freeline vissen


Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

08-12-2002 12:24

Ik wil een paar keer in de winter freeline vissen maar nou is mijn vraagje hoe hoog je de hengel op de steunen moet zetten (kun je je stormpalen gebruiken) en waar je je alu folietje moet hangen op welke hoogte

B.V.D
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

08-12-2002 15:41

Kevin,

je kunt je stormpalen gerust gebruiken hoor, als je er maar voor zorgt dat je met de toppen naar beneden vist, dus de hengel in het verlengde van de lijn plaatsen. Hiermee bedoel ik, probeer de hengel zo te plaatsen dat de lijn de binnenkant van de ogen niet raakt.
Het alu folietje hangt bij mij tussen molen en startoog op zo'n 30 cm onder de hengel.

Succes,

Hans
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

08-12-2002 15:54

Bedankt Hans

Vis jij vaak op deze manier en ervaar jij echt een verschil dan je met lood vist kwa vangsten?
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

08-12-2002 17:27

Kevin,

verschil kwa vangsten kan ik niet zeggen. Freelinen is een heel andere manier van vissen dan met vastlood.
Als ik ga nachtvissen maak ik gebruik van vastlood en optonics waardoor ik dan minder op m'n quivief hoef te zijn en daardoor langere sessies kan maken wat zich dan weer uit in het aantal vissen dat ik vang.
Bij het freelinen moet je alert blijven en als het ware als een kat achter je hengel(s) zitten om iedere beweging van de waker zelf te kunnen registreren. Het freelinen pas ik graag en vaak toe als ik om de een of andere reden alleen maar dagsessies kan maken. Ook de manier van de aanbeten spreekt mij aan. Dit kan heel treuzelend gaan doormiddel van wat trillingen, een stukje omhoog komen en daarna weer aarzelend zakken van de waker, maar ook knallende aanbeten waarbij je hengel uit de steunen gezeuld kan worden. Echt waar, wees op je hoede bij dit soort zaken!!! Al met al vind ik het een heel spectaculaire manier van vissen en eigenlijk veel mooier dan met vastlood vissen maar met vastlood vissen heb je weer andere mogelijkheden en ook dat heeft zijn bekoringen. Hierbij denk ik dan aan het kamperen en het hele gebeuren daar omheen.
Verder wil ik nog opmerken dat ik een gloed nieuwe ongebruikte penhengel naast m'n bed heb staan. Die heb ik, door de late aanschaf, dit jaar nog niet kunnen gebruiken maar komend seizoen krijgt ie de vuurdoop. Pennen, freelinen en vastlood vissen. Zo heb ik lekker wat variatie in mijn visserij en ben ik van alle markten thuis!

Sportieve groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

08-12-2002 18:01

Hans
ik vis altijd heel apart ja apart moet je het eigenlijk niet noemen maar anders dan de rest ik vis zelden met piepers omdat ik dat saai vind en te simpel ik moet het wat moelijker hebben dus niet een beet krijgen door een pieper maar door iets visueels zoals een pennetje of alu follie want daar geniet ik eenmaal meer van ik vind het wel wat hebben die fluiters maar dan als het s'nachts is en met een alu en pennetje overdag en ook soms s'nachts

ik gebruikte altijd een wat zwaardere hengel een 2.5 lbs maar ik vond hem veel te zwaar voor het vissen wat ik doe.
Dus heb ik nu een penhengel aangeschaft een zelfbouw van Arjan MEIJER het is een 3 delige Hardy glas blanc met sic ogen fuji reel houder (down locked) 1lbs en 3.65 en het is werkelijk een juweeltje om hem in zijn parabolische curv te zien en te voelen buigt echt tot de cone dus genieten
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

08-12-2002 19:20

Kevin,

toch is met optonics(piepers)vissen helemaal niet saai. Het is maar net hoe je je visserij wilt beleven. Ik vind het heerlijk om van tijd tot tijd lekker lui voor mijn tent achter mijn hengels te liggen, een potje junkkfood klaar te maken, aantekeningen te maken in mijn logboek of een artikel te schrijven voor KWO en voor de rest alleen maar luisteren naar het suizen in mijn oren omdat er anders niks te horen is, en dat alles in mijn dooie uppie. Totdat mijn potloodpunt afbreekt en ik uit mijn overpeinzingen gewekt wordt door een run :smile:
Toch ga ik dan na een tijdje het struinen missen, vandaar die nieuwe penhengel. Ik ga het volgend jaar lekker combineren. Overdag penvissen en 's nachts met vastlood. En dan lekker in de vrije natuur overnachten, wel link met al die harige beesten in de buurt maar ik heb het risico er graag voor over en gelukkig heb ik een vrouw die mijn "needs" begrijpt!

Kevin: waar de luchten wijter worden
't waterland in bos vergaat

waar de schone paarse heide
eenzaam stil te bloeien staat

waar de dennen vrolijk jubelen
't zonlicht fel door'd akkers slaat

daar licht mijn........

Vul de rest zelf maar in!

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

08-12-2002 19:25

Hans
Heel mooi hoe je altijd de woorden omschrijft!
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

08-12-2002 19:26

Hans
welk aas kun je fijn mee freeline vissen dus een eindje weg zetten?

groeten
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

08-12-2002 21:40

kevin,

alle gangbare aassoorten kun je inzetten. Je kunt met freelinen nm ook lood gebruiken. Zelf gebruik ik hooguit 15 gr. wartellood.
Ik ga als volgt te werk. Eerst schuif ik het lood op de lijn, daarna een rubber stopper en als laatste zet ik de haak aan. Die rubberstopper zorgt ervoor dat het lood niet tot op de haak kan zakken en tevens kun je die stopper naar boven of naar beneden schuiven zodat je onderlijn langer of korter wordt. Het lood kan dus vrij, tot aan de stopper over de lijn schuiven. Bij een aanbeet voelt de vis de weerstand van het lood dus niet en wordt de minste of geringste beroering van het aas door gegeven aan het alu wakertje. Die 15 gr. lood is genoeg om je aas 30 meter weg te kunnen zetten.

Groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

08-12-2002 23:00

hans bedankt voor je tip
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

09-12-2002 11:16

Hoi
Zijn er misschien meer free line vissers aanwezig die tips kunnen geven en of ervaring te vertellen?

b.v.d
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-12-2002 11:23

wat je ook kan doen is het lood op een zijlijntje zetten waaraan een grote wartel geknoopt is deze schuif je op de hoofdlijn waarna er een kraal volgt waarna je aan de hoofdlijn een wartelknoopt daaraan kan je dan je onderlijn knopen... voordeel is dat door de zijlijn en de grote wartel er minder wrijving is het lood kan iets wegzekken in de bodem en de grote wartel voorziet in een bijna wrijvingslose doorgang van de lijn
je kan nu ook zwaarder lood gebruiken (wind!) omdat je geen stopper hebt maar een wartel, tevens kan je nu een dikke hoofdlijn gebruiken in combinatie met een gevlochten onderlijn

mvg martijn
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

09-12-2002 13:26

Hoi
Zijn er misschien verhalen artikelen over freeline vissen te vinden op het internet want ik kan ze niet vinden?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-12-2002 13:33

leen es het grote karperboek van rini groothuis!
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

09-12-2002 23:58

Hoi Kevin,

Als je toch lood wilt gebruiken maar de vis toch een vrije lijn geven dan is een warteltje niet genoeg. Een grotere plastic ring werkt dan beter. (ook bij het peilen) je moet absoluut geen tube gebruiken en natuurlijk ook een flinke kraal gebruiken boven je onderlijn.

Het zijlijntje kun je eventueel laten drijven met een onderwaterdobber.

neus eens wat rond bij het materiaal voor het statisch vissen op snoek. Daar zijn ze heel wat verder wat betreft het vissen zonder enige weerstand bij aasopname.

groeten jeroen
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

10-12-2002 10:25

Jeroen ik ben van plan om helemaal geen lood te gebruiken gewoon geen lood en een alu wakertje en als aas een klompje deeg.

Verder bedankt voor al jullie reacties
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-12-2002 11:28

Kevin,

Ter aanvulling. Ooit toen ik nog op die manier viste was de mooiste/gevoeligste beetregistratie met de top iets omhoog en een licht wakertje voor de top die de lijn in een hoek hield. Henk Peeters verkocht toen een waker die daar zeer geschikt voor was. Niets voor veel wind natuurlijk.

Succes, Kees
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

10-12-2002 11:35

Kees Ik snap hem niet wat bedoel je precies
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-12-2002 11:47

Kevin,

Een waker vóór de top, bevestigd in de naar het water afhangende lijn, in plaats van tussen de geleideogen. Zo heb je de meest gevoelige beetregistratie. Moet ook wel ergens beschreven staan in de boeken van grootmeester Groothuis. Als je wilt kan ik het wel eens opzoeken. Kunst is om daar een geschikte waker voor te vinden. Die zijn niet meer in de handel, maar met wat handigheid wel zelf te maken. Als je een tekeningtje wilt, stuur me dan een berichtje met je e-mail adres.

Kees
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

10-12-2002 13:09

Heren freeliners,

Dat wakertje voor onder de top is niet meer te koop maar wel te maken. Ik gebruik momenteel zelf een oud swingerkopje van de eerste foxversie swingers. Daar werd de lijn nog tussen twee placstic palletjes geklemd. Dat losse kopje weegt bijna niks. Ik heb er een gaatje in geboord en daar heb ik wat vissersgaren doorgehaald. Daarmee zet ik hem vast aan de hengel steun. De originele wakers van peeters vielen na aanslag los en schoven dan over de lijn heen en mijn versie schiet van de lijn af. Dit is inderdaad het meest gevoelige wakersysteem wat ik ken, maar alleen geschikt als er weinig wind is.

groeten,

henrie
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-12-2002 13:30

helaas ook een systeem dat veel karpervissers niet eens meer kenne omdat ze direct aan het boilievissen zijn geslagen!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

10-12-2002 13:33

Martijn
ja jammer is dat he
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

10-12-2002 19:54

topwakervissen! Inderdaad mooi werk! Een paperclip werkt heel goed. Door de lijn aan de binnenkant van de paperclip te houden gaat na de aanslag de waker richting haak. Bovendien kun je aan de paperclip bevestigen wat je wilt waardoor de het gewicht van de waker variabel is. Een tip die Jan Schreiner ooit visers aan de hand deed was gewoon een stukje deeg. Draai een balletje deeg, kneed op de gewenst afstand voor je top in de lijn en klaar. Bij het aanslaan vleigt het deeg er geheid van af.

Sjors
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

10-12-2002 19:54

topwakervissen! Inderdaad mooi werk! Een paperclip werkt heel goed. Door de lijn aan de binnenkant van de paperclip te houden gaat na de aanslag de waker richting haak. Bovendien kun je aan de paperclip bevestigen wat je wilt waardoor de het gewicht van de waker variabel is. Een tip die Jan Schreiner ooit visers aan de hand deed was gewoon een stukje deeg. Draai een balletje deeg, kneed op de gewenst afstand voor je top in de lijn en klaar. Bij het aanslaan vleigt het deeg er geheid van af.

Sjors
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

10-12-2002 19:54

topwakervissen! Inderdaad mooi werk! Een paperclip werkt heel goed. Door de lijn aan de binnenkant van de paperclip te houden gaat na de aanslag de waker richting haak. Bovendien kun je aan de paperclip bevestigen wat je wilt waardoor de het gewicht van de waker variabel is. Een tip die Jan Schreiner ooit visers aan de hand deed was gewoon een stukje deeg. Draai een balletje deeg, kneed op de gewenst afstand voor je top in de lijn en klaar. Bij het aanslaan vliegt het deeg er geheid van af.

Sjors