Nieuw en meteen een vraagje:)


Plaats reactie
Jarno Zuiderduin
Berichten: 28
Lid geworden op: 11-06-2007 19:04
Locatie: Alkmaar

11-06-2007 21:38

Na altijd op snoek gevist te hebben met pluggen ben ik eigenlijk overgestapt op het karper vissen.
afgelopen weekend dus vanaf vrijdag tot en met zondag gevist.
echt ik heb voor zover ik heb kunnen ontdekken bij andere karpervissers dus al mijn materiaal goed voor elkaar.

2 karperhengels van Spro inclusief molens met baitrunner.
rodpod met verklikker enz enz.
landingsnet voor karper.
onthaakmat
en de rest van de belangrijke spullen (vuilniszakken voor de troep enzo)

nu is dus het vreemde:

vrijdag rond 19:00 alles opgetuigd en in het water geworpen.
rig met pva zakjes en boilies gebruikt.
bijgevoerd met een werpstok alles zoals ik afgekeken heb bij de rest:P

echt in het meer waar ik vis had iedereen ontzettend veel runs en ook veel karper geland in het net.
naast me zaten 3 mensen die er al 4 of 5 gevangen hadden en aan de andere kant ook iemand met 3.
echt de hele nacht door gingen overal de piepers.
behalve bij mij, bij mij bleef het stil.
gelukkig viste ik met 2 hengels dus 1 gebruikt om wat te proberen zodat ik de andere lekker kon laten liggen.
ververst beetje veranderd maar niks hielp.

zondag ging ik dus weer teleurgesteld naar huis toe want ik had er zo op gehoopt dat ik de eerste karper in mijn leven zou kunnen landen.
maar ik ben een aanhouder maar ik hoop zo dat ik als aanhouder ook een keer ga winnen:P

komend weekend ga ik er weer lekker voor zitten van vrijdag tot zondag maar hoe is het mogelijk dat echt iedereen wat binnen gehaald had behalve ik terwijl er zoveel hetzelfde was als bij de rest.

hoop dat jullie wat tips voor me hebben want ondanks dat ik niks gevangen heb dit weekend ga ik het niet opgeven en blijf ik doorgaan tot het bittere einde.

groetjes,
jarnoz
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

11-06-2007 21:50

yo mischien iets van informatie waar je mee vist?

je rig, voer, voorgevoerd of niet?
diep ondiep ? etc.
wier/waterplanten.


welkom trouwens :)
Jarno Zuiderduin
Berichten: 28
Lid geworden op: 11-06-2007 19:04
Locatie: Alkmaar

11-06-2007 21:58

nou ik heb hier en daar geinformeerd over het water en vanuit de oever/kant word het na ongeveer 10 meter een stuk dieper naar ongeveer 4,5 meter.

ik gebruikte standaard rigs omdat ik dat makkelijker vind zo voor de eerste keer.
en met boilies en niet voorgevoerd want ik woon in zwaag en vis in alkmaar.
dus om de dag naar alkmaar rijden zit er niet in vind boilies al duur genoeg.

maar goed ik gebruik dus boilies geloof 18mm als ik het goed heb.

boven mijn rig heb een een wartel zitten met daar overheen een ventiel tube om de knopen te beschermen.
daar boven een schuiflood die ik stop met een knijploodje.
verder gewoon bijgevoerd als ik zag dat ze dat naast me ook deden:P
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

11-06-2007 22:18

Jarno,

Je hebt een goede instelling maar waarom in Alkmaar vissen als je in Zwaag woont, uit ervaring weet ik dat er genoeg mooi water in de omgeving van Zwaag is.
Dan kan je ervoor kiezen om voor te voeren. Het voordeel is dat je meer zekerheid hebt dat je iets vangt. Als je instant gaat vissen (dat is eigenlijk wat je nu doet) moet je eigenlijk meer info over het water hebben o.a. bodem verloop, trekroutes, aastijden, dressuur etc. Waarschijnlijk voeren de gene die naast en tegen over je zaten wel voor en dat maakt het voor hen een stuk makkelijker.

Als beginnend visser zou ik eerst wat dichterbij beginnen om het "gevoel" te krijgen en vervolgens je horizon verbreden.

Gr,
J.
Na 20 biertjes is alles een goed idee....
Jarno Zuiderduin
Berichten: 28
Lid geworden op: 11-06-2007 19:04
Locatie: Alkmaar

11-06-2007 22:48

hey bedankt voor je reaktie:)

er is inderdaad zat mooi water hier om op te vissen maar mijn vismaatje woont in alkmaar en die heeft geen auto.
en dan zou ik hem steeds moeten ophalen omdat ik zeker in het begin liever nog niet alleen ga vissen op karper.

maar zelfs als je instant gaat vissen zou je toch na 3 dagen en 2 nachten wel een run moeten krijgen?

groetjes,
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

12-06-2007 10:14

Ligt eraan die andere weten mischien de trektrouters, en welke diepte ze moeten zitten ( zo wie zo als het warm is niet te diep).
en ja als hun net wat anders vissen bv met vast lood, en stiff rig ofzo dat ze sneller gehaakt worden, mischien bijten ze bij jouw ook maar kunnen ze de rig los maken, en /of krijg je geen registratie door je schuif lood, ik zou je inline lood niet laten schuiven maar gewoon de stopper er tegen aan doen.

zo vang ik ze ook en vind ik het makelijkst, ik heb persoonlijk niet veel vertrouwen in dat schuiven en dan pas haken.

kunnen best veel factoren zijn, en alleen vissen waarom niet?, ik vis ook alleen ideaal kan je beetje zelf aanklooien. hoor ik tevens niet altijd gelach als ik weer eens vast gooi ;)
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

12-06-2007 12:01

Jarno, blanken is er in het begin altijd bij. Ik werd er een beetje moedeloos van... tot je bepaalde dingen gaat inzien. Kijken naar de personen die wel vangen is niet de sleutel tot succes. Probeer dingen uit, ga peilen, maar vooral observeren. Er is zat te leren, in een beetje hengelsportzaak willen ze je vast ook wel helpen. Vallen en opstaan hoort erbij. Ik zou me trouwens niet beperken tot 1 vast water, neem 2 of 3 wateren waarop je vist en waar je mee vertrouwd raakt. Dan is de overstap naar een water kleiner. Ik vind blanken trouwens de beste leerschool die er is, als ik veel blank weet ik dat er iets niet goed zit, dan kan je dingen uit gaan sluiten en iets anders proberen. net zolang tot het wel wil. Succes
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

12-06-2007 20:22

Jarno Zuiderduin schreef:hey bedankt voor je reaktie:)

er is inderdaad zat mooi water hier om op te vissen maar mijn vismaatje woont in alkmaar en die heeft geen auto.
en dan zou ik hem steeds moeten ophalen omdat ik zeker in het begin liever nog niet alleen ga vissen op karper.

maar zelfs als je instant gaat vissen zou je toch na 3 dagen en 2 nachten wel een run moeten krijgen?

groetjes,


Zeker zou je een run moeten krijgen maar zoals ik al aangaf komt er bij instant vissen iets meer kennis kijken.

Een voorbeeld; Een aantal weken geleden ging ik een avondje vissen op m'n thuis water (een stek die er in eerste instantie niet uit ziet als een hotspot). Een stuk verder op zaten een paar gasten instant te vissen, ik had ze nog nooit gezien en achter af bleek ook dat ze niet uit de buurt kwamen, ze hadden het erover dat ze 4 dagen gingen vissen. Die avond had ik 7 runs waarvan 6 verzilverd en die gasten hadden, je raad het al, helemaal noppes.

Een voor een kwamen ze langs om te kijken waar ik mee viste en om m’n tactiek te achterhalen. Het enige wat ik heb verteld is dat ik regelmatig voor voer.

2 dagen later ben ik weer wezen kijken en ze hadden er welgeteld 1 gevangen op 6 hengels.

De stek waar ze zaten te vissen bevis ik altijd in de winter omdat het een dieper gelegen stuk betreft dat onderwater doorloopt naar een duiker. In het voorjaar /vroege zomer heb je daar niets te zoeken. Dat wisten ze dus niet.

Qua aas zaten ze met readymades van merk x, het water wordt redelijk intens bevist en er heerst redelijk wat dressuur m.b.t. tot aas, ook dat was niet bij ze bekend.

Het kan dus voorkomen dat de vangst garantie lager ligt bij instant vissen, als je niet op de juiste plek zit, dan wanneer je voor voert.


Gr,
J.
Na 20 biertjes is alles een goed idee....
Jarno Zuiderduin
Berichten: 28
Lid geworden op: 11-06-2007 19:04
Locatie: Alkmaar

25-06-2007 18:44

Idd daar zit zeker wat in ja:)
ik heb even niets meer kunnen plaatsen maar inmiddels begin ik het al aardig onder de knie te krijgen.
ik heb inmiddels al 9 karpers gevangen en ow ow ow wat is dat mooi zeg.
ik ben helemaal verkocht nu mijn eerste karpers op de onthaak mat gelegen hebben.
nu is het tijd om echt alles wat ik kan leren in me op te nemen want echt dit is zo mooi:P

heb mijn onderlijnen aangepast en het loodsysteem en ik ving binnen een half uur mijn eerste karper al.
ik stond helemaal te trillen van de adrenaline toen de pieper ging.

echt bedankt voor alle tips heb er veel aan gehad.

groetjes,
jarno
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

25-06-2007 22:13

haha mooi is dat ;), en door de adrealine helemaal in de knoop gooien :P

goed bezig, plaats maar leuke fotos ;)

mietek
Jarno Zuiderduin
Berichten: 28
Lid geworden op: 11-06-2007 19:04
Locatie: Alkmaar

26-06-2007 16:15

zal ik zeker doen moet ze nog even op mijn computer zetten:P

groetjes
Jarno Zuiderduin
Berichten: 28
Lid geworden op: 11-06-2007 19:04
Locatie: Alkmaar

26-06-2007 18:54

Hier wat foto's van mijn vangst van vorige week van het weekend weer lekker een weekend voor mezelf om lekker te gaan vissen dus er zullen wel meer foto's gemaakt worden:P

Afbeelding
Afbeelding

en nog een van een snoek die ik ook die dag gevangen had:P

Afbeelding

heb nu al zin in het weekend:D

groetjes,
jarno
Jarno Zuiderduin
Berichten: 28
Lid geworden op: 11-06-2007 19:04
Locatie: Alkmaar

26-06-2007 18:55

wow die foto's zijn een beetje groot geworden:(
Bernard Holtkamp

26-06-2007 19:06

Zo dan...die zijn groot
De foto's dan wel he

Even verkleinen voortaan graag want nu heb ik aan 2 schermen naast elkaar niet genoeg.
Jarno Zuiderduin
Berichten: 28
Lid geworden op: 11-06-2007 19:04
Locatie: Alkmaar

26-06-2007 19:31

ja sorry ik ben gewend dat ze automatisch verkleind worden.

mijn welgemeende excuses:(

groetjes,
jarno
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

26-06-2007 19:35

origineel amsterdams 8)

Osdorp posse :lol:
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Jarno Kastermans
Berichten: 350
Lid geworden op: 11-05-2006 20:01
Locatie: Schoonebeek Dr

26-06-2007 21:30

Naamgenoot :lol:

Succes met de hobby!
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

27-06-2007 10:55

kijk kijk het begin is er :),. goed bezig.

dat we nog maar veel fotos mogen zien ;)
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

29-06-2007 14:00

jarno ,jij hebt nog geluk dat je zo snel een karper vangt, ik heb zelf mogen ondervinden dat ze soms echt niet willen bijten, ik begon met karpervissen en ik heb toen een heel jaar niets gevangen, ik bleef echter doorzetten en ook ander aas te gebruiken dan boilies resultaat:18 karpers in 5 sessies :D gewoon blijven doorzetten en vooral zorgen dat je plezier beleeft in het karperen!!!

greetzzz en nog veel succes met je hobby!!!
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Jarno Zuiderduin
Berichten: 28
Lid geworden op: 11-06-2007 19:04
Locatie: Alkmaar

06-07-2007 19:20

Herman Esveld schreef:origineel amsterdams 8)

Osdorp posse :lol:


hehehe ja idd ik kom dan wel oorspronkelijk uit alkmaar maar de Osdorp posse is al jaren mijn muziek daarom ook een tattoo van hun:P

mijn pc is nu helemaal gecrached dus moet af en toe naar me ouders om wat te kunnen zeggen:(

thnks voor de reacties ik ga nu ff wat snoekbaars vangen:P
morgen weer karperen:)

groetjes,
jarno
Plaats reactie