Zelf rigs leren knopen


Gerben Akkerboer
Berichten: 221
Lid geworden op: 13-04-2005 13:47

31-01-2007 09:54

Hoi medevissers,

Dit jaar ben ik van plan om zelf rigs te gaan knopen. Ik heb al aardig wat info op gedaan op het forum en verschillende andere website's. Maar ik zie het moment door de bomen het bos niet meer.

Mijn doel is om te kunst van het rigs knopen een beetje te leren, en dus een aantal artikelen in huis te halen om mee te beginnen. Niet gelijk de ingewikkelste rigs natuurlijk, maar ook weer niet de aller makkelijksten. Er moet natuurlijk wel een beetje uitdaging aan zitten :wink:.

Mijn vraag is, welk materiaal zouden jullie mij aanraden om mee te beginnen? Het liefste zou ik materiaal willen om ook een aantal verschillende types onderlijnen te maken. Hieronder staat opgesomt welke rigs ik zelf in gedachten had.

-pop-up rig.
-combi rig.
-stiff rig.
-andere leuken die aan te raden zijn?


Alvast bedankt!
Gerben.
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

31-01-2007 10:18

Neem Pb jellywire, een materiaal met een stijve coating en een soepele kern,
voor de combi rig, een stukje coating strippen, zover tot je zelf prettig vind.

Stiffrig, coating strippen zover dat de coating alleen verwijderd is op het gedeelde waar je mee knopt, de hair enz. boven de haaksteel dus de coating niet verwijderen.

Voor de pop up is het ook goed te gebruiken, je moet dan met een stukje krimpkous vissen, ongeveer 5mm/7mm boven de haaksteel. en dan zorgen dan je qwa stippen van de coating net precies 5mm soepele lijn overhoud na de krimphous, zeg maar dat je na je krimpkous nog 5mm soepele lijn hebt voor de coating weer begint. ff uitbalanceren met een beetje putty(kneedbaarlood) en klaar.

Hierop zullen weer vele reacties geplaats worden, maar dit is zo allround genomen wat je met jellywire kunt. Er zijn voor de diverse rigs wel gerichtere materialen te verkrijgen. aangezien Gerben naar een materiaal vroeg waar hij verschillende rigs mee kon knopen, vind IK jellywire een heel geschikt materiaal.


groeten
Gebruikersavatar
Ruud Engelbarts
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-09-2005 20:03
Locatie: Lichtenvoorde

31-01-2007 10:31

Als ik jou was zou ik even kijken na de lijnen van sufix. Deze zitten redelijk goed qua prijs/kwaliteit. Nu kun je je ook nog veroorloven om een paar meter te verkloten. Geloof mij, dat gaat gebeuren :lol:

Voor de rest qua onderlijn materiaal kunnen ze je vaak in de winkel wel mee verder hebben. Denk aan; Haken, Krimpkous, evt warteltjes of quicklinks, Siliconentube enz. enz.

Gr. Ruud
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

31-01-2007 11:21

als je de hair kan maken en de knotless knot ben je al een heel eind.

Ik zelf vis meestal met een soepele onderlijn, of met een combi-rig. Ik heb altijd het idee dat de lengte van de hair en lengte van de onderlijn het belangrijkste zijn. Ik vis zelf nooit meer met lange onderlijnen. Simpele onderlijnen zijn bij mij het effectiefst.
Op sommige wateren kan het camoufleren van de laatste meter heel goed zijn, maar in veel gevallen niet nodig.
Dit jaar ga ik meer experimenteren op het gebied van camouflage.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gerben Akkerboer
Berichten: 221
Lid geworden op: 13-04-2005 13:47

31-01-2007 12:54

Thnx voor de reacties tot nu toe.

Ik lees ook veel over de green hornet van PB. Zoals ik nu begrijp is dat ongeveer hetzelfde als de Jelly Wire?

En qua wartels en haken e.d. wat raden jullie me dan aan?
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

31-01-2007 15:03

ik vis met een soepele onderlijn.Hair knopen haak vast maken met de knottlesnot stukje krimpkous eroverheen 2cm ongeveer.Lengte van de onderlijn hangt af op wat voor bodem je wilt gaan vissen.En aan het uit einde warteltje maatje8.Als haak pb anti eject of gamakatsu super.Met deze onderlijn kan je met een pop up vissen en dat doe je door een beetje kneedlood op des gewenste afstand van de haak te doen.Meestal 1,5 cm ofzo.

Combi rig pak je green hornet of jelly wire is eigenlijk het zelfde alleen andere kleur coting en kern.Maak hem ook net als hieboven beschreven alleen nu laat je 2a3 cm buiten je krimpkous soepel en dan begint je harde mantel weer.Maak je wartel vast doormiddel van een 8knoop.En weer maatje8.Met deze onderlijn kan je goed pop up vissen doe op het gedeelte waar het van zachte kern naar harde buiten mantrel gaat.Iets in korten dat je ongeveer 1,5 cm hebt gestript en dan daar ook een beetje kneedlood opdoen.

Stiff prezies het zelfde als de combi alleen nu laat je geen soepel gedeelte uit de krimpkous komen maar laat je het er iets in zitten.

Hoop dat je hier iets aan hebt.Vis stiff rig of combi niet op bagger bodem kans dat het recht op gaat staan.

Remco
Gerben Akkerboer
Berichten: 221
Lid geworden op: 13-04-2005 13:47

31-01-2007 18:40

Bedankt allemaal.
Ik heb een aantal dingen ingekocht, ik zal eens even aan het prutsen.

Ik laat wel een fototje achter als ik klaar ben. Dan ben ik erg benieuwd naar jullie mening ;).

Grtzzz.
Gebruikersavatar
Sander Raaijmakers
Berichten: 311
Lid geworden op: 07-10-2006 20:01
Locatie: Mierlo

31-01-2007 19:39

ik zou idd ook jellywire nemen jah kan je afstrippen tot hoever jij wilt en je hebt het in 3 verschillende kleuren
Te mogen leven is een gunst. Te weten hoe is een kunst.
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

31-01-2007 20:00

rigs maken is niet zo moeilijk,
dacht ik eerst ook.
er is hier 1 hengelsportzaak daar verkopen ze allen standaardrigs van pb verkopenen een andere waar ze alle rigs van pb verkopen.
maar is aleen heel duur en nog niet perfect.
3 euro per rig voor combi rig of en 3 euro voor 2 standaards.
maar nog was ik er niet tevreden mee de haken waar vaak te groot bij de meeste rigs.dus ik besloot toch maar eens een rolletje onderlijn materiaal te kopen
haken wartels en klaar was ik.
dus ik knopen en wat me opviel is dat het helemaal niet zo moeilijk is.
geloof me ik dacht eerst ook dat het heel moeilijk was.
maar dat is het niet dus koop materiaal en knopen maar

mvg :wink:

ps het geeft de eerst paar keer een kick als je wat op je eigengemaakte rig vangt.en je kan ze maken hoe je wilt lengte,haak,wartel,met of zonder schrinktube

kortom probeer het gewoon lukt je heus wel
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

31-01-2007 21:21

Gerben,

Kom hier een keer heen, en ik zal je een simpele basis-rig leren knopen;
mag je de onderlijnen ook nog houden. 8) :wink:

Iets voordoen is altijd makkelijker, dan het op 't papier/board uit te leg-
gen. Dus bij deze: Je bent welkom!

groetjes Benny
Gerben Akkerboer
Berichten: 221
Lid geworden op: 13-04-2005 13:47

31-01-2007 21:50

Bedankt voor je uitnodiging Benny :wink:
Zal het onthouden. :D


Ik ben vanavond even bezig geweest, en dit is het resultaat:

Afbeelding
(bij de pijl gestript)

Even de info:
Fox shrink tube 2.4 mm
PB Jelly Wire 25LB (bruine)
PB Rolling Swivel size 8
Gamakatsu Teflon Super Hook 6

Ik ben zelf nog niet zo tevreden over de buiging van de shrinktube, dit kwam ook doordat ik halverwege het shrimpen erachterkwam dat die damp boven de waterkoker toch best wel erg warm was :lol:.

Het knopen opzich viel me heel erg mee, had het veel moeilijker verwacht. Netzoals jij zegt Dayo. Geeft ook goed gevoel als ie "af" is, kan niet wachten om te proberen!

'k Heb hem ook nog even getest in een aquarium, en wat me opvalt is dat het stukje wat niet gestript is van de jelly wire wel erg on-natuurlijk in het water hangt. Soms zweeft hij gewoon in een boogje in het water, als een looping zeg maar (dus niet op de bodem).

Tips zijn welkom :wink:
Gebruikersavatar
Jarno Kastermans
Berichten: 350
Lid geworden op: 11-05-2006 20:01
Locatie: Schoonebeek Dr

01-02-2007 13:12

Ik zou dat boogje even veranderen, Verder de hair iets wat korter maken, voor de rest wel geslaagde rig!

Gewoon vaker proberen en op het laatst heb je een super rig ;)

Met knopende groeten Jarno
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

01-02-2007 13:27

Gerben lekker zo houden zeg ik dan maar ziet goed uit. dat bochtje kun je verhelpen door een stukje kneedlood op tedoen, of gewoon een kleine knijploodje.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

01-02-2007 19:23

Ik kan me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet door allerlei meest fantasierijke rigs met al even originele namen. Ik zou even alle whitty pools, anti-eject, reverse combi's, hinged stiffrigs en andere poespas laten voor wat het is en gewoon simpel beginnen.
Die rig die je zelf in elkaar geknutseld hebt ziet er al heel goed uit. Zo vis ik ook erg vaak. Ik heb van allerlei dingen geprobeerd. Verschillende rigs hebben hun voor- en nadelen, maar in de meeste gevallen kom ik toch ook terug op een simpele gestripte onderlijn van een cm of 10-15. Met een klein krimpkousje op de haak om hem beter te laten draaien/haken. Ik vis dus wel vrij korte onderlijnen, ik ben van mening dat snel contact met het lood ervoor zorgt dat vissen minder snel een rig uit kunnen spuigen als ze het niet vertrouwen.
De hair zou ik absoluut niet korter maken, dit komt het hakend effect juist niet ten goede. Hij mag zelfs nog wel langer. Hair beter te lang dan te kort houden.
Nadeel van volledig soepele onderlijnen vind ik dat ze (zonder pva stick) iets te gemakkelijk in de knoop gooien. De stijve onderlijnen (stiffrigs) ben ik niet zo fan van omdat ze bij mij nogal eens tot raar gehaakte vissen en losschieters geleid hebben. Dan is een gestripte onderlijn met een stukje stijf en een stukje soepel een goede middenweg.
Van die basis die je nu hebt gemaakt kun je gaan experimenteren. Als je merkt dat vissen niet goed gehaakt zitten of je krijgt losschieters of misschien wat verdachte piepjes kun je aan je onderlijn gaan sleutelen. Dan kun je kiezen voor kortere rig, misschien langer, langere hair, andere haak enzovoort.
Zoals Kenny al zei kun je de onderlijn mooi plat op de bodem houden door halverwege de onderlijn te voorzien van een loodhageltje of een beetje kneedbaar lood. Lijkt me goed zo.
Gebruikersavatar
Gert jan Prevo
Berichten: 223
Lid geworden op: 14-10-2005 11:27
Locatie: Rotterdam

01-02-2007 19:30

Heey,

Ziet er voor de eerste keer niet onaardig uit hoor!
Ik zou persoonlijk, de rig iets korter maken en ik knoop de onderlijn nooit direct aan de wartel (of quickswivel) maar werk met een lusje zodat de onderlijn beter kan draaien.
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

01-02-2007 19:53

zou hem zelf ook korter maken voor de rest is het wel ok hoor!
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

01-02-2007 22:11

mensen vraag.Op bagger bodems nooit met stiff rigs vissen gaat die recht omhoog staan.Is mij gedachten gang.Maar kan je wel met een stiff rig in gooien want dan hebje toch ook kans dat die rechtomhoog ga staan of is dat materiaal nog niet zo stijff en gaat het wel liggen.En stiff met inline lood dan.Want mij lijkt dat als je met stiff gaat gooien dat die omhoog gaat staan.
Gebruikersavatar
Ruud Engelbarts
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-09-2005 20:03
Locatie: Lichtenvoorde

01-02-2007 23:22

@ Remco

Nee dat is niet zo bij een stiff rig. Mijn ervaringen zijn is dat hoe dat ook de onderlijn wel plat op de bodem komt. Inderdaad als je het lood in een bodem van 30 cm prut gooit, dan heb je wel een kans dat er als het ware een 'boog' in je onderlijn komt, je onderlijn zal zich dan niet mooi aanpassen aan de bodemstructuur. Een stiffrig is nooit echt stijf, hooguit stijver. Dit neemt echter niet weg dat je met een stiffrig niet kan vangen op een drassige bodem.

Succes!

kleine edit:
Qua ingooien zorgt juist de stijfheid van het materiaal ervoor dat jou bollie mooi strak van het lood afligt en kansen op 'verward' ingooien minder worden.
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

02-02-2007 07:53

ja oke dat verwarren dat snapte ik ook wel maar ik vaar meestal uit dus vandaar.Zat ik met de gedachten van staan.Maar mijn vraag is beantwoord dus bedankt.
Gerben Akkerboer
Berichten: 221
Lid geworden op: 13-04-2005 13:47

02-02-2007 08:35

Gert jan Prevo schreef:Heey,

Ziet er voor de eerste keer niet onaardig uit hoor!
Ik zou persoonlijk, de rig iets korter maken en ik knoop de onderlijn nooit direct aan de wartel (of quickswivel) maar werk met een lusje zodat de onderlijn beter kan draaien.



Thnx voor alle reactie's!
Maar Gert-Jan, dat lusje aan de wartel, kan dat gewoon zo'n zelfde lus zijn als ik voor het uiteinde van de hair gemaakt heb?
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

02-02-2007 13:01

zou ik niet doen!
doe het met een achtknoop als die je lukt!
mij dus niet :oops:
elf gebruik ik zo'n lus knoop van rapala
stond op een klein boekje bij een plug ervan!
suc6 ermee :wink:
Gerben Akkerboer
Berichten: 221
Lid geworden op: 13-04-2005 13:47

02-02-2007 20:30

Thnx.

Dan nog een paar vragen,
Bij een pop-up rig, is het dan zeer aan te raden om dat met een longshank haak te doen? Of maakt dat niet zo heel veel uit? En de rig van een pop-up, ik zie hierbij vaak een D-rig als hair ofzo?
Wat houdt dat D-rig principe in? Is dat ook voor mij aan te raden of kan ik beter eerst met gewone hair op een pop-up vissen?
Gebruikersavatar
Martin Van Esch
Berichten: 79
Lid geworden op: 27-01-2007 18:10

02-02-2007 22:37

Sind's vandaag ben ik ook aan het knopen gegaan materiaal gekocht en dit zijn dan 2 brouwsels nu in totaal 6 onderlijntjes geknoopt en het gaat nog best goed vind ik zelf :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

03-02-2007 00:29

is dat schrinktube?
is wel erg recht he!
mag wel wat krommer.