Welke trekkracht breeksterke lijn ?


Plaats reactie
Peter van Gelderen
Berichten: 21
Lid geworden op: 17-11-2007 10:17
Locatie: Utrecht

03-02-2008 08:46

Als beginnende karpervisser is één van mijn meest gebruikte zinnen tegen de hengelsportzaakmedewerker, " wat denk jij ?"
Zo ook met mijn lijn, ik weet niet wat voor lijnstekte en diameter ik om mijn spoelen heb zitten.
Ben begonnen met één spoel gevlochten lijn en één spoel fluorcarbon. Na meerdere malen lijnbreuk op de fluorcarbon nu op beide molens gevlochten. Bijgeloof denk ik.

Maar als ik logisch denk zou dus een gevlochten lijn van bijv 4kg net zoveel moeten kunnen hebben als nylon van 4kg.

vandaar mijn vraag, wat is nu een reële breeksterkte om te hebben als lijn ?

Voel je daarnaast vrij om te reageren op mijn "logische"gedachte over de 2 lijnen.

alvast bedankt voor de reakties.
erwin van der meule
Berichten: 161
Lid geworden op: 07-06-2004 17:04
Locatie: leidschendam

03-02-2008 18:51

aangezien ik bij opstakels vis gebruik ik altijd nylon, dit schuurt wel makkelijker, maar dan zit een vis iig niet dagen vast als die zich klem zwemt door mijn lijn.

daarnaast, vis ik met een lijn met een trekkracht van 6 kg. dit hoeft dan niet eens heel dik te zijn, maar het hangt ook van je hengel af. buigzaamheid bepaald mede de sterkte van je set. nu zit er in nylon ook nog een beetje rek wat ook nog klappen opvangt. daarom gaat mijn voorkeur uit naar een lichte hengel met niet te zwaar draad.
de morgenstond, haalt karper uit de plomp
Gebruikersavatar
thijs wijnhoven
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-02-2008 16:35
Locatie: Riethoven
Contacteer:

03-02-2008 21:03

ikzelf gebriuk een lijn met een breeksterkte van 5.4 kilo, dat is nog altijd ruim voldoende gebleken. ligt eraan hoe je vist als je bijv. bij veel obstakels vist dan zal je waarschijnlijk sterkere lijn nodig hebben, als je veel ruimte hebt om je vis uit te drillen en weinig obstakels volstaat een lichter lijntje.
maar ikzelf denk dat je met 0.25-0.30 mm lijndikte en rond de 4-5 kilo trekkracht je wel goed zit :) over gevlochten lijn kan ik je niets zeggen want daar heb ik totaal geen ervaring mee, maar hier zal ook eenzelfde trekkracht voldoende zijn denk ik zo :wink:
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

04-02-2008 08:23

Ik gebruik nylon van 0,30 mm met een trekkracht van 7 a 8 kg. Deze is bij mij alleen gebroken door een scherp obstakel op de bodem. Voorslagje erop of natuurlijk een tube die aan de safety rig zit en je lijn is daar beter tegen beschermd. :wink:

Verder met gevlochten lijn zou ik wel een voorslag van 20 m nylon gebruiken. Dit voor de veiligheid van de vis (tegen het uitscheuren van de bek). :wink:

M.V.G,

Bart
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
Gebruikersavatar
bas van der kloot
Berichten: 186
Lid geworden op: 12-07-2007 16:47
Locatie: zundert

04-02-2008 12:28

ik gebruik 0,35mm heeft een trekkracht van 9.1kg maar ik heb een keer aan de weegschaal gehongen en getrokken en bij 10kg brak hij nog niet
en bij ons mag je niet eens met gevlochten lijn vissen
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

04-02-2008 13:08

erwin van der meule schreef:aangezien ik bij opstakels vis gebruik ik altijd nylon, dit schuurt wel makkelijker, maar dan zit een vis iig niet dagen vast als die zich klem zwemt door mijn lijn.

vis ik met een lijn met een trekkracht van 6 kg.


Volgens mij heb je ergens iets niet helemaal begrepen.

Het maakt niet uit hoe dik je nylon is want als de lijn knapt en de vis zwemt zich vast, trekt de vis een 6kg lijn ook niet kapot of het nu gevlochten of nylon is.
Ook is Nylon al verwacht je het niet vaak schuurbestendiger dan gevlochten lijn.
Bij obstakels zoals planten kun je beter gevlochten lijn nemen, Stenen en mosselbanken is het beter nylon te nemen nylon schuurt dan minder.
(probeer zelf maar eens een 6 klo lijn door te trekken)

zie: search.php?keywords=Obstakel
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Peter van Gelderen
Berichten: 21
Lid geworden op: 17-11-2007 10:17
Locatie: Utrecht

04-02-2008 13:14

Heren, alvast bedankt voor de reakties.
Waar ik dus vooral mee zat was de diameter, de ene van .30 heeft laten we zeggen 7 kg en de ander 8 kg. dat zal dus kwaliteitsverschil zijn.

ik ga dan maar eens serieus kijken naar shimano technium van .28 met 7.7 kg trekkracht.
dit zou dus voldoende moeten zijn.

laat jullie vooral niet weerhouden hier weer op te reageren, wil hier graag zo veel mogelijk info over hebben.
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

04-02-2008 15:25

Trekkracht is niet echt belangrijk
De lijn trek je niet zo snel kapot, meestal is de breuk te wijten aan schuren oid.
Bind je lijn voor de grap maar eens vast aan de unster, met de hengel trekken.
Je zult niet bij de breeksterkte komen.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Peter van Gelderen
Berichten: 21
Lid geworden op: 17-11-2007 10:17
Locatie: Utrecht

04-02-2008 19:08

Herman Esveld schreef:Trekkracht is niet echt belangrijk
De lijn trek je niet zo snel kapot, meestal is de breuk te wijten aan schuren oid.
Bind je lijn voor de grap maar eens vast aan de unster, met de hengel trekken.
Je zult niet bij de breeksterkte komen.


ok, maar waarom zijn er dan zo veel diameters en treksterktes verkrijgbaar ?
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

04-02-2008 22:33

op een doodgewoon karper putje heb je bijvoorbeeld genoeg aan 5 kg
in de rivier zou ik gaan voor een dikkere lijn en hogere trek kracht
inverband met obstakels bijvoorbeeld keien.
zal wel......!
Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

05-02-2008 11:54

ik heb op de beurs shimano tecnicum getest(mijn favo penlijntje)

Mischien is dit intresant...

ik zelf vis met de 22/00 versie, op de verpakking stond 5,3 kg.
Na 5 keer testen kwam de trekkracht niet hoger dan 4 / 4,5 kg.

Toch een aardig betrouwbare lijn naar mijn inziens, ik test zowiezo mijn spullen voordat ik ermee vis.

Met groet van

Klaas Sipma
Peter van Gelderen
Berichten: 21
Lid geworden op: 17-11-2007 10:17
Locatie: Utrecht

10-02-2008 19:55

Allen hartelijk dank voor de reacties.

heb gisteren .28 shimano technium gekocht.
nu maar afwachten komend seizoen.
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

11-02-2008 11:40

Ik heb afgelopen vrijdag shimano beastmaster ofzo iets gekocht. 0,30 mm. Ben er zeer tevreden over, ik heb er trouwens die zaterdag een vis op kunnen drillen. Ik vind hem prima voldoen.

Vang ze!

M.V.G,

Bart
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
Plaats reactie