wintervissen ver of niet ver van de kant?


Gebruikersavatar
martin trip
Berichten: 84
Lid geworden op: 13-08-2007 20:09

12-02-2008 19:28

heey jongens,

ik ga zaterdag weer vissen met men maat :D
het is ongeveer 2 meter diep in het midden en 1,5 voor de kan
maar aan de overkant zit een soort van riet kraag.
hiier mijn vraag:kan ik hem het beste in het midden leggen of voor de kant bij het riet?weet niet of er dan ook karpers bij de riet kraag zitten dus daarom mijn vraag :D

hoop dat ik zo genoeg info heb gegeven en alvast bedank voor jullie hulp. :wink:

mvg martin trip :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-02-2008 19:51

Vissen met een maat kent ook een groot voordeel bij dat soort vragen.
Je vist op verschillende hoogtes zo dek je het water af en je kunt zelf het antwoord geven wat verder niemand hier voor je kan doen.

Succes met op deze manier het water verkennen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

12-02-2008 19:57

Tja het was net zo'n situatie als zaterdag hé Martin?! :P Ik viste met 1 hengel tegen de eigenkant bij een rietkraag en de andere lag tegen de overkant. Jij viste ook tegen de overkant maar we kregen binnen een half uur 1 run (jouw hengel tegen de overkant), 1 terugzakker (mijne tegen de eigen kant) en 2 piepjes (mijne tegen de overkant). Dus ik denk dat het ook wel meet de aasperiode van de vis zit. Ik bedoel: in de winter eten karpers weinig of niets. Als dan het zonnentje doorbreekt willen ze nog wel eens iets eerder pakken. En ze eten maar een half uur ofzo per dag in de winter. Verder kan het ook te maken hebben met de watertemperatuur.

Zie je wel weer!

Mzzl

Bart
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
luc veninga
Berichten: 703
Lid geworden op: 27-08-2007 20:12
Contacteer:

12-02-2008 20:34

ik vis nu op met 1 hengel op een ondiepe stek en 1 hengel op een diepe stek heeft me al mooie vissen opgelevert deze winter :wink:
jan van susteren
Berichten: 246
Lid geworden op: 26-04-2007 12:18
Locatie: horn
Contacteer:

13-02-2008 09:07

Dan stel ik me vraag ook maar hier...
Anders moet ik een nieuw topic starten wat niet nodig is :wink:

Ik ben van plan om over 2 weken op een groot grindgat te gaan visen,
Zoals ik al zij het is zeer groot water.
De eerste 15 meter is het niet diep misschien net een meter.
Daarna daalt het flink tot maar liefst 10 meter.
Er zijn 2 Taluds (wat denken jullie daar maar op gaan liggen?)
Of misschien op de rand als het in een keer goed daald?
Het bestand is nog niet bekend maar we weten dat er graskarper op zit (maar niet echt veel.)
Ze hebben me gezegd dat ik me bolies moet halen bij: Herman Coenen deze man doet wonderen :wink:
En dan heb ik als tip gekregen een vismeel bolie met een zoete smaak?
Zal ik aleen bolies voeren....? of ook er iets bij?
Mais lijkt me niet zo'n goed idee want er zwemmen veel brasems en windes!
Misschien hebben jullie voor mij een andere optie!

Bedankt alemaal alvast,
Jan van Susteren
mooie karpers en mooie vrouwen zijn moeilijk aan de haak te slaan
K. van den Herik

13-02-2008 10:47

Hallo Jan,

Ik begrijp dat je van het water maar bar weinig weet. Van aas en welk aas in welke situatie eigenlijk ook niet. Eigenlijk weet je niets nada.

Realiseer dat het in principe nog winter is. In elk geval zal de water temp ver onder de 10gr liggen.

Weet je niets van het water en het bestand is het een soort russisch roulette. Maar in principe ben je kansloos, tenzij het een overbezet water betreft en de aanwezige visstand de geeuwhonger heeft.

Maar ok
Na een 10 daagse voercampagne waarbij elke dag 763 gram verspreid wordt over de 2 taluds. Dit over een diepte van 1 tot 9 meter. Kan je starten met :

1 hengel zo ondiep mogelijk, voer verspreid 3,4 bollen.

en de andere op 7 meter 62 en voer hier minimaal 12 bollen.

Belachelijk? Ja maar ik ben niet begonnen, je vraagt of men jou een hart in je riem wil steken. Bij deze heel veel suc6 en uithoudingsvermogen.

Je kan ook op een iets simpeler water een beetje ervaring op doen en dan zodra de vis echt actief wordt starten en dan ervaring op doen, die je volgende winter kan gebruiken.

Mijn ervaring is dat de vangsten in de winter gemiddeld met een factor 4 terug lopen. 1 beet per 5 uur is in de winter al gauw per 20 uur. Sommige wateren hou je gewoon niet aan de gang. Meestal zijn dit de diepere wateren. Lijkt wel of die dingen dan ergens halverwege in croma liggen.

Meeste suc6 is te halen op wat ondiepere wateren met een bovengemiddeld bestand.

En soms heb je geluk...

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

13-02-2008 15:42

ik zou bij die 10 daagse voer campagne toch echt 775 gram voeren

de 2 hengel zou ik op 6 meter 98 vissen. :wink:
vr gr peter
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

13-02-2008 16:15

@Martin,

Tja stekkeuze is dus belangrijk voor het vangen van vis. Zoek eens ondiepe gedeelten op en ga daar peilen. Vind je bijv. op een ondiepe plek van 1m diep, opeens een kuil van 2m diep, kun je rond die kuil gaan peilen om zo te weten te komen hoe groot die kuil is. Vervolgens kun je daar 2 a 3 dagen voeren. Want op oneffenheden op de bodem zit de vis nu eenmaal graag. Verder kun je dan met 1 hengel in de kuil (dus op 2m diepte) vissen en met de andere op de rand van de kuil (dus op zo'n 1m - 1,5m diepte). De voerstek kun je bijv. opbouwen met 20 a 30 boilies per dag en misschien dus per dag een blikkie maïs. :wink:

Mzzl

Bart
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
Gebruikersavatar
yannick hogenkamp
Berichten: 34
Lid geworden op: 02-09-2007 16:45
Locatie: assen
Contacteer:

29-02-2008 12:21

het maakt opzich niet zo uit tog? waar je je bolie in het water heb karper zwemt er wel
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

29-02-2008 12:25

yannick hogenkamp schreef:het maakt opzich niet zo uit tog? waar je je bolie in het water heb karper zwemt er wel


Jep, dus gooi je dieptemeters, peilhengels en de hele mikmak maar in de container. Gewoon singlehookbait op een willekeurige plek in het water smijten! :D
Je hebt overigens wel gelijk :lol:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-02-2008 12:42

yannick hogenkamp schreef:het maakt opzich niet zo uit tog? waar je je bolie in het water heb karper zwemt er wel


en dan maar afvragen waarom sommigen op dat water wel vis vangt en jij niet. :roll: :roll:
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

29-02-2008 19:31

yannick hogenkamp schreef:het maakt opzich niet zo uit tog? waar je je bolie in het water heb karper zwemt er wel


Net wat Douwe aangeeft, je moet ook de vis opzoeken. In de winter liggen ze meer op een plek en zwemmen minder rond. In de winter is het vooral handig om de diepere stekken te zoeken. Heuveltjes onder water ofzo willen ook goede stekken zijn. Als het zonnetje schijnt kun je ook een hengel in het ondiepe water gooien, want dat warmt het snelst op en daar zijn karpers wel "dol op" in de winter. :wink:
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

29-02-2008 21:09

Heren,
zoek ze eerst eens op, ga dan eens verder kijken.
zijn prima te traceren, kost alleen tijd en energie, levert geen vis op en kan een paar weken duren. Lees hier een hoop rare zaken, er is geen leidraad voor elk water daar ze verschillen. Leer het water kennen, snuif de lucht op en leef je in, maak het een stukje van jezelf.

Handig is wel om hier voor de winter mee te beginnen trouwens, scheelt een slok op een borrel.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Joost van Oyen
Berichten: 29
Lid geworden op: 13-02-2008 20:11
Locatie: Beneden-Leeuwen

02-03-2008 20:20

Ok dan stel ik ook maar meteen een vraag,
Over 2 weken ga ik een nachtje op een klein water zitten het water word veel bevist en het aantal karpers is bovengemmideld(ik weet niet hoe je het noemt er zitten in iedergeval veel karpers)
Een hoek van het water ligt vol met hout en daarom liggen daar het hele jaar door karpers, voor dat hout liggen 2 stijgers en er staan allemaal paaltjes.
het water is ondiep ongeveer 2 meter in het midden en dan loopt het rustigaan op.
mijn hengels wil ik neerleggen enkele meter(s) voor het hout.
ik weet dat er veel karper op de stek zit.
En ik wil vragen Of ik veel moet voor voeren en hoeveel ik moet voeren dan of helemaal niet (ik weet dat er karper zit), en ik denk dat ik met een snowman ga vissen,
Ik denk dat ik wel genoeg gezegd heb over de stek enzo
Kunnen jullie mij een paar tips geven? :wink:
Mvg, Joost van Oyen
Joost Remember That Name!
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

03-03-2008 08:29

Iig je baitrunner niet te losjes als je bij houten palen vist. Voor je het weet is ie er omheen gezwommen. Zelf ook al een paar keer meegemaakt :evil: :wink:
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
luc veninga
Berichten: 703
Lid geworden op: 27-08-2007 20:12
Contacteer:

03-03-2008 15:10

ja bart bij ons ook op het kanaal bij de haven.. even te laat bij de hengels en weg karper..
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

03-03-2008 15:32

En weg soms ook nog je complete montage :cry: . Dus of iets verder van de palen bij ons vissen, of je baitrunner wat strakker zetten. Dichter bij je hengels is ook wel handig zodat je bij een run direct je hengel kan pakken :wink:
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
Gebruikersavatar
Joost van Oyen
Berichten: 29
Lid geworden op: 13-02-2008 20:11
Locatie: Beneden-Leeuwen

03-03-2008 15:41

ja dat weet ik, maar met het voorvoeren hoe kan ik dat het beste doen? :oops:
Joost Remember That Name!
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

03-03-2008 15:46

Kun je dicht bij de palen komen? (Via de overkant :P )
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
luc veninga
Berichten: 703
Lid geworden op: 27-08-2007 20:12
Contacteer:

03-03-2008 15:47

ik voer nu nog steeds elke dag 20-25 boilies per hengel..
Gebruikersavatar
Joost van Oyen
Berichten: 29
Lid geworden op: 13-02-2008 20:11
Locatie: Beneden-Leeuwen

03-03-2008 15:50

Bart,
voor de zekerheid vaar ik liever uit (met een gaar bootje maar dat doet er niet toe:P)
dan weet ik zeker dat ik goed lig en niet in het hout ofzo dus ik hoop dat hier je vraag beandwoord is:P :P :wink:
Joost Remember That Name!
luc veninga
Berichten: 703
Lid geworden op: 27-08-2007 20:12
Contacteer:

03-03-2008 16:02

moetje ook een bootje hebben :wink:
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

03-03-2008 16:02

Ja, mijn vraag is beantwoord :D

Je kunt idd net zoals lucas al zegt, gewoon 20 - 25 boilies per dag voeren. Weet je ook of er een kuiltje rond, tegenaan of een klein stukje van de paal ligt? Dan zou ik rondom de rand naar waar het "ondiep" naar "diep" gaat, de bollen voeren. 2 - 3 dagen voeren is voldoende, maar om echt zeker te zijn dat je vis wilt kun je ook gewoon een week voeren. Op de sessie nog 25 bollen er neer kwakken en vissen maar! :D

Succes

P.s. Nu weer ontopic, dus de vraag die Martin had beanwoorden :wink:

M.V.G,

Bart
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
Gebruikersavatar
Joost van Oyen
Berichten: 29
Lid geworden op: 13-02-2008 20:11
Locatie: Beneden-Leeuwen

03-03-2008 16:45

Ik ben net nieuw op dit forum
sorry maar wat is ontopic?
en bedankt voor de handige tips thx boddies :wink: :D 8)
Joost Remember That Name!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-03-2008 16:56

UHHHHHHHH eens iets bedenken.
Als de vraag is wat is de kleur van gras en het antwoord is de lucht is blauw is dat offtopic.
Is het antwoord het gras is groen is dat ontopic.
Is het antwoord het gras is groen maar aan de andere kant van de weg is het groener is dat humor.
Vissen is een hobby, geen religie!