freelijnen


Plaats reactie
Jamie Bakkenes
Berichten: 70
Lid geworden op: 05-08-2002 02:00
Locatie: Delft

04-10-2002 14:50

wie weet wat freelijnen is

groetjes:Jamie
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

04-10-2002 16:04

Hallo Jamie.

Freelinen betekent letterlijk vrije lijn.
Wat betekent dat de hoofdlijn vrij is van lood of weerstand.
Er kan wel lood gebruikt worden, maar dat schuift dan (helemaal) vrij over de lijn en wordt alleen gebruikt om te werpen.
Freelinen kan ook betekenen dat je alleen een boilie of een ander stuk aas aan of bij (hair) de haak bevestigd en daar mee vist.
Het idee is om de weerstand (lood of strakke lijn) tot een minimum te beperken.
Je vist dan ook vaak met een slappe lijn en kan de aanbeet zien door een licht wakertje of zelfs je hoofdlijn te zien strekken.

Zelf aanslaan en de haak zetten is hierbij het motto.

Met alleen een boilie op de haak of aan een hair kun je ook nog redelijk ver werpen.
Bij deze weerstandloze visserij gebruik je lichte beet-indicatoren (alluminiumfolie wakertjes enz.).

Bij harde wind of sterke stroming is het niet echt mogelijk om zo te vissen.

Ik denk dat ik het zo goed heb uitgelegd en het is net als penvissen een spannende visserij.

Vangze,

Mike

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mike van Zijl op 2002-10-04 16:05 ]</font>
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

04-10-2002 16:09

Hoi,
als ik met de pen ga gebruik ik eigenlijk nooit een pen!
altijd freelinen, de reaktie van de vis kan echt explosief zijn als die de lijn voelt.

eventueel een superklein dobbertje, maar ik gebruik nooit lood, dat beschadigd de lijn alleen maar.

groeten jeroen
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

04-10-2002 18:04

hoe kan je nou pennen zonder dobber.


de groeten...
Albert van Peppen
Berichten: 44
Lid geworden op: 21-02-2002 01:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

09-10-2002 23:47

Net zoals je pent als het donker is.. op gevoel!
Als het te donker wordt haal ik ook de pen van de lijn en hang ik er een vrijlopend loodje aan van 20 gram. Ingooien (gewoon met mais oid), lijn wat strak (niet te strak!) en een alu-folie als wakertje. Uiteraard de slip licht afstellen zodat niet je hengel het water induikt als je een run krijgt :wink:
Nu hoef je alleen het alu-folie in de gaten te houden, en dat lukt zelfs in de donkerste nachten :wink: Je kunt natuurlijk ook de lijn tussen je vingers houden, maar op een gegeven moment voel je de lijn niet meer en als je een run krijgt moeten je vingers niet in een lus van de lijn komen!

Albert

Edit: Typos

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Albert van Peppen op 2002-10-10 00:20 ]</font>
Marcel den Uijl
Berichten: 20
Lid geworden op: 22-07-2002 02:00
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

14-10-2002 18:33

lichtje op t pennetje?
bladlood beschadigt de lijn niet!
gebruiken jullie ook al dunne lijnen en zachte hengels? (minder dan 1,5LBS)
ow jah bij hele harde wind gewoon een pen nemen die heeeeeeel lang is :wink:
Angels have fins...
Plaats reactie