zware karper verloren, tips?


Patrick Lubbers
Berichten: 140
Lid geworden op: 17-10-2007 12:10
Locatie: Erica

07-05-2008 22:02

Ik ben niet echt een ervaren karpervisser dus kan ik wel wat tips gebruiken..

Ik heb net een kapitale karper verloren.. ik kreeg een run, pak em op en krijg ontzettend veel druk.. iets slip gegeven en 4 meter verderop van de aanbeet schiet ie tussen de betonblokken, alles muurvast.
Mn maat is omgelopen maar zag geen vis meer, alleen mn spullen die vast zaten en die ik los heb moeten trekken.
Ik heb na het vastlopen de lijn een half uurtje slap laten liggen maar er gebeurde niets, alles zat nog vast.

Wat kan ik de volgende keer doen, nog meer druk zetten?
"beauty is only skin deep but ugly goes to the bone"
Gebruikersavatar
Gerard van Emmerik
Berichten: 148
Lid geworden op: 31-03-2008 19:46
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

07-05-2008 22:37

Das balen!

Als je dicht bij opstakels vist, moet je zorgen dat je zo dicht mogelijk bij je hengels zit en gewoon constant je hengels in de gaten houden zodat je je hengel gelijk kunt pakken.
Die paar seconden dat je je hengel eerder in je handen hebt kunnen net het verschil maken...

Succes!
Patrick Lubbers
Berichten: 140
Lid geworden op: 17-10-2007 12:10
Locatie: Erica

07-05-2008 23:12

dank je voor je antwoord, maar ik stond er zon beetje naast en had em vrij vroeg, alleen ging ie recht die rietkraag met betonblokken in..
Ik was bang om hem te zwaar onder druk te zetten, maar had ik dat misschien wel moeten doen?
"beauty is only skin deep but ugly goes to the bone"
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

07-05-2008 23:18

[quote="Gerard van Emmerik"]Das balen!

Als je dicht bij opstakels vist, moet je zorgen dat je zo dicht mogelijk bij je hengels zit en gewoon constant je hengels in de gaten houden zodat je je hengel gelijk kunt pakken.
Die paar seconden dat je je hengel eerder in je handen hebt kunnen net het verschil maken...

ben ik het helemaal mee eens :wink: gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Albert van Benthem
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-07-2006 14:38
Locatie: Oosterwolde (Fr)

07-05-2008 23:54

Je kunt karpers "keren". Althans, een poging doen tot..

Vis je vlakbij een obstakel gewoon je slip "dicht" doen en zodra je een run krijgt, de hengel vastpakken en proberen wat druk te zetten (hengeltop in het water werkt daarbij het beste).

Niet als een supergetrainde fitnesser aan je hengel lopen hangen, maar voel of de vis het wel "wil". Als de vis écht verder wil, laat hem dan gaan, zodat hij z'n eigen bek niet kapot schud (en jij hem daarbij helpt).

Doe wel, als je de vis hebt kunnen keren, je slip weer losser en drill de vis dan af. Niet met dezelfde slip+kracht verhoudingen de vis het net in slepen.

Groeten,

Albert van Benthem
Melk nooit mannetjesgeiten...

http://vimeo.com/9069111
Gebruikersavatar
Ensar Ozcelik
Berichten: 404
Lid geworden op: 07-05-2007 22:44
Locatie: Arnhem

07-05-2008 23:59

Als ik obstakel vis, heb ik mn slip compleet dicht, en zoals Albert zegt om laten keren, ik loop dan een kant op om hem om te laten keren..

mvg,

Ensar
Let righteousness cover the earth. Like the water cover the sea & lakes.
Patrick Lubbers
Berichten: 140
Lid geworden op: 17-10-2007 12:10
Locatie: Erica

08-05-2008 08:11

ik had helemaal niet door dat daar betonblokken lagen in eerste instantie..
Maar de volgende keer dat ik zon beer krijg zal ik idd meer druk geven dus en de vis proberen te keren..
Voordeel van dat ie vast zat is dat ik nu wel vertrouwen heb in mn voorslagknoop en lijn :lol:
"beauty is only skin deep but ugly goes to the bone"
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

08-05-2008 11:02

haaks tegen obstakels aanvissen met slip dicht en anders niet daar vissen.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

08-05-2008 13:10

Jep!

Als herhaaldelijk blijkt dat je de vissen toch niet kunt afremmen, ondanks dicht op de hengels zitten, slib dicht, blokken enz., voor ze dat obstakel (betonblokken) induiken niet meer vissen op die stek. Hoe verleidelijk het vaak hoge aantal aanbeten ook is op zo'n stek. Je kunt beter uit minder aanbeten meer vis op de kant krijgen dan de helft verspelen. Beter voor de vis ook..
Patrick Lubbers
Berichten: 140
Lid geworden op: 17-10-2007 12:10
Locatie: Erica

08-05-2008 13:37

tuurlijk heb je daar gelijk in, het zijn 4 of 5 van dat kaliber vissen in het meer en ze staan er om bekend om deze streken. De betreffende vissen worden bijna niet gehaakt ook, maar ze worden wel overal op de vijver gehaakt, en overal ligt wel wat troep aan de overkant.
"beauty is only skin deep but ugly goes to the bone"
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

08-05-2008 13:38

ik zie al helemaal niet wat er leuk aan is om zomers tegen blokken of bruggen te vissen ik heb het zelf een 2 weken gedaan tussen 2 bruggen in van een kanaal en heb vissen van tegen de 15 kilo gevangen maar wat is er in godsnaam leuk om een vis binnen 10 seconden op de kant te hebben en em daar verder te zien vechten(1 meter van de grond komen) ben echt nog nooit een vis kwijtgeraakt tegen een brug of obstakel maar ik zie er ook de lol niet van in,... als je het toch wil doen,. haaks vissen toeters uit geen swingers en op je toppen vissen maar als je een vis zo wil mishandelen laat dan ook maar je onthaakmat en andere toebehoren thuis want die zijn dan ook overbodig.
(neem wel naald en draad mee want als je met een foute haak vist heb je aardig wat bekken te naaien)

als je er s'winters vist is het wat anders dan zijn de vissen traag maar met deze temperaturen kan je ook 20 meter van de blokken gaan zitten... als je ze dan nog gaat verspelen zou ik maar een andere hobby gaan zoeken.
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Patrick Lubbers
Berichten: 140
Lid geworden op: 17-10-2007 12:10
Locatie: Erica

08-05-2008 13:46

Jeroen, is die post tegen mij bedoelt? zo ja dan heb je de voorgaande posts niet goed gelezen.
"beauty is only skin deep but ugly goes to the bone"
Gebruikersavatar
Albert van Benthem
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-07-2006 14:38
Locatie: Oosterwolde (Fr)

08-05-2008 15:03

Jeroen van Groen schreef:ik zie al helemaal niet wat er leuk aan is om zomers tegen blokken of bruggen te vissen ik heb het zelf een 2 weken gedaan tussen 2 bruggen in van een kanaal en heb vissen van tegen de 15 kilo gevangen maar wat is er in godsnaam leuk om een vis binnen 10 seconden op de kant te hebben en em daar verder te zien vechten(1 meter van de grond komen) ben echt nog nooit een vis kwijtgeraakt tegen een brug of obstakel maar ik zie er ook de lol niet van in,... als je het toch wil doen,. haaks vissen toeters uit geen swingers en op je toppen vissen maar als je een vis zo wil mishandelen laat dan ook maar je onthaakmat en andere toebehoren thuis want die zijn dan ook overbodig.
(neem wel naald en draad mee want als je met een foute haak vist heb je aardig wat bekken te naaien)

als je er s'winters vist is het wat anders dan zijn de vissen traag maar met deze temperaturen kan je ook 20 meter van de blokken gaan zitten... als je ze dan nog gaat verspelen zou ik maar een andere hobby gaan zoeken.


**Ik heb hem even wat veranderd omdat er ook wel dingen instaan waar ik het wel mee eens ben.**

Veel karpervissers zijn blij met vangsten (behalve als je zo'n "horror-karper" vangt.. ;)).

In jouw optiek is obstakelvissen per direct slecht voor een vis. Daar ben ik het niet mee eens. Je kunt heel best bij obstakels vissen en daar vangen zonder de vis ook maar enig kwaad/pijn te doen.

Dat jij je vis na 10 sec. op de mat hebt liggen, zegt meer over jouw visserij dan dat van anderen. Je kunt een vis best wel bij een obstakel weghouden en tegelijkertijd hem helemaal moe drillen.

En die onzin van je mat thuislaten..? Get a life..


Wat die longshank-haken aangaat: heb je helemaal gelijk. Maar ik blijf bij mijn standpunt dat een vis in de zomer ook best wel bij een obstakel weg te houden is, zonder zijn bek etc te vernaggelen.

Gr. Albert
Laatst gewijzigd door Albert van Benthem op 12-05-2008 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Melk nooit mannetjesgeiten...

http://vimeo.com/9069111
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

08-05-2008 19:13

zoals ik al had gezegt: als je s'winters tegen obstakels vist is er nix mee aan de hand alleen als een vis op volle kracht is vin ik het gewoon absoluut vragen om problemen al helemaal als je niet zo'n ervaren visser ben(zijn je eigen woorden he niet die van mij)en vergeet niet dat je de vis er meer mee hebt dan mij of jezelf. probeer eens iets verder van de blokken of brug een week of 2 te voeren je zal zien dat het een hoop uitmaakt als je dan toch wat tips wil. en lees eerst een stek voor je er gaat zitten dat voorkomt een hoop gezeik.

@ albert:
Ten eerste: als jij ziet in wat voor omstandigheden ik zat te vissen aan dat kanaal dan snap je ook waarom de vissen binnen zeer korte tijd op de kant moesten.
Ten tweede: ik heb het ook niet langer dan 2 weken vol willen houden.
Ten derde: geloof ik niet dat jij als spruit van 24 mij gaat vertellen hoe ik verantwoord mijn visserij moet beoefenen...ik viste namelijk al voor het tijdperk van onthaakmatten toen onthaakte ik mijn vissen al op mijn stretcher.
en wat mijn TOON betreft... als je mijn introductie had gelezen bij de voorstelhoek...ik ben no nonsense en zeg wat ik denk...als jij mij kan laten zien dat je verantwoord tegen obstakels kan vissen in de zomer zal ik de eerste zijn die mijn excuses zal aanbieden....kan je dat niet ben ik de eerste die je verschrikkelijk op je bek zal laten gaan.

met vriendelijke groet,

Jeroen
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Jeffrey Hooi
Berichten: 77
Lid geworden op: 09-06-2007 20:46
Locatie: Ede
Contacteer:

08-05-2008 19:29

Ik ben het eigenlijk wel met Albert eens , Jeroen meschien vis jij al jaren lang.
Maar Patrick vist meschien wat korter en wil graag wat info. hoe hij de volgende keer deze kanjer wel kan vangen dan moet jij niet met je negatieve
(sorry dat ik het zo noem) Bullshit gaan lopen praten.

Maarja , wat jij al zei ik schrijf wat ik denk heb ik nu ook gedaan


@ Patrick idd net als je bij de andere topics van vissers hebt gelezen slip strak en het gewoon opnieuw proberen :wink:

Succes/
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

11-05-2008 13:20

Ik ben het toch vrij eens met Jeroen !
Als de karpers op hun sterkst zijn is het soms onmogelijk om een mooie vis uit obstakels te houden, vis er dan ook niet en probeer door de manier van voorvoederen de vis er een stuk van weg te krijgen.

De tips die hier zijn daa heb je al zeer veel aan.

Draaien van een karper lukt vrij goed door druk op te bouwen en de top van je hengel zo laag mogelijk te krijgen => dus onder water.

Vissen in buurt van obstakels is "vissen" slip bijna geheel dicht => afstellen tot de maximale cuve van je stok (veiligheid hé) de vis niet laten runnen en direkt de rem erop => eenmaal op snelheid zijn ze moeilijk te stoppen dus vooral dat laatste moet je opletten.
Je had hem laten runnen + dan nog eens door de slip => kapitale fout voor de vangst van een "kapitale" karper. En kop op, omdat hij zo sterk was wil dit nog niet zeggen dat hij zeer zwaar zou geweest zijn hoor !
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

11-05-2008 20:00

een hele goede tip voor zware karpers te vangen vind ik nog altijd gewoon onder het kantje vissen en niet te veel lijn uitleggen zo heb je eerder kontackt met de vis en ligt die vaak snel in het net :wink: gr harald ps mijn pb en nr 2 van mijn leven onder het kantje gevangen :wink:
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

11-05-2008 21:09

Handig topic. :D

Ik heb zelf namelijk ook een behoorlijke vis verspilt op een obstakel. M'n vismaat trouwens ook 1 (die lag nog geen 30 sec. in het water en toen mocht hij al drillen). Mijn fout was dat ik de baitrunner en de slip te los had. Ik dacht dat de hengeltop in het water juist nadelig voor de dril en het afremmen van de vis zou zijn. Dat blijkt dus van niet. Weer wat geleerd. 8)

Gr,

Bart
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

12-05-2008 00:15

Bart,
Baitrunner? eraf met die onzin, slip potdicht en op die hengels zitten.
Zelfs niet het lef hebben weg te lopen om te pissen, zorg voor focus en concentratie. Kun je dat niet opbrengen niet vissen. Kijk goed naar het obstakel, er zijn namelijk obstakels die je niet bevist ook al liggen er 100 karpers. De vis mag onder geen beding op snelheid komen, afblokken en zorgen dat hij ver genoeog weg komt van het obstakel. Hierna kun je de vis afdrillen op een normale wijze.

Let wel op, wel spanning houden maar geen druk zetten met de hengel zoals al werd vemeld, afblokken en indien mogelijk achteruit lopen waardoor je de vis weg trekt van het obstakel. De vis om zijn as keren kan, maar vergt enige kennis. Het klakkeloos in het water steken van je hengeltop kan er goed voor zorgen dat de vis omhoog komt terwijl jij dat bijvoorbeeld juist liever niet hebt. Dus train jezelf eerst eens in dit systeem voor je het zomaar gebruikt.

Verder heeft Jeroen dus op sommige vlakken zeker een punt, ook al is het wat ongenuanceerd gebracht :wink: Haakkeuze, lood en ga zo maar door. Heb teveel "karpervissers" met rechte haken of longshanks zien zitten tegen obstakels, wordt ik niet blij van :(

In ieder geval succes,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

12-05-2008 11:13

Bedankt voor de tips Peter! :D

Maar hoeveel meter moet je ongeveer van een obstakel vissen? Zonder dat de vis direct erin zit?

Groet,

Bart
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

12-05-2008 14:23

Beste Bart,
Graag gedaan, afhankelijk van je ervaring en het type obstakel kan dit kan zijn tot binnen een meter.
Maar dit vergt veel focus en concentratie, of wel continu je toppen in de gaten houden. Het is een visserij die ik zo af en toe als zeer prettig ervaar maar niet te lang achter elkaar wil uitoefenen. Ik zoek persoonlijk wel locaties waar ik de vis dien af te blokken waarna hij wel de kans heeft om verder zijn ding te doen. Of wel je kan de vis dan op een normale wijze afdrillen.


De onderstaand foto (niet zo duidelijk helaas) is een plek waar dit kan, je kunt de vissen prachtig waarnemen tussen de onderwaterjungle van takken. Als je de vis afblokt en weg haalt van deze jungle kun je ze prachtig afdrillen zonder teveel moeite. Heb hier geen breinaald en garen nodig, geen vis gelost en alle vissen prima gehaakt zonder doorscheuren of e.d.

Afbeelding

Daarin tegen zijn er ook locaties waar je gewoon beter direct kunt ophouden, waar de onderwaterwereld zo vergeven is van obstakels dat normaal een vis afdrillen niet te doen is. Doe het dan ook niet, heb teveel gezien die het wel probeerde en het gevolg......... is te raden :(

Succes in ieder geval.
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

12-05-2008 16:12

Ik vis dan bij een brug waar palen in het water staan. En ik kan ze gewoon afdrillen op een open stuk kanaal.

Gr,

Bart
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
Patrick Lubbers
Berichten: 140
Lid geworden op: 17-10-2007 12:10
Locatie: Erica

12-05-2008 20:31

Dank voor alle antwoorden, zelfs Jeroen ;) ik snap dat je bedoelingen goed zijn, al komt het wat ongenuanceerd in je posts te staan zoals Peter dat zo mooi zegt.

Ik heb zeker een hoop stof om mee te werken voor de volgende runs en de volgende keer dat ik die stek ga benaderen. Geen idee wanneer dit ervan gaat komen, aangezien dit een put is waar ik de vis opzoek/op moet zoeken, en het best kan zijn dat ik ze een maand niet op die stek tegenkom.

Wat betreft haken, wees gerust, in mijn rigwallet vindt je bijna geen longshanks (hooguit voor een experimenteel rig) en geen rechte haakstelen. Ook vis ik bij dit soort obstakels en zowieso in deze put weerhaakloos en niet met longshanks oid.
"beauty is only skin deep but ugly goes to the bone"
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

13-05-2008 10:45

@ Beste Patrick,
IK heb het over het niet gebruiken van deze haken bij obstakels :D
Verder gebruik ik ze juist vaak daar het prikvermogen van een rechte haaksteel nu eenmaal beter is dan een klauwhaak ook al verleng je de haak met een aligner.


@ Bart,
Omgeving Assen, ,mooi kanaal niet waar :lol:
Ik ken de stek niet dus lastig te bepalen, hoe is het onderwater, hoeveel palen staan er en wat is de afstand tussen deze palen. Ik heb vroeger heel dicht op palen gezeten op dezelfde wijze als beschreven. Voor een keer leuk maar niet continu, in ieder geval niet voor mij dan.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Patrick Lubbers
Berichten: 140
Lid geworden op: 17-10-2007 12:10
Locatie: Erica

13-05-2008 11:51

peter postema schreef:@ Beste Patrick,
IK heb het over het niet gebruiken van deze haken bij obstakels :D
Verder gebruik ik ze juist vaak daar het prikvermogen van een rechte haaksteel nu eenmaal beter is dan een klauwhaak ook al verleng je de haak met een aligner.



Dat snap ik, maar ik gebruik ze nog minimaal ivm mijn persoonlijke onkunde tot nu toe.. Ik vindt zelf dat ik wat vaker zwaardere karper gedrilled moet hebben voor ik met dit soort haken ga "spelen".
"beauty is only skin deep but ugly goes to the bone"