Dieptemeter


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

31-10-2002 19:48

Beste mensen, ik ga volgende week een dieptemeter aanschaffen. Wat ik zou willen weten is:

Wat is nou precies de werking van een dieptemeter, hoe moet ik hem aflezen, en hoe moet ik hem aan mijn polyester boot met bb motor bevestigen, (aan de achterkant zullen we dus maar niet doen :grin: )????????

Wie o wie kan mij helpen...?

Met benieuwde groet, Sjoerd

_________________
I know it's not much, but it's okay, keep on CARPHUNTIN' anyway!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjoerd Groot op 2002-10-31 23:32 ]</font>
erik v d ven
Berichten: 143
Lid geworden op: 12-07-2002 02:00

31-10-2002 20:50

Sjoerd, ik maak ook gebruik van een dieptemeter. Dit is een Eagle magnaIII. Dit is een portable uitvoering. Mijn transducer plaats ik met een zuignap op de achterkant van de boot.Je ziet op het beeldscherm het bodem verloop als een grijze lijn.door de grijze lijn kan je sterke en zwakke echo's onderscheiden.Objecten die een sterkere echo geven dan een vooringesteld nivo worden grijs afgebeeld.Hierdoor kan je het verschil zien tussen een zachte of harde bodem, grote en kleine vissen, of objecten en planten op de bodem.Een zachte, modderige, begroeide bodem bv weerkaatst een zwakker signaal waardoor een smalle of geen grijze lijn wordt weer gegeven.Een harde bodem geeft een sterk signaal waardoor een brede grijze lijn wordt weer gegeven. Dit komt uit de handleiding van mijn diepte meter.
Ik hoop dat je hier wat aan heb.

groetjes Erik
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: erik v d ven op 2002-10-31 20:52 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: erik v d ven op 2002-10-31 20:53 ]</font>
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-10-2002 22:12

Sjoerd,

Ik heb zelf al jaren een Humminbird wide eye. Op zich een prettig hanteerbare fish-finder met een hoge gebruiksvriendelijkheid. Maa als ik nu een nieuwe zou kopen dan zou ik zeker voor een Eagle kiezen. Er zitten over het algemeen, uiteraard afhankelijk van het type meer en uitgebreidere optie's in het menu. Ook het bodemverloop word beter weergegeven dan bij een Humminbird.

Over het plaatsen van je transducer: Ik heb op mijn kajuitbootje een vaste aansluiting op de spiegel(achterkant). Een portable transducer plaats je in pricipe ook altijd aan de achterkant van je boot. Zou je hem aan de zijkant plaatsen dan kan je je voorstellen dat door de waterverplaatsing deze niet blijft zitten. Dit staat uiteraard ook allemaal duidelijk omschreven in je handleiding.

Op bijna elke fishfinder zit een simulator zodat je bepaalde instellingen kunt veranderen en hier dus mee kan oefenen. De praktijk blijkt echter de beste leerschool.
Veel succes!

Met peilende groet, MB

ps: een laatste advies. Zet je fish-alarm of uit of anders zo ongevoelig mogelijk.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

31-10-2002 23:37

Ja tuurlijk, je zult het uiteindelijk toch moeten leren door ermee te varen, maar als mijn bb-motor aan de achterkant zit, dan kan ik toch niet die transducer daar op gaan hangen!? Of is daar een bepaalde methode voor ofzo...

Hoe diep hangen die dingen trouwens in het water?
En hoe werkt zo'n vast bevestigingssysteem?

Het gaat om de Eagle 128 ID (ofzoiets). Ik neem hem over van iemand. Maar de gebruiksaanwijzing e.d zitten er nog bij. Die ga ik goed doorlezen, en dan massaal uitproberen natuurlijk! Heeft iemand ervaring met deze dieptemeter?

Ik dacht alleen, misschien kan men mij alvast wat op weg helpen over de standaard eigenschappen en mogelijkheden van een dieptemeter.


Voor wie nog handige tips heeft; Ik hoor ze graag!

Groetjes, Sjoerd
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

01-11-2002 00:27

Beste Sjoerd,

De tansducer (sensor) kan je met een bijgeleverd beugeltje vastschroeven aan de spiegel van de boot, niet aan de motor dus.
zet de beugel ook niet op de plek waar de motor zit maar minstens 20 centimeter er naast.
Het gaat er om dat het apparaatje net onder de bodem van de boot uitsteekt. en dus altijd in het water hangt.
Je zal met vooruit varen en sturen geen last hebben van het apparaat, de weergave blijft ook gewoon goed. Laat je wat dat betreft niets op de mouw spelden.

Alleen bij achteruit varen, dan slaat de motor kolken en lucht onder de boot en niet achter de boot en dus ook onder de sensor. Dan geeft hij geen goed beeld vanwege het turbulente water en kan hij zelfs tijdelijk even stoppen. Kan geen kwaad, hij hersteld zichzelf zodra je weer vooruit vaart of geen gas meer geeft.

Ook is er een mogenlijkheid om de sensor aan de binnenkant van de boot te monteren met een speciaal hiervoor ontwikkelde kit.
het signaal gaat dan dwars door de bodem van de boot heen en blijft gewoon goed mits je hem goed strak hebt bevestigd.
Dit werkt alleen op een boot met een enkel schalige romp, als de boot dubbelwandig is kan het niet. Laat je wel eesrt goed informeren over deze methode, het is de handigste maar niet de makkelijkste manier.
Meestal staat deze methode van bevestigen ook in de gebruiksaanwijzing.

Met gemonteerde groet, Bob
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

01-11-2002 09:34

Aha, dat zal ik dan maar niet proberen met mijn dubbelwandige boot.

Tnx voor de info allemaal, 'k begin al een beetje te snappen wat je zoal met een dieptemeter kunt doen.

Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom

Groetjes, Sjoerd
Plaats reactie