vissen op een druk bevaren rivier


Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

03-11-2002 01:58

Hans,

Ik vind het noemen van wateren uit den boze,
persoonlijk noem ik niet gauw een water bij naam!
Er zijn al genoeg wateren om zeep geholpen door het noemen van wateren!

gr. Benny
HansPeter van Ee

03-11-2002 15:06

Benny

Dan ze we het daar in ieder geval over eens.
En Nick is pas veertien en toch heel mooi om te vernemen dat er toch mensen op jonge leeftijd begrijpen hoe het werkt en daar ook naar handelen.
Er is dus toch nog hoop!!

met hopende groet

HPE
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

03-11-2002 16:27

Inderdaad er is nog hoop!

gr. Benny
nick wallenburg
Berichten: 24
Lid geworden op: 10-10-2002 02:00
Locatie: utrecht
Contacteer:

04-11-2002 14:29

hallo

bedankt HansPeter en Benny voor jullie compliment en Hans nog bedankt voor de informatie over het riviertje

met bedankende groet Nick
ruben stelma
Berichten: 9
Lid geworden op: 27-12-2002 01:00
Locatie: sassenheim

29-12-2002 15:38

Karper vrienden en tip:


Gebruik op drukbevaarde rivieren Toplood!


met vriedelijke groet van Ruben Stelma
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

29-12-2002 18:55

hallo allemaal,

uitvaren op een kanaal zou ik je niet aanraden, omdat dat zeer gevaarlijk is, geloof me, ik heb zelf ook een bootje en een vriend van mij ook en wij waren een keer samen aan het varen met mijn vriend zijn rubberbootje (2.90 meter en 5 pk) en we wouden voor de grap een grinza (grote zandboot) inhalen, nou we werden zowat meegezogen met die boot toen gaven we snel wat minder gas en stuurden weg van de boot, maar als we dat niet hadden gedaan, had ik hier waarschijnlijk niet meer gezeten.
nou en bij ons hadden we al moeite om niet meegezogen te worden door die boot (met 5 pk motortje), nou wat denk je dan dat er gebeurd als jij met je lichte opblaasbootje en paddels word meegezogen met een grinza??
grote kans dat dat niet overleefd (of je moet heeeel snel kunnen paddelen).
nou ik denk dat je dan echt in een beroerde situatie zit, met een hengel in je hand, karper eraan, en dan ook nog moeten paddelen.
met plezierjachtjes moet je ook oppassen, want bij de wat grotere jachtjes merk je ook dat je lichtjes word meegezogen door die boten.
ik zou je lijnen niet uitvaren en ook niet drillen vanuit je bootje, maar gewoon uitwerpen.
oja 1 tip als je een karper aan de lijn heb en er komt een plezierjachtje langs gewoon ff roepen naar dat bootje en vragen of de mensen die op dat bootje zitten de motor uit willen zetten en uitleggen waarvoor natuurlijk, vaak zijn die mensen dat wel zo aardig om de motor uit te zetten.
maar aan te raden is om na 9 uur s'avonds te vissen, want dan varen en toch weinig bootjes omdat dan de meeste havens en jachthavens gesloten zijn.
het gebruik van toplood is lastig als er mosselbanken aanwezig zijn, maar meestal kun je niet zonder, of je moet steeds inhalen als er bootjes langskomen en dat is s'nachts zeer lastig.

bart,
dat een motor van een bootje in de soep zal draaien met een voorslag lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, want wij hebben het ook soms dat van die arrogante snoekvissertjes voor de gein op je bootje willen werpen (meestal vissen ze met dynema) en als je dan (per ongeluk) door hun lijn vaart (waardoor de lijn tussen onze schroef komt) breekt de lijn altijd en hebben wij een hele kluwe lijn tussen de schroef.
maar dan slaat de motor zelfs niet af. dus het in de soep draaien van de motor lijkt mij dan ook niet mogelijk (of je moet met sleepkabels vissen als voorslag, maar dat lijkt mij niet het geval.

rob,
dat een zeilboot de lijn meeneemt als je met een toplood vist, is bijna niet mogelijk.
want dat zou zeggen dat het zwaard van de zeilboot op ondiepere stukken kanaal gewoon over de bodem sleept.
en dat lijkt mij niet mogelijk.

mvgr Richard
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

29-12-2002 19:04

Beste Richard.

Een nylon voorslag van 25lbs of meer kan weldegelijk een motor in de soep laten draaien. De kracht van de motor is hierbij natuurlijk wel bepalend. Een 25lbs of 30lbs elektromotor, of een benzinemotor van een paar pk kan echt niet op tegen 10tallen meters dikke voorslag.

En het tweede dat je aanhaalt. Als je toplood op 1 meter diepte ligt en de zeilboot komt op een 10 meter afstand voorbij razen dan neemt deze weldegelijk je lijn mee. uiteraard ligt dit wel aan het type zeilboot. Een grote zware zeilboot ligt dieper dan een klein ligt zeilbootje.

Richard, als jij iets nog niet hebt meegemaakt wil niet gelijk zeggen dat het onmogelijk is!

Vriendelijke groet
Bart

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart Janssen op 2002-12-29 19:07 ]</font>
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

30-12-2002 21:14

bart,

mijn mening is dat een buitenboordmotor niet in de soep kan draaien door een voorslag, omdat de meeste buitenboordmotoren afslaan als er een touw of een voorslag tussen de schroef komt.
is dit echter niet het geval dan is er altijd nog een breekpennetje wat in de schroefas zit en dat breekt als de schroef vast zit (dus als de schroef niet meer kan bewegen en de motor blijft draaien)
waardoor de schroefas vrij kan draaien maar de schroef niet meedraait.
ik ben wel met je eens dat een electromotor in de soep kan lopen door een voorslag, maar ik heb een keer van iemand gehoord dat de nieuwere types electromotoren uitgerust zijn met een soort slipsysteem waardoor de schroefas begint te slippen als de schroef vaststaat.
bij inboard motoren is meestal geen slipsysteem of een breekpennetje aanwezig, maar inboardmotoren zijn vaak wel krachtig genoeg om een voorslag kapot te maken.

het tweede wat ik zei klopte niet helemaal, en daarom neem ik dat terug, maar ik ben wel van mening dat het niet vaak voor zal komen dat een zeilboot je lijn meeneemt, want aangezien de meeste kanalen een steil aflopende kant hebben (door de schotten die tegen de kant zijn geplaatst om beschadigingen van golfslag tegen de kant tegen te gaan)en een ongeveer gelijk bodemverloop, met een wat diepere vaargeul hebben, lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat je een toploodje op 1 meter diepte kunt neerleggen (of het moet een ondiep kanaal zijn).

met vriendelijke groet
Richard
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

31-12-2002 15:20

Dat een buitenboord motor electr. danwel benzine wel degelijk op deze manier kapot gaat klopt als een bus.
Er zit op de as waar de schroef aan vast zit namelijk een waterkering van kunstof als deze door een lijn opzij of kapot gaat,
zal bij een electr.motor kortsluiting veroorzaken of bij een benzine een vastloper in de kopenling of as.
de snijder die meestal op de as gemonteerd zit zal niet altijd de lijn gelijk afsnijden.
ook een breekpen zal niet altijd helpen als de lijn om de as zit.
groet henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

31-12-2002 15:26

p.s
als je met een toplood wilt vissen neem dan een stukje lijn die dunner is dan de hoofdlijn met een speldwartel als vastkomt te zitten breekt het lijntje en kan je de vis drillen.
het is minder millieu vriendelijker maar beter voor de vis.
als het echt te druk word ga dan beter niet vissen mocht je lijn in de schroef terecht komen dan heb je de kans dat de vis meegetrokken wordt in de schroef.
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

09-01-2003 14:11

Tegenwoordig heb je toplood, dat je aan je hoofdlijn hangt, maar die openschiet als je een ruk aan je hoofdlijn geeft. Deze toploodjes zitten vast aan een draadje, en die weer aan je rodpod.
Succes
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
nick wallenburg
Berichten: 24
Lid geworden op: 10-10-2002 02:00
Locatie: utrecht
Contacteer:

10-01-2003 22:08

hey
die toploodjes die stefan zijn tog die backleads van fox ???

met vriendelijke groete nick
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

10-01-2003 23:07

Inderdaad Nick
Perfecte dingen!