Wilgenplas, waarom vang ik niks????


yan boo
Berichten: 300
Lid geworden op: 20-03-2008 20:25

24-03-2008 19:48

Heeyy,,
ik ga vaak vissen op een plas in de buurt.Als ik dan aan kom dan zie ik altijd wel 1 of 2 tentjes staan met vissers. Ik vraag dan altijd of ze wat hebben gevangen.
Altijd hebben ze wat karper en brasems gevangen.
Na een praatje te hebben gemaakt ga ik beginnen, zet mijn paraplu op en gooi mijn hengels uit met vismeelboilies en PVAzakjes. Ik wachten, ik zie de buren weer een paar karper eruit halen. Ik maar wachten en wachten. Ik loop weer naar de buren toe en vraag waarom ik niks vang en zei wel. we gebruiken de zelfde aassoorten en bijna de zelfde onderlijnen.
IK SNAP GEWOON NIET WAAROM IK NIKS VANG!!!
Wie weet wat ik fout doe of wat ik beter kan doen om te vangen.
Ik sta graag open voor voor tips, stekken en aas.

alvast bedankt
Yan Boo
Vissen is niet vangen!
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

24-03-2008 22:26

Ej yan,

het is zo moeilijk te zeggen wat je 'fout' doet. Even een paar vraagjes:
Wat voor loodsysteem gebruik je?
Wat voor soort water is het precies (grootte, diepte etc)?
Op wat voor stekken vis je nu?

Je zegt dat je hetzelfde aas gebruikt als collega vissers. het probleem zit hem dus waarschijnlijk in iets anders.

Aangezien ook je rig vergelijkbaar is met de personen die wel vangen, gok ik zo dat het verschil zit in de stekken die je kiest (de plekken waar je het aas presenteerd). Als je wat meer info kunt geven over de stekken die je nu bevist, kunnen we je misschien beter op weg helpen.

Probeer nog wat meer te vragen aan de andere vissers. Als ze zien dat jij je best doet voor je vissen, maar het niet wil lukken met de vangsten, zijn ze misschien wel bereidt je nog een beetje meer op gang te helpen!

groeten,

Pieter
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Jeffrey Hooi
Berichten: 77
Lid geworden op: 09-06-2007 20:46
Locatie: Ede
Contacteer:

25-03-2008 08:41

Het zou meschien kunnen komen doordat jullie allebij op verschillende hoogtes vissen :wink:
Gebruikersavatar
Paul Wijnants
Berichten: 214
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-03-2008 10:53

Hoi Yan,

ga eens experimenteren als het niet op de huidige wijze lukt. bijvoorbeeld:
-gebruik eens mais uit blik als aas.
-pak eens 1 hengel die je elk half uur op een andere plek gooit.
-verander je onderlijn (lengte, haakmaat,lengte van de hair)
-spendeer eens een middag aan grondig uitpeilen van je stek/het water.

Je hebt een stukje van de puzzel in handen, namenlijk, je weet wat er NIET werkt.
Doe daar je voordeel mee en probeer andere dingen uit.

groeten en succes,

Paul
--------------------------------------------------------------
http://www.ghvdenhaag.nl/overdeghv/0000 ... 8d302.html
--------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

25-03-2008 11:51

aas is vergelijkbaar zeg je, je kunt allebei met een 'vismeel' bol vissen, vergelijkbaar zou je zeggen, toch kunnen deze bollen enorm verschillen ;)

Laat eens een foto van je rig zien, vertel er bij op wat voor bodem er gevist wordt, jokken de andere karpervissers op de plas niet een beetje?

Ben benieuwd ;)
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
yan boo
Berichten: 300
Lid geworden op: 20-03-2008 20:25

25-03-2008 12:09

Heeyyy,,
Ik vis op een water met een zachte bodem en het is ongeveer 150 bij 150 meter. Als onderlijn gebruik ik een safety clip en ik gebruik een 15-20cm rig.
ook gebruik ik als lood 90gr vast lood.

bedankt voor de tips
yan boo
Vissen is niet vangen!
yan boo
Berichten: 300
Lid geworden op: 20-03-2008 20:25

25-03-2008 12:14

heeyy,, hier heb een plaatje die er op lijkt.
Afbeelding

PS. ik heb geen digitale camera.

yan boo
Vissen is niet vangen!
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

25-03-2008 14:45

Op wat voor stekken vis je (onder de kant/eigen kant of juist midden in de plas)?
Op welke dieptes?
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

25-03-2008 16:21

Ga praten met de andere karpervissers, zij willen jou vast wel helpen. Ik vermoed dat het aan jouw onderlijn of stek ligt, maar dat kan ik niet zeggen als je geen foto's heb.
yan boo
Berichten: 300
Lid geworden op: 20-03-2008 20:25

25-03-2008 16:33

ik vis met 1 hengel in het midden en 1 hengel naast het riet.
de diepte is bij overal 2.5-3 meter. Aan de kant is het oneveer 1.5 m.
en denk je echt dat het aan de onderlijn ligt??

yan boo
Vissen is niet vangen!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-03-2008 16:39

Aan de onderlijn ligt het vrijwel nooit ook al wordt er soms anders over gedacht iedere goed geknoopte onderlijn moet zijn werk doen.
Onderlijnen zijn een finetuning niks meer en nis minder probeer eerst maar eens de vis te vinden dat is veel belangrijker dan je kop gek maken met allerlei soorten onderlijnen.
Aan al je vragen is geen antwoord te geven zonder het water te kennen.
De andere vissers vangen wel simpel omdat zij het water kennelijk wel kennen.
Zij stoppen er blijkbaar meer energie in en plannen hun sessies beter.
Wil je het echt weten is er maar één goede manier en dat is met de vissers gaan praten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

25-03-2008 22:47

Hallo Yan,

Er zijn al wat vragen aan je gesteld over je loodtype en onderlijnen. Echter, als je buurmannen al "wat karper" hebben gevangen en ook tijdens jouw verblijf "een paar karpers" vangen, hoef je echt niet naar je loodtype en je onderlijnen te kijken. Als de buren zo gemakkelijk een paar karpers kunnen vangen, zou jij er minimaal 1 moeten kunnen vangen met een staaldraad als onderlijn, een 10 grams loodje en een haak maat 2. (ik overdrijf een beetje, maar je begrijpt wat ik bedoel). Wat je aas betreft eigenlijk hetzelfde, in iets mindere mate omdat ik ervan overtuigd ben dat er écht bagger te krijg is. Maar toch word er karper mee gevangen. En omdat ik zeker weet dat je gewoon een normale onderlijn hebt (in ieder geval geen staalkabel) en aas waarmee je best wel een karpertje kan vangen kan ik je wel garanderen dat deze factoren niet het grote verschil zijn.
Wat dan wel? Ik zou zeggen, maak je eigen in de schone kunst van het afkijken en kijk simpelweg hoe ze het doen. Of ga eens goed praten. Als zij op een goede stek aan het voorvoeren zijn, terwijl jij instant vist op een slechte plek, dan krijg je die verschillen. Kijk vooral goed naar de stekken waar ze op vissen, misschien weten ze iets wat jij niet weet. Misschien zijn er vergelijkbare stekken. Probeer het eens op de stek waar zij zitten. Kun je wat meer details geven?

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
yan boo
Berichten: 300
Lid geworden op: 20-03-2008 20:25

26-03-2008 17:47

heeyy,,
allemaal bedankt man.
Ik zal dan maar eens een goed praatje gaan maken!
Zo kom ik vanalles te weten. De vissers die daar vissen kunnen mij vele beter helpen dan jullie die het water niet kennen( Niet vervelend bedoelt hoor..)
Ps. ik ben een paar jaar geleden daan nog eens wezen snoeken en toen waren ze ook aan het karperen met een voerbootje. Daardoor kan je goed verweg voeren en goed op 1 plekje. Zal het daar meschien ook aan liggen??
allemaal bedankt.
Yan boo
Vissen is niet vangen!
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

26-03-2008 18:56

Denk dat je gewoon niet kan vissen... :oops:

M.a.w. probeer eerst eens de basis van het vissen onder de knie te krijgen. Je weet wel, lekker voorntjes tikken en zo. Van daaruit kan je steeds verder groeien. Succes.

Niels
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

27-03-2008 02:05

Niels wat een onzin verhaal niet kunnen vissen, man echt slaat nergens op.

Yan wil gewoon vis vangen en met bovenstaande info moet het lukken.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

27-03-2008 09:26

Niels Hofman schreef:Denk dat je gewoon niet kan vissen... :oops:

M.a.w. probeer eerst eens de basis van het vissen onder de knie te krijgen. Je weet wel, lekker voorntjes tikken en zo. Van daaruit kan je steeds verder groeien. Succes.

Niels


Inderdaad, Kenny!

Dit zijn van die bijdehandte k*t-opmerkingen waar niemand iets aan heeft! Dit is de beginnershoek: dus de hoek voor beginners. Probeer ze te helpen en ga ze nou niet lopen afzeiken. daar schiet niemand iets mee op!
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

27-03-2008 19:09

yan boo schreef:De vissers die daar vissen kunnen mij vele beter helpen dan jullie die het water niet kennen

10 punten voor Mr. Boo...

Vissen is meer dan elkaar hersenloos kopieeren. Als je niet weet waarom iets werkt of juist niet werkt heeft het ook geen zin om vanachter je beeldschermpje allerlei voor de hand liggende tips te geven.

Lijkt wel of het tegenwoordig bijna een schande is om na te denken of om zelf eens wat te proberen... :-?

Nah ja, succes i.i.g.

Niels
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

30-03-2008 22:07

Niels via internet heb je groote bek maar als je iemand aftezeiken heb rij dan naar hem toe en zeg het dan tegen hem.
En ben jij ook niet begonnen door iemand te kopieren en daar na jaren vissen je eigen tactiek aangebonden te hebben.
Beginnershoek is voor mensen die net beginnen en gewoon tips willen en elke tip is iets.

Ik zou tegen hem zeggen vraag een keer aan die andere vissers ofdat je niet een keer met ze mé mag en ga dan samen praten over onderlijnen montage's en het water en probeer wat te leren.

Gr Remco
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

01-04-2008 17:51

Gaaap... Heeft weinig met een grote bek te maken maar meer met dat mensen eens een keer zelf moeite moeten/kunnen doen. En nee, ik ben niet begonnen met hersenloos gekopieer. Wil graag weten waarom iets werkt of juist niet en als ik dan niets vang zeg ik jammer dan, weer wat geleerd... :o

Onder het mom van iedere tip is er één; probeer het eens in het water, daar maak je de meeste kans. :-?

Niels
yan boo
Berichten: 300
Lid geworden op: 20-03-2008 20:25

02-04-2008 08:17

Niels Hofman schreef:Gaaap... Heeft weinig met een grote bek te maken maar meer met dat mensen eens een keer zelf moeite moeten/kunnen doen. En nee, ik ben niet begonnen met hersenloos gekopieer. Wil graag weten waarom iets werkt of juist niet en als ik dan niets vang zeg ik jammer dan, weer wat geleerd... :o

Onder het mom van iedere tip is er één; probeer het eens in het water, daar maak je de meeste kans. :-?

Niels


Oke,
dat zal ik doei

yan boo
Vissen is niet vangen!
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

02-04-2008 10:59

yan boo schreef:Heeyy,,
ik ga vaak vissen op een plas in de buurt.Als ik dan aan kom dan zie ik altijd wel 1 of 2 tentjes staan met vissers. Ik vraag dan altijd of ze wat hebben gevangen.
Altijd hebben ze wat karper en brasems gevangen.
Na een praatje te hebben gemaakt ga ik beginnen, zet mijn paraplu op en gooi mijn hengels uit met vismeelboilies en PVAzakjes. Ik wachten, ik zie de buren weer een paar karper eruit halen. Ik maar wachten en wachten. Ik loop weer naar de buren toe en vraag waarom ik niks vang en zei wel. we gebruiken de zelfde aassoorten en bijna de zelfde onderlijnen.
IK SNAP GEWOON NIET WAAROM IK NIKS VANG!!!
Wie weet wat ik fout doe of wat ik beter kan doen om te vangen.
Ik sta graag open voor voor tips, stekken en aas.

alvast bedankt
Yan Boo



klinkt als een makkelijk water probeer eens wat voor te voeren.

of bij instant visserij een mierzoete aarbei freezer pakken of een scopex in die trend.
_________________

PB Schub: 18 KG.
PB Spiegel: 24,3 KG.
Gebruikersavatar
gerard hekkelman
Berichten: 192
Lid geworden op: 08-02-2008 21:26

04-04-2008 22:07

Ik ken eigenlijk een vergelijkend verhaal, maar alleen vang ik vis en de ander niet. We liggen ongeveer 60 meter van elkaar af maar ik vang altijd beter. Misschien is de grond anders ofzo, dat er veel troep ligt? En op de plek waar de andere visser zitten niet?
Met vriendelijke groet,
Gerard

Waar vis zwemt, is water!

Karpers 2008: 46
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

04-04-2008 23:17

dag yan :wink:

iedereen is ooit begonnen met de karpervisserij, en ik vind het al mooi dat je vraagt wat je fout doet. ik heb respect voor mensen als jou:). Ik zelf ben begonnen door met andere mensen mee te gaan karpervissen en die hebben mij de basis geleerd. Materiaal wat je nodig bent, aas en nog al die dingen. zei gooiden in het begin mijn hengel voor mij uit. Als ik beet had lieten ze mij de vis drillen en gaven ze aanwijzingen. Door die manier heb ik veel van de basis geleerd. Ik ben op een gegeven moment alleen of met een vriend gaan vissen.
Ik zou gewoon proberen die karpervissers te vragen wat je verkeert doet, of dat je een x een tijdje mag kijken hoe zei het aanpakken. Het is misschien ook handig om op google te zoeken naar informatie over karpers, waar ze zitten in welke tijd van het jaar, wat ze eten en dat soort dingen. Je vind er genoeg over op internet. Als je op die manier begint word je steeds beter, leer je steeds meer en zul je zien dat je ook karpers zult vangen. als je ze vangt behandel ze wel met respect, en gebruik als het kan een onthaakmat, ik denk dat je nog jong bent en dan niet over een groot budget beschikt en kan daarom voorstellen dat je het niet hebt, maar het is wel een belangrijk om te hebben. karpervissers zullen het ook waarderen als ze zien dat je een karper op een onthaakmat onthaakt, en zullen je vast en zeker wel willen helpen.

succes ermee en laat het weten als je wat hebt gevangen;)

groeten
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

05-04-2008 12:00

Sies..in principe ben ik het helemaal met je eens.
Iedereen moet ergens beginnen. Zelf ben ik uit het pre-internettijdperk, en heb het dus veelal zelf moeten uitvogelen.

Het is alleen jammer dat er TE snel iets gevraagd word.
Een klein voorbeeld is vragen waar je mais kunt kopen, terwijl hij 500mtr van een hengelsportwinkel woont :oops:

Als Yan nu eens gaat bladeren in oude topics mbv de zoekfunctie,s
heeft ie Heeeeeel veel informatie voor het oprapen.

Uitleggen hoe je een water moet bevissen is bijna niet te doen , omdat
er teveel variabelen zijn. Wat voor de een een topstek is, vind een ander
het helemaal niets. Dan praten we nog over bodem diepte/gestelheid
trekroute,s enz, enz, enz

Vissen, vissen observeren, proberen is echt de enigste manier..
Kleine dingetjes helpen ben ik altijd bereid om te helpen, maar een vraag
waarom vang ik niets, is niet te beantwoorden.

gr, fred
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

05-04-2008 13:28

ja. dat is ook zo, maar hij heeft al geprobeert, hij vist met op bijna dezelfde manier als hun. en ik denk dat die nog niet zo oud is en dus net begint. stel je zou zelf een beginner zijn, en je hebt geen ervaring met karpervissen, je vist met een dezelfde rig en aas, maar toch vang je niks. dan zou ik het zelf ook niet meer weten als ik helemaal nieuw met karpervissen zou beginnen. als je een eerste karper vangt geeft dat een echte kick en zul je ook veel meer vertrouwen krijgen in jezelf, dat had ik zelf ook. en wanneer er 1 komt zullen er meerdere volgen :wink: . hij kan die karpervissers die er zitten misschien wel vragen of ze hem een keer willen helpen als hij er een tijdje mee praat. als hij daar dan z'n eerste vis vangt, heeft die het wel niet zelf geleerd, maar hij heeft wel een vis gevangen en dat geeft je enorm veel vertrouwen.
wij kunnen hem ook niet goed helpen, maar die in die topics leer je wel veel, maar welke van toepassing zijn op zijn water, dat weet je niet. die karpervissers daar, dat is de beste manier om hun te vragen en of ze hem willen helpen. informatie op internet leer je wel veel in theorie, maar niks van de praktijk. dat is de hulp die die karpervissers hem miss willen geven en daar zal die ook veel van leren denk ik.

m.v.g. sies