Vistrip


Plaats reactie
Arjan Bode
Berichten: 11
Lid geworden op: 01-08-2005 11:46
Locatie: Hengelo/ Maastricht

25-05-2006 00:40

Hallo,

Ik ga half juni 5 dagen vissen bij een vrij onbekend water. Een opa van een vriend van mij komt daar al jaren op de camping (kleine camping met 15 plaatsen) zijn vakanties doorbrengen. Gezien het feit dat het een water is waar alleen op gevist mag worden als je op de camping staat, leek ons een "kleine visvakantie" van 5 dagen een ideale manier om onze steeds groter wordende "karper" hobby uit te oefenen.

Ikzelf vis al ruim 12 jaar maar vanaf vorig ben ik me pas ECHT gaan interesseren in het bodemvissen op karper. Ik ben nog vrij onervaren en heb nog maar 1 nachttrip er op zitten ( die ikzelf als geweldig heb ervaren). Qua uitrusting begin ik alles steeds beter voor elkaar te krijgen. Een mooie tent en strechter ontbreken nog echt maar de rest is redelijk goed voor elkaar.

Nou wil ik die aankomende 5 dagen samen met een vriend van mij goed en nuttig doorbrengen qua vissen. Ik heb al veel gelezen over voerstekken en aasaanbiedingen op deze website (erg nuttig en amusant) maar ik weet niet wat het beste van toepassing is op dit water:

Afbeelding


Wat ik vandaag tijdens een voorproefje te weten ben gekomen is dat de plas een oude zandafgraving is van 2 hectare. De plas wordt vooral in het hoogseizoen bevist en ik denk daarom dat de vissen niet sterk gedressuurd zijn omdat alleen campingbezoekers mogen vissen en de gemiddelde leeftijd van bezoekers 60 jaar en de camping maar 15 plaatsen heeft.

Het is een plas die grotendeels rond de 8/9 meter diep is met stukken er tussen waar het soms wel 18 meter diep kan zijn.

Om een beetje een indruk te krijgen qua dieptes en riet heb ik deze schematische tekening gemaakt (legenda: 2-6 meter licht blauw) (6-9 meter donkerder blauw) (9-18 meter donkerst blauw)

Afbeelding


Ik heb vanavond gezien dat er een een lichte, zanderige bodem is die vrij hard is. Het water is verschrikkelijk helder en niet echt begroeid met waterplanten. Obstakels zijn er niet echt.

Maar nu misschien wel het belangrijkste, het visbestand. Een karpervisser die we spraken wist ons te vertellen dat het bestand aan karper vrij klein was maar de vis die je dan ving redelijk was. In 3 weken tijd had hij 5 vissen gevangen met gewichten varieerend rond de 17 pond. Dit is ook het gemiddelde gewicht zei hij met een paar uitschieters naar boven. Er zit veel witvis en redelijk wat roofvis. Volgens "opa" zat er veel meer karper en waren er voorafgaande jaren wel eens recordaantalleen op een dag gevangen.

Ik heb dus al redelijk wat uitgezocht maar ik weet bij god niet hoe ik dit nou het beste aan kan pakken qua rigkeuze, Loodsysteem? tripindeling (eerst voeren dan vissen of gewoon direct vissen?)

Qua aaskeuze wil ik flink gaan varieren. Zelf vis ik bijna altijd met particles en dan vooral gekookte mais. Aangezien er op het water als er op karper word gevist vooral met boilie gevist word wil iig wat anders proberen. Maar kan iemand me hier nog speciaal mee adviseren.

Ik vind alleen de spanning en hele entourage van het vissen al geweldig maar een visje vangen is natuurlijk leuk. Ik hoop dat jullie, ervaren karpervissers, mij kunnen adviseren en tips kunnen geven. Ik wil van tevoren alles goed op orde hebben en precies weten hoe ik het ga indelen daarom heb ik eigenlijk dit topic geopend.

Ik dank jullie bij voorbaat.


Arjan Bode
Laatst gewijzigd door Arjan Bode op 25-05-2006 12:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johan van Os
Berichten: 406
Lid geworden op: 19-02-2006 21:08
Locatie: Roosendaal

25-05-2006 10:16

mooi watertje.

je voorbereiding heb je tog goed getroffen.

zou zeggen probeer eens op een stek te vissen waar minder mensen vissen. al zal dat niet veel zijn.

hengeltje langs het riet misschien. weet niet of je een waadpak hebt. dan zou je bijvoorbeeld eens langs de rietstrook kenne wandelen en naar aaskuiltjes kenne zoeken.
daar dan vervolgens wat voer op je stek neergooien

en ik zou een hengel op het diepe leggen

kijk bijvoorbeeld eens een lange tijd over t water en wie weet zie je wat lkarper rollen.dan zou ik daar ook een hengeltje neerleggen.
maar dit is hoe ik t zou doen. kwa rigkeuze zou ik niet al te moeilijk te doen. meestal voldoet een soepele onderlijn of een stiffrigje al.
als er bijvoorbeeld dat je weet weinig pop up gevist wordt zou je ook eens met een pop upje kennen vissen.


voor de rest... wees kreatief :wink:

veel succes
bij vlagen ben ik geniaal...helaas is t hier altijd windstil...
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

25-05-2006 10:49

Beste Arjan,

als ik je een tip zou mogen geven: probeer zoveel mogelijk tijd te investeren in het observeren van het water. De voorbereiding die je hebt getroffen zijn een zeer vruchtbare basis. Probeer er nu achter te komen wat voor de vis de meest favoriete plekjes zijn om zich op te houden door het water te observeren. Probeer er ook een beetje achter te komen wat anderen doen en daar dan zelf je strategie op te bepalen (juist iets anders doen is in heel veel situaties de winnende formule, verandering van spijs doet eten. Kun je dit niet van te voren doen, ga dan de eerste dag op een plek zitten waar je het water goed kunt observeren en zorg dat je nog niet te honkvast bent, zodat je nog van stek kunt wisselen. Neem zeker eens een kijkje langs de rietkragen, dat zijn vaak erg goede stekken. Als je echt helemaal geen tekens van leven ziet (lijkt me stug) dan je hengels verspreiden over het water en er zo achter komen waar de vis zich ophoudt. Aangezien je maar kort de tijd hebt om werkelijk te vissen, zou ik de andere methode echter prefereren.

Aangezien je aangeeft dat het roofvisbestand goed is, zou ik er niet voor terugdeinzen te strooien met wat partikels, dat houdt de vis lekker actief op je stek en verhoogt denk ik de kans dat ook karper je stek eens gaat bezoeken. Voer en vis daarnaast met een kwalitatief goede boilie met goede attractors en ik denk dat je niet meer mis kan gaan. Neem liever een goede boilie die iets duurder is, want enorme voercampagnes zijn toch niet nodig op dit soort water. Neem liever een goede boilie die lekker opvalt en dus werkelijk gegeten wordt.
Als rig zou ik niet te moeilijk doen, gewoon een 15 cm soepel of gecoat onderlijntje met een line-aligner haakt eigenlijk in 9 v.d. 10 gevallen perfect.
hoop je zo een beetje geholpen te hebben

mvg,

Jordi
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

25-05-2006 13:15

Heey zo te zien wil je ff sessie maken op Het kempers gat! Is vlakbij mijn huis. Je kunt vooral het beste tegen de rietkragen aan vissen zit vaak wel vis..Groeten dirk
.
Gebruikersavatar
sander korten
Berichten: 92
Lid geworden op: 24-03-2006 21:48

25-05-2006 19:48

dirk jij hier :wink: ...
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

26-05-2006 11:33

Sorry Sander :oops: hhahaha Soms moet je wat te doen hebbe he! EN wat doe jij hier dan :P
.
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

26-05-2006 11:33

enneh sander dat putje bevis ik niet als je dat dacht, zoals ik al zei ik ben er wel eens wezen kijken bij paar jongens daar. ik spreek je nog wel..
.
Gebruikersavatar
sander korten
Berichten: 92
Lid geworden op: 24-03-2006 21:48

26-05-2006 18:18

ik d8 helemaal niks :wink: .
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

26-05-2006 18:55

hahah wij topic verneukers :x :lol:
.
Gebruikersavatar
sander korten
Berichten: 92
Lid geworden op: 24-03-2006 21:48

27-05-2006 09:01

ja laten we ff ontopic blijven he... :wink:
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

27-05-2006 13:38

hahaha jah!
.
Plaats reactie