wat doe ik verkeerd?


korte of lange hair in de winter

Peiling eindigde op 12-03-2008 19:50

korte hair
19
79%
lange hair
4
17%
strak tegen de haak
1
4%
 
Totaal aantal stemmen: 24
Gebruikersavatar
martin trip
Berichten: 84
Lid geworden op: 13-08-2007 20:09

29-02-2008 19:50

heey,

ik had eindelijk vakantie een NATUURLIJK vissen :D :D
maar de vakantie is voorbij en heb niks gevangen.nou is het vaker zo dat er mensen zo blaneken maar is het normaal om 6 keer achter elkaarr te blanken?
mijn lol gaat er steeeds meer af(das jammer) :cry:

ik zou ff vertellen hoe ik precies mijn hair heb .en hoe ik voer misschien helpt dat jullie om wat betre info te geven.

ff hoe ik voer
-als ik aankom gooi ik er 15 boilies in
-soms gooi ik er wat pellets bij daar vis ik nie mee maar gewoon om te voeren
-later in de middag gooi ik er nog wat boilies bij


tussen mijn boilie en de haak zit iets minder dan een cm tussen is datv erg?
moet het meer zijn of minder
ik vis met een onderlijn van ongeveer 25 cm
moet dat langer of korter zijn

oja ik vis vaak langs de riet kraag met tuttie fruttie (spel ik toch goed)
of kan ik het beste met mais of andere aas soorten

hoop dat ik genoeg info heb gegeven hoe ik vis in de winter
greetz martin :wink:

------------------------------------------------------------------
sessies 6
carps 0
balnks 6
luc veninga
Berichten: 703
Lid geworden op: 27-08-2007 20:12
Contacteer:

29-02-2008 20:42

vergeet niet dat het winter is je weet dat ik op het kanaal vis en ik heb al 8 sessie's gemaakt in totaal 143 uur en 6x geblankt..het komt wel weer :wink:
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

01-03-2008 17:24

Net zoals Luc zegt, ik heb het ook wel is gehad dat ik 6 keer blankte of zoiets en me maat had telkens wat te pakken.
Jens Dobbinga
Berichten: 559
Lid geworden op: 29-08-2007 20:08

01-03-2008 18:22

ik heb ook al 4x achter alkaar geblankt, gewoon doorzetten dan komt het vanzelf wel goed! :D
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

01-03-2008 18:41

iig onderlijn inkorten tot een cm of 10 -15.

ik weet natuurlijk niet op wat voor bodem je vist...
luc veninga
Berichten: 703
Lid geworden op: 27-08-2007 20:12
Contacteer:

01-03-2008 19:04

bij ons op het kanaal verschilt het nogal sommige stukken is het een modderbende andere stukken hard met mossele..ligt er net aan welke stek je neemt :wink: martin ik stuur je wel ff een pb en laat je wat stekken zien ;) komt wel goed met de vangsten man
Gebruikersavatar
yannick hogenkamp
Berichten: 34
Lid geworden op: 02-09-2007 16:45
Locatie: assen
Contacteer:

02-03-2008 11:50

de onderlijn mis ff wat korter 15cm ofzow en dan gwn maar w8en he :P 8)
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

02-03-2008 12:07

Goede stekkeuze ook ..
Gebruikersavatar
Merijn lansink
Berichten: 79
Lid geworden op: 18-08-2006 13:19
Locatie: Lichtenvoorde
Contacteer:

02-03-2008 16:30

ik zal zelf een onderlijntje gebruiken van niet over de 11 cm.
hierbij iets boven de haakoog een kneedloodje of een knijploodje en een shrinktube van 1.2 of 1.6

in de winter is een karper veel minder actief door de kou, dan dus zeker geen onderlijn van 25cm.
Stel dat je er dan 1 haakt, dan kan die hem er weer aardig gemakkelijk uitschudden, omdat je hem naar mijn gevoel ook zodanig kunt haken dat hij het lood nog niet voelt, alleen iets in zijn lip.
dit krijg je met een onderlijn van 11cm niet. de karper zal best met zijn kop gaan schudden,en doordat ie dat doet haakt ie zich zelf eigenlijk al meteen door het lood. door de korte onderlijn. ik zelf gebruik in de winter een soepele onderlijn, dit spreekt naar mijn gevoel meer aan als een stiff-rig.

heb er eventjes een klein tekeningetje van gemaakt, hoop dat je er wat aan hebt..
(wegens het painten met een laptop, geen muis kunnen gebruiken, voor betere lijnen)
http://img219.imageshack.us/my.php?image=rigup2.png

groetjes Merijn
Spiegeltje Spiegeltje van het waterland,
ben jij de mooiste op de kant?
Gebruikersavatar
martin trip
Berichten: 84
Lid geworden op: 13-08-2007 20:09

02-03-2008 16:42

Merijn lansink schreef:ik zal zelf een onderlijntje gebruiken van niet over de 11 cm.
hierbij iets boven de haakoog een kneedloodje of een knijploodje en een shrinktube van 1.2 of 1.6

in de winter is een karper veel minder actief door de kou, dan dus zeker geen onderlijn van 25cm.
Stel dat je er dan 1 haakt, dan kan die hem er weer aardig gemakkelijk uitschudden, omdat je hem naar mijn gevoel ook zodanig kunt haken dat hij het lood nog niet voelt, alleen iets in zijn lip.
dit krijg je met een onderlijn van 11cm niet. de karper zal best met zijn kop gaan schudden,en doordat ie dat doet haakt ie zich zelf eigenlijk al meteen door het lood. door de korte onderlijn. ik zelf gebruik in de winter een soepele onderlijn, dit spreekt naar mijn gevoel meer aan als een stiff-rig.

heb er eventjes een klein tekeningetje van gemaakt, hoop dat je er wat aan hebt..
(wegens het painten met een laptop, geen muis kunnen gebruiken, voor betere lijnen)
http://img219.imageshack.us/my.php?image=rigup2.png

groetjes Merijn



bedankt man hier heb ik wat aan ga straks gelijk beginnen.
mvg martin
Gebruikersavatar
Merijn lansink
Berichten: 79
Lid geworden op: 18-08-2006 13:19
Locatie: Lichtenvoorde
Contacteer:

02-03-2008 16:54

martin trip schreef:
Merijn lansink schreef:ik zal zelf een onderlijntje gebruiken van niet over de 11 cm.
hierbij iets boven de haakoog een kneedloodje of een knijploodje en een shrinktube van 1.2 of 1.6

in de winter is een karper veel minder actief door de kou, dan dus zeker geen onderlijn van 25cm.
Stel dat je er dan 1 haakt, dan kan die hem er weer aardig gemakkelijk uitschudden, omdat je hem naar mijn gevoel ook zodanig kunt haken dat hij het lood nog niet voelt, alleen iets in zijn lip.
dit krijg je met een onderlijn van 11cm niet. de karper zal best met zijn kop gaan schudden,en doordat ie dat doet haakt ie zich zelf eigenlijk al meteen door het lood. door de korte onderlijn. ik zelf gebruik in de winter een soepele onderlijn, dit spreekt naar mijn gevoel meer aan als een stiff-rig.

heb er eventjes een klein tekeningetje van gemaakt, hoop dat je er wat aan hebt..
(wegens het painten met een laptop, geen muis kunnen gebruiken, voor betere lijnen)
http://img219.imageshack.us/my.php?image=rigup2.png

groetjes Merijn



bedankt man hier heb ik wat aan ga straks gelijk beginnen.
mvg martin


Daarvoor zijn we hier :wink:
Spiegeltje Spiegeltje van het waterland,
ben jij de mooiste op de kant?
Gebruikersavatar
Jelle Willeboer
Berichten: 121
Lid geworden op: 28-03-2007 23:14
Locatie: Lichtenvoorde
Contacteer:

03-03-2008 17:55

Ahaha Merijn, ik dacht dat jij het zelf ook niet wist:P omdat je je rigs laat knopen door die kerel van zaterdag?
Laatst gewijzigd door Jelle Willeboer op 04-03-2008 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Waneer Geven W-ij De Strijd Op?
Gebruikersavatar
Luc belterman
Berichten: 310
Lid geworden op: 26-02-2007 22:57

04-03-2008 14:45

Merijn! waarom zou een kortere onderlijn in de winter eerder haken? dit is echt bullshit! :P zelf koop je ze in de winkel en je hebt zelf nog nooit met kortere onderlijnen gevist dan 16 cm en dit maak je me de kat niet wijs. Dus breng zon jonge niet op het verkeerde spoor! en laat alleen mensen praten die er ECHT verstand van hebben. Sorry maar hiermee breng je iemand echt niet op het goed spoor

Uit ervarende groet,
ie-j mot neet sprekken ie-j mot visken.
luc veninga
Berichten: 703
Lid geworden op: 27-08-2007 20:12
Contacteer:

04-03-2008 15:00

maar waarom ook een korte onderlijn dan?
bij mijn gevoel is als ze azen doen ze dat voorzichtig ik heb hem wat liever langer..
(voor mij gevoel dan hea) :wink:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-03-2008 15:24

In de winter azen ze niet voorzichtig maar trager. hierdoor beweegt de vis langzamer. Daarom zou ik in de winter zeker voor een korte onderlijn kiezen
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

04-03-2008 15:27

als ze voorzichtig azen zullen ze sneller opmerken dat er wat fout zit. hoe langer de onderlijn hoe meer tijd ze hebben om erachter te komen. dus toch lekker kort houden die rig.

omdat alles zo sloom gaat zou ik niet teveel gaan werken kneedbaar lood enzo.

gewoon lekker 10 ponds onderlijntje met een no-knot, een longshank of klauwhaak, beetje krimkous en klaar..
luc veninga
Berichten: 703
Lid geworden op: 27-08-2007 20:12
Contacteer:

04-03-2008 15:28

weer wat geleerd vandaag :wink:
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

04-03-2008 17:32

Merijn lansink schreef:ik zal zelf een onderlijntje gebruiken van niet over de 11 cm.
hierbij iets boven de haakoog een kneedloodje of een knijploodje en een shrinktube van 1.2 of 1.6

in de winter is een karper veel minder actief door de kou, dan dus zeker geen onderlijn van 25cm.
Stel dat je er dan 1 haakt, dan kan die hem er weer aardig gemakkelijk uitschudden, omdat je hem naar mijn gevoel ook zodanig kunt haken dat hij het lood nog niet voelt, alleen iets in zijn lip.
dit krijg je met een onderlijn van 11cm niet. de karper zal best met zijn kop gaan schudden,en doordat ie dat doet haakt ie zich zelf eigenlijk al meteen door het lood. door de korte onderlijn. ik zelf gebruik in de winter een soepele onderlijn, dit spreekt naar mijn gevoel meer aan als een stiff-rig.

heb er eventjes een klein tekeningetje van gemaakt, hoop dat je er wat aan hebt..
(wegens het painten met een laptop, geen muis kunnen gebruiken, voor betere lijnen)
http://img219.imageshack.us/my.php?image=rigup2.png

groetjes Merijn



Merijn zijn opzet is na mij mening niet fout..
Ik gebruik een soort gelijke rig ook al zit er dan iets verschil in, nogmaal zijn opzet vind ik goed.
Inderdaad wanneer het winter is beweegt de vis veel trager.
Maar in de winter wordt er minder gevist, de meeste vissers vetten de hengels in, en wachten op het voorjaar.
Na mijn mening zal de karper dan met minder argwaan azen, puur omdat hij in deze tijd minder gevangen word.
En dit al jaren bij hem bekend is.
Dat de vis met minder argwaan zal azen, zal niet weg nemen dat hij wel langzaam aast, en tijdens dit azen
zal hij dus veel minder bewegen.
Als je dus met een langere onderlijn zou vissen, die hij op het moment dat deze zich in de bek bevind niet uitzich zelf prikt.
Zou de karper deze veel sneller waarnemen. En je gunt de vis dus de tijd om hem kwijt te raken.
Nu bepaald de lengte van je rig niet alles, ook je haak en krimpkous hebben hier effect op.
Ik kies voor een zeer aggresiefe rig, een kort combi rig tot maximaal 12cm.
Met een door kirmpkous nagemaakte longshank(dit omdat ik soms steviger moet drillen en dus geen echte longshank wil gebruiken)
met een rechte haak punt. Ik doe onder het krimpkous op de rig een stukje kneedlood van ong. een gram(soms meer!)
En hou me hair vrij kort, tot ongeveer 0.7cm tussen boilie en haak.
Dit kan omdat ik de onderlijn vrij kort houd, en dus niet zo snel achter in de bek zal komen.
Deze rig zal zeer snel prikken, en ik geef hiermee de karper minder kans om hem kwijt te raken.
Haken doet de vis zich pas wanneer de rig gestrekt is, en kontakt maakt met het lood.
Dit gaat dus niet op in eventuele dressuur wat er op 90% van onze wateren niet zal voorkomen in de winter!
Hier zul je misschien wat moeten toepassen en van rig veranderen.
Dit is mijn visie dan he..


Merijn! waarom zou een kortere onderlijn in de winter eerder haken? dit is echt bullshit! zelf koop je ze in de winkel en je hebt zelf nog nooit met kortere onderlijnen gevist dan 16 cm en dit maak je me de kat niet wijs. Dus breng zon jonge niet op het verkeerde spoor! en laat alleen mensen praten die er ECHT verstand van hebben. Sorry maar hiermee breng je iemand echt niet op het goed spoor

Uit ervarende groet,



Ook moet merijn net als wij allen nog een hoop leren, dit doe je dus door bijvoorbeeld een discussie te voeren op een forum als deze.
En laat alleen mensen praten die er ECHT verstand van hebben? Waarom dat?!
Iedereen mag hier zijn ervaringen delen of die nou goed, of minder goed zijn.
Daarbij vind ik dat Merijn hem als één van de weinige op in ieder geval een spoor heeft gebracht. Opmerkingen als "vergeet niet dat het winter is je weet dat ik op het kanaal vis en ik heb al 8 sessie's gemaakt in totaal 143 uur en 6x geblankt..het komt wel weer "
Daar zal hij veel minder aan hebben, daarbij zet je er onder nog eens "Uit ervaren groet" Maar zo ervaren ben je niet als je 6 x blankt. Als je echt ervaren zou zijn, zou je weten waar de vis zich bevindt.
Localiseren is na mijn mening het belangrijkste in de wintervisserij!
Hiermee wil ik alleen duidelijk maken dat iedereen zijn mening moet kunnen geven, zonder afgebrand te worden.
Ik wil jou(Luc) hierbij niet afkraken, maar eerder attenderen op het feit, dat je niet erg aardig bent tegenover je mede vissers.
Gun elkaar wat, en laat iedereen in zijn waarden!

M.v.g. Marc
Welcome to the Goodlife..
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

04-03-2008 19:50

Goed stukje geef je vrijwel 100% gelijk :)
K. van den Herik

04-03-2008 20:36

Misschien eens bij het begin beginnen:
http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... ibbing.pdf

Met 11 cm zit zo ongeveer het lood tegen het beest zijn lippen.

Korts snel, agressief prikken. Prima. Maar even zo goed werkt het inspelen op vertrouwen. Dus meer ruimte geven.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

04-03-2008 21:07

Mijn vertrouwen is niet meer zo groot Klaas..dus kort moet het zijn :D
alhoewel...wellicht kunnen we op nieuwe visgronden op de bieschbosch weer lekker normaal doen qua rigs 8)
mvg
Hans
K. van den Herik

05-03-2008 07:50

Hans,
Dus jij vindt het niet erg, dat er van ongeveer de helft van de kanten van de benadering van het aas door de vis, het aas belemmerd wordt bij het opnemen?


Of:

De omvang van de karper is 75 cm. Als de vis met de buik op de bodem ligt, is het dan gek, dat de bek 15 cm boven de bodem hangt? Als je dan 10 cm speling neemt, dan strekt de onderlijn zich ruim voor dat het beestje recht hangt.

Zeker bij een traag bewegende vis door de kou en waarschijnlijk zonder enige vorm van voedselnijd en 11 cm onderlijn, welke 3 cm (ongeveer) naast je lood ligt, is voor in elk geval tekort.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

05-03-2008 11:21

K. van den Herik schreef:Hans,
Dus jij vindt het niet erg, dat er van ongeveer de helft van de kanten van de benadering van het aas door de vis, het aas belemmerd wordt bij het opnemen?


Of:

De omvang van de karper is 75 cm. Als de vis met de buik op de bodem ligt, is het dan gek, dat de bek 15 cm boven de bodem hangt? Als je dan 10 cm speling neemt, dan strekt de onderlijn zich ruim voor dat het beestje recht hangt.

Zeker bij een traag bewegende vis door de kou en waarschijnlijk zonder enige vorm van voedselnijd en 11 cm onderlijn, welke 3 cm (ongeveer) naast je lood ligt, is voor in elk geval tekort.


MVG

Klaas



Beste Klaas, je hebt een punt hier opzich, maar ben het niet geheel met je eens,
aangezien jij er volgens mij vanuit gaat dat de karper zijn bek 15cm boven de bodem houd.
Dit kan maar dit is zeker niet in alle gevallen zo...
Ik heb het vaker mee gemaakt(en dan neem ik even een voorbeeld waar ik vrij zeker van ben)
dat de karper tijdens het pen vissen in de winter(ik bedoel een échte winter) met zijn bek in de bodem wroet, opzoek naar voedsel.
De Bellen sporen, en de bodem deeltjes die met deze bellen omhoog kwamen, waren een duidelijk teken van azende karper in de bodem..
Deze had je waarschijnlijk nog gevangen aan een Stiffrig van 5cm!

Korte snel-prikkers, zijn voor mij erg succesvol geweest in de winter visserij, en zal hier ook maar zelden vanaf stappen.
Dit is mijn mening dan.

Marc
Welcome to the Goodlife..
K. van den Herik

05-03-2008 12:40

aangezien jij er volgens mij vanuit gaat dat de karper zijn bek 15cm boven de bodem houd.


Nee, ik bedoel van de kopstand zeg maar aka de aasstand, terug in rechte positie, de kauw cq verwerkstand
luc veninga
Berichten: 703
Lid geworden op: 27-08-2007 20:12
Contacteer:

05-03-2008 12:44

dit is leuke topic voor de jeugd staan veel wijze woorden op :wink: