uitleg pop-ups gewenst....


Dirk Dijkshoorn
Berichten: 16
Lid geworden op: 13-04-2007 07:57
Locatie: Limburg

21-12-2007 23:57

Hallo,
Ik heb nog niet zoveel geluk gehad met karpervissen maar heb ook nog niet al te veel gevist.
Nu heb ik in een boel visbladen rondgelezen en snap nu nog niet echt wat die pop-up nu inhoud...

1- is het nu een boilie met smaak of is het nu een oneetbaar bolletje met drijfkracht

2- kan je een pop-up vaker gebruiken? en hoevaak dan wel niet?

3- wanneer kan je beter geen pop-up gebruiken?

4- wat hoort nu naast de pop-up op je hair? boilie, niks, nog een pop-up?

5- hoever boven de bodem zal ik ze nu moeten laten zweven? (in de winter) een paar centimeter of misschien wel een meter?

:oops: dat was het wel zo'n beetje :oops:

ik hoop op al mijn vragen een goed antwoord te krijgen, zodat ik misschien in de kerstvakantie nog een keertje een leuk visje ga vangen!

wie helpt me??

(graag nummeren zodat het geen grote warboel wordt :wink: )
Gebruikersavatar
ronald tielemans
Berichten: 93
Lid geworden op: 27-02-2007 10:10
Locatie: Boekel (Noord-Brabant)

22-12-2007 09:35

1- is het nu een boilie met smaak of is het nu een oneetbaar bolletje met drijfkracht - het is eigelijk een boilie die drijft :lol: (volgens MIJ dan)

2- kan je een pop-up vaker gebruiken? je kunt hem eigelijk maar 1 keer gebruiken net als een boilie.

3- wanneer kan je beter geen pop-up gebruiken? dat weet ik niet precies.

4- wat hoort nu naast de pop-up op je hair? een boilie, een pop-up van 15 mm en dan een boilie van 16 - 20 mm is volgens MIJ wel goed.

5- hoever boven de bodem zal ik ze nu moeten laten zweven? (in de winter) een paar centimeter. dat ligt aan het water maar volgens MIJ ongeveer 4 centimeter.

dit is allemaal wat ik denk en er van weet ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groeten Ronald
:
als ze me missen, ben ik vissen.
Gebruikersavatar
niels van gerven
Berichten: 285
Lid geworden op: 20-10-2007 10:21
Locatie: --

22-12-2007 09:38

Dat wat ronald zei was het wel zoon beetje alleen ik heb nog wel iets toetevoegen.
3- Waneer kun je hem het beste niet gebruiken? - Als er eenden ofzo zwemmen want dan is de kans groot dat er een eend aankomt
4- Zoeits heet de snowman.

Je kunt eigenlijk dit denk ik ook wel vragen aan de lokale hengelsport winkel. als je nog niet genoeg geinformeerd bent

- Hee ronald ..boekel licht vlakbij mij.. ja niet heel vlakbij maar ik moest daar altijd tegen voetballen .. DVG.
Groeten
Ajax

----------------------------------------
http://www.thecarpfamily.tk
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

22-12-2007 10:17

hoi dirk ik heb een hele andre mening over pop ups als hier over word gezegd ten eerste vang ik soms 5 a 7 karpers op mijn pop up ik vang dus meerdere karpers op 1 pop up de aas presentatie ik vis het loodje op de hair tegen mijn pop up inv van het loodje boven mijn haakje en ik vis mijn pop up van jan tot jan dus altijd ik maak ze zelf maar nooit met kurk dat vind ik waardeloos dirk ik hoop dat je er aan heb gr harald ps een pop up is een uitgebalanceerde boilie dat net iets boven je grondvoer drijft meestal pakken ze de pop up als eerste en dat is nou juist de bedoeling dirk
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Sander vd Hill
Berichten: 50
Lid geworden op: 23-10-2007 21:27

22-12-2007 10:46

punt(komma)
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

22-12-2007 10:52

ik begon het net te snappen :lol: maar je hebt gelijk sander ik zal er aan denken de volgende keer gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Dirk Dijkshoorn
Berichten: 16
Lid geworden op: 13-04-2007 07:57
Locatie: Limburg

22-12-2007 11:05

1- is het nu een boilie met smaak of is het nu een oneetbaar bolletje met drijfkracht

2- kan je een pop-up vaker gebruiken? en hoevaak dan wel niet?

3- wanneer kan je beter geen pop-up gebruiken?

4- wat hoort nu naast de pop-up op je hair? boilie, niks, nog een pop-up?

5- hoever boven de bodem zal ik ze nu moeten laten zweven? (in de winter) een paar centimeter of misschien wel een meter?

voorlopige antwoorden:

1- pop-up is een drijvende boilie

2- het kan vaker maar per vis wisselen kan ook

3- bij eenden

4- een boilie

5- ongeveer 4 cm (of tegen de bodem en dan een beetje omhoog, als ik het goed heb begrepen)

nu nog een vraagje om nog een ding duidelijker te maken:

6- wat kan ik nu naast de pop-up plaatsen? -boilie-pop-up-niks-...-

alvast hartstikke bedankt voor de antwoorden! :wink:
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

22-12-2007 11:11

1-Pop up is gewoon een boilies die gemaakt is met ligte melen en daardoor drijf kracht bevat!

2-Een pop up kan je na een sessie opzich wel weer gebruiken.Je zou bijv. al je gebruikte popup's in een apart bakje kunnne doen.En er bijv. een flavour overheen gieten dat die weer een smaak stof afschijt.

3-Pop up is eigenlijk altijd in de zetten.Alleen ze zijn niet op elk water productief.Maar daar ben je snel achter.Ofdat ze je pop up negeren ofnie.

4-Je kan hem vissen als een enkele pop up.Dat is dus gewoon 1pop up op de hair.En dan een loodje zoon 1a1,5cm voor de haak.Je kan hem ook vissen als een snowman.dan doe je eerst een 20mm op de hair en daarna een pop up van 16 mm ofzo.Daar de zinkende boilies blijft alles netjes op de bodem staan en steekt de pop up net iets boven de rest uit.

5-Hou het er maar op dat de afstand zo rond de 2 tot 3cm licht.

Gr remco
Dirk Dijkshoorn
Berichten: 16
Lid geworden op: 13-04-2007 07:57
Locatie: Limburg

22-12-2007 11:14

bedankt remco...

daar is mijn antwoord op mijn laatste vraag al :wink:

ik ga zeer binnekort maar even langs een viswinkel en als het ijs van het water is vliegen mijn pop-ups derin!
en dan uittesten wat nu beter werkt...


gaat zeker lukken!!

bedankt,
Dirk
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

22-12-2007 11:24

dirk als je naar de winkel gaat om ze te halen zou ik voor witte pop ups gaan. anders zou ik voor fluo s gaan ,fluo s werken super in de winter bv die van solar maar witte pop ups in de winter is echt het beste gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Dirk Dijkshoorn
Berichten: 16
Lid geworden op: 13-04-2007 07:57
Locatie: Limburg

22-12-2007 11:43

dat is me ook nog eens handige tip....
ik denk dat ik anders voor donkerbruin had gekozen...


ook nog wat voertips?
ik vis waarschijnlijk op een vijver waar in de zomer wel wat gevist word
het is geen grote vijver
ik vis dan op een kleine inham waar in de zomer lely's groeien, bijna volledig omringt door een rietkraag en een overhangende wilg is er ook nog.
verder is er nog wat diepteverschil in het midden van de vijver. maar volgens mij is dit maar een klein zandbankje.
Er zitten schubjes, spiegels en ook een paar graskarpers.
het maakt me niet zoveel uit wat ik vang en wat voor gewicht.
zolang et maar een mooie en vooral gezonde vis is.
er word in de zomer vooral 's nachts gevist en in de winter op een paar van mijn vismaten na helemaal niks.

misschien een beetje te veel uitleg...


wat ik ook zo gek vind is dat heel veel karpervissers alleen in de zomer vissen.... terwijl de winter volgens mij veel meer voordelen heeft...

(ik ben nu ook weg voor een tijdje, even voetballen op het ijs :P )
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

22-12-2007 12:02

he dirk als dit te veel uitleg is waarom zo veel vragen of ben je lanzaam van begrip
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
robbert bosman
Berichten: 120
Lid geworden op: 19-09-2007 22:50

22-12-2007 12:21

He Dirk,

Je kan gewoon wat boilies (die je normaal gebruikt) in de magnetron leggen, worden het vanzelf pop ups.
Op deze manier kan je ook met de zelfde bollen voorvoeren :wink:
Fluos kunnen wat extras brengen alleen moet je er wel rekening mee houden dat ze alleen werken als er licht op valt (en in de winter is het meestal niet zo vaak zonnig).

Laterzzz!
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

22-12-2007 13:15

je hebt ook van die fluo pop-ups die kan je altijd gebruiken, dus die hoef je niet na 2 of 3 vissen weg te gooien.
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

22-12-2007 13:21

[Fluos kunnen wat extras brengen alleen moet je er wel rekening mee houden dat ze alleen werken als er licht op valt (en in de winter is het meestal niet zo vaak zonnig). je zegt het verkeerd robert met licht werken ze beter maar in de nacht vang je er ook goed mee .het is niet zo dat als het donker word je er niks meer mee vangt gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Dirk Dijkshoorn
Berichten: 16
Lid geworden op: 13-04-2007 07:57
Locatie: Limburg

22-12-2007 13:26

Harald van der Graaf schreef:he dirk als dit te veel uitleg is waarom zo veel vragen of ben je lanzaam van begrip


khad et eigenlijk meer over mijn eige stukkie tekst...

---

werkt dat van die magnetron echt??
Gebruikersavatar
robbert bosman
Berichten: 120
Lid geworden op: 19-09-2007 22:50

22-12-2007 19:24

Iemand die wel normaal kan redeneren weet wel wat ik bedoel.
Ga jij maar lekker in het pikkedonker met fluos vissen :wink:
Heb je ook de muren van je kruipruimte met mooi duur behang behangen?
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

22-12-2007 20:10

[Ga jij maar lekker in het pikkedonker met fluos vissen :wink:zei robert . fluo s werken overdag het beste dat ben ik met je eens maar we hebben in dec op de fluo s in het pikke donker 3 keer gevist en er 38 van weten te landen ,van de 44 aanbeten in het pikke donker met fluo s dus laat mij maar met fluo s in de winter vissen gr harald ps 21 vissen boven de 10 kg en een dertiger das niet slecht voor dec :wink:
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

22-12-2007 20:41

Dirk Dijkshoorn schreef:verder is er nog wat diepteverschil in het midden van de vijver. maar volgens mij is dit maar een klein zandbankje.


Dan zou ik als ik jouw was, in het midden van de vijver (en natuurlijk de rest van de vijver) gaan peilen. Als er in het midden idd een zandbankje zit, moet je ff uitvogelen hoe groot dat is. En dan kun je daar met een flou of andere pop-up gaan vissen.

Kwestie van peilen dus... :wink:


M.V.G,

Bart
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
Gebruikersavatar
robbert bosman
Berichten: 120
Lid geworden op: 19-09-2007 22:50

22-12-2007 22:31

Nou Harald, dat is een mooie score.
Ik wil ook niet zeggen dat je er niks mee vangt, ik bedoel alleen dat de werking van de fluor niet werkt in het donker.
Denk dat je met een andere goeie bol net zoveel zou hebben gevangen.

Maar zoveel vis in december? Heb je zeker stiekem in het sonsbeek gezeten :wink:
Dirk Dijkshoorn
Berichten: 16
Lid geworden op: 13-04-2007 07:57
Locatie: Limburg

22-12-2007 23:44

Bart Koops schreef:
Dirk Dijkshoorn schreef:verder is er nog wat diepteverschil in het midden van de vijver. maar volgens mij is dit maar een klein zandbankje.


Dan zou ik als ik jouw was, in het midden van de vijver (en natuurlijk de rest van de vijver) gaan peilen. Als er in het midden idd een zandbankje zit, moet je ff uitvogelen hoe groot dat is. En dan kun je daar met een flou of andere pop-up gaan vissen.

Kwestie van peilen dus... :wink:


M.V.G,

Bart


ik heb geen peildobber en snap het hele peilgebeuren niet echt.
maar in de zomer kon ik een lichtere streep zien in het midde van de vijver en met een waadpak kon ik dit niet bereiken maar ik schat het zelf op 0.75 meter op zijn hoogst en derest van de vijver is ongeveer 1 tot 1.5 meter


maar ik denk zelf dat ik beter op mijn inhammetje kan gaan vissen.
en als dat niet werkt ga ik toch zeker eens het zandbankje uittesten...

ik ga gewoon een paar ochtenden van alles wat testen....

ALS HET IJS EENMAAL WEG IS....

en als ik bij de viswinkel ben langsgeweest voor pop-ups en een nieuw loodsysteem...

vanavond en morgen zal ik mijn grote dikke visboek er weer eens bijhalen om nog van alles eens na te lezen....

want als ik eerlijk ben, heb ik alleen maar karper gevangen in me t-shirt... 8)

een mooie "score" verwacht ik eigenlijk niet....
of mijn eerste testje moet gelijk een topper worden :wink:

als het ijs weggaat in de komende 2 weken zal ik nog wel een visje plaatsen of in ieder geval een mooie mistfoto met een opkomend zonnetje en wat witbevroren boompjes!
:P
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-12-2007 15:37

robbert bosman schreef:Iemand die wel normaal kan redeneren weet wel wat ik bedoel.
Ga jij maar lekker in het pikkedonker met fluos vissen :wink:
Heb je ook de muren van je kruipruimte met mooi duur behang behangen?


Fluos werken ook in het pikkedonker meer dan prima! er is meer dan alleenhet visuele aspect..sterker nog..in de meeste nederlandse wateren betwijfel ik op het visuele aspect wel een rol speelt...
Dirk Dijkshoorn
Berichten: 16
Lid geworden op: 13-04-2007 07:57
Locatie: Limburg

23-12-2007 17:06

maar ik las een paar berichtjes terug dat je pop-up's kan maken door boilies in de magnetron te doen....

:roll:

ik en al mijn vismaten die ik in de tussentijd er even over heb gesproken zeggen dat dit zware onzin is....

maarja... wat voor een karpervisser ben je als je dit niet even navraagt...

weten jullie er iets van??
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

23-12-2007 18:06

haha nee robert ik heb niet in sonsbeek gezeten :lol: de nieuwe boswachter is me nou net iets te fanatiek gr harald ps de bol is echt goed naar mijn idee maar een fluo tje is een mooi voppertje ze komen als eerste op ons grondvoer en we hebben steeds maar 1 dag van te voren gevoerd omdat het anders wel heel veel benzine kost
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
robbert bosman
Berichten: 120
Lid geworden op: 19-09-2007 22:50

24-12-2007 14:15

Martijn Nederpel schreef:
robbert bosman schreef:Iemand die wel normaal kan redeneren weet wel wat ik bedoel.
Ga jij maar lekker in het pikkedonker met fluos vissen :wink:
Heb je ook de muren van je kruipruimte met mooi duur behang behangen?


Fluos werken ook in het pikkedonker meer dan prima! er is meer dan alleenhet visuele aspect..sterker nog..in de meeste nederlandse wateren betwijfel ik op het visuele aspect wel een rol speelt...


Oke Martijn, nog een keer omdat jij wel heel traag van begrip bent :wink:
Ik probeer duidelijk te maken dat (mijn inziens) het extras wat een fluo brengt verloren gaat als er geen licht is.
Maw je kan net zo goed met een andere goede boilie vissen snachts.

Een fluo geeft alleen een weerkaastsing van het licht, hij geeft zelf geen licht, als je dit niet snapt kan je beter naar school gaan ipv vissen :D