowman haakt goed en redelijk veilig want je boillie zaakje zal snel ver genoeg in het mondje verdwijnen om daar zijn ding te doen en door zijn gewichtloosheid ook niet te lang duren dat die onderin de bek valt zodat die niet te diep gaat.
Verder is de afstand dus lengte erg variabel neem men een 18 mm boillie met een haakje zes is de bocht even wijd als de diameter van je boillie daar is denk ik 1 cm tussenruimte goed.
Dit is dan in balans je bol kan goed draaien en veel pakken met de punt op moment dit noodzakelijk is en verder is dit mede door het feit dat de punt iets uitstaat in dit voorbeeld.
neem ik nu een 24 mm bol met die haak zes word het al snel anders in dit geval zal de vis eer die geprikt kan worden de bek geheel moeten sluiten omdat er in principe zeker als je te dicht op de haak zit de ronding je haakpunt onberijkbaar maakt hier zul je zeker een cm of drie nodig hebben.
Neem nu een formaat boillie knoop de hair met dit zesje en hang hem in je hand en kijk als de boillie in de bek ligt dit geval je handpalm hoeveel cm hij nodig heeft om vervolgens met de punt vlees te pakken je zult hier vanop kijken.
En ga je niet meer geloven dat je ooit een vis met zie voorbeeld een 24 mm boillie en een haakje 6 met drie mm ruimte heb kunnen haken.

Verder denk ik dat je je rigs altijd veilig voor de vis moet maken en ten aller tijden geen risicos nemen als dit verwondingen bij de vis kan opleveren.
Verder wens ik een ieder veel succes toe en hoop ik jullie meer inzicht heb kunnen geven in deze in ieder geval in mijn mening.
al is dit altijd wel gevaarlijk maar goed

veel plezier on the bank
Gebruikersavatar
Paul de Wal
Berichten: 40
Lid geworden op: 07-01-2008 12:57
Contacteer:

17-08-2008 09:00

Richard, het is een prima rig hoor!
Maar waar de vis gehaakt zit is zeer verschillend, en lang niet altijd in de onderlip. Ligt er gewoon aan hoe de vis aast. Zwemt ie schuin weg, is de vis altijd in de hoek gehaakt. Maar goed, je rig is verder prima hoor :)
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

19-08-2008 10:42

richard huiveneers schreef:3 mm laat ik er tussen. dit omdat de karper de boilie dan pakt en direct de haak in de bek heeft.. als je nu een lange hair pakt zal de karper de boilie pakken en de boilie komt de net voor in of zelfs helemaal niet in de bek. veel mensen vissen met vastlood en zullen deze opmerking van de karper dus niet eens mee krijgen. ik vis daar in tegen groten deel smet schuiflood en zie die piepjes dus wel. bij korte hair prikt ie gelijk en kan ik slaan. bij lange hair pakt de bol en niet de haak dus sla je in het luchtledige


Heb jij wel eens bekeken op van die onderwater DVD's hoe een karper voedsel opneemt Richard?
Dan had je deze opmerking namelijk niet gemaakt. Een karper pakt een boilie namelijk niet vast met zijn lippen.
Je mist juist vis, of krijgt losschieters, als de boilie strak tegen of te dicht onder de haak zit.
En ook met jouw montage zijn er vissen genoeg die wel jouw aas opnemen, maar geen piep laten horen.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Plaats reactie