water vol graskarper maar hoe kan ik ze in godsnaam vangen?


Plaats reactie
wibo bellemans
Berichten: 57
Lid geworden op: 03-01-2005 22:42
Locatie: Olen - België

03-06-2006 00:27

Mijn buurman heeft ooit een visvijver van zijn nonkel geerfd. Het gaat hier over een deftige visvijver van ongeveer 80 x 30 m. Omdat hij zich totaal niet interesseert in vissen heeft hij die vijver al jaren verwaarloosd met als resultaat metershoge distels, netels en andere stekelige onkruiden en de vijver zelf vol met prachtige waterlelies. Aangezien hij wist dat ik regelmatig ga karpervissen zei hij dat ik maar is op zijn vijver moest gaan proberen, dan wist hij wat er in die vijver zat...

Dus ben ik in de paasvakantie gewapend met zeis en kapmes begonnen om een klein plaatsje tussen dat onkruid vrij te maken. Wat voorzichtig peilwerk, potje mais erin en vissen maar... De eerste sessies ving ik allemaal spiegeltjes, rijen- en soms zelfs volschubkarpertjes van 2-3kg. Allemaal prachtvisjes, zeer sterk, veel slijm, blakend van gezondheid en nog nooit van een haak gehoord... Een keer kreeg ik lijnbreuk. Lag aan een onderlijn die het beste al gehad had dacht ik. De vijver was ideaal voor testen van rigs en materiaal, perfect dus voor een beginner zoals ik.

Ik had me daar onder de vakantie geamuseerd, ik had niets te doen voor school dus ben ik daarstraks nog eens tot daar gereden. Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik daar aankwam. Een tiental graskarpers en nog wat spiegeltjes lagen er rustig te zonnen!!! Niet erg merkwaardig zou je denken maar bij die graskarpers zaten er wel exemplaren tussen de 70 en de 80 cm en zelfs eentje van bijna een meter denk ik dus we spreken hier van graskarpers tussen de 7-12kg. Eigenlijk is het logisch dat die graskarpers zo groot zijn, de vijver zit boordevol met waterlelies.

maar ik zou geen visser zijn als ik die graskarpers niet eens van dichtbij zou willen bekijken (als je begrijpt wat ik bedoel...)
dus de vraag is simpel en logisch: Hoe begin ik hieraan?
Ik heb al wel een paar graskarpers gevangen als "bijvangst" maar echt gericht heb ik er nog niet op gevist.
Is er speciaal aas voor? Speciale rigs? Welke voerstrategie? Hoe omzeil ik die kleine spiegels?
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

03-06-2006 02:11

Hey Wibo,

Klinkt als een droom zo'n watertje. :)
Maar je zou die grassies eens kunnen proberen te vangen gewoon simpel met een broodkorstje bijvoorbeeld of met kattebrokken.

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

03-06-2006 15:49

Broodkorst of heel veel mais en vissen met mais pop up's.
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

03-06-2006 22:00

Gewoon een fluopopupje op een bedje pellets zou het ook wel moeten kunnen doen denk ik zo...Heb zelf nooit graskarper gevangen, maar als die niet bijt, dan pak je er wel een andere op!
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

05-06-2006 12:38

ik zou het ook met de korst of met kattebrokjes proberen.

als je de spiegeltjes niet wilt vangen en je ziet dat er een wilt happen trek je je korst gewoon weg voor zijn bek.

succes ermee!!
niels bennink
Berichten: 384
Lid geworden op: 13-03-2005 08:38

05-06-2006 20:05

Vangen jullie graskarpers op honden/kattenbrokken? Hier vang je ze niet op hondebrokken en wel op brood.
Wibo, ik zal het in ieder geval ook een keer drijvend proberen op dat watertje...
wibo bellemans
Berichten: 57
Lid geworden op: 03-01-2005 22:42
Locatie: Olen - België

05-06-2006 22:54

Een broodkorstje klinkt wel goed maar die spiegeltjes blijven natuurlijk een probleem... zo'n karpertjes vliegen op alles wat nog maar op voedsel lijkt en ik dacht dat graskarpers zeer afwachtende vissen waren. Dus al je met korstje vist dan vliegen de spiegeltjes erop af en als je terugtrekt... ik weet het niet hoor, die gaan blijven terugkomen en het schrikt de graskarpers ook af denk ik...

Volgende week eens gaan voeren met brood en zien hoe de vis erop reageert.

Als iemand nog een of ander geniaal idee heeft, smijt het er maar op he :lol:

Ik hou jullie op de hoogte!!!!
Gebruikersavatar
Johan van Os
Berichten: 406
Lid geworden op: 19-02-2006 21:08
Locatie: Roosendaal

06-06-2006 18:12

niks aa toe teveoegen.. behalve dat je een enorme mazzelaar bent!!

succes ermee :P
bij vlagen ben ik geniaal...helaas is t hier altijd windstil...
jos richaerts
Berichten: 13
Lid geworden op: 07-06-2006 10:18
Locatie: thoear

07-06-2006 15:54

vorig jaar heb ik bij ons in de buurt op een klein putje gevist waar het stikt van de graskarper. Na zeer goede graskarpervangsten heb ik behoorlijk veel moeite moeten doen om ze niet te haken en de mooie schubkarpers op de mat te krijgen. Mijn ervaring is als je de graskarpers wil vangen ook al klinkt het raar, dat je de pop-upjes heel snel moet vergeten, ik heb er geen een graskarper mee gevangen!! wat bij mij goede graskarperresultaten heeft geboekt zijn de bekende kikkererwten en bollen met een vismeelbasis. Een echte killer is een haak volgepropt met maden!

succes ermee
Gebruikersavatar
Jarno Kastermans
Berichten: 350
Lid geworden op: 11-05-2006 20:01
Locatie: Schoonebeek Dr

09-06-2006 14:35

ik had zaterdag nog een graskarper van bijna een meter op een vismeelboilie! ook heb ik nog een veel hardere run gehad, toen brak men pieper der bij af enzo haha, maar toch, gewoon met een vismeelboilie en dan maar wachten,

succes

ps: die vis is niet gevangen :P men lijn knapte ;)
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

10-06-2006 18:22

raar hoor deze topic.. we hebben het over de GRASkarper.. naar mijn idee zegt de naam het al.. ik heb graskarper gevangen zonder brood kattebrokken boilies kikkererwten oid maar gwn met een kop van een zonnebloem aan me haak.. GRASkarper eten grassoorten.. vandaar dat je ze naar mijn ook daar gewoon met een plukje gras oid zou kunnen vangen. suc6 ermee
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat 8)
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

11-06-2006 22:44

tegen de avond op een bedje zoete mais VS zonnebloem,

nouw dan weet ik het wel...

Gr Sjorske
After School is over you're playing in the park Don't be out too late, don't let it get too dark
Met honing vang je nu eenmaal meer bijen als met azijn...
Sander Rosius
Berichten: 27
Lid geworden op: 01-02-2006 18:38

12-06-2006 17:29

ik heb net hetzelfde hier bij mij , privéplas vol met wier en vol met graskarper , gewoon met de korst tegen een rietkraag , wierbed , lelies , ... opvissen en met dit weer vang je ze dan wel hoor.
mvg,
Sander
carpfishing isn't a sport it's a way of living
wibo bellemans
Berichten: 57
Lid geworden op: 03-01-2005 22:42
Locatie: Olen - België

12-06-2006 23:04

Tussen het studeren door ben ik nog eens aan het vijvertje geraakt en de graskarpers lagen er weer. Ik heb er in totaal 7 geteld (het kan zijn dat ik er eentje dubbel heb geteld omdat er plots een verdwenen was en terug verscheen maar dat zijn natuurlijk details :D )

Ik heb in totaal een half brood gevoederd en ik moet zeggen dat het mij verrast heeft. De kleinere spiegeltjes wisten de korsten wel te vinden maar ze vlogen er niet naartoe als een stelletje kinderen dat in een snoepdoos mag rommelen en een paar graskarpers kwamen eens een keer proeven maar durfden niet echt door te bijten...

Op m'n zoektocht op internet en in allerlei magazines ben ik een artikeltje tegen gekomen waarin de auteur vertelt dat hij ooit eens een hele reeks graskarpers heeft gevangen met de paarse bloemen van een distel.
Ergens klinkt het wel logisch GRASkarper <-> bloemen maar toch... ik denk dat wanneer je inwerpt, je toch zwaar begint te twijfelen over je intellectuele capaciteiten...
Iemand echte ervaringen met van die rare aassoorten?

Heeft er iemand nog wat tips ivm specifieke haken en rigs om drijvend op graskarpers te vissen want ik wil het hier niet verkloten door te klungelen...
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

12-06-2006 23:17

Gewoon door blijven voeren met brood,na een paar dagen zullen ze het vertrouwen,voer nog even door en dan kan je ramme.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

13-06-2006 09:35

Wibo,

Mijn ervaring is, is dat een graskarper alle aassoorten wel vreet. Wij heb-
ben zelf in het verleden op een water gevist waar heel veel graskarper
aanwezig was. Ons was het echter niet te doen om graskarpers te vangen,
maar wat ik daar wel geleert heb: Is dat het onmogelijk is om graskarper
definitief te ontwijken. Wat ik hiermee aan wil geven: Is dat ze praktisch
overal vangbaar op zijn, maar het ene werkt beter als het andere...

Zelf zou ik voor gekookte mais gaan, een dan je mais aan de hair pop-up
aanbieden. Fluor pop-ups werken ook zeer goed, zowel single als op een
tapijtje van mais of pellets. Wat ook zeer goed lijkt te werken om gras-
karpers op je onthaakmat te krijgen is: Rijg een kurkbal op je hair, en
kneed daar een goed TAAI deeg omheen; uiteraard pop-up gevist! Korst
of honde/kattebrokken aan het oppervlakt ook prima.

groetjes Benny
Plaats reactie