diepte meten


Plaats reactie
Steven Stegeman
Berichten: 97
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rekken, Gelderland

26-01-2002 13:48

wie weet een manier om de diepte van een water te meten vanaf de kant? en waar gedetailleerde kaarten van viswateren te krijgen zijn?
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

26-01-2002 14:27

ik monteer meestal een lijn schuivend op de lijn, en knoop aan het eind een goed zichtbare dobber, met een heel groot drijfvermogen, hiervoor zijn speciale dobbers te krijgen.

gooi nu in op de plaats waar je de diepte wilt weten, of in de richting van, draai de lijn strak tot op het het lood, en trek telkens een vaste hoeveelheid lijn van de moelen, bijv. een halve meter. tel hoevaak je die vaste lengte erafgetrokken hebt, en je kent de diepte op die plaats. draai nu in tot je het lood voelt, trek het lood bijv. een meter of 2 op je toe en herhaal ditzelfde nogmaals. zo kun je redelijk nauwkeurig pijlen, afhankelijk van hoeveel tijd je erin investeert.

kaarten van wateren?? tja, ik heb er nog maar weinig gezien, en ik denk niet dat veel karpervissers je dergelijke info zomaar geven. bovendien, als je zelf een goede stek uitpeilt, is de voldoening vele malen groter. bovendien moet het karpervissen niet het idee gaan krijgen van ga ff naar een bibliotheek, haal daar een boekje over een water met alle info en ga lekker vangen. zo werkt het niet natuurlijk, voor mooie vissen moet je vaak wel wat doen!
groetjes Da Fox
Steven Stegeman
Berichten: 97
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rekken, Gelderland

26-01-2002 14:39

ik was ook niet op zoek naar goede stekken, maar ik zoek kaarten van in mijn eigen omgeving om goede stekken in aan te geven, voeplekken etc.
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

26-01-2002 14:51

ah, op die manier, sorry dat ik je een tikkie veroordeelde.
ik denk dat je op gedetailleerde gemeentkaarten al een hoop kunt aangeven, zeker als het wat groter water betreft.
in het geval van recreatie plassen staan er vaak van die wegwijsborden met de bewuste plas en alles eromheen erop, je zou dan de plas over kunnen trekken, levert je al gauw een kaart op A3 of A2 formaat op, niet echt klein dus.
daarnaast zou je kleine stukken wateren zelf kunnen tekenen, en als het ware een boekje maken per water, met allemaal kleine sectoren, waarin jij heel nauwkeurig de diepte hebt staan.
ik geef toe, het is wat werk, maar je moet er wat voor over hebben.

oja, je zou ook nog gewoon kunnen informeren bij het gemeentehuis, wellicht hebben ze hier goede kaarten van de bewuste gemeente en daarinliggende waters
groetjes Da Fox
Steven Stegeman
Berichten: 97
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rekken, Gelderland

26-01-2002 15:06

bedankt voor de tip. ik zal eens naar het gemeentehuis gaan. ik zie dat je uit Aalten komt. Zelf kom ik ook uit de Achterhoek (Rekken). Ik begin pas met karpervissen, mijn eerste karper ving ik afgelopen zomer in Frankrijk (artikel komt binnenkort op karperwereld.nl). Weet jij enkele wateren in de omgeving Rekken, Eibergen, Haaksbergen waar ik als beginner dicht bij huis kan oefenen?
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-01-2002 15:10

Zelf heb ik ook nog nooit zelf gepeild. Goede stekken zie ik meestal met het oog en gewoon een beetje logisch nadenken. Maar omdat ik dit jaar op het kanaal ga beginnen is het iets moeilijker. Daarom wil ik vragen hoe je plateaus het beste kunt ontdekken. Je hebt ook vaak een kuil in de bodemstructuur waar de karper aast, maar ik denk niet dat je deze kunt vinden door alleen maar te peilen. Zelf heb ik nog iets anders in gedachte. Waarom niet gewoon in het kanaal springen op een warme zomerdag en dan met de snorkel verkennen. Zo gaat het volgens mij het beste, zie je ook alle obstakels enzo, en open plekken.
gr lode
Karpers vangen die je met http://www.borntofish.be
Steven Stegeman
Berichten: 97
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rekken, Gelderland

26-01-2002 15:15

Momenteel ben ik begonnen met een voercampagne op mijn thuiswater. Ik probeer het ook in kaart te brengen met dieptes enzo. Ik weet de diepteverschillen wel uit mijn hoofd, alleen niet de exacte dieptes.
Martin van de Poel
Berichten: 25
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Hoorn

29-01-2002 08:27

Hey Lode,
Dat snorkelen is in de zomer zeker een goede optie. Als het te koud is kan je ook gewoon met een zware hengel op de manier die Kees beschreef het water uitpijlen. Als je hier een beetje handigheid in krijgt kan je er vrij veel mee te weten komen.

Martin
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

29-01-2002 10:23

zware hengel martin??

ik doe het met een inmiddels tot penhengel gedegradeerde 2 ponder, tot een meter of 50 red ik het zeker, en dat is voor mijn visserij meer als voldoende. de meeste wateren die ik ken hebben op deze afstand wel 1 of meerdere goede stekken liggen, sommige zijn zelfs niet eens zo breed :wink:
groetjes Da Fox
Martin van de Poel
Berichten: 25
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Hoorn

29-01-2002 16:48

Hoi Kees,
Ik gebruik meestal vrij zwaar lood dus heb je ook een zwaardere hengel nodig. Zwaarder lood heeft naar mijn idee de voordelen dat je zo beter de bodem (structuur, hardheid,soort) kunt aanvoelen en je ook wat verder kunt werpen.
Martin van de Poel
Berichten: 25
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Hoorn

29-01-2002 16:48

Hoi Kees,
Ik gebruik meestal vrij zwaar lood dus heb je ook een zwaardere hengel nodig. Zwaarder lood heeft naar mijn idee de voordelen dat je zo beter de bodem (structuur, hardheid,soort) kunt aanvoelen en je ook wat verder kunt werpen.

Martin
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

29-01-2002 19:30

als je een lange witvishengel hebt kan je ook vaak goed uit de voeten, de afstand is dan natuurlijk beperkt.

Met Vr Gr
Niels K
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

29-01-2002 22:30

inderdaad niels, voor afstanden tot een meter of 10 is de vaste hengel een uitstekend wapen, je kunt echt elk hobbeltje voelen!

martin, ik gebruik voor het peilen een lood van 70 gram, ik weet niet wat jij wil werpen, maar ik voel zeker op afstanden tot 30 meter de bodem vrij goed, binnenkort zelfs nog beter, heb nog een spoeltje over en daar gaat een beetje gevlochten materiaal op, kun je zelfs met 10 gram alles voelen!
groetjes Da Fox
Martin van de Poel
Berichten: 25
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Hoorn

30-01-2002 16:08

Kees,
Op die afstanden kan het zeker ook nog wel goed, maar als je een stukkie verder uit de kant gaat pijlen zal het met een wat zwaarder lood toch wat nauwkeuriger blijven.
Het ligt er denk ik ook nog wel aan op wat voor water het is. Op een rustige ondiepe plas zal je natuurlijk minder nodig hebben dan op bijvoorbeeld een sterkstromend water dat ook nog is vrij diep is.

martin
Gebruikersavatar
Henk Jan Borghuis
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

05-02-2002 14:30

Euh, misschien is een fishfinder wel net zo makkelijk.

Ik heb er sinds kort 1 en ik vind het helemaal geweldig. Je ziet gewoon alles en krijgt zo ene goed globaal beeld.
Wel zou ik ff met een hengel en wat lood de samenstelling van de bodem onderzoeken. Een pijp die je in de bodem kunt steken is nog beter, maar dat gaat zo moeilijk op 9 meter.
Plaats reactie