Eerste keer rig maken.


Plaats reactie
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

05-05-2007 15:51

OKe ik heb de rigperikelen bekeken en de sticky ook.
Zal eerst mijn materiaal opsommen net gekocht:

- PB - Jelly-wire
- Fox lood:
- 2x 84 grams onder en bovenkant plant.
- 2x 84 grams peer vorm maar wel rond dus geen platte kanten.
- Geen inline - geen idee hoe het heet Maar met een swivel.
- Safety bolt rubber tube, die taps toelopende rubber.
- ESP Sink rig tube 2.5m 1.75 MM groen/bruin kleur.
- shrinking tube 100cm 1.2mm --> 0.6 mm
- rolling wartels(swivel) size 8
- Korda hybrid lonkshank X size 8.


Nu zit ik nog met wat vragen wat mij onduidelijk is betreft het monteren van het lood.
Ik heb met inline lood gevist tot nu toe, en niks gevangen heb er geen goed gevoel bij namelijk. dus wil deze eens proberen.

1. Dus hoe kan ik deze gemakkelijk bevestigen ?want heb maar 1 wartel oogje en moet ik daar dan onderlijn , bovenlijn op zelfde oogje vast maken ?

2. De jellywire deze kan gestript worden als ik dat goed heb.
hoe doe ik dit? en waarom zou ik dat doen?

3.
Wat houd precies de hair in, alleen die lus? of ook dat stukje van de haak en de lus?
en wat zijn beetje maximalea afmeting voor die dingen?


Verder ga ik alvast wat oefenen met knopen naar aanleiding van de rig sticky :).

ik vis overigens op beetje blubber bodem dus daarom had ik het platte lood gekocht...

bij voorbaat dank,

Mietek Wojtaszek
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

05-05-2007 17:10

Je moet lead clips hebben voor je lood. :wink:
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

05-05-2007 17:13

Afbeelding

Hier een foto van lead clips. Deze zijn van fox je kunt ze beter van korda hebben, omdat je met die clips van fox veel lood kwijt raakt. :wink:
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

05-05-2007 19:20

koen bril schreef:Afbeelding

Hier een foto van lead clips. Deze zijn van fox je kunt ze beter van korda hebben, omdat je met die clips van fox veel lood kwijt raakt. :wink:


veel lood ? hoe kom je daarnu bij joh, bij elke vis ben je er 1 kwijt, dus scheeld weer als je niks vangt :D
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

05-05-2007 19:22

Tja maar na 5 vissen was ik die clips wel zat :wink: Mijn vaste stek werd meer een lood op slag :lol:
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

05-05-2007 19:23

koen bril schreef:Tja maar na 5 vissen was ik die clips wel zat :wink: Mijn vaste stek werd meer een lood op slag :lol:


Krijg je wel een harde platue
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

05-05-2007 19:24

Ja volgende keer maar lood kopen in de vorm van mosselen. Heb ik mijn eigen mosselbank :lol:
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

05-05-2007 20:12

OKe dus voor het lood te bevestigen MOET Ik die leadclips hebben? is geen andere manier. ok maandag ff halen dan :).
En wat elke keer als ik een vis vang gaat het lood eraf of wat?


2. De jellywire deze kan gestript worden als ik dat goed heb.
hoe doe ik dit? en waarom zou ik dat doen?

3.
Wat houd precies de hair in, alleen die lus? of ook dat stukje van de haak en de lus?
en wat zijn beetje maximale afmeting voor die dingen?


4. Wat is een goede hoofdlijn , heb er nu een oude lijn aanzitten die ik nog had maar ja is niet echt serieus mee te vissen.
is 28/00 ofzo vind ik al vrij dik :P ben een vaste hengel visser dus ja;)
Maar wat is een goede betaalbare hoofdlijn?

alvast bedankt !!!
zal als ik wat heb geknoopt posten, oefen eerst even met een rol 22/00 lijn want om nu gelijk die dure jelly-wire te ver**.

zie de reacties tegemoet :).

ps. beetje ontopic :P

MVg,

Mietek
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

05-05-2007 20:17

2. -> geen idee, geen ervaring mee

3. -> je hairlengte hangt beetje van je aas af, ikzelf probeer rond de 10 tot 15 mm van me haak af te zitten met me aas. dus stel je hebt een boilie van 20mm dan moet je hair 30 - 35 mm zijn

4. -> ik vis zelf met 30/100, maar ik vis vaak tegen bomen die in water liggen, of tegen brugpeilers enzo, dus wil in het begin snel de vis daar weg hebben.
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

05-05-2007 20:30

Oke en de afstand meet je dan van onderkant bolie ? tot onderkant haak denk ik.

over 30/00 ah k bepaald merk ?, want ik heb vis tegen een eilandje aan zit ook takken en struiken e.d. dus zat ook aan zo een lijn te denken.


5.
Houd niet op met de vragen :P
Ik zie bij de echte karpervissers ( niet ik heb 1 karper hengel :P) en dan zie ik dat ze bij die beetverklikker een swinger/hanger hebben?
die heb ik niet ik gebruik gewoon een bankstick draai mijn ultimate verklikker erop, vervolgens zet ik die hengel op de steunen en wachten

Ik zet trouwens mijn slip bijna helemaal open, ik kan mijn molen ook zo instellen dat ik kan in halen en dat hij kan afwinden ( gaat die hendel draaien) is dat beter? en dan de slip niet te zwaar afstellen of hoe moet het precies? :)





maar. wat is het voordeel van zo een swinger? .


Mvg,

Mietek
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

05-05-2007 20:45

wat betreft de afstand
ik doe zelf die 10 - 15 mm tussen de haak en de boevnkant(zijde van de boilie dichts bij de haak) van de boilie

de afstand tussen de 2 groene streepjes hou ik dus tussen de 10 en 15 mm
Afbeelding

tjah merk lijn, shimano technium schijnt een goeie te zijn,

swinger is er voor om ook een beetregistratie te krijgen als de vis naar je toe komt zwemmen, die registratie krijg je niet/nauwelijks als je geen swinger/hanger gebruikt.


en de slip, tjah ik draai me slip altijd beetje strakker of losser tijdens de dril, elke vis vecht weer anders
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

05-05-2007 20:53

ah kijk es aan nu heb ik hem relax bedankt.

ja die slip draai ik dan aan als ik ga slaan maar ja nog geen keer beet gehad :P
moet zoiezo denk eerst goede molen halen, want anders verneuk nog die lijn.


2. De jellywire deze kan gestript worden als ik dat goed heb.
hoe doe ik dit? en waarom zou ik dat doen?

en die swinger kan ik er aanhangen en dat is het? moet ik die nog aansluiten op mijn bankstick/ beetverlikker?
goedkope swinger maakt niet uit denk ik he ?

6. tips voor goede molen ? :P


Mietek
piron stoop
Berichten: 22
Lid geworden op: 30-07-2006 12:21
Locatie: Nijmegen

05-05-2007 21:29

Ik denk dat je het best op zoek kan gaan naar een karpervisser in de buurt ofzo die je het dan persoonlijk uitlegt en alles laat zien.
Daar leer je denk ik veel beter en veel sneller van dan zo over het board. Deze kan je natuurlijk alles in praktijk laten zien en misschien kun je het ook in de winkel vragen deze laten alles wel zien en geven vast wel uitleg .
Jammergenoeg woon ik niet in de buurt, anders had ik het best willen doen..... maar misschien zijn er andere die wel bij jouw in de buurt wonen?
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

05-05-2007 21:50

Ja zal es langs gaan bij een viswinkel, maar de enige waar ik beetje vertrouwen of weet dat ze beetje snappen is vlemmix.
zit niet echt in de buurt.
Ach ik begin met mijn rigs te maken en dat lood systeem dan komt het wel.

Ga binnenkort met mijn pa vissen die begint dit jaar ook weer dus die weet ok veel.
geen karpervisser maar weet wel wat van.
komt goed.

iemand die deze vraag kan beantwoorden dan kan ik voorlopig voorruit met mijn karper dvds e.d. :P

2. De jellywire deze kan gestript worden als ik dat goed heb.
hoe doe ik dit? en waarom zou ik dat doen?

Mietek
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

05-05-2007 23:01

PB voor mietek 8)
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gerrit Hees

05-05-2007 23:36

ik zelf strip het door op de gewensteafstand me tanden of me nagels erop te zetten en het er dan afte schrapen tot nu nog geen gebroken tanden of lijnen dus dat werkt goed 8)

je stript het er af om zo een soepel gedeelte tot je haak te krijgen een zogenaamt scharnierpunt, zo kan de vis het aas zo oppakken dat hij het minder snel doorkrijgt
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

05-05-2007 23:52

Opsomming:
1. Lead clips (liever geen fox maar korda :P )

2. Strippen met tanden nagels. (waarom? Zo kan je een soepel deel bij de haak creëren, ongeveer 2, 3 cm. Hierdoor kan de haak beter indraaien)

3. Lus, + stuk tot haak, afmeting hangt af van aas en van het water

4. Bij obstakelvisserij zou ik iets sneller een dikker. 0.35 oid. (ook
afhankelijk van het water)
Goede lijnen zijn bijv.: - Shimano Technium
- Sufix
- Daiwa infinity

5. Swinger hanger is handig, zo heb je het ook door als de vis naar je toe
komt zwemmen.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

06-05-2007 22:24

Oke hardstikke bedankt allen :)
ik ben druk bezig met rig knopen te oefenen ga morgen met de jellywire aan de slag.
zal deze posten dan in de rigperikelen fora.
Vandaag verjaardag gevierd dus weer aardig wat geld binnen voor wat updates van materiaal.


Mvg,

Mietek
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

07-05-2007 22:40

Mijn eerste rig gemaakt met de jelly wire van PB, krimpkous nog niet gekrompen.
haak korda mt 8 longshank x
van wartel t/m einde bolie is 22 cm.
van onderkant haak onderkant bolie 1cm.

Heb de shrinktube nog niet gekrompen want denk dat ik deze een stuk korter maak en alleen over de wartel doe, aangezien het al een longshank is en naar mijn inzien niet nodig is nog verder naar binnen te buigen.

De tube bij de wartel kan dat kwaad of ?
ik heb ook nog sink rig tube van ESP gekocht, wat is handig hiervoor helemaal te doen of een stukje ?

heb trouwens niet voor de haak gestript de jellywire alleen de hair is gestript.




Afbeelding

ben er wel trots op :P
laat maar weten of het wat is.
Mietek
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-05-2007 07:06

Mietek,

Ik prefereer ook een stukje gestript boven de haak, hierdoor kan de haak veel vrijer draaien wat weer voor een goede inhaking kan zorgen.

Gr. Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

08-05-2007 09:46

Ik strip met GreenHornet of JellyWire ook ongeveer 3 cm. boven de haak, maar ik denk dat het geen probleem is om deze niet te strippen, je heb nu een soort van stiff-rig.
Als ik een stiff-rig wil maken gebruik ik fluorocarbon en dat bevalt me perfect!
Sterker nog, laatste tijd vis ik 1 hengel met stiff-rig en de andere met combi rig (jellywire of Greenhornet) en alle vangsten tot nu toe zijn gerealiseerd met de stiff-rig

Verder ziet je rig er goed uit, zou niet weten waarom je geen karper zal vangen met deze rig!

Wellicht kan je ervoor zorgen dat je hair nog wat lager je haaksteel verlaat, ongeveer ter hoogte van je haakpunt!
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

08-05-2007 10:45

ah oke bedankt :) ja ik zal dan een stukje krimpkous nog op de hoek van de haak zetten voor de hair.

bedankt:) ik zal nog een paar gaan maken en dan zal ik deze strippen :).

Knopende groet :P


Mietek
Plaats reactie