Beginnen met karper


Plaats reactie
Tom Verdonck
Berichten: 11
Lid geworden op: 15-04-2007 20:12
Locatie: België, West-Vl.

15-04-2007 20:22

Hallo,

Al een aantal jaar vis ik op witvisjes (Met vaste stok). Ik ben al een aantal weken aangestoken door het karper virus. Ik wil me nu wat meer gaan richten op het karper vissen. Aangezien ik een student ben en niet zo'n groot budget wil ik de eerste maanden vissen met materiaal die ik heb.

Ik heb een hengel van 2.4m, lbs weet ik niet ; het plakkertje waar het opstaat is af :roll:
Ik heb nog een molen van ultimate ; centrino 4000.

Kan ik hier nu mee gaan karpervissen? Als het me bevalt het karpervissen koop ik me nieuwe hengels & molens aan.

Grtz,
Tom
vandecasteele christof
Berichten: 60
Lid geworden op: 13-02-2006 22:33
Locatie: belgie

16-04-2007 06:19

materiaal dat je noemt ken ik niet, vis gewoon niet te licht, maak dat je een ruim schepnet hebt, en een onthaakmatje, weger, ik heb anders nog wat materiaal liggen dat weg mag voor een prikje ik zie dat je westvlaming bent ook :wink:
hengelbelangen ijzervalei
Tom Verdonck
Berichten: 11
Lid geworden op: 15-04-2007 20:12
Locatie: België, West-Vl.

16-04-2007 18:57

Oké bedankt ^^

Het "standaart" materiaal zoals onthaakmat, weger, ruim schepnet, ... word zeker aangekocht.

Grtz,
Tom
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

16-04-2007 19:00

een weger vind ik nog niet echt een must voor je uitrusting als je gaat beginnen met karperen.
Tom Verdonck
Berichten: 11
Lid geworden op: 15-04-2007 20:12
Locatie: België, West-Vl.

16-04-2007 19:05

Michiel de Vries schreef:een weger vind ik nog niet echt een must voor je uitrusting als je gaat beginnen met karperen.


Altijd leuk als je weet hoeveel hij weegt? :P
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

16-04-2007 19:59

ik ben begonnen met 1 hengel, losse steuntjes enzovoort, en dan 1ste maar paar keer blanken, en dan is een visje vangen, is het dan nog steeds leuk na vaak blanken dan zou ik me uitrusting pas echt goed uitbreiden.

want straks schaf je allerlei dingen aan, en vind je het na een tijdje toch niks en dan zit je met je spullen.
Tom Verdonck
Berichten: 11
Lid geworden op: 15-04-2007 20:12
Locatie: België, West-Vl.

16-04-2007 21:33

Ik ga dit weekend gaan vissen met een vriend die ook karper vist, dus hij heeft al het materiaal die ik kan gebruiken. Als ik het blijf leuk vinden na wat blanken schaf ik maar pas materiaal aan, moest ik het niet leuk vinden ^^

Weet ng iemand welke lijn ik het best gebruik? (Merk, kg, etc etc)

Grtz,
Tom
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

16-04-2007 22:02

Voor lijn kom je op iets van 0.30mm of 0.35mm uit qua dikte, afhankelijk van het aantal obstakels dat de vis kan bereiken als bomen etc die onderwater staan. Denk hierbij aan grofweg een lijn die een kilo of 7 aan trekkracht heeft. Een goede (maar dure) lijn is bijvoorbeeld Shimano Technium, maar ook Fox Softsteel of Prologic XLNT Camo. Als je een goede lijn voor de prijs wil hebben kijk dan bijvoorbeeld eens naar Daiwa Sensor.

Gr, Koen
vandecasteele christof
Berichten: 60
Lid geworden op: 13-02-2006 22:33
Locatie: belgie

17-04-2007 00:19

ik vis nu 1 jaar met technicum en heb er geen klagen van.
hengelbelangen ijzervalei
Bart Knecht
Berichten: 203
Lid geworden op: 16-07-2006 14:19

17-04-2007 00:22

das een stevig lijntje! 8)
Tom Verdonck
Berichten: 11
Lid geworden op: 15-04-2007 20:12
Locatie: België, West-Vl.

19-04-2007 21:55

Ik ben hier even terug met nog wat vraagjes.. ^^

Ik heb even rondgereden in de buurt en heb een mooie stek gevonden. (overhangende bomen, rietvelden aan de kant.) Hier wil ik volgende week eens m'n geluk gaan beproeven. Ik heb alleen nog wat vragen ivm aas & rigs..

Ik heb al eens rondgeneusd in het forum ivm rigs maar ik begrijp er niets van.. welke rig gebruik ik het best op een kanaal? (Open water, geen obstakels)
Welk aas gebruik ik het best, de vertrouwde boilie?

Grtz,
Tom
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

20-04-2007 00:09

pak gewoon geweekte en gekookte kippenmais deznoots aangevuld met boilies.
Rigs heel simpel 1 die haakt.Ik twijfelde ook enorm aan mun rigs maar daar ben ik gelukkig overheen.Pek een stukje lijn maak een klein lusjepak je karperhaak maak een knottless not en klaar.Je kan er nog krimpkous overheen doen voor betere kantel effect maar is niet echt nodig.maak er een wartel aan stukje lood van 80gr en vissen.

Remco
Tom Verdonck
Berichten: 11
Lid geworden op: 15-04-2007 20:12
Locatie: België, West-Vl.

24-04-2007 20:16

Ik heb dus dit weekend & gisteren gaan vissen op karper. Dit weekend heb ik geblankt & gisteren ook. Tot ik het idee kreeg om even primitief te gaan pennen, ik zag voor me veel bubbeltjes & kolken op het water..

Toen heb ik een dobbertje aan een hengel gehangen & wat mais in het water gekieperd en wat zitten klooien. Toen verdween m'n dobber opeens in de diepte, snel aanslaan dacht ik. Heel m'n top van mn hengel boog door, toen ik de vis aan de oppervlakte verscheen speelde ik hem kwijt. :o

Toen heb ik nog wat door zitten pennen op andere plaatsen, maar helaas. Niks gevangen. Nu denk ik eraan om verder te gaan pennen, zitten wachten op de bieper lijkt niets voor mij.

Nu heb ik nog wat info zitten zoeken op het internet & denk dat pennen bij me past (verveel me nogal snel :P). Heb daarnet het water wat zitten observeren, heb een paar plekjes gevonden waar ik zeker eens wil gaan proberen met de pen.

Ik ga ook een nieuwe hengel kopen ;

http://www.raven.nl/nl/product/karper/1 ... avav1833/#

Volgens mij is dit geen slecht hengeltje?

Grtz,
Tom
Elmer Bos
Berichten: 40
Lid geworden op: 14-05-2007 16:08
Locatie: Kloosterburen

14-05-2007 23:27

Tja je veranderd wel erg snel ik heb dagen zoniet weken moeten blanken en op mijn bek moeten gaan voordat het eindlijk lukte. Zonde dat je zo snel opgeeft.
En over de hengel, lijkt me wel een goede hengel. Niks mis mee. Maar probeer gewoon nog ff keertje 'gewoon' met piepers zeg maar. Even paar dagen van te voren elke dag paar handje duivenvoer op mais en dan even een dag of liever nachtje vissen. Heel erg spannend vooral eerste keer, en wie weet vind je het dan wel het einde.
Lac du der 4ever
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

15-05-2007 02:30

Karper is niet de makelijkste vis om tevangen zoals je al achter gekomen was.
Met de pen heb je zeker meer kans vooral binnenwateren.
Je zegt zelf al dat je het niet zitten achter zoon piep ding tehangen (gelukkig iemand die het eens anders doet).
Die x2 hengel is zeker wel goed voor het betere pen werk.
Zelf vind ik een hengel niet belangrijk, maar eerder de molen (let hier op).
Het vissen met de pen is vaak erg simpelen vooral in slootjes en parkjes prima vis tevangen, door simpel aas tegebruiken.
Hier onder versta ik dus Mais, Hennep, Duivenvoer, Pellets, Tompoes(kattevlees) enz enz.
Niet tedik lijn, zou aanraden 0,20 mm en een kleine dunne haakjes 10 tot 8.
Weet zeker dat het goed gaat komen.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Plaats reactie