Hengels vervoeren


Plaats reactie
Jesse van Oort
Berichten: 10
Lid geworden op: 29-05-2007 21:18
Locatie: Groningen

29-05-2007 22:08

Hallo,

aangezien ik nieuw ben op dit forum zal ik mezelf eerst even kort voorstellen: Ik ben Jesse van Oort, gehuwd, vader van 3 dochters (en een pleegzoon), Software ontwikkelaar/architect, vrijwillig molenaar en imker...onder andere...

In mijn jeugd heb ik zeer veel gevist; jaren lang was ik elke dag wel langs het water te vinden. Daarna ruim 23 jaar niet meer (ik ben nu bijna 37).

Sinds ik vorig jaar mijn in Noorwegen (Tromso) wonende broertje bezocht heb en veel op de sont en in de fjorden heb gevist heb ik mijzelf weer een drietal hengels aangeschaft: een zeebaarshengel (om lekker in Noorwegen en Denemarken op zout water uit de voeten te kunnen met kunstaas), een licht spinhengeltje en een mooie penhengel (arca nostalgia carp, 1.5 lb 12 ft). Deze laatste heb ik onlangs tweedehands in prima staat op de kop getikt (inclusief spro freeliner 740) om hier in de buurt in de vijvers en polders op karper en zeelt te kunnen vissen met de pen.

Over deze laatste hengel gaat mijn (beginners) vraag: bewaar en vervoer ik de hengel opgetuigd en wel? Of tuig ik hem op langs de waterkant en tuig ik hem weer 'af' als ik klaar ben? Ik zou het zelf netter vinden om alles ervan af te halen, maar wat doe je dan met al dat (hagel)lood dat aan de lijn zit? Dat kun je toch niet meer gebruiken?

Mijn huidige opzet is (vanaf de top): stuitje, wartel (die vrij langs de lijn kan schuiven tot aan het stuitje) met daaraan een pen, loodhageltjes, 15 cm boven de haak nog een grote loodhagel (deze kan niet door de bovenste ogen van mijn hengel) en dan het haakje.

Hoe kan ik dit slim aanpassen? Wat is beter voor het materiaal?

Ik wil namelijk soms ook simpel met een schuiflood en onderlijn een vette worm o.i.d. op de bodem aanbieden, zonder pen dus.

Wie woont er in de omgeving van Groningen die mij eventueel e.e.a. kan uitleggen

Alvast bedankt,

Jesse - opnieuw een beginner - van Oort
Gebruikersavatar
Sander Raaijmakers
Berichten: 311
Lid geworden op: 07-10-2006 20:01
Locatie: Mierlo

01-06-2007 18:31

heej jesse, ik heb zelf niet veel ervaringen met pennen maar kdenk dat als je maar één hengel hebt je het beste een losse pouch kan kopen. dan kan ik je wel aanraden om meteen een goede te kopen want die goedkope zijn ontiegelijk dun dus ik zou kijken naar iets van fox ofzo
voor jou lijkt mij een hele foudraal beetje overbodig maar mocht je ooit meer hengels aan willen schaffen voor statisch vissen dan kan je nog altijd een moederfoudraal bijkopen en nog losse pouches. ;)

groetjes sander
Te mogen leven is een gunst. Te weten hoe is een kunst.
Jesse van Oort
Berichten: 10
Lid geworden op: 29-05-2007 21:18
Locatie: Groningen

01-06-2007 19:30

Dag Sander,

bedankt voor je antwoord. Ik ben heel erg tevreden met mijn prachtige Arca Nostalgia Carp penhengel en heb er een mooi gepolsterd foudraaltje voor gekocht. Er kan 1 hengel plus molen in en ik denk dat ik er nog wel 1 of 2 zonder molen in kwijt kan. Verder heb ik besloten dat mijn penhangel penhengel blijft en dat ik evt. freelinen (met evt. wat werplood) met een andere hengel doe. Wel heb ik daarvoor nog een extra molen met baitrunner aangeschaft.

Ik ga me sowieso niet 100% op het klassieke karpervissen met rodpod etc. storten. Ik heb daar de tijd niet voor en wil ooit ook nog eens leren vliegvissen. Ik ga dus niet nog een dure tweede werphengel aanschaffen.

Bovendien ben ik niet echt het type dat dagen van tevoren voerplekjes gaat onderhouden. Ik weet pas vaak op de avond zelf dat ik tijd, zin en gelegenheid heb.

Zondagochtend ga ik hier in de stad (Groningen) bij een vijver vissen met mijn oudste dochter. Ik strooi wel een uurtje van tevoren wat hennep en wat pellets of mais, dat moet het dan zijn. Het zou mijn eerste karper worden!

Groeten,

Jesse
Gebruikersavatar
Jarno Kastermans
Berichten: 350
Lid geworden op: 11-05-2006 20:01
Locatie: Schoonebeek Dr

01-06-2007 21:00

Hoi jesse,

Welkom op het forum!
Ikzelf haal altijd alles wat aan me draad zit eraf, en daarna bouw ik alles weer op aan de waterkant.

Je krijgt er vanzelf handigheid in, en dan gaat het steeds sneller ;)

Ik wens je veel succes zondag, en laat even weten als je wat hebt gevangen,

Groeten Jarno 8)
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

02-06-2007 19:49

ik laat het eigenlijk altijd opgetuigd,
enige wat ik aan de waterkant aan de hengel doe is:
de hengel op elkaar schuiven top en onderkant,
lood eraan , bolie eraan. ennuh werpen maar.

gaat al steeds beter :)
Plaats reactie