grondvoer


Gebruikersavatar
tijs pereboom
Berichten: 14
Lid geworden op: 05-06-2007 17:00

13-06-2007 23:00

hallo iedereen

wat is een goede mix die je zelf kan maken om te voeren!!!! dus van soort feedervoer bedoel ik!! geen boilies
niet te duur graag

groetjes

tijs
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

17-06-2007 14:31

duivenvoer in combi met pellets en vitalin,evt als je de pellets te duur vind achterwege laaten maar raad je dat niet aan,er zijn best wel goedkopere varianten van te vinden.sucses
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
Arthur Vicioso
Berichten: 34
Lid geworden op: 14-07-2007 21:45
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

14-07-2007 22:23

maiis, maden, wormen, wat nat gemaakt (wit brood) zonder korst, mengen in warm water en dan ballen vormen en gebruiken.
ga voor die biggen
Peter Baan
Berichten: 457
Lid geworden op: 03-01-2006 19:20

14-07-2007 22:33

inderdaad sier duivenvoer. De variant met gebroken mais erin. Deze hoef je ook niet te koken. 12 uurjes weken en hij is prima te gebruiken. Voor pellets moet je eens bij de watersportcentrale kijken. Redelijk betaalbaar
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-07-2007 22:51

Volgens mij vergeet jij de belangrijkste reden van de visser om partikels wel te koken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

14-07-2007 22:57

martijn bunte schreef:duivenvoer in combi met pellets en vitalin,evt als je de pellets te duur vind achterwege laaten maar raad je dat niet aan,er zijn best wel goedkopere varianten van te vinden.sucses


5 kg 16mm pellets voor 13 eurs is een hele mooie prijs, dat betaal ik voor me pellets. en zeker niet duur net zolas duivenvoer 10 euro voor 25kg ofzo
Peter Baan
Berichten: 457
Lid geworden op: 03-01-2006 19:20

15-07-2007 12:49

Douwe Bijlsma schreef:Volgens mij vergeet jij de belangrijkste reden van de visser om partikels wel te koken.


Douwe, er stond laatst een heel stuk over in de karper. Deze versie van het duivenvoer is zo fijn dat je het niet hoeft te koken. 12 uur weken is voldoende. Je ziet het ook. Alles is zacht na 12 uurtjes in het water te hebben gestaan.

Natuurlijk als er hele mais inzit enzo, dan moet je het zo'n 24 uur weken en 30 minuten koken.

Volgens mij kan je dit terug vinden in de karper van een maand of 4-5 terug. [edit] karper nr41

Peter
Laatst gewijzigd door Peter Baan op 15-07-2007 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter Baan
Berichten: 457
Lid geworden op: 03-01-2006 19:20

15-07-2007 13:28

Ik heb het eens opgezocht. Om misverstanden te voorkomen :lol:

De standaard duivenmix:
De helf van deze mix is al een mix opzich en bestaat uit kleine zaden; hennep, mini maplepeas en mais. Deze mix word vermengd met pure hennep in de verhouding 50/50. De mix kost dan ongeveer 15 euro per 20 kg. Om de mix goed te bereiden, laat je hem 12 uur lang weken en kook je hem totdat de maplepeas gemakkelijk tusen je vingertoppen fijn te knijpen zijn en de hannep opengebarsten is.

De dressuur duivenmix
Dit is een mix van kleine zaden en erwten, voorzien van een sterke anijssmaak. Vooral op dressuurwater met een flinke karperbezetting, hebben wij zeer goed gescoord met deze mix. Ook deze mix zal ongeveer 15 euro per 20kg gaan kosten. Het voordeel van deze mix is dat je hem niet hoeft te koken. Je laat hem gewoon 24 uur weken en hij is klaar om te gebruiken.

De veredelde duivenmix
Deze mix is ongeveer het zelfde als de standaard duivenmix, maar er is rode dari, gehakte mais en tarwe an toegevoegd. Deze mis is niet duur je kunt naar hartelust voeren voor zo'n 10 euro per 20 kilo. Je bereidt de mix door hem 12 uur te laten weken en daarna te koken totdat je de maplepeas tussen je vingertoppen gemakkelijk fijn kunt knijpen.

Let natuurlijk wel op welke mix je hebt!

Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-07-2007 18:47

Peter nogmaals jij vergeet de belangrijkste reden voor de VISSER om wel te gaan koken.
Ik heb het niet over de noodzaak voor de VIS!
Dat heb ik zo langzamerhand al afgeleerd, de enige belangrijke reden voor de "moderne" visser is vangen.
Bedenkt maar eens wat koken met een partikel doet, wat belangrijk is voor de VISSER.
Vissen is een hobby, geen religie!
niels hurkmans

19-03-2008 19:57

Douwe Bijlsma schreef:Volgens mij vergeet jij de belangrijkste reden van de visser om partikels wel te koken.


Als je particles niet kookt komen ze in de darmen van de karpers en die kunnen ze niet verteren en uiteindelijk gaan ze dood.
en dat wil niemand hebben!!! :evil:
Peter Baan
Berichten: 457
Lid geworden op: 03-01-2006 19:20

19-03-2008 23:33

Nogmaals bovengenoemde info komt uit De Karper nr 41.

Natuurlijk is het koken van particles belangrijk, maar als in karper41 genoemde info niet klopt, waarom wordt het dan toch gepubliceerd in een van de grote kaperbladen?

Vertel...
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

20-03-2008 01:22

niels hurkmans schreef:Als je particles niet kookt komen ze in de darmen van de karpers en die kunnen ze niet verteren en uiteindelijk gaan ze dood.
en dat wil niemand hebben!!! :evil:


Beste Niels,
Een karper verteerd sowieso nauwelijks geen partikels dus dat scheelt dan weer.

Beste Peter,
Je weet hoe nauw ze kijken op koken van partikels, ok het staat in hengel sport magazine toch raad ik je aan het even kort te koken zekere voor het on zekere toch ?
10min moet al genoeg zijn.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Peter Baan
Berichten: 457
Lid geworden op: 03-01-2006 19:20

21-03-2008 16:35

Kenny Willems schreef:
Beste Peter,
Je weet hoe nauw ze kijken op koken van partikels, ok het staat in hengel sport magazine toch raad ik je aan het even kort te koken zekere voor het on zekere toch ?
10min moet al genoeg zijn.


Ben ik het zeker mee eens
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

21-03-2008 18:36

Al was het niet slecht voor de karper, zou ik het alsnog koken, zoek maar eens op wat er gebeurt als je je particles kookt ;)
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

21-03-2008 22:00

De attractieve waarde word verhoogd door het koken... :wink:

Sowieso is het altijd beter om de partikels te koken voor de gezondheid van
de vis.

groetjes Benny
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-03-2008 22:16

koken voor attractie ok je maakt het zetmeel los
Maar laat ik een een knuppel in het hok gooien....voor de gezondheid van de vis lijkt me bij de meeste particles sterk. Door te weken zwellen ze al op en dan nog... ook duiven en andere dieren eten zaden droog op en hebben nergens last van, vergeet niet dat darmen zeeer rekbaar zijn EN dat als iets opzwelt het 2 kanten op kan en dus niet vast komt te zitten. LET WEL DIT IS GEEN REDEN OM ALLES MAAR RAUW IN HET NWATER TE SMIJTEN. Ben zelf van mening dat hewt een mond op mond praatje is. Even een voorbeeld op het twente kanaal heb je veevoeder bedrijven die aan de kade mais laden, droge kippemais wel te verstaan en laat dit nu net een goede stek zijn en daar drijven echt geen dode karper dat opzwellen is dus een broodje aap verhaal
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-03-2008 23:38

Martijn de attractiewaarde van de partikel verhogen plus de verteerbaarheid bevorderen is toch een veel beter verhaal dan jou aannames of niet soms?

Ik vind jou knuppel in het hoenderhok voor een geroutineerd karpervisser die heus wel weet hoe dit alles werkt compleet overtrokken en je doet hier de karpervisserij geen goed mee.
Van iemand met minder ervaring en hart voor de karper zou ik het nog kunnen relativeren van jou valt het mij vies tegen.
Vergeet hierbij niet dat de internet vissertjes van tegenwoordig hierin wel eens een legitimatie kunnen vinden om jou knuppel te gaan volgen.

Mond tot mond praatjes heb ik niks mee, met redelijke verklaringen van dingen wel.
Vissen is een hobby, geen religie!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-03-2008 23:46

Blijkbaar mijn vet getypte text gemist douwe?
Daarnaast houd jij van goed beargumenteerde reacties, ik dacht dat ik met het kanaal voorbeeld een redelijk beeld van de werkelijkheid heb neergezet. en daarnaast uigelegd dat voedsel dat iets opzwelt op 2 manieren word opgevangen namelijk de rekbaarheid van de darm en daarnaast richting de uitgang.
Zeg en denk wat je wil maar ik praat niet iedereen na. Ik stel alleen dat het verhaal van opgeblazen darmen een kul in het kwadraat verhaal is.Of de vis er nu wel of geen voedingsstoffen uit ongekookt particles haalt is weer een andere discussie. Wel ben ik erg benieuwd waar jij de wijsheid vandaan haalt om te stellen dat een vis er geen of weinig uithaald wanneer het niet gekookt word, ik ben er van overtuigd dat er (zeker in mindere mate) wel degelijk iets uitgehaald kan worden.

mvg martijn
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-03-2008 00:19

Waar zeg ik geen???????????? of weinig??????????????????

Jij zegt zelf al dat de vis er in IEDER geval minder uithaalt dus waarom zal je dat dan gaan doen??????????????

Kul in het kwadraat??????? inderdaad dat kun je van jou reactie wel degelijk zeggen.

Is een risico wat je KUNT vermijden dat het ergens wel fout kan gaan zoveel moeite dan????????????

Zo zijn er tich redenen te bedenken dat jou knuppel kul in het kwadraat is.

Jij bent toch zo betrokken bij de karper????

Laat dan dit soort reacties als ambassadeur in het vervolg, ik acht jou als karpervisser met het hart voor de vis op de juiste plaats veel hoger dan je nu laat zien, jammer heel erg jammer.
Vissen is een hobby, geen religie!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-03-2008 00:36

Wederom ontbreekt het bij jou aan begrijpend lezen douwe. Ik heb mijn punt gemaakt het probleem met jou is dat je eruit halt wat jij eruit wil halen en niet wat de schrijver bedoeld, een probleem waar jij wel meer last van schijnt te hebben als ik jou reacties her en der lees. Weltrusten beste man.....
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-03-2008 10:37

Geef eens antwoord op mijn vragen dan kom je er achter dat jou schrijven de schuld is van mijn lezen.

Je moet niet met knuppels beginnen te werpen zonder dat je klaar bent om de knuppel terug te verwachten.

Jou beargumentering is het kul in deze wisseling van woorden.

En nog iets het zou je toch aan het denken moeten zetten dat ik jou als ervaren met een hart voor de karper visser neerzet.
En juist in die classificatie pak ik de knuppel op voor er minder of onervaren vissers jou knuppel verkeert interpreteren al dan niet uit gemakzucht.

Of staat bij jou ook alleen het VANGEN voorop dan stel ik mijn gedachten over jou direct bij.

Jou bedoeling zal dan heel misschien goed zijn de tekst daaromheen maakt het zwak.
Ik heb geen probleem ik maak gewoon gebruik van de mogelijkheid om jou goed?? bedoelde knuppel op te pakken.

Met mijn begrijpend lezen is niets mis mee met jou beantwoording wel.
Vissen is een hobby, geen religie!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-03-2008 10:41

De vragen van jou heb ik al beantwoord, met vette text heb ik duidelijk gemaakt dat je altijd moet koken duidelijker kan niet lijkt mij. Daarnaast heb ik al uitgelegd waarom ikhet een broodjes aap verhaal vind, met een voorbeeld van het twentekanaal erbij, hoe duidelijk wil je het hebben douwe?

met kokende groet
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-03-2008 11:01

Het is wel goed Martijn mijn visie over jou is bijgesteld, jij verdomd het om antwoorden te geven op mijn direct gestelde vragen omdat het jou verhaal erg zwak maakt.
Ik laat het aan de lezer over wat verstandiger is om te doen.

Pak ik er een KULVERGELIJKING uit, DUIVEN en andere dieren, die beesten (m.n. duiven, vogels ) hebben maagzuur wat door een zinken dakgoot heen brandt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Verder kun jij niet zien wat in de diepe stromende kanalen gebeurd met de vissen die constant op die plekken azen.
Ik ook niet maar ik houd liever de veilige weg aan en week en KOOK alle partikels WEL.
De aantrekkingskracht van die partikels is ook VEEEELLLLL hoger los van het verteringsverhaal.

Jij vind het dus onnodig of tenminste een kul- of broodje aap verhaal!!
Daarmee schaar jij jezelf in mijn opinie vanaf nu bij de vissers die het geen zak kan schelen wat er gebeurd zolang het maar vangt.
De vis komt niet bovendrijven in die DIEPE loshavens dus er is NIETS aan de hand???

Zien of je die knuppel op durft te pakken zodat ik mijn visie weer kan wijzigen in jou voordeel.
Vissen is een hobby, geen religie!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-03-2008 11:06

Dank je douwe

Jaar in jaar uit word daar tientellen kilos mais per dag gemorst, dan zou in korte tijd het complete karper bestand aan gort zijn en je niks meer vangen.
Maag zuur of niet als er iets droog ingaat zal het viocht/zuur opnemen en opzwellen daar zal jouw zuur niks aan veranderen.Verder stele ik dat ik je alles wel moet koken...wie heeft er nu een zwak verhaal?

met vriendelijk én op karpervissende groet martijn
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-03-2008 11:13

Jammer heel jammer maar de hier begrijpende lezer weet nu in ieder geval wat er van jou verhaal is overgebleven.
Op karpervissende groet: mijn invulling - de rest maakt geen flikker uit - duidelijker kun je niet zijn waarvoor dank.
Vissen is een hobby, geen religie!