Zwaarder lood of niet ?


Gebruikersavatar
Martin Van Esch
Berichten: 79
Lid geworden op: 27-01-2007 18:10

12-05-2008 23:21

Hallo,

Ik kom zonet terug van een avond sessie zelfde stek als waar ik gister een mooie schub van 17 pond ving. Maar nu kreeg ik vandaag 2 duidelijke aanbeten, maar op een of andere manier lukte het de vissen om de haak te lossen voor ik de haak kon zetten. Nu ben ik dus aan het braincrashen om dat morgen niet weer te overkomen, ik vis nu met het Korda safety lead clip systeem en 56 gram lood. Het is een redelijk zwaar bevist water dus de vissen zullen ondertussen het spelletje wel door hebben.

Aan mijn Rig's twijfel ik niet die zijn gewoon voorzien van scherpe haken en niet al te lang. Nu wil ik het dus proberen met zwaarder lood maar ben eigenlijk niet echt een voorstander van zwaar vissen, in verband met het vernielen van de bek !

Tot welke gewichten is het acceptabel ?

Mvg Martin
Passion, Obsession and a Lifestyle...
It is all in the game with Carpfishing !
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

13-05-2008 01:41

Hoezo verniel je door zwaarder lood de bek, kun je mij dat verklaren ?
Bekken verkloten doe je door verkeerd vissen.
1: Verkeerde haak gebruiken in bepaalde omstandigheden
2: lijn breuk (waarna vast zwemmen van de vis)

Maar dat zwaarder lood snap ik niet helemaal.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Stephan van Went
Berichten: 430
Lid geworden op: 26-07-2006 10:40
Locatie: Noord Holland

13-05-2008 07:07

Martin Van Esch schreef:
Tot welke gewichten is het acceptabel ?

Mvg Martin


Als ik op de in Frankrijk op de Rhône vis dan gebruik ik soms 350 gram lood zonder beschadigde bekken. In Nederland gebruik ik bij het uitvaren 142 gram lood en ik heb nog nooit een gescheurde bek gehad ;)
Mvg,
Stephan van Went
Gebruikersavatar
Tom de wal
Berichten: 205
Lid geworden op: 03-01-2008 16:44

13-05-2008 07:31

Ik zou inderdaad zwaarder lood pakken haakt beter in en is niet slecht voor de karper.....
Ik zou als ik jou was eerst is een grammetje of 90 gaan gebruiken kijkken hoe het dan gaat.
Carp spirit!
Gebruikersavatar
Martin Van Esch
Berichten: 79
Lid geworden op: 27-01-2007 18:10

13-05-2008 11:14

@ Kenny : Mijn lijkt als er een geheele dril een stuk lood van 150 gram aan de lijn hangt te bungelen dat dit meer schade aanricht dan een stukje lood van 50 gram ?

Ik ga zometeen maar is op pad voor wat verschillende gewichten rond de 90 a 100 gram !

Mvg Martin
Passion, Obsession and a Lifestyle...
It is all in the game with Carpfishing !
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

13-05-2008 12:22

Martin maak je maar geen zorgen over lood gewichten, het is eerder de haking en haak die beschadigingen veroorzaken.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-05-2008 12:25

Nou Kenny daar ben ik het niet mee eens de hoek die meer lood maakt t.o.v. de lijn is wel degelijk anders en kan wel degelijk schade veroorzaken.
Ik ben het wel met je eens dat vissen zo wie zo schade toebrengt aan een vis.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-05-2008 14:10

Frankrijk vergelijk gaat ook niet op vanwege een mogelijk verschil in de hardheid van de bek.

Ik maak mij doorgaans niet zoveel zorgen hoor, maar een zwaar gewicht onder een hoek bungelend aan een haak zal niet hetzelfde resultaat opleveren dan een veel lichter gewicht. Zelf vis ik nooit zwaarder dan 3,5 ounce, maar ik verneem dat sommige belangrijk zwaarder vissen.

Er zijn grenzen. Als je het gewicht maar zwaar genoeg kiest wordt er (zichtbaar) nooit een karper gehaakt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Martin Van Esch
Berichten: 79
Lid geworden op: 27-01-2007 18:10

13-05-2008 14:17

Bedankt voor de info ! Ik ga zo even wat 3 en 3,5 ounce gewichten halen en dan morgen vroeg weer aan de waterkant te vinden !

Wat Douwe zegt snap ik ook wel, een vis vangen door middel van een haak gaat nooit zonder enige beschadiging, je boort altijd wel een klein gaatje in de bek. Maar probeert men deze schade tegenwoordig niet tot een minimum te beperken ?

Mvg Martin
Passion, Obsession and a Lifestyle...
It is all in the game with Carpfishing !
harm-jan dorenbos
Berichten: 37
Lid geworden op: 26-02-2008 23:12

13-05-2008 14:57

Martin Van Esch schreef:@ Kenny : Mijn lijkt als er een geheele dril een stuk lood van 150 gram aan de lijn hangt te bungelen dat dit meer schade aanricht dan een stukje lood van 50 gram ?

Ik ga zometeen maar is op pad voor wat verschillende gewichten rond de 90 a 100 gram !

Mvg Martin


als het goed is, houd je tijdens de dril de lijn strak, dus word het lood opgetld door je eigen lood.
Gebruikersavatar
Martin Van Esch
Berichten: 79
Lid geworden op: 27-01-2007 18:10

13-05-2008 16:06

harm-jan dorenbos schreef: als het goed is, houd je tijdens de dril de lijn strak, dus word het lood opgetld door je eigen lood.


Klopt je houd je lijn straks tijdens een dril, maar hoe je het wend of keert dat lood is zwaar en wil naar beneden. Het lood gaat hierdoor bungelen !

Mvg Martin
Passion, Obsession and a Lifestyle...
It is all in the game with Carpfishing !
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

13-05-2008 17:48

Kenny Willems schreef:Hoezo verniel je door zwaarder lood de bek, kun je mij dat verklaren ?
Bekken verkloten doe je door verkeerd vissen.
1: Verkeerde haak gebruiken in bepaalde omstandigheden
2: lijn breuk (waarna vast zwemmen van de vis)

Maar dat zwaarder lood snap ik niet helemaal.


Beste Kenny,
Optie 1: Vissen op ca 70cm water met 150 gram lood met safetyclip voor een obstakel.
Optie 2: Vissen op ca 70cm water met 60 gram lood met safety clip voor een obstakel.

Beide opties slip potdicht, vis haakt wordt geblokt, hierna kun je relatief rustig afdrillen.
Wat gebeurt er qua bonken van het lood in relatie tot frictie denk je? Gaan er vamuit dat het lood niet direct kan lossen.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Martin Van Esch
Berichten: 79
Lid geworden op: 27-01-2007 18:10

13-05-2008 22:35

Bedankt voor de info, ik ben weer een kilo lood rijker en de winkelier van de karperzaak hier, lachte me een soort van 4 kant uit toen ik over mijn 56 gram vertelde !

Mvg Martin
Passion, Obsession and a Lifestyle...
It is all in the game with Carpfishing !
Gebruikersavatar
Albert van Benthem
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-07-2006 14:38
Locatie: Oosterwolde (Fr)

14-05-2008 16:51

Martin Van Esch schreef:Bedankt voor de info, ik ben weer een kilo lood rijker en de winkelier van de karperzaak hier, lachte me een soort van 4 kant uit toen ik over mijn 56 gram vertelde !

Mvg Martin


Aparte winkelier.. :-? 56 gram kan best wel voldoende zijn.


Douwe en Kenny, jullie hebben allebei wel gelijk naar mijn mening.

Als je op een water vist waar de vis vol vertrouwen aast (dus bij elke vis de haak mooi in de onderlip zit) zou ik wel zwaarder lood durven te gebruiken (maar dat is dan puur om verder te kunnen werpen).

Op "mijn thuiswater" wordt ontzettend veel gevist en is er echt sprake van gedresseerde karpers. Ik haak meer dan 70% van de vissen die ik daar vang in de mondhoek (dit is bijna met elke rig). Hier zal ik nooit lood gebruiken wat zwaarder is dan 75 gram. Al haak ik ze dan in de mondhoek, de bek is dan nog "puntgaaf" op het gaatje na.

Dat kan ik van mede-"vissers" niet zeggen die daar vissen met 100+ gram lood.
Zij hebben dan ook geen onthaakmat, maar een "oplegmat", want die haak met weerhaak is er zo maar uit.. :-?

Uiteraard blijven op zo'n moment m'n lippen niet op elkaar en wordt er rustig iets van gezegd.

Gr. Albert
Melk nooit mannetjesgeiten...

http://vimeo.com/9069111
Gebruikersavatar
Martin Van Esch
Berichten: 79
Lid geworden op: 27-01-2007 18:10

14-05-2008 19:18

Net terug van de eerste sessie met zwaar lood ! Een karper gevangen, eentje gelost en een zeelt gevangen ! Karper was echter wel in de mondhoek gehaakt maar met voorzichtig drillen en de slip niet te strak dicht heeft dit geen problemen veroorzaakt !

Mvg Martin
Passion, Obsession and a Lifestyle...
It is all in the game with Carpfishing !
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

15-05-2008 00:52

lol op somige plaatsen waar ik vis is 200 gr nog als de stuwtrappen openstaan te licht dan 300 gram grippa.
en pats vis, ik hoef geen 50 gr proberen in te gooihen dat schiet meteen tegen de oever aan.
vijvertjes vissers doen t maar met hun 50 gr of 100 gr.
op rivier en sterkstromend water moet je de keus maken.100 200 gr of meer
en praat geen onzin over kapote bekken ik heb er nog geen gehad:mijn gevangen vissen dan:zijn wel meestal vissen die paar keer gehaakt zijn in hun leven. en sukkels kunnen op somig water niet vissen vangen dan ook niks,dan ook geen kapote bekken,ik moet kotsen als ik weer hoor dat er een bekende vis is gevangen die ze een naam geven wat een onzin,ga van die putten af en vis eens op wild water.met je 50 75 gr poep man .
hoe hoger de waterstand is hoe liever ik er vis.
kleine bijdrage over lood :lol:
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

15-05-2008 01:47

Albert van Benthem schreef:zou ik wel zwaarder lood durven te gebruiken (maar dat is dan puur om verder te kunnen werpen).


Albert dan moet ik toch even vermelden dat een lichter stukje lood verder gooit dan een zwaar stuk lood.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Stephan van Went
Berichten: 430
Lid geworden op: 26-07-2006 10:40
Locatie: Noord Holland

15-05-2008 07:48

Kenny Willems schreef:
Albert van Benthem schreef:zou ik wel zwaarder lood durven te gebruiken (maar dat is dan puur om verder te kunnen werpen).


Albert dan moet ik toch even vermelden dat een lichter stukje lood verder gooit dan een zwaar stuk lood.


Ligt eraan hoe licht je wil gaan zitten :lol:
Mvg,
Stephan van Went
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

15-05-2008 12:04

ron thijsen schreef:lol op somige plaatsen waar ik vis is 200 gr nog als de stuwtrappen openstaan te licht dan 300 gram grippa.
en pats vis, ik hoef geen 50 gr proberen in te gooihen dat schiet meteen tegen de oever aan.
vijvertjes vissers doen t maar met hun 50 gr of 100 gr.
op rivier en sterkstromend water moet je de keus maken.100 200 gr of meer
en praat geen onzin over kapote bekken ik heb er nog geen gehad:mijn gevangen vissen dan:zijn wel meestal vissen die paar keer gehaakt zijn in hun leven. en sukkels kunnen op somig water niet vissen vangen dan ook niks,dan ook geen kapote bekken,ik moet kotsen als ik weer hoor dat er een bekende vis is gevangen die ze een naam geven wat een onzin,ga van die putten af en vis eens op wild water.met je 50 75 gr poep man .
hoe hoger de waterstand is hoe liever ik er vis.
kleine bijdrage over lood :lol:


Proef ik hier minachting over iedereen die op een plas, meer oid vist?
Wees maar blij dat niet iedereen naast je op de rivier zit.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Martin Van Esch
Berichten: 79
Lid geworden op: 27-01-2007 18:10

15-05-2008 12:36

Ik kan dat tekstje van Ron amper lezen, hij mag wel eens hoofdletters en leestekens gaan gebruiken. Behalve die punten dan :o

De eerste vis is in iedergeval binnen !

En ik vind dat je riviervissen in geen enkel opzicht met plas/vijvervissen kunt vergelijken.

Mvg Martin
Passion, Obsession and a Lifestyle...
It is all in the game with Carpfishing !
peter andrae

15-05-2008 14:59

peter postema schreef:
Kenny Willems schreef:Hoezo verniel je door zwaarder lood de bek, kun je mij dat verklaren ?
Bekken verkloten doe je door verkeerd vissen.
1: Verkeerde haak gebruiken in bepaalde omstandigheden
2: lijn breuk (waarna vast zwemmen van de vis)

Maar dat zwaarder lood snap ik niet helemaal.


Beste Kenny,
Optie 1: Vissen op ca 70cm water met 150 gram lood met safetyclip voor een obstakel.
Optie 2: Vissen op ca 70cm water met 60 gram lood met safety clip voor een obstakel.

Beide opties slip potdicht, vis haakt wordt geblokt, hierna kun je relatief rustig afdrillen.
Wat gebeurt er qua bonken van het lood in relatie tot frictie denk je? Gaan er vamuit dat het lood niet direct kan lossen.

mvg,
Peter



En wat nou als de vis niet van je af zwemt maar naar je toe of zet je de lijn zo strak dat bij een opname van het aas het lood door de spanning van de lijn terug schiet zodra het lood gelift word,ik ben wel nieuwsgierig.
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

15-05-2008 18:40

IK ging hier al verder op in bij een ander topic, ik gebruik nooit nog lood minder dan 90 gr.
Eerder vis ik zo goed als altijd 130 en meer, laatste tijd zelfs minstens 150 gr en dikwijls nog meer.

Wat ik constateer is dat ik minder lossers krijg tijdens het drillen dan vroeger, en van de hoeveelheid gevangen vissen kan ik ook niet klagen.
Om de waters waar het erop aan komt heeft zwaar vissen me al goede vis opgeleverd.
1 biep en beetje nadien een knallende run, zo ving ik al veel vissen op een water waar zelden runs komen zeker geen knallers !
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

15-05-2008 21:39

Ik heb niks tegen vijvervissers heb t zelf ook gedaan maar toen was t nog met deeg en prutstokje.
En me teksverwerking met al die tekens is niet te doen op me gsm als ik aan t water zit.
Maar hoop toch dat t een beetje te begrijpen is,als ik t zelf lees kan ik me er wel t een en ander bij voorstellen.
bij deze mijn excuse.
:wink:
breek me de slurf niet open
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

16-05-2008 16:57

niet naaar je lood kijken dat kan wel, al zou ik zelf zwaarder pakken. 80 a 90 gram

maar je moet je hair langer houden dan los je ze niet meer denk ik, dus tog je rig :lol:
Gebruikersavatar
Martin Van Esch
Berichten: 79
Lid geworden op: 27-01-2007 18:10

16-05-2008 17:04

Je Hair langer houden ? Als de vis erg argwanend aast, wat op deze put tog zeker wel een feit zal zijn, kun je je hair tog beter korter houden ? Dan inhaleert hij de haak sneller waardoor een snellere haking plaats zal vinden. Of trek ik nou aan het verkeerde eind ?

Mvg Martin
Passion, Obsession and a Lifestyle...
It is all in the game with Carpfishing !