rig tube


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

30-10-2006 16:40

Ehm...omdat ik het zelf eigenlijk nog wel een beginners vraagje vind stel ik hem maar hier :D

Hoe krijg ik m'n snoer/hoofdlijn door een rigtube?
Ik gebruik zelf voornamelijk de tube van PB maar als ik mijn snoer er doorheen wil steken dan blokkeerd hij al na zo'n 4 cm. na een kwartier zitten k*tten ben ik het wel zat.

Zijn hier truukjes voor of koopt iedereen net als ik nu armatube van X² ?
Dit is een tube van geweven materiaal, maar wel een stuk stijver!
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Gebruikersavatar
Ruben Niphuis
Berichten: 418
Lid geworden op: 11-12-2005 19:53
Locatie: Berkel&Rodenrijs

30-10-2006 16:56

heey Rinus
ik weet hoe het is ben dan wel geen beginnende visser maar hat er vroeger ook last van, je hebt er een bepaalde dingen voor

1. met veel spuig ood je tube doen
2. of een tube threader kopen dat kan je gebruiken het is een soort ijzer draadje en dat gaat eerst door de tube en dan haal je je hoofdlijn aan het klein soort ''haakje'' vast en dan trek je hem er zo door heen

Veel suc6 er mee


MGV Ruben Niphuis

Als je vragen hebt Stuur maar een pbtje
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

30-10-2006 17:21

zorg dat je geen knik in de lijn hebt. en dat het uit einde van je lijn geen haakjes bevat. dus met een scherpe schaar de lijn schuin doorknippen..

let ook op dat je lijn helemaal droog is!! en je tube ook!! zo krijg ik er makkelijk 60-70cm aan.. (die van de Korda Rig-Tube)

Gr. Remko
Willem Barnas

30-10-2006 17:55

Hallo,

Ik gebruik altijd de 0,75 mm. tube van Korda, die vind ik het mooist qua stugheid, gladheid en kleuren. Als ik dan de lijn erdoorheen wil hebben, zorg ik ervoor dat het stuk lijn wat ik er doorheen wil hebben echt helemaal recht en heel is, dus totaal zonder kringels of knikjes of braampjes (logisch...). Ik rek het dan nog wat op, knip het schuin af en steek het er dan gewoon droog doorheen. Een beetje draaien met de lijn (tussen je vingers en tegelijkertijd erdoorrheen duwen) wanneer die wat hapert wil ook wel eens helpen.

Je hebt ook van die tube-threaders, dat zijn een soort dunne staaldraadjes waar je de lijn doorheen haalt en vervolgens d elijn mee door de tube heen trekt. Helaas werken die slecht bij die kleine diameter tubes. Je kunt misschien ook zelf wat maken met een heen dun stukje staaldraad of zo. Gewoon effe wat klooien/

suc7
WB 8)
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

30-10-2006 18:14

Ok, Korda zou dan een optie zijn, heb het nu met, eerst X² geprobeerd en daarna met PB, maar beide doen het voor mij niet.
Ik heb het nylon met een scherpe (onderlijn)schaar afgeknipt en het zelfs met nylon geprobeerd wat nieuw van de klos afkwam, maar nog kreeg ik het niet voor elkaar.

Volgende keer dus maar eens voor de Korda tube gaan :D

Bedankt voor de info iig !
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

30-10-2006 18:44

Die van esp zinkt als een baksteen.. Anders kun je ook kiezen voor leadcore. Als je dat maar op de juiste manier gebruikt.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

30-10-2006 18:57

tino beunk schreef:Die van esp zinkt als een baksteen.. Anders kun je ook kiezen voor leadcore. Als je dat maar op de juiste manier gebruikt.


Tino, het gaat mij niet om het wel dan niet zinken van de tube, maar het er doorheen halen van het nylon ;)
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

30-10-2006 19:42

als je een keer thuis de tijd heb moet je dat gewoon net zo land doen totdat je er genoeg ophebt en dan moet je gewoon je hengels niet meer helemaal uitklappen dan heb je dat probleem ook niet meer zo doe ik het ook want ik werd het ook zat
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

31-10-2006 08:12

matthijs den Dunnen schreef:als je een keer thuis de tijd heb moet je dat gewoon net zo land doen totdat je er genoeg ophebt en dan moet je gewoon je hengels niet meer helemaal uitklappen dan heb je dat probleem ook niet meer zo doe ik het ook want ik werd het ook zat


hahaha dan heb jij waarschijnlijk een heeeeeeeele boel meer geduld dan ik wat dat betreft, want ik krijg er echt de k*lere van als het mij na een half uur prutsen nog niet is gelukt om het snoer er verder dan zo'n 6 cm. in te doen :)
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
fernando breevaart
Berichten: 254
Lid geworden op: 23-05-2006 22:34
Locatie: hellevoetsluis

31-10-2006 08:48

ik had het probleem ook met lood met zo'bn tube toen was ik het zo zat ik heb zo die tube 0,5cm boven het lood afgeknipt maar je moet dan wel niet in de buurt van opstakels vissen
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

31-10-2006 09:01

Fernando, ik vis niet met het loodtube wat jij bedoelt, maar met een losse tube en een los lood.
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

31-10-2006 09:32

Ik loop zelf ook altijd te kloten met tube.

Maar daar heb ik 't volgende op bedacht. Zet eerst je tube op je rolletje stiff-rig materiaal. Super stijf, dus super makkelijk door je lijn te halen. Lusje hier, lusje daar en dan schuif je 'm zó op je hoofdlijn.
Het voordeel is ook dat je al een aantal tubes op je stiffrigspul kan zetten, dit bevorderd aanzienlijk de tijd die je nodig hebt om het zooitje opnieuw op te tuigen na verspelen ofzo.

mvg
Robbert
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

31-10-2006 10:20

zorg er voor dat de lijn mooi recht is en dan begin je de lijn er in te schuifen tot het punt dat die verveelend gaat doen :evil: en dan ga je aan het eind waar die er uit moet koomen zuigen en gelijk tijdig drukken werkt bij mij :wink:
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

31-10-2006 10:34

martijn bunte schreef:zorg er voor dat de lijn mooi recht is en dan begin je de lijn er in te schuifen tot het punt dat die verveelend gaat doen :evil: en dan ga je aan het eind waar die er uit moet koomen zuigen en gelijk tijdig drukken werkt bij mij :wink:


Hmm dat heb ik nog niet geprobeert, thanks :)
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

31-10-2006 10:35

Robbert Spuijbroek schreef:Ik loop zelf ook altijd te kloten met tube.

Maar daar heb ik 't volgende op bedacht. Zet eerst je tube op je rolletje stiff-rig materiaal. Super stijf, dus super makkelijk door je lijn te halen. Lusje hier, lusje daar en dan schuif je 'm zó op je hoofdlijn.
Het voordeel is ook dat je al een aantal tubes op je stiffrigspul kan zetten, dit bevorderd aanzienlijk de tijd die je nodig hebt om het zooitje opnieuw op te tuigen na verspelen ofzo.

mvg
Robbert


Ook zeer interessant ;)
thanks !!!
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

31-10-2006 11:58

ik prop me lijn erin tot die blijft steken, dan blijf ik de lijn erin duwen en onderhand draai ik de tube, elke keer kleine stukjes maar het gaat.
fernando breevaart
Berichten: 254
Lid geworden op: 23-05-2006 22:34
Locatie: hellevoetsluis

31-10-2006 12:14

Rinus Schuurman schreef:Fernando, ik vis niet met het loodtube wat jij bedoelt, maar met een losse tube en een los lood.

dat snap ik maar ik korte hem een heel stuk in als ik hem er niet door heen kreeg ik snap natuurlijk ook wel dat jij dan net zo goed die tube kan weg laten maar nu heb ik zo'n ijzerdraadje en dat gaat goed dus misschien daar toch eens over na denken vis nu zelf ook met die tubes van korda samen met die lead clips en die rubbers ook van korda en daar krijg ik ze ook makkelijk doorheen met dat ijzerdraadje
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

31-10-2006 12:42

fernando breevaart schreef:
Rinus Schuurman schreef:Fernando, ik vis niet met het loodtube wat jij bedoelt, maar met een losse tube en een los lood.

dat snap ik maar ik korte hem een heel stuk in als ik hem er niet door heen kreeg ik snap natuurlijk ook wel dat jij dan net zo goed die tube kan weg laten maar nu heb ik zo'n ijzerdraadje en dat gaat goed dus misschien daar toch eens over na denken vis nu zelf ook met die tubes van korda samen met die lead clips en die rubbers ook van korda en daar krijg ik ze ook makkelijk doorheen met dat ijzerdraadje


Die van Korda ga ik zeker ook proberen heb ik nu verschillende keren als tip gekregen!

Bedankt!
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

31-10-2006 14:45

Ik zeg witvisafdeling.. Hebben ze van die mooie dingen voor je topelastiek. is misschien bij dunne tube minder maar met beetje geweld lukt het wel :lol:

Pascal
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

31-10-2006 18:00

pascal kik schreef:Ik zeg witvisafdeling.. Hebben ze van die mooie dingen voor je topelastiek. is misschien bij dunne tube minder maar met beetje geweld lukt het wel :lol:

Pascal


zoals hier is aangegeven hebben ze voor het witvissen zo'n ijzerdraadje waar je de elastiek of lijn er gemakkelijk doorheen kan lijden.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

31-10-2006 18:18

Ok mensen, ik denk dat ik hier al aardig mee geholpen ben en ga dit van het weekend eens proberen!

Bedankt een ieder die de moeite heeft genomen mijn vraag te beantwoorden!!!
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Plaats reactie