Beginnersongeluk?


Ruben Ritzerfeld
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-04-2006 19:49
Contacteer:

07-04-2006 19:49

Hey mensen, ik ging vroeger altijd met pappa en opa altijd naar de visvijver hier in de buurt de voorntjes en brasems na te jagen. Nu ben ik wat ouder en wil toch wel wat anders en heb besloten op karper te gaan vissen. Ik weet nog dat ik het altijd fantastisch vond als iemand bij de vijver zo'n machtig beest genaamd de karper ving. De runs ik vond het geweldig, ik had nog nooit zo'n grote vissen gezien. Zoals ik al zei ik wel nu zelf de karper gaan najagen. Ik ben eens gaan kijken afgelopen zomer bij onze plaatselijke vijver, wat een materiaal zeg. Grote ijzeren steunen, kleine kastjes die geluid maken, van die rare ijzeren stokjes aan de draad. Zoals jullie horen ik begreep er totaal geen bal van. Daarna naar de hengelsportwinkel gereden eens kijken wat dat allemaal kost. Ik kreeg toen dus € 10,- zakgeld en dat is allemaal toch wel duur. Nouja ik zou en ik moest op karper gaan vissen en ben dus gaan sparen. Ik had wat bancksticks gekocht, een F4E Artist carp hengel 2,25 LB en een molen een ultimate free system 6020 met baitrunner. Natuurlijk een onderlijntje en wat werploop. Nou vol goede moed naar de visvijver, maar vanalles ging mis enz.enz. enz. en ik had het opgegeven. Daarna ging ik naar de middelbare school en hield me niet zo ermee bezig. Nu ben ik weer helemaal bezig en verslaafder dan ooit :D , Ik zit de hele dag te denken aan wat ik kan doen om te vangen en wat ik allemaal zal gaan vangen. Ik snap inmiddels een beetje hoe het in elkaar zit, en ga zo iets van 2 a 3 keer per week vissen. Voor al 4 weken. Ik heb echt ontzettend veel informatie van dit forum en andere karpersites opgedaan. Ik maak nu 85gram lood met een knopje vast aan mijn draad, een paar centimeter daaronder maak ik de gekochte :oops: rig vast. Als rig gebruikt een gewone boilierig.nou boilie erop, boiliestoppertje derop. Ingooien en wachten maar :lol:. Maar geen succes hiermee. Ik ben al van mijn eigen gemaakte boilies over gegaan naar mais, en daarna gele fluo pop-ups. Ik heb al geprobeerd 4 dagen voor mijn sessie elke dag een beetje te voeren om zo een voerplek aan te leggen maar niets werkt :cry:. Ik ben zo dus al 4 weken bezig 3 keer per week. Ik wil blijven volhouden maar,wat meer vertrouwen zou fijn zijn. Nu moet ik zeggen dat ik een een stadsvijver vis. Er zijn ook veel karper en snoeken uit gestolen heb ik gehoord van de lokale vissers, die verkocht werden. Hierdoor is er ook nog maar een kleine karperpopulatie. Alle mensen die langskomen zeggen dat het te vroeg is voor te vissen, maar de karper is alleen wat minder actief door de lage watertemperatuur. Dat wil niet zeggen dat je niet kan vangen. ik had toevallig wel vandaag bijna beet, ik haalde mijn hengel in en net voor de kant 1 meter van me weg dook een vrij grote karper, ik schat een meter uit het water en dook op mijn boilie. Maar tevergeefs, ik heb voor de rest alleen wat bubbels gezien. Mijn eerste teken van karper in 4 weken. Maar alleen het in het echt dichtbij zien van dit mooie beestje maakt mijn dag/weekend al helemaal goed :lol:. Maar ik zou nu natuurlijk ook wel graag ze zelf willen vangen, vasthouden en daarna natuurlijk weer rustig terugzetten. Ik vis bij wat riet in het water, waar het niet zo diep is en de zon schint daar als eerste op. Een mooie plek lijkt mij omdat het water snel is verwarmd. Ik heb vandaag eens het op een andere plek geprobeerd en daar had ik met een andere karpervisser gesproken en die zag hier een grote karper bij de rand zien rondzwemmen. Ik had zelf meer een idee dat hier karper zat maar die karper die op mijn boilie dook die was weer op de plek waar ik normaal ga bij dat riet :-?. Help me alsjeblieft. Ik begin echt een beetje wanhopig te worden. :( .

Alvast bedankt,
Ruben
Ruben Ritzerfeld
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-04-2006 19:49
Contacteer:

07-04-2006 19:50

En ik wou even zeggen sorry voor het lange verhaal :oops:.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

07-04-2006 20:03

Als ik niet zo ver van je vandaan woonde dan was ik een paar keer met je meegegaan.

Ik vind het erg leuk om te lezen met hoeveel passie je naar de waterkant gaat.

Ik hoop dan ook dat iemand van het board een paar keer met je mee wil gaan. Alle begin is moeilijk. Maar het blijft wel erg belangrijk om af en toe een visje te vangen om het plezier te behouden.

Ik wens je heel erg veel suc6!

mvg

Koen
Ruben Ritzerfeld
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-04-2006 19:49
Contacteer:

07-04-2006 20:06

Oke, maar kunnen jullie me geen tips geven ofzo of iets aanmerken op mijn constructies. Het zal ook wel een moeilijke tijd van het jaar zijn om iets te vangen... maar een karper(tje) moet toch kunnen hoop ik.

Alvast bedankt voor de reactie,

met vriendelijke groeten,

Ruben
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

07-04-2006 22:10

ik wil je gewoon ff zeggen:

GA VOORAL ZO DOOR, en geef het niet zomaar op. je wilt niet weten hoe vaak ik zat te klungelen toen ik pas begon met vissen. boileys waren iets magisch, piepers waren alleen voor grootverdieners beschikbaar... ik ging echter gewoon door, in tegenstelling tot enkele vriendjes die al snel de bijl er bij neer gooiden wanneer ze niets vingen. de jaren verstreken en ik ving snoek, witvis alle soorten en maten en ook karper ging steeds beter. ik vond het steeds leuker worden en zo kom je uiteindelijk keer op keer terug naar de waterkant, nooit wetend wat er gaat gebeuren. vanmiddag weer een sesie gehad van 3 tot 8, in dit koudetenen weer geen karper weten te vangen, maar wel een flinke 50cm zeelt op de kant gehad. ik weer helemaal tevreden :wink:
Gebruikersavatar
Bas Jansen
Berichten: 335
Lid geworden op: 10-02-2005 12:46
Locatie: Renkum / Wageningen

07-04-2006 23:32

Heb je het water al gepeild?
Heb je alles goed geobserveerd?
Zit je op een goede stek?

Je zegt dat je nu al 4 weken lang 3 dagen/avonden per week aan de kant zit.
Zijn er dingen die opvallen,"bellen tapijten" , opervlakte rimpels, rietkragen of open plekken?

Het doet mij iig goed om te lezen dat een jongen van jouw leeftijd zo met vissen aan de gang is!
Het gaat niet om de spullen die je hebt, maar om de passie die je beleeft!
Ik hoop dat je nog heel wat uurtjes mee mag maken langs de kant.
Een schone stek, begin bij jezelf!

http://www.eurobilltracker.com/?referer=22507
Ruben Ritzerfeld
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-04-2006 19:49
Contacteer:

07-04-2006 23:51

Ik ben als eens 3 kwartier de vijver gaan observeren,maar niks gezien. :-? . Nu zal ik ook nog geen karperogen hebben ontwikkel maar geen bellen of niks. Het water peilen zou een goed idee zijn zodat ik meer een idee heb hoe de bodem eruit ziet. Maar ik weet wel dat het een beetje modderige bodem is. Mijn ''stek''/vaste visplaats is bij een rietkraag. Nouja, ik zal zeker eens dat peilen gaan proberen en zo de bodem een beetje in kaart brengen. Heb nu 2 artikelen gelezen over peilen, dus dat ga ik zeker even morgen proberen. Ik laat jullie nog wel iets weten.

Alvast bedankt,

Ruben
Iwan Koster
Berichten: 103
Lid geworden op: 03-08-2003 02:00
Locatie: Monnickendam

08-04-2006 12:39

Je bent lekker bezig, ga zo door dan vang je vanzelf wat.
Misschien dat het weer invloed heeft op de vangsten. Watertemperatuur zal rond de 10 graden liggen. Vissen zijn nog niet zo actief. Blijf vissen, als het warmer wordt stijgen de kansen op een vis.
Gebruikersavatar
Johan Huijsmans
Berichten: 181
Lid geworden op: 24-03-2006 16:33

08-04-2006 12:57

is zo`n beginners dvdtje niets voor jou?

veel info over eigenlijk van alles.
kan je toch nog best veel van leren stiekem...

zo ben ik ook begonnen, video`s geleend van ooms en kijken maar!
Gebruikersavatar
Bas Jansen
Berichten: 335
Lid geworden op: 10-02-2005 12:46
Locatie: Renkum / Wageningen

08-04-2006 13:30

Ruben Ritzerfeld schreef:Ik ben als eens 3 kwartier de vijver gaan observeren,maar niks gezien. :-? . Nu zal ik ook nog geen karperogen hebben ontwikkel maar geen bellen of niks. Het water peilen zou een goed idee zijn zodat ik meer een idee heb hoe de bodem eruit ziet. Maar ik weet wel dat het een beetje modderige bodem is. Mijn ''stek''/vaste visplaats is bij een rietkraag. Nouja, ik zal zeker eens dat peilen gaan proberen en zo de bodem een beetje in kaart brengen. Heb nu 2 artikelen gelezen over peilen, dus dat ga ik zeker even morgen proberen. Ik laat jullie nog wel iets weten.

Alvast bedankt,

Ruben


Als je gaat voeren, doe je dit dan op vaste tijdstippen?
Bijv. iedere dag om 12.00 of 18.00.

De "beste" tijden om te gaan observeren is s'ochtends vroeg en s'avonds
rond de schemering.
Onze (soms geschubte)vriend is dan wat actiever.
Een schone stek, begin bij jezelf!

http://www.eurobilltracker.com/?referer=22507
Ruben Ritzerfeld
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-04-2006 19:49
Contacteer:

08-04-2006 14:18

Oke, ik zal gaan peilen en gaan observeren rond de schemering. Als ik ging voeren deed ik dit op vatse tijdstippen. 4 dagen achter elkaar elke dag om 17:32 150 gram eigengemaakte boilies.
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

08-04-2006 22:17

heb geduld het water is nog koud, en als je overdag vist vis dan zo veel mogelijk vroeg en laat, de beste tijden voor overdag.
Mischien zijn er wel meer karpervissers in de buurt die je op weg willen helpen. En zelfs de beste karpervissers blanken.
Dalijk in mei zal het wel gaan lukken.
To The Boat!
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

08-04-2006 22:27

Ik denk ook dat je beter ff kan wachten tot de temperatuur wat aangenamer wordt, ook in het water.

Straks als de meisjes met witte broeken langs de weg lopen vang je ook meer vis. :o
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

09-04-2006 13:29

Weet je zeker dat die vis die op je boilie " dook " geen snoek is geweest?
Als het wel een karper was is het een wonder dat je nog niets hebt gevangen, want dan zijn ze uitgehongerd. :P

Verder gewoon volhouden, dan komt er vanzelf iets.

Groeten Raymon :wink:
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

09-04-2006 20:05

Ruben,

Heb je er al over nagedacht om gewoon ouderwets met een dobbertje (en bijvoorbeeld mais - of gewoon een kleine boilie aan de hair) op de bodem te gaan vissen? Gooit snel in, haalt makkelijk uit. Dan kun je de hele vijver afstruinen en ontdekken wat de beste stekken zijn. Maak een stuk of zes voerplekjes (bijvoorbeeld handje mais) en werk ze dezelfde dag (je kunt eigenlijk na een kwartiertje al beginnen) om beurten af. Na een kwartier niks? Naar de volgende.

Lees maar eens wat topics onder penvissen. Zowel in de nieuwe als de oudere topics heb ik zelf veel opgestoken.

Ik wens je inieder geval heel veel succes.

Groeten van Bert.
ff v==
Ruben Ritzerfeld
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-04-2006 19:49
Contacteer:

09-04-2006 20:44

OHOH, ik ben net een kwartier terug van het vissen. Heb op mijn plek bij dat riet net een dikke run gehad :D . Mijn draad schoot echt van de molen af de molen stond gewoon in de fik :o . Het was echt vet en ben helemaal enthousiast en hyper :D . Sorry dat ik zo overdrijf ma kben blij :P . Maar ik was in mijn enthousiasme vergeten aan de slaan en de vis vloog van de haak af. Maar ondanks dat een van de beste dagen van mijn leven :P . Ik ga zo snel mogelijk weer terug en rond dezelfde tijd. Ik was nu veel later gegaan dan normaal en het was een beetje schemerig. Ik had aan de hair zo'n gele fluo pop-up. De vissen pakken dus zeker nog de boilies hier. Nouja jullie horen nog wel van me :D .Ik heb wel veel meer vertrouwen in mijn aas en stek gekregen. Ik had wel in tegenstelling tot de vorige keren gebruik gemaakt van een lead-clip. Maar ik vind met een knoop het lood vastmaken beter. Maar ik weet niet goed hoe ik die lead clip moet vastmaken :oops: . Dus als iemand me dat nog even zou willen uitleggen. Nouja ik ga nog maar even in de kamer rondspringen :lol: .

Groeten,Ruben
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

09-04-2006 20:48

Dit gaat goed komen Ruben!
ff v==
Gebruikersavatar
Jeroen Overmars
Berichten: 844
Lid geworden op: 31-03-2005 19:09
Locatie: Raalte

09-04-2006 21:08

die leadclip moet je op je hoofdlijn schuiven, en dan de onderlijn met wartel eraan maken, en dan de wartel in de clip duwen.
Gr,

Jeroen :)
Ruben Ritzerfeld
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-04-2006 19:49
Contacteer:

09-04-2006 21:45

Ja bedankt ik ben er in middels achter hou ik de lead clips moet gebruiken.
Gebruikersavatar
Bas Jansen
Berichten: 335
Lid geworden op: 10-02-2005 12:46
Locatie: Renkum / Wageningen

09-04-2006 23:03

KIJK, zo willen we het horen!
Je hebt nu dus echt helemaal de smaak te pakken ofniet?
Gaat vast helemaal goed komen!
Een schone stek, begin bij jezelf!

http://www.eurobilltracker.com/?referer=22507
Ruben Ritzerfeld
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-04-2006 19:49
Contacteer:

09-04-2006 23:36

HAha :D . Ik heb nu zeker helemaal de smaakte pakken. Ik ben alleen nog opzoek naar een nieuwe rodpod. Ik heb nu een rvs rodpod, maar deze is me te zwaar. Ik dacht zelf aan eentje van fox. Ik hoop voor mijn oude rodpod iets van € 50,- te krijgen.
Gebruikersavatar
Bas Jansen
Berichten: 335
Lid geworden op: 10-02-2005 12:46
Locatie: Renkum / Wageningen

09-04-2006 23:52

Ruben Ritzerfeld schreef:HAha :D . Ik heb nu zeker helemaal de smaakte pakken. Ik ben alleen nog opzoek naar een nieuwe rodpod. Ik heb nu een rvs rodpod, maar deze is me te zwaar. Ik dacht zelf aan eentje van fox. Ik hoop voor mijn oude rodpod iets van € 50,- te krijgen.


Ruben, je hebt de smaak te pakken.
Maar ga nu niet meteen "te hard" van stapel lopen.
Doe het allemaal ff rustig aan, pak ff een paar karpertjes voordat je weer nieuwer en duurder spul ga aanschaffen.
Ik gun het je van harte hoor jongen echt waar, maar het is een tip.
In ieder geval heeeeel veel succes en nog vele kromme toppen toegewenst!
Een schone stek, begin bij jezelf!

http://www.eurobilltracker.com/?referer=22507
Ruben Ritzerfeld
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-04-2006 19:49
Contacteer:

10-04-2006 00:44

Ja, maar ik verkoop mijn rodpod en wil waarschijnlijk een 2de hands fox A pod gaan kopen voor dat geld voor iets van € 30,-. Dus ik koop iets goedkopers.

Groeten,
Ruben
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

10-04-2006 16:39

Misschien is het geen slecht idee om eens naar de bib te gaan om een boek te lenen of zo... Denk dat je daaruit ook zeer veel zult kunnen plukken wat je dan kan gebruiken aan het water...
Je hoofd niet laten hangen als het nu nog niet zo vlotjes verloopt, maar het is ook nog vroeg in het jaar. Tegen de zomer dat alles wel loslopen en komen de vissen vanzelf wel op je voerstek. Blijven investeren in het vissen en nog eventjes geduld uitoefenen.
Veel succes nog!
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

10-04-2006 16:44

Hoi,

Helaas zijn de viskampen die we met de KSN Jeugdcommisie organiseren in NL al vol.

Mocht je in 2007 (tijd vliegt, als het gezellig is.... Cliche) meewillen...
Kan je je tegen september 2006 hiervoor aanmelden.

Wel zijn er nog enkele plekken vrij voor het viskamp naar Frankrijk.
Maar aangezien je maar net op karper vist, raad ik je dit niet aan. Mag wel natuurlijk.

Vriendelijke groet,
Frank