Hoe Houd jij je karper vast ? ( + Foto)


Gebruikersavatar
gerard hekkelman
Berichten: 192
Lid geworden op: 08-02-2008 21:26

30-03-2008 14:01

Zo ongeveer dacht ik.

Geen opmerkingen over slecht beeld aub, was met zo'n slecht cameratje op mn mobiel.
Bijlagen
karper19-03.jpg
(135.2 KiB) 1470 keer gedownload
Met vriendelijke groet,
Gerard

Waar vis zwemt, is water!

Karpers 2008: 46
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

02-04-2008 15:04

een hand op zen poepert en met de ander pak je als het ware zen borstvin vast
je kant welke het dichtst bij de camera is zegmaar je schouder en de arm bie daaraan vast zit :P leg ik op me been (net voor me knie) en de ander (meestal) gewoon in de lucht

ga altijd op je hurken zitten behalve als je in het water bent en houd je benen niet stijf tegen elkaar want dat ziet er ook weer een beetje krampachtig uit

eerste foto hield ik de vis wel goed vast maar is vanuit een belabberde hoek gemaakt door iemand die niet vist en ik was in de wolken met mijn pb van 33.5 lbs(die sinds dit seizoen op 38 lbs staat)

en de andere fotos zijn naar mijn mening perfect

ik hou er persoonlijk niet zo van om de vis echt idioot ver naar voren te houden
je heb dan gewoon geen idee van hoe groot ie eigenlijk is en alle verhoudingen kloppen gewoon niet meer

suc6 en groete
Bijlagen
33.5_pond_plesmanlaan.JPG
(39.65 KiB) 1407 keer gedownload
CAQN6NED.jpg
(55.56 KiB) 1406 keer gedownload
alkmaar_slotervaart_017.jpg
(48.65 KiB) 1406 keer gedownload
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

08-04-2008 19:51

Soms is het niet eens zo makkelijk om kleine karper vast te houden :lol:

Afbeelding

En als je jong bent is het ook niet altijd even makkelijk om karpers vast te houden(11 jaar)

Afbeelding
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-04-2008 23:39

Afbeelding
Remon Broekhuis
Berichten: 29
Lid geworden op: 16-02-2006 16:24
Locatie: Ommen

10-04-2008 22:37

he tis wel een foto van een maat van me

Afbeelding
Cedric Proost
Berichten: 16
Lid geworden op: 01-04-2008 22:43

10-04-2008 22:43

Probeer je handen zo veel mogelijk te verstoppen!
Bijlagen
10kg73cm.jpg
(42.27 KiB) 1232 keer gedownload
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

11-04-2008 11:11

en spoel dan meteen het gras sprietje of blaadje of wat het ook is meteen van de vis af word de foto ook nog mooier van als je de vis nat houd.


Vr gr peter
vr gr peter
Cedric Proost
Berichten: 16
Lid geworden op: 01-04-2008 22:43

12-04-2008 12:26

Peter kuipers schreef:en spoel dan meteen het gras sprietje of blaadje of wat het ook is meteen van de vis af word de foto ook nog mooier van als je de vis nat houd.


Vr gr peter


Weet ik.
We hadden het niet gezien. We hadden alles afgespoeld maar dat was blijven steken.
Zonde!
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

12-04-2008 18:36

je kan best ook zorgen dat de hele vis erop staat, liever wat grotere marges dan dat er een klein stukje van de staart of de bek niet bij op de foto staat...


greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
matthijs de jonge
Berichten: 2
Lid geworden op: 30-10-2007 21:42
Locatie: zutphen
Contacteer:

24-04-2008 19:36

Nu alleen nog de vinnen en de ogen open houden als er een foto's word gemaakt!
Bijlagen
9030865bbcf685854be25b5a6ea99061.jpg
(36.76 KiB) 1029 keer gedownload
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

25-04-2008 22:42

Afbeelding
_________________

PB Schub: 18 KG.
PB Spiegel: 24,3 KG.
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

02-05-2008 21:43

ik denk dat intussen de plaatsing van de handen wel duidelijk is geworden maar dat het grootste probleem de karper in positie brengen is. Ik leg de karper altijd met de rug naar mij toe op de mat. Dan steek ik mijn natte handen helemaal onder de vis door op de inmiddels bekende plaatsen. Op die plaatsen houd ik de vis vast en laat hem rusten op mijn onderarmen. Dan til ik de vis op tot de juiste hoogte. Hiernaa kantel ik mijn handen zo dat de vis rechtop komt te staan. Ik laat mijn polsen op mijn knieen rusten en laat mijn handen zakken en de vis rust op mijn vingers. Nu steunt de vis op mijn vingers en hangt de vis met de flank tegen mijn handpalmen aan en zo kan hij eigenlijk niet meer kantelen. Hij is nu ook goed te tillen omdat je de knieen het gewicht laat dragen. Als de vis begint te spartelen kun je hem snel terug laten zakken op de mat of op je onderarmen laten kantelen en uit laten spartelen. Je kunt hem naar mijn mening niet echt rustig krijgen met de vinger in zijn bek. Heb het vroeger veel geprobeerd maar kon weinig verschil ontdekken. Het werkt wel als je de bewaarzak over de kop heen legt. Om op deze manier te zorgen dat alles donker is voor de vis. Als je nu de vis optilt en pas vlak voor de foto de bewaarzak door een ander weg laat halen kun je vaak met een perfect rustige vis een paar foto's maken. Maar dit is meestal niet nodig. Hoop dat je hier wat aan hebt.
bb mix anders nix
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

08-05-2008 10:22

Een goede foto maken is voor heel veel mensen erg moeilijk. Het is vaak een combinatie van allerlei zaken. De karper goed vasthouden is zeker erg belangrijk. Maar ook de foto nemer kan een hoop beïnvloeden. Je kan nog de karper heel mooi vasthouden, maar als de gene die een foto maakt niet weet waar die mee bezig is, krijg je nog een slechte foto.

Dus probeer op beide te letten! Misschien wat tips, probeer altijd je vingers zo laag mogelijk te houden. Houd de kop altijd ietsjes hoger. Je kan een voor leuk effect de karper een beetje schuin houden richting de camera met zijn hoofd of met zijn staart. Als de karper groot is steun dan met je ellebogen op je knieën. Zo heb je een stabiele houding en kan je langer de vis vasthouden.

Foto´s met daarop karpers van boven de 20kg, waar men de vis zwevend vast houd dus zonder ondersteuning kunnen bijna als onmogelijk worden beschouwd. Uiteraard is het mogelijk, maar dit houd je echt maar een paar seconde vol tenzij je een echte bodybuilder bent.

Ik denk dat de fotograaf een nog belangrijke rol heeft. Als je foto´s maakt. Let dan op een paar punten.
A. Lichtinval, let op schaduwen in gezicht en omgeving
B. Achtergrond, oh zo belangrijk, kijk of er geen onnodige dingen op staan.
C. Centreer je altijd op de karper
D. Let op dat je de foto horizontaal schiet (anders is de achtergrond scheef)
E. Probeer iets verder af te zitten, en zoom dan in op de vis. (vaak zal de achtergrond vervagen met de meeste digitale camera´s) mooi effect.
F. Probeer een foto te schieten op de zelfde hoogte, als de vanger de karper vast houd.
G. Als je niet inzoomt, ga dan zo kort mogelijk op de vanger zitten en let goed op de kop en staart van de karper in beeld is en de onderkant van de vis en het hoofd van de vanger.

Wellicht kunnen jullie er wat mee!

Groet
Alex Poot
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

08-05-2008 13:55

Ik vind dit een echt goed topic.

Ik vind het erg moeilijk om grote vissen vast te houden. Nu gaat dat vast houden op zich wel.

Maar als ze gaan spartelen, heb ik altijd problemen. Ik ben zo bang dat ik die vis pijn doe. Maar doordat ik zo voorzichtig ben, gaat het meestal niet zo goed.

Daarom probeer ik de vis echt amper op te tillen, ik probeer hem net boven de mat te ondersteunen. Mocht ie gaan spartelen, leg ik hem meteen terug, en probeer hem met mijn handen tegen de grond aan te duwen. Met iets over zijn ogen heen.

Maar mijn vraag: jullie houden hem zo bij de vinnen vast. Maar hoe stevig hebben jullie de vis eigenlijk vast? En rust de vis tegen jullie borst aan?

En hoe reageren jullie als hij gaat spartelen?


En wat zou ik kunnen, of misschien wel moeten, verbeteren aan de manier zoals ik het doe? (net boven de mat dus, nooit een mooie foto, maar ook nooit een gewonde vis)
Zit hier wel vis?
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

08-05-2008 14:16

Josef,

Als je moeite hebt om de vis op te tillen (omdat deze zwaar is) til de vis dan inderdaad niet te hoog op. Dus daaraan doe je goed. Maar ook al heb je de vis maar 5cm boven de mat als deze omvalt kan hij nog zijn vinnen breken. Dus heelveel maakt dat niet uit.

Het probleem is het spartelen, iedereen heeft dat. Als de vis goed uitgedrild is, en deze niet in een bewaarzak word gehouden, kan je vaak rustig de vis optillen en zal deze niet of nauwelijks spartelen. Als je de vis zodra deze het licht ziet op de een of andere manier weet te scheppen omdat je hem binnen wilt hebben, dan kan je er dik op rekenen dat de vis nog een tijd zal spartelen op de mat of in je handen.

Je kan de karper ook beter niet tegen je borst ect aanhouden. Dit is vaak een trui of shirt die droog is. Het zelfde effect als je een karper zou vast pakken met een droge doek.
Dit beschadigd de beschermlaag van de vis.

Het is beter om de vis voor je te houden, uiteraard niet te hoog. Als je merkt dat hij gaat stuipen (vaak trekt de start krom, of gaat de karper sneller bewegen met zijn bek) kan je er op rekenen dat hij gaat spartelen. Als je dit ziet aankomen, laat hem dan naar achter vallen op je onderarmen en schuif hem zo snel mogelijk terug op de mat.

Heb je nu een hele onrustige vis, leg dan de vis op zijn buik zo zwiept hij enkel zijn start heen en weer. En zal hij niet van de mat af springen. Uiteraard is het niet goed, maar beter dat de vis alle kanten opstuitert. Het beste is als je een echte onruststoker hebt, deze gewoon weer in het belang van de karper meteen terug te zetten. Ook wil het wel helpen om iets donkers over zijn ogen heen te leggen dat klopt inderdaad ook. Maar zodra je dit weg haalt zal de vis vaak weer gaan spartelen.

Groetjes,
Alex
Freek Swaans

08-05-2008 16:30

Dit is mijn manier van vasthouden, mooie totaalplaat, ik kan de vis goed sturen, rustige achtergrond,
goede belichting en de vis komt mooi tot zijn recht op de foto.

Afbeelding
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

08-05-2008 17:30

Afbeelding
Mvg, Janieck
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

09-05-2008 10:30

ik vind ze het mooist als ze kort en dichtbij genomen worden. De achtergrond rustig is en de belichting goed. Ook dat de foto scherp is en de vis goed uitkomt.

Afbeelding

Hier til ik de kop iets op, en houd ik de vis iets naar me toe.
De fotograaf zit op de zelfde hoogte als de vis. Voor stabiliteit rust
ik mijn arm op mijn knie zodat ik goede houding kan aannemen.

gr
Alex
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

10-05-2008 09:43

Persoonlijk vind ik die stabiele houding maar niks Alex.
Je schreef al eerder dat je het vaak aan ziet komen zodra de vis onrustig word.
Maar soms komt dit uit het niets en daarom onder steun ik alleen de hand met 1 knie onder de kop van de vis. Zodat ik (zodra er wat gebeurd)de klappen met een 'vrije hand'kan opvangen.
Ook de zwaardere vissen zijn op deze manier goed vast te houden. Ik denk toch dat veel mensen te veel met zichzelf bezig zijn hoe ze op de foto komen. Sommige doen zelfs hun haar goed ff sirieus??
Voor mij zijn foto's ook echt belangrijk ookal heb ik duizend foto's ik zet nog steeds bijna al mn vissen op de foto. Gewoon leuk om terug te kijken of te vergelijken voor eventuele terug vangst.
Maar het belangrijkst is de vis echt onrustig gewoon terug zetten volgende keer beter.

gr. Ron
Gebruikersavatar
niels van gerven
Berichten: 285
Lid geworden op: 20-10-2007 10:21
Locatie: --

10-05-2008 10:06

Inderdaad een hele mooie foto alex !
Ajax

----------------------------------------
http://www.thecarpfamily.tk
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

10-05-2008 20:51

ik zou de vis hoger houden Janieck, zodat je je eigen hoofd nog goed ziet, maar zodat eigenlijk het grootste deel van bovenlichaam bedekt is...

greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

10-05-2008 20:54

en in de lens kijken, of naar het hoofd van de vis. nu kijk je net naar de grond, is niet zo mooi vind ik.

ik zou ook , als je persé daar je foto wil nemen, de fiets en de weegklok wegdoen, anders tegen die boom rechts gaan zitten, dat is direkt een mooie, rustige achtergrond...

greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

11-05-2008 11:31

en het liigt natuurlijk ook een groot deel aan de foto graaf.
bij janiek moet de fotovastlegger wat meer naar voren toe komen de vis moet precies tussen de kaders.
met je hoofd er ook nog een beetje bij en naar de vis kijken vooral niet in de lens want dat ziet er zo belachelijk uit.
zal wel......!
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

11-05-2008 12:43

Afbeelding

Deze al beter :D ?
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

11-05-2008 12:46

en dan moet je de fotograaf weer een paar klappen voor ze kop geven.
hij ken nog meer naar voren komen met de camera.
voor de rest doe jij niks verkeerd
zal wel......!